Το εκπαιδευτικό σύστημα των Ηνωμένων Πολιτειών αλλά και των αναπτυγμένων κρατών βρίσκεται στη διαδικασία αναμόρφωσης. Είναι μια επιτακτική ανάγκη της εποχής, που καθορίζουν οι τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες έχουν διαμορφώσει ένα εντελώς νέο περιβάλλον σε ότι αφορά τους τομείς της απασχόλησης.
Σχετικό είναι το παράδειγμα του Αμερικανού επιχειρηματία Ted Dintersmith ο οποίος έχει αφιερώσει ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας του και ένα μεγαλύτερο του χρόνου του στο να προτείνει πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη ριζική αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος των ΗΠΑ.
«Αν τα παιδιά που ολοκληρώνουν τις σχολικές τους σπουδές δεν έχουν εξασκηθεί στο πώς να είναι καινοτόμα και δημιουργικά τότε θα είναι οι αυριανοί άνεργοι» σημειώνει ο ίδιος και ισχυρίζεται ότι το αμερικάνικο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ακόμα προσκολλημένο στο πώς να παράγονται αποδοτικοί εργαζόμενοι οι οποίοι μπορούν να ακολουθήσουν πιστά και απαρέγκλιτα οδηγίες.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει παρά το ότι σήμερα η παγκόσμια οικονομία έχει αλλάξει τα σχολεία παραμένουν προσκολλημένα στο μοντέλο της βιομηχανικής εποχής. Την περίοδο που καθόρισε ο πατριάρχης της βιομηχανικής ανάπτυξης του 20ου αιώνα, Χένρι Φορντ, ο οποίος για τα εργοστάσια του δεν χρειαζόταν δημιουργικούς, τολμηρούς και καινοτόμους εργαζόμενους, αλλά συνεπείς και υπάκουους που θα έπαιρναν θέση στη γραμμή συναρμολόγησης. Και θα εκτελούσαν στο ωράριο τους τις ίδιες κινήσεις έως τη σύνταξη τους.
Όμως στις μέρες μας είναι αμφίβολο αν θα καταφέρει να μπει στον στίβο της εργασία ακόμα και ένας μαθητής που έχει στόχους, όπως το να εκτελεί παραδόσεις προϊόντων οδηγώντας ένα φορτηγό. Η σιγουριά της εν λόγο θέσης εργασίας είναι αμφίβολη όταν ήδη στους δρόμους της Αμερικής κυκλοφορεί- έστω και πειραματικά- το χωρίς οδηγό αυτοκίνητο της Google.
Το όραμα του ο Dintersmith, κάτοχος μεταπτυχιακού στην Εφαρμοσμένη Φυσική και διδακτορικού στη μηχανική από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, αποτύπωσε στις σελίδες του βιβλίου «Έχει περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας: Προετοιμασία παιδιά μας για την Καινοτομία Εποχή». Παράλληλα οι εκπαιδευτικές προτάσεις του εφαρμόζονται σε 13 σχολεία (δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια αντίστοιχα με τις ελληνικές βαθμίδες της εκπαίδευσης) στην κομητεία του Σαν Ντιέγκο.
Εκεί οι μαθητές έχουν πάψει να έχουν το ρόλο του παθητικού ακροατή γεγονότων και στοιχείων, αλλά μέσω ενός διεπιστημονικού προγράμματος τους επιτρέπεται να αναπτύξουν τις βασικές τους ικανότητες με κύρια συστατικά την ελευθερία στη μάθηση, την καινοτομία, την κοινή πνευματική αποστολή και την απευθείας σύνδεση τους με τον κόσμο των ενηλίκων.
Ο Dintersmith δίνει και ένα απλό και γλαφυρό παράδειγμα για την εφαρμογή της εκπαίδευσης σήμερα λέγοντας ότι αν στα γυμνάσια διδασκόταν η οδήγηση με τον ίδιο τρόπο που διδάσκουν οτιδήποτε άλλο, τότε οι μαθητές θα είχαν διδαχθεί τα μέρη του αυτοκινήτου στο πρώτο έτος, την ιστορία των ελαστικών στο δεύτερο, τους κανονισμούς ασφαλείας στο τρίτο και το σύστημα πέδησης στο τελευταίο έτος. «Κάποιοι θα έχουν μεγάλη βαθμούς. Αλλά ποτέ κανείς δεν θα μάθαινε πώς να οδηγεί» σημειώνει.
Εξαιρετικά σχετικό είναι και μήνυμα της περασμένης Τρίτης του προέδρου των ΗΠΑ Μπάρακ Ομπάμα “Σήμερα, η τεχνολογία δεν υποκαθιστά απλώς τις θέσεις εργασίας στη γραμμή συναρμολόγησης, αλλά κάθε θέση εργασίας μπορεί πλέον να αυτοματοποιηθεί.”