Σε όλες τις πτυχές αυτού που ονομάζεται «έμφυλες σχέσεις» θα πρέπει να εστιάζει η δημόσια εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων

Το υπουργείο Παιδείας εισάγει στα σχολεία την ενημέρωση για θέματα που αφορούν σε έμφυλες καταστάσεις, στο πλαίσιο ειδικά αφιερωμένης «».


Με βάση εγκύκλιο που απέστειλε σε όλα τα γυμνάσια το , ορίζεται ότι οι μαθητές θα πρέπει να εξοικειώνονται, μέσω της παιδαγωγικής διαδικασίας σε μια σειρά από θέματα της προσωπικής και κοινωνικής ζωής.

Σε αυτά περιλαμβάνονται , όπως η αντίληψη των ρόλων και οι σχέσεις μεταξύ των φύλων. Σύμφωνα με το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας επιχειρείται αποδόμηση στερότυπων σε ό,τι αφορά στους στερεότυπους, παραδοσιακούς ρόλους του άνδρα και της γυναίκας.

Το γενικότερο ιδεολογικό πλαίσιο τίθεται από τις αυτονόητες αρχές των ανθρώπινων δικαιωμάτων και την έννοια της ισότητας, σύμφωνα με την οποίαν όλοι είναι ίσοι, όλοι μπορούν πχ να ασκήσουν όλα τα επαγγέλματα, ενώ κανείς δεν έχει το δικαίωμα να επιβάλλεται σε κάποιον άλλον ασκώντας σωματική βία.

Σε ό,τι αφορά στις έμφυλες σχέσεις, όπως επισήμαναν αρμόδιοι του μιλώντας στο Πρώτο ΘΕΜΑ «περισσότερη ενημέρωση χρειάζονται οι γονείς και οι παππούδες. Οι μαθητές στην πλειονότητά τους δεν αποκλείουν άτομα με κριτήριο το φύλο. Χρειάζονται πιο συγκεκριμένα επιχειρήματα προκειμένου να απαντήσουν συνειδητά στο πώς και γιατί συναναστρέφονται συγκεκριμένους συνομιλήκους τους και όχι άλλους».

Το υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει πως η υλοποίηση του συγκεκριμένου, προοδευτικού προγράμματος θα υλοποιηθεί πάση θυσία, παρά το σάλο από τις αντιδράσεις που έχουν ήδη προκληθεί. Ταυτόχρονα, το υπουργείο αναμένει απαντήσεις από όλα τα σχολεία έως τις 20 Φεβρουαρίου, προκειμένου να γίνει η σχετική ζύμωση και επεξεργασία μέσω συζητήσεων σε όλα τα γυμνάσια έως τον ερχόμενο Μάιο.

Ο διάλογος για τις νέες κατευθύνσεις θα επιτελεστεί με τρόπους που θα επιλέξουν οι ίδιοι οι διδάσκοντες. Ομως, εκτός από συζητήσεις, προβλέπονται ακόμη και παιδαγωγικές επιτόπιες επισκέψεις σε φορείς όπως στο ΚΕΘΕΑ (Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων), στον ΟΚΑΝΑ (Οργανισμός Κατά των Ναρκωτικών), σε Κέντρα Ισότητας και Μονάδες Οικογενειακής Θεραπείας, σε νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας κ.ο.κ.

Η «Colour Youth», δηλαδή η Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας έσπευσε να χαιρετίσει την έκδοση της επίμαχης εγκυκλίου, ιδιαίτερα για τις «έμφυλες ταυτότητες» και συγχαίρει το υπουργείο Παιδείας γι’ αυτή του την πρωτοβουλία. Παράλληλα η Colour Youth ανακοινώνει ότι «με την υποστήριξη της GLSEN, του Πολύχρωμου Σχολείου και του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) σκοπεύει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017 να διεξάγει έρευνα για το σχολικό κλίμα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ώστε να αναδείξει ακόμα περισσότερο και με επιστημονικό τρόπο το ζήτημα συμπεριληπτικότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και του σχολικού εκφοβισμού». Μάλιστα, η Colour Youth-Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας επιχειρεί να εμψυχώσει μαχητικά το υπουργείο, απευθύνοντας προτροπή «να μην υποκύψει στις φωνές του συντηρητισμού, συναισθανόμενο τις ευθύνες του για μια συμπεριληπτική εκπαίδευση και να μην αποσύρει την εγκύκλιο».

Στην αντίπερα ιδεολογική όχθη της ελληνικής κοινωνίας, έκκληση προς τους γονείς και κηδεμόνες να υποβάλουν δήλωση απαλλαγής των παιδιών τους από τη θεματική εβδομάδα για τις «Εμφυλες Ταυτότητες» απευθύνει με επιστολή του ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ: «Τις δηλώσεις οι γονείς μπορούν να τις προμηθευθούν από τις ενορίες» αναφέρει η επιστολή του Μητροπολίτη, η οποία θα διαβαστεί την Κυριακή σε όλους του ναούς του Πειραιά.

Πρόγραμμα έτοιμο για υλοποίηση

Βρίσκεται ήδη στα σχολεία η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας η οποία προβλέπει μαθησιακές δραστηριότητες με «εργαστήρια, διαδραστικά παιχνίδια, θεατρικά δρώμενα, εικαστικές δραστηριότητες, προβολή ταινιών με σχετικό περιεχόμενο που πλαισιώνεται με συζήτηση ή άλλη δράση». Το ίδιο έγγραφο αναφέρεται στη διεξαγωγή συζητήσεων στις σχολικές αίθουσες για τον σεξουαλικό προσανατολισμό και τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα έμφυλα στερεότυπα και τις διακρίσεις με βάση το φύλο στην οικογένεια, στην εργασία και στην κοινωνία αλλά και την έμφυλη βία. Σύμφωνα με την εγκύκλιο «οι εκπαιδευτικοί του σχολείου στο πλαίσιο του διδακτικού τους ωραρίου και του ωρολογίου προγράμματος κάθε τάξης οργανώνουν δραστηριότητες που απευθύνονται στους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου, οι οποίες σχεδιάζονται και υλοποιούνται σύμφωνα με τα περιεχόμενα του Φακέλου Εκπαιδευτικού Υλικού που θα είναι στη διάθεση των σχολείων».

Στις μαθησιακές δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνονται, εκτός των άλλων και σύντομα βιωματικά εργαστήρια (έως 6 διδακτικές ώρες) με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών του σχολείου, συζητήσεις στην ομάδα, σύντομα σχέδια εργασίας (project) κ.α. Επιπλέον, μπορούν να προσκληθούν εκπρόσωποι φορέων από σχετικό Κατάλογο που έχει συγκροτήσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τον σκοπό αυτό. Συγκεκριμένα υπάρχουν οι ακόλουθες δυνατότητες:

1. Για την εφαρμογή των παραπάνω ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να μεταβάλει στον βαθμό που χρειάζεται το ωρολόγιο πρόγραμμα της εβδομάδας, διατηρώντας όμως για κάθε εκπαιδευτικό τον συνολικό αριθμό διδακτικών ωρών που έχει στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Κάποιες δράσεις μπορεί να είναι κοινές για περισσότερα από ένα τμήματα ή και τάξεις του σχολείου, κάποιες άλλες να αναπτύσσονται παράλληλα σε τμήματα ή τάξεις ή και να αφορούν αποκλειστικά ένα τμήμα του σχολείου. Η επιλογή των δραστηριοτήτων δεν είναι υποχρεωτικό να συνδεθεί με συγκεκριμένες ενότητες από τα μαθήματα που διδάσκονται σε κάθε τάξη.

2. Εναλλακτικά, η διδασκαλία των μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος μπορεί να διατηρηθεί με την προϋπόθεση να δημιουργηθούν οι κατάλληλες διασυνδέσεις και προεκτάσεις με το περιεχόμενο της Θεματικής Εβδομάδας, αξιοποιώντας οδηγίες και υλικό από τον Φάκελο Εκπαιδευτικού Υλικού, (όπως σχέδια μαθήματος, δραστηριότητες, σύντομα σχέδια εργασίας και βιωματικές δράσεις) που είτε θα αντικαταστήσουν τη διδασκαλία μιας ενότητας του μαθήματος είτε θα αποτελούν προέκταση αυτής. Σε κάθε περίπτωση, ο Σύλλογος Διδασκόντων συζητά και αποφασίζει με ποιον τρόπο θα υλοποιηθεί η θεματική εβδομάδα λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τους διαθέσιμους πόρους της σχολικής μονάδας. Παράλληλα, δύνανται να διοργανωθούν εντός του σχολείου και απογευματινές δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των γονέων με τη συμμετοχή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Στις δράσεις αυτές συμμετέχουν και εκπαιδευτικοί σε εθελοντική βάση. Επισημαίνεται ότι αφενός οι μαθητές/τριες υποχρεούνται να παρακολουθούν κανονικά τις δράσεις της εβδομάδας, αφετέρου ότι κατά την υλοποίηση δράσεων για τους μαθητές/τριες από εκπροσώπους συνεργαζόμενων φορέων η παρουσία του/της διδάσκοντα/διδάσκουσας κάθε τμήματος είναι υποχρεωτική.