Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον χαρακτηρισμό των σχολικών μονάδων ως (Π.Σ.) και Πειραματικών Σχολείων (ΠΕΙ.Σ.) εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η πρόσκληση περιγράφει τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών, τα κριτήρια χαρακτηρισμού και τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά, καθώς και τη διαδικασία των αιτήσεων των σχολικών μονάδων.

Τα κριτήρια,  που συνεκτιμώνται, για την αξιολόγηση των δημόσιων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σκοπό τον χαρακτηρισμό τους ως Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. είναι τα ακόλουθα:

α) τα προσόντα και η επάρκεια (οργανικότητα, αριθμός μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού με οργανική θέση κ.ά.) του εκπαιδευτικού προσωπικού,

β) η συμμετοχή ή διάκριση της σχολικής μονάδας ή ομάδας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ερευνητικές και νέες δράσεις, δημιουργικές πρωτοβουλίες, πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς,

γ) η εμπειρία του σχολείου στο πεδίο της πρακτικής άσκησης φοιτητών,

δ) η διοργάνωση ή συμμετοχή σε δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με Α.Ε.Ι.,

ε) η διοργάνωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών,

στ) η λειτουργία μαθητικών ομίλων, η υλοποίηση καινοτόμων σχολικών δραστηριοτήτων όπως περιβαλλοντικά, πολιτιστικά προγράμματα και προγράμματα αγωγής υγείας,

ζ) Οι απολογιστικές εκθέσεις και οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας των δύο (2) τελευταίων ετών. Εφόσον δεν υπάρχουν, εκτιμάται τυχόν εμπειρία του σχολείου σχετικά με την εκπόνηση σχεδίων αποτίμησης/αξιολόγησης και ανάπτυξης του εκπαιδευτικού έργου, όπως αυτή αποδεικνύεται, ιδίως, από την συμμετοχή της σχολικής μονάδας σε τυχόν προγράμματα αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων ή άλλο σχετικό δημοσιευμένο υλικό.

η) το μέγεθος της σχολικής μονάδας,

θ) η τοποθεσία της σχολικής μονάδας.

Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων λήγει την Τρίτη 23 Μαρτίου και ώρα 15.00, ενώ τα δικαιολογητικά, για την απόδειξη της πλήρωσης των κριτηρίων αξιολόγησης και τα οποία δηλώνονται στην έκθεση/φόρμα κατά την υποβολή της αίτησης χαρακτηρισμού, θα πρέπει να υποβληθούν,  από τις 24 Μαρτίου μέχρι και τις 21 Απριλίου 2021.

Η διεύρυνση του δικτύου των Προτύπων (Π.Σ.) και των Πειραματικών Σχολείων (ΠΕΙ.Σ.) έχει ήδη ξεκινήσει να γίνεται πράξη. Τα Πρότυπα Σχολεία, από 4 μόνο στην Αθήνα και ένα στα Ιωάννινα, επεκτάθηκαν σε 28 σε όλη τη χώρα ενώ προβλέφθηκε και η δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑΛ, και παράλληλα λειτουργούν 34 Πειραματικά Σχολεία. Προχωρούμε τώρα σε περαιτέρω διεύρυνση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων, με τη δυνατότητα για οποιοδήποτε δημόσιο σχολείο να υποβάλλει αίτηση για τη μετατροπή του σε Πρότυπο ή Πειραματικό στη βάση των κριτηρίων που τίθενται στη σχετικά Υπουργική Απόφαση και Πρόσκληση. Στόχος τα σχολεία αυτά να συμβάλλουν στη διάχυση βέλτιστων εκπαιδευτικών μεθόδων, πρακτικών και εργαλείων σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.

Η μεταξύ τους διάκριση έγκειται στο ότι τα μεν Πρότυπα Σχολεία είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα τα, δε, Πειραματικά Σχολεία είναι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού ΠΕΙ.Σ.

Βασική στόχευση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αποτελεί αφενός η λειτουργία πρότυπων και πειραματικών σχολικών μονάδων στη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο, τα Ιόνια Νησιά και τη Στερεά Ελλάδα, που στερούνται, σήμερα, τέτοιων εκπαιδευτικών δομών, και αφετέρου η αύξηση και υποστήριξη των σχολείων ανά βαθμίδα σε εκείνες τις Περιφέρειες όπου ήδη υφίστανται. Τέλος είναι δυνατή και η περαιτέρω ενίσχυση και διασύνδεση των ήδη υφισταμένων μονάδων με καινούριες και περισσότερες βαθμίδες.

Η Υπουργός Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Προχωρούμε δυναμικά στην επέκταση του δικτύου των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων της χώρας. Στόχος και άλλα σχολεία, από άκρη σε άκρη σε όλη την Ελλάδα, να ενταχθούν στο δίκτυο των εργαστηρίων εθνικών διαστάσεων, που σχεδιάζει και εφαρμόζει καινοτόμες, διαφοροποιημένες εκπαιδευτικές μεθόδους, με στόχο τη βελτιστοποίηση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου και τη διάχυση των καλών του πρακτικών σε όλα τα σχολεία της χώρας. Στοχεύουμε ψηλότερα, μπορούμε καλύτερα!»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025