Πολλές ήταν οι αντιδράσεις μετά την .

To χρονικό της υπόθεσης

Τι αναφέρουν οι διευθυντές σχολείων αναφορικά με την παραίτηση εκπαιδευτικού:

Με αφορμή τη συγκλονιστική επιστολή του αναπληρωτή καθηγητή του ΕΠΑΛ, που παραιτήθηκε εξαιτίας της σφοδρής βίας που δέχθηκε από μαθητές, ήρθε επιτακτικά η στιγμή ως κοινωνία και ως εκπαιδευτικοί σύσσωμοι να αντιδράσουμε σθεναρά και να οριοθετήσουμε τις ανάρμοστες ή παραβατικές συμπεριφορές μέσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Η ατιμωρησία και ο άκρατος δικαιωματισμός δεν αναθρέφουν υπεύθυνους πολίτες. Τα ζητήματα που προκύπτουν αναλύοντας από κοινωνιολογικής και παιδαγωγικής άποψης είναι πολλά, όπως και ποικίλες οι απαντήσεις που μπορούν να δοθούν σε αυτά.
Θα πρέπει, όμως, να συμφωνήσουμε πως οι κανόνες επιβάλλεται να υπάρχουν και να εφαρμόζονται διότι δίχως αυτούς δεν υπάρχει οργανωμένη κοινωνία.

Ζητούμε ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΠΑΛ, που με σθένος και αξιοπρέπεια αντιμετώπισε μια «ζούγκλα», να μην «χαθεί» από την εκπαίδευση και να μην υποστεί μια τόσο σοβαρή και επιζήμια για τον ίδιο απόφαση όπως αυτή της παραίτησής του.
Το Υπουργείο Παιδείας να πάρει άμεσα μέτρα-και να τα στηρίξει- στα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλης της χώρας για τον έλεγχο της συμπεριφοράς των μαθητών.

Δεκάδες Σύλλογοι εκπαιδευτικών εξέδωσαν ανακοινώσεις – διαμαρτυρίες αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία της χώρας.

 

Α.ΔΗ.Κ : Ανακοίνωση – διαμαρτυρία για την επιστολή παραίτησης του αναπληρωτή καθηγητή σε ΕΠΑΛ της χώρας
 

Με αφορμή την παραίτηση αναπληρωτή καθηγητή σε ΕΠΑΛ της Πατρίδας μας και την στάση που κρατούν μέχρι τώρα Υπουργείο, Περιφερειακή Διεύθυνση, Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής του συγκεκριμένου ΕΠΑΛ, Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου αυτού, Διευθυντής του ίδιου σχολείου, Δεκαπενταμελές, Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, Δήμαρχος και Δημοτικό Συμβούλιο του οικείου Δήμου, τοπική κοινωνία, ΟΛΜΕ, τοπική ΕΛΜΕ, εκπαιδευτική κοινότητα, Μ.Μ.Ε., θεωρούμε ότι έχουμε την υποχρέωση να στηρίξουμε, τουλάχιστον ηθικά, τον καθηγητή ο οποίος προέβη στην γενναιότατη πράξη υποβολής παραίτησης μη ανεχόμενος καταστάσεις και πρακτικές που καταργούν από ένα σχολείο το νόημα της λέξης σχολείο.

Ο συγκεκριμένος καθηγητής με βάση όσα αναφέρει στην επιστολή του – παραίτηση δεν προσπάθησε να εφαρμόσει στο σχολείο, όπου τάχθηκε, δικές του εκπαιδευτικές πρακτικές, αλλά τους νόμους της πολιτείας που του ανέθεσε το έργο αυτό και τον όρκισε κιόλας να το κάνει.

Από τη στάση που τηρεί μέχρι τώρα η Κοινωνία (για να μην αναφέρουμε ξανά όλους τους φορείς/θεσμούς που μόλις αναφέραμε) διαπιστώνουμε μια ανοχή στην παραβατικότητα/εγκληματικότητα που λαμβάνει χώρα δίπλα μας όταν αυτή δεν μας ακουμπά, δεν μας προσθίγει. Ξένη φωτιά μην την ανακατεύεις.

Πρώην υπουργός Παιδείας δηλώνει: «η παραίτηση «φώτισε ένα κόσμο που δεν θέλουμε να ξέρουμε ότι υπάρχει», ενώ συμπληρώνει πως «εισβάλλει καθημερινά στο σχολείο, συχνά μάλιστα με έναν απροσδόκητα βίαιο τρόπο που μας καταπλήσσει». Και παίρνει την ευκαιρία να κάνει μία βερμπαλιστική αντιπολίτευση στην παρούσα Κυβέρνηση χωρίς καμία αναφορά στον εκπαιδευτικό, δηλαδή στον άνθρωπο. Θα μπορούσε, τουλάχιστον, λογοκοπώντας και πάλι, να ζητήσει από την Υπουργό να μην κάνει δεκτή την παραίτησή του.

Η Υπουργός κωφεύει και σιωπά.

Ο καθηγητής φώτισε αυτόν τον κόσμο και κάηκε.

Εμείς από την ώρα που διαβάσαμε την επιστολή του εκπαιδευτικού και ιδιαιτέρως την κατακλείδα της, την οποία αυτούσια παραθέτουμε αμέσως εδώ για να καταλάβει ο αναγνώστης της διαμαρτυρίας μας αυτής περί τίνος ηθικού αναστήματος πρόκειται, αισθανόμαστε ότι η σιωπή είναι συνενοχή.

(Παρατίθεται η κατακλείδα της επιστολής του καθηγητή και ακολουθεί η διακήρυξή μας). Γράφει ο Θεόδωρος

«Αυγά πρέπει να σπάσουν».

¨Για μένα η παραίτηση είναι μία καταστροφή, τόσο από πλευράς σταδιοδρομίας όσο και οικονομικά. Για δύο χρόνια τιμωρούμαι μένοντας εκτός σχολείων. Ο αναπληρωτής που παραιτείται δεν δικαιούται ούτε επίδομα ανεργίας. Μένω για δύο χρόνια εκτός μοριοδότησης. Το σημαντικότερο είναι ότι απομακρύνομαι από ένα λειτούργημα που αγαπώ.

Η παραμονή μου όμως, στις παρούσες συνθήκες, θα σήμαινε ηθική καταστροφή, κάτι απείρως σημαντικότερο μιας και θα είχε επιπτώσεις και στην υγεία μου.

Προερχόμενος από δύο πολύ δημιουργικές χρονιές τόσο στο 1ο ΕΕΕΕΚ Θέρμης όσο και στο 1ο Γυμνάσιο Κισάμου, όπου πράγματι αισθανόμουν πως εκτελώ λειτούργημα, μου είναι αδύνατο να προσαρμοστώ σε μια επιβεβλημένη από εκτός ορίων παραβατικούς μαθητές, απάθεια.

Παραιτούμαι λοιπόν λόγω ανωτέρας βίας, και είναι πραγματικά και «ανωτέρα» και ξεκάθαρα βία. Παραιτούμαι εν τέλη διότι έκρινα τον εαυτό μου ανήμπορο να ανταπεξέλθει σε τέτοιου είδους καταστάσεις και υφίσταμαι τις συνέπειες της πράξης μου αυτής.

Όσοι όμως δεν παραιτούνται, και δεν εννοώ απλά τους συναδέλφους στο σχολείο, σημαίνει πως θεωρούν τον εαυτό τους ικανό να αντιμετωπίσει με επιτυχία τη παγιωμένη αυτή αρνητική κατάσταση.

Η παρούσα μακροσκελής καταγγελία – «πόνημα» δεν επιθυμεί να εμπλακεί σε ένα παιχνίδι επίρριψης ευθυνών εκατέρωθεν (υπουργείο, διευθύνσεις εκπαίδευσης, ΕΛΜΕ, σύλλογος εκπαιδευτικών ΕΠΑΛ κ.λ.π.). Όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης για την κατάντια σχολείων μας. Το περιεχόμενο της παρούσης αποσκοπεί στο να λειτουργήσει ως εκκινητής για την αποτελεσματική συνεργασία των ανωτέρω φορέων απέναντι στη κατεπείγουσα αρνητική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Ελπίζω να ληφθεί σοβαρά υπόψη και να επιφέρει άμεση οργανωμένη δράση¨.

Για όλα αυτά

Διαμαρτυρόμαστε με όλη τη δύναμη της ψυχής μας για το ΑΔΙΚΟ. Συμπαραστεκόμαστε στον μεγαλειώδη Συνάδελφο.

Ζητούμε από την Υπουργό να μην κάνει δεκτή την παραίτηση και να λάβει σοβαρά υπόψιν όλη την επιστολή για το καλό της παιδείας της Πατρίδας μας.

 

Tι αναφέρει σε ανακοίνωσή της ΕΛΜΕ-Κεφαλονιάς-Ιθάκης (ΕΛΜΕ-ΚΙ) σχετικά με το πρόβλημα της παραίτησης του συναδέλφου στο ΕΠΑΛ Αργοστολίου

Η ΕΛΜΕ-ΚΙ σχετικά με το πρόβλημα της παραίτησης του συναδέλφου στο ΕΠΑΛ Αργοστολίου αλλά και τα όσα καταγγελλόμενα συνοδεύουν την παραίτησή του, παίρνει ξεκάθαρη θέση απέναντι σε όλα εκείνα τα φαινόμενα που βάζουν εμπόδια στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλοιώνουν το χαρακτήρα του σχολείου και προσβάλουν την αξιοπρέπεια εκπαιδευτικών και μαθητών.

Ως μαχόμενοι εκπαιδευτικοί καταδικάζουμε κάθε προσπάθεια δημιουργίας εξιλαστήριων θυμάτων και αποπροσανατολισμού από τις κύριες αιτίες που δημιουργούν και αναπαράγουν τέτοια προβλήματα στα σχολεία (όπως και στο συγκεκριμένο). Η πολιτική που διαχρονικά και από όλες τις κυβερνήσεις υποχρηματοδοτεί και κατηγοριοποιεί τα σχολεία, τσακίζει τα εκπαιδευτικά δικαιώματα των μαθητών και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, δεν παίρνει και κανένα μέτρο για να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα και τόσο σοβαρά περιστατικά. Όχι μόνο δεν υπήρξε συγκεκριμένη βοήθεια στον συνάδελφο από την Διεύθυνση Δ/θμιας Εκπαίδευσης όταν απεύθυνε σε αυτήν την καταγγελία του, αλλά αντίθετα αντιμετωπίστηκε με την γνωστή τυπική, αδιέξοδη και εν τέλει απειλητική επίκληση της ποινής απόλυσης και του αποκλεισμού του από τους διορισμούς και για τα επόμενα δύο χρόνια. Την στάση αυτή της αδιαφορίας που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με την Διεύθυνση Δ/θμιας Εκπαίδευσης να μην έχει επισκεφθεί έστω και τυπικά το συγκεκριμένο σχολείο αναλαμβάνοντας τις δικές της ευθύνες, δεν μπορεί να την κρύψει το εκ των υστέρων υποκριτικό ενδιαφέρον του Υπουργείου παιδείας να «διερευνήσει» τάχα την υπόθεση.

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ-ΚΙ απαιτεί εδώ και τώρα να επιστρέψει ο εκπαιδευτικός στα εκπαιδευτικά του καθήκοντα, χωρίς καμιά υπηρεσιακή ή άλλη επίπτωση.
Η εγκατάλειψη του συγκεκριμένου σχολείου στις υποδομές (ελλείψεις σε, αίθουσες διδασκαλίας, αίθουσα εκδηλώσεων, γυμναστήριο, υπαίθριους και κοινόχρηστους χώρους, έστω και υποτυπώδεις αθλητικές εγκαταστάσεις, σύγχρονα εργαστήρια οικονομίας και υγείας που είναι τομείς αιχμής για το σχολείο, τουαλέτες, ανυπαρξία στοιχειώδους φύλαξης και ασφάλειας κ.α.), η συγκατοίκησή του στον μικρό χώρο με δύο άλλες δομές κατάρτισης, το μεγάλο ποσοστό εργαζόμενων μαθητών καθώς και μαθητών με ιδιαίτερες διαγνωσμένες εκπαιδευτικές δυσκολίες (32 συνολικά) χωρίς το απαραίτητο ειδικό υποστηρικτικό προσωπικό (ανυπαρξία τμήματος ένταξης), οι ατακτοποίητες σχολικές μεταφορές που στοιχίζουν σε μαθητές χαμένες διδακτικές ώρες κ.α., έχουν αρκετές φορές κατατεθεί στους υπεύθυνους κρατικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, από την ΕΛΜΕΚΙ. Τα παραπάνω, μαζί με όσα άλλα απορρέουν από τα αλλεπάλληλα αντιεκπαιδευτικά μέτρα (ιδιαίτερα για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση), έχουν την δική τους συμβολή στο πρόβλημα, που φυσικά κανένας δεν ισχυρίζεται ότι αφορά μόνο ένα σχολείο.
Ωστόσο είναι σαφές ότι αυτά τα φαινόμενα απαράδεκτης συμπεριφοράς κάποιων μαθητών, δεν χαρακτηρίζουν όλους τους μαθητές του συγκεκριμένου σχολείου, ούτε και το ίδιο το σχολείο. Άλλωστε, τα ίδια τα στοιχεία που είναι αναρτημένα στο ενιαίο πληροφοριακό σύστημα myschool από τους εκπαιδευτικούς στο συγκεκριμένο σχολείο εξαντλώντας όλα τα παιδαγωγικά μέσα, αποδεικνύουν ότι, το όποιο πρόβλημα υπάρχει είναι γνωστό στο Yπουργείο Παιδείας που έπρεπε να έχει μεριμνήσει σχετικά. Σε κάθε περίπτωση όμως, τέτοιες συμπεριφορές δεν αντιμετωπίζονται, εκτός των άλλων, χωρίς και την καθοριστική συμβολή του Συλλόγου Διδασκόντων, που τελευταία γίνεται συστηματική προσπάθεια να απαξιωθεί.
Η ΕΛΜΕ-ΚΙ συνεχίζοντας αταλάντευτα τον αγώνα ενάντια στην αντιεκπαιδευτική και αντιλαϊκή πολιτική που βρίσκεται σε εξέλιξη, εκτιμά ότι θα οξυνθούν παραπέρα τα αδιέξοδα για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Γι αυτό η μόνη λύση για την αντιμετώπιση ή την αναχαίτισή τους, βρίσκεται στον ενιαίο αγώνα εκπαιδευτικών μαθητών και γονέων για την παιδεία και το σχολείο των σύγχρονων αναγκών μας. Στα πλαίσια αυτά διεκδικούμε για το συγκεκριμένο σχολείο:

Να μελετηθούν και να κατασκευαστούν όλες οι απαραίτητες κτιριακές και άλλες υποδομές που λείπουν από το ΕΠΑΛ Αργοστολίου, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες (αίθουσα εκδηλώσεων, γυμναστήριο, υπαίθριοι αθλητικοί και κοινόχρηστοι χώροι, σύγχρονο εργαστήριο οικονομίας και υγείας, σύγχρονες τουαλέτες, εξωραϊσμός του περιβάλλοντα χώρου κ.α.).

Να λυθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς, να αποδοθεί ο χώρος αποκλειστικά στο σχολείο και να απομακρυνθούν οι μη σχολικές δραστηριότητες από το χώρο του σχολείου ΚΕΚ- Δ.ΙΕΚ. Να επισκευαστεί η Μαθητική Εστία.

Να υπάρξουν ολοκληρωμένες μελέτες στατικής επάρκειας και πυρασφάλειας του κτιρίου καθώς και ολοκληρωμένη μελέτη αντιπυρικής προστασίας του δάσους που το περιβάλλει. Οι μελέτες και τα απαραίτητα έργα να γίνουν αποκλειστικά με ευθύνη του κράτους.

Να γίνουν άμεσες επιδιορθώσεις φθορών και ζημιών στις εγκαταστάσεις του.

Να διευθετηθεί η ασφάλεια πρόσβασης από και προς στο σχολείο με δημιουργία δεύτερης εισόδου, με εκσυγχρονισμό της υπάρχουσας που μόλις πρόσφατα μπήκε πόρτα, με σήμανση και άλλα μέτρα κυκλοφοριακής ρύθμισης ύστερα από σχετική μελέτη.

Να γίνει περίφραξη, εξωραϊσμός και αξιοποίηση του Δάσους από την εκπαιδευτική κοινότητα.

Να στελεχωθεί με ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό για όλες τις ώρες λειτουργίας του σχολείου και αποκλειστικά γι αυτό το σχολείο.

Να μην χαθεί πλέον άλλη διδακτική ώρα λόγω των απραγματοποίητων σχολικών μεταφορών δύο μήνες περίπου μετά την έναρξη του σχολικού έτους.

Να χωριστούν τα τμήματα σε λιγότερους μαθητές, να δημιουργηθεί άμεσα τμήμα ένταξης και να υπάρξει παράλληλη στήριξη όπου απαιτείται.

Να υπάρξει ιδιαίτερη στήριξη και φροντίδα για τους εργαζόμενους μαθητές .

Να ληφθούν ιδιαίτερα μέτρα για τους μαθητές, οι οποίοι σύμφωνα με διαγνώσεις από το ΚΕΔΑΣΥ, θα έπρεπε να φοιτούν σε άλλου τύπου σχολεία.

Να υπάρξουν ημερίδες και συνεχείς ενημερώσεις από τους φορείς αντιμετώπισης των εξαρτήσεων και εξαρτητικών συμπεριφορών.

Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου εκτιμά ότι η υπόθεση του «Θεόδωρου» αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Ο κ. Κωνσταντίνου θεωρεί, εν μέρει τουλάχιστον, υπεύθυνο τον ίδιο τον καθηγητή, εφόσον επέλεξε να κοινοποιήσει την παραίτησή του στις αρμόδιες αρχές ύστερα από μόλις μία εβδομάδα παρουσίας στο σχολείο. Επίσης, «ο Θεόδωρος» δεν αποτάθηκε προηγουμένως στους συναδέλφους του και το συνδικαλιστικό όργανο της τοπικής ΕΛΜΕ για βοήθεια.

Η κυρία Μαρία Τσατίρη, γεν. γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕΑΔ) αναφέρει:

«Το περιστατικό στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Αργοστολίου στην Κεφαλονιά δεν είναι μεμονωμένο όπως κάποιοι θέλουν να χαρακτηρίσουν. Και καλά κάνει το υπουργείο Παιδείας και το ερευνά. Βλέπουμε στα ΕΠΑ.Λ., αλλά και σε Γενικά Λύκεια εκρήξεις θυμού από μαθητές. Βλέπουμε φαινόμενα βίας μεταξύ μαθητών, αλλά και απέναντι σε καθηγητές, άσχημες συμπεριφορές που δεν ταιριάζουν σε σχολικό περιβάλλον. Εχουμε καταγγελίες από συναδέλφους ότι κανείς αρμόδιος δεν τους προσφέρει υποστήριξη και δεν νιώθουν ασφαλείς, ακόμη και για τη σωματική τους ακεραιότητα. Ειδικά στα ΕΠΑ.Λ., όμως, το κλίμα είναι χειρότερο από τα υπόλοιπα σχολεία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι μαθητές με χαμηλό μαθησιακό επίπεδο επιλέγουν τα ΕΠΑ.Λ., μια και το Γενικό Λύκειο έχει μεγαλύτερη δυσκολία προκειμένου να πάρεις το απολυτήριο. Για τα ΕΠΑ.Λ. έχει επικρατήσει η εντύπωση ότι εκεί, χωρίς ιδιαίτερο διάβασμα, ο καθένας θα πάρει ένα “χαρτί”, μια και οι καθηγητές κάνουν ό,τι πουν οι μαθητές. Ετσι διαμορφώνεται μια κατάσταση πολύ δύσκολη και ψυχοφθόρα για τους συναδέλφους που προσπαθούν να επιβιώσουν. Αναγκάζονται να κάνουν τα χατίρια των παιδιών, γιατί και αυτοί προσπαθούν να προστατευθούν, αφού φοβούνται για τη ζωή τους. Δέχονται απειλές και εκφοβισμό, του τύπου “θα σου κάψουμε το αυτοκίνητο αν δεν μας βάλεις καλό βαθμό” ή “αν δεν μας σβήσεις την απουσία”».

Τι δείχνουν τα στοιχεία;

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η διαΝΕΟσις δημοσίευσε το πόρισμα μιας έρευνας με τίτλο «Αποτελεσματικότητα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα». Στα συμπεράσματα της μελέτης τους οι ερευνητές επισημαίνουν ότι «όπως κι αν το δει κανείς, τα νούμερα περιγράφουν μια απογοητευτική εικόνα – και είναι γνωστά: η Ελλάδα είναι 24η στην Ε.Ε. ως προς τις ψηφιακές δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού και 32η στις 33 χώρες του ΟΟΣΑ ως προς το ποσοστό συμμετοχής του ανθρώπινου δυναμικού σε προγράμματα κατάρτισης. Η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά NEETs, -δηλαδή νέων που δεν εργάζονται, ούτε εκπαιδεύονται- στην Ε.Ε. (12,5% το 2019).

Και το μαθησιακό επίπεδο των Ελλήνων μαθητών κρίνεται απογοητευτικό: Στην εξέταση του προγράμματος PISA του 2018, σχεδόν 1 στους 5 Ελληνες 15χρονους πέτυχαν πολύ χαμηλή επίδοση και στα τρία θέματα που εξετάστηκαν (Μαθηματικά, Κατανόηση Κειμένου, Φυσικές Επιστήμες). Μόνο το 6,2% είχαν υψηλές επιδόσεις έστω και σε ένα μάθημα – έναντι του 15,7% που ήταν ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ». Επομένως, λαμβάνοντας υπόψη το μείγμα όλων των επιμέρους αρνητικών παραγόντων, τα έκτροπα και τα βίαια περιστατικά που, όλο και πιο συχνά τελευταία, παρατηρούνται στα ΕΠΑ.Λ. (Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, Αιγάλεω, Κολωνός κ.λπ.), δεν θα πρέπει πια να προκαλούν κατάπληξη. Και, υπ’ αυτή την έννοια, ούτε η επιστολή παραίτησης του «Θεόδωρου» θα έπρεπε να σοκάρει.

Διαβάστε επίσης:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025