2020: Τι προβλέπεται για την σύμφωνα με το Προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή:

Το έτος 2018, το πρωτογενέςαποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA) διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύ-ψους 8.196 εκατ. ευρώ (4,4% του ΑΕΠ), ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρ-νησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 7.975 εκατ. ευ-ρώ ή 4,32% του ΑΕΠ έναντι του στόχου,σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας3,5% του ΑΕΠ.

 

Στο Σχέδιο Προϋπολογισμού έτους 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, είχε εκτιμηθεί ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα ύ-ψους 6.945 εκατ. ευρώ ή 3,60% του ΑΕΠ, ενώ με βάση τη μεθοδολογία ESA είχε εκτιμηθεί πλεόνασμα ύψους 7.434 εκατ. ευρώ ή 3,9% του ΑΕΠ.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας θα διαμορφωθεί σε 6.976 εκατ. ευρώ ή 3,67% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 326 εκατ. ευρώ ή 0,17 ποσοστιαίες μονάδεςτου ΑΕΠ. Σε όρους ESA εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 8.127 εκατ. ευρώ ή 4,3% του ΑΕΠ.

 

Η δημοσιονομική και οικονομική πολιτική που ασκήθηκετο έτος 2019 (με την ιδιαιτερότητα ότι αφορούσε δύο κυβερνήσεις), είχε ως κοινήπροτεραιότητα την επίτευξη των δημοσιονο-μικών στόχων,που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας. Περιέλαβε δράσεις όπως:

 

-η επιτυχής άρση των κεφαλαιακών περιορισμών που είχαν εφαρμοσθεί από το καλοκαίρι 2015 και η επιτυχής έξοδος της χώρας στις αγορές με την παράλληλη πολύ σημαντική μείωση των επιτοκίων των ελληνικών ομολόγων,

-η έναρξη της φορολογικής ελάφρυνσης των φυσικών και νομικών προσώπων μέσω της ε-πιπλέον μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 22%μεσοσταθμικά, καθώς και της μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ στα είδη διατροφής, στην εστίαση και στην ηλεκτρική ενέργεια,

-η διευκόλυνση των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων για την εξόφληση των ο-φειλών τους προς το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία μέσω της ρύθμισης των 120 δό-σεων. Είναι ενδεικτικό ότι από την έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής στο TAXISnetγια τη ρύθμιση των 120 δόσεων στις 21/5/2019 έως τις 3/9/2019, είχαν συνολικά υποβληθεί 605.722 αιτήσεις με συνολικό ρυθμιζόμενο ποσό 5,56δισ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις του Δημοσίου στο ίδιο διάστημα από την εν λόγω ρύθμιση ανήλθαν σε 393,6εκατ. ευρώ,

-η ολοκλήρωση της υλοποίησης του προγράμματος εξόφλησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώ-σεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης προς την πραγματική οικονομία,

-η διευκόλυνση της έγκαιρης κάλυψης των ελλείψεων προσωπικού που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία, η υγεία και η ασφάλεια,

-η επισκόπηση δαπανών στα Υπουργεία και στους εποπτευόμενους φορείς τους, προκειμέ-νου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα των δημόσιων δαπανών και να ενισχυθούν οι δαπά-νες σε τομείς με υψηλή κοινωνική αποτελεσματικότητα,η συνέχιση της εφαρμογής του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων

-η περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, μέσω της εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων και της παροχής κινήτρων στους φορολογούμενους για ηλεκτρονι-κές πληρωμές,

-η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου για την ενίσχυση της ανάπτυξης στη νησιωτική Ελλάδα,

 

-η προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων μετην εφαρμογή δράσεων του ΟΠΕΚΑ. Στο δεύτερο εξάμηνο του έτους ενισχύθηκεη ασκούμενη πολιτική χορήγησηςvoucherγια τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μέσω του προγράμματος «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής 2019-2020» με αύξηση του σχετικού προϋπολογισμού κατά 9 εκατ. ευρώ για το σχολικό έτος2019-2020,

-η ενίσχυση των συνταξιούχων μέσω της χορήγησης επιδόματος που χαρακτηρίστηκε ως«13ησύνταξη»τον Μάιο του 2019,

-η έναρξη δράσεων από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, σε συνεργασία με τις ΓΔΟΥ των Υπουργείων, για τη βελτίωση της μεθοδολογίαςεκτίμησης των δαπανών στις κατηγο-ρίες όπου παρατηρείται συστηματική υποεκτέλεση. Χαρακτηριστική περίπτωση υποεκτέ-λεσης ήταν η πρόβλεψη στον Προϋπολογισμό του 2019 δαπάνης 150 εκατ. ευρώ για την προστασία κύριας κατοικίας, από την οποία δεν θα δαπανηθούν τελικά περισσότερα των 2 εκατ. ευρώ,

-η έναρξη της εφαρμογής του νέου σχεδίου λογαριασμών για την Κεντρική Διοίκηση από το έτος 2019 και ο σχεδιασμός για την επέκτασή του στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης και

-η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολι-τικών διαχείρισης ρευστότητας.

Προβλέψεις 2020

Βασική προτεραιότητα της δημοσιονομικής στρατηγικής για το έτος 2020 αποτελεί η αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης, η μείωση της υπερφορολόγησης, η ενίσχυση των επενδύσεων και των διαθέσιμων εισοδημάτων των πολιτών και η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με παράλληλη διασφάλισητης επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας.

 

Στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης για το 2020 ανέρχεται σε 3,5% του ΑΕΠ.Η επίτευξη των ανωτέρω προτεραιοτήτων επιχειρείται με την έναρξη νέων δράσεων αλλά και τη συνέχιση της υλοποίησης ή επέκταση κάποιων παλαιότερων δράσεων,όπως:

-η φορολογική ελάφρυνση των φυσικών και νομικών προσώπων μέσω παρεμβάσεων όπως η μείωση των φορολογικών συντελεστών,

-η παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας, μέσω της χορήγησης ε-πιδόματος για κάθε γέννηση, καθώς και της μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ σε βασικά είδη βρεφικής ηλικίας,

-η τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων,

– η περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, μέσω της εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων και της παροχής κινήτρων στους φορολογούμενους για ηλεκτρονι-κές πληρωμές (αύξηση του ύψους των απαιτούμενων ετήσιων ηλεκτρονικών πληρωμών,συμμετοχή σε κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα),

-η επισκόπηση δαπανών στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης (πέραν των πιλοτικών εφαρ-μογών που είχαν προγραμματιστεί)προκειμένου να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για την εφαρμογή δράσεων με προσανατολισμό στην οικονομική ανάπτυξη,

-η ρεαλιστικότερη αποτύπωση των ορίων δαπανών των Υπουργείων κατάτηνκατάρτιση του Κρατικού Προϋπολογισμού ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του Γενικού Λογιστηρί-ου του Κράτους και των ΓΔΟΥ των Υπουργείων,

-η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέωντης Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολιτικών διαχείρισης ρευστότητας,

η κάλυψη των κενών που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία,η υγεία και η ασφάλεια,με νέες προσλήψεις,

-η συνέχιση των δράσεων του ΟΠΕΚΑ για τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και

-η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Παρεμβάσεις βελτίωσης δημοσιονομικού αποτελέσματος

Αποτελεσματικό και λιγότερο δαπανηρό κράτος

-Δραστική αναπροσαρμογή των ορίων δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού με σκοπό τον περιορισμό της υποεκτέλεσης που παρουσιάστηκε τα προηγούμενα έτη και τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου για την ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των πολιτών.

Θεσμοθέτηση νέου Ειδικού Αποθεματικού για την εξυπηρέτηση των δαπανών αυξημένης αβεβαιότητας που αφορούν, κυρίως τους τομείς παιδείας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας,αμυνας και ασφάλειας των πολιτών. Το Ειδικό Αποθεματικό θα χρησιμοποιείται για τη συστηματική ενίσχυση των Υπουργείων σε όλη τη διάρκεια του έτους.