Ο ΠΑΣΑΔ ανακοίνωσε μελέτη για την αναμόρφωση του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου:

Μετά από μελέτη αλλά και με σύμβουλο την βιωματική σχέση που έχουμε ως εξ επαγγέλματος ασχολούμενοι με το νέο τύπου ολοήμερο σχολείο, θεωρούμε ότι η αλλαγή αυτή, πέραν του κοινού ωρολογίου προγράμματος όλων των σχολείων, δεν βελτίωσε κατ ελάχιστο την λειτουργία του ολοήμερου.

Τα ολοήμερα σχολεία έγιναν κυρίως “παιδοφυλακτήρια” με ένα γαϊτανάκι εκπαιδευτικών ν’ ασχολούνται με σχετικά και μη με την ιδιότητά τους αντικείμενα. Δεν προάγουν αλλά υποβιβάζουν τον παιδαγωγικό τους ρόλο, αυτόν που σ’ όλες τις έρευνες ζητούν οι γονείς και τον οποίο οραματιζόμαστε και θέτουμε ως κύριο σκοπό της λειτουργίας τους.

Παραθέτουμε λοιπόν το παρακάτω κείμενο εργασίας κι αυτό σημαίνει πως επιδέχεται τροποποιήσεις και βελτιώσεις, προς συζήτηση δείχνοντας όμως την κατεύθυνση προς την οποία, για εμάς, πρέπει να κινηθεί η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου και προτείνοντας παράλληλα τρόπο υλοποίησης.

ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Α) Άρση των περιορισμών εγγραφής στο ολοήμερο.

Το μέτρο αυτό έπληξε κυρίως όσους μαθητές είχαν ανάγκη την λειτουργία του ολοήμερου ως υποστηρικτική της μάθησής τους, παιδιά οικογενειών με προβλήματα (οικονομικά οικογενειακά, μορφωτικά, κοινωνικά) και παιδιά μεταναστών.

Β) Επαναφορά του υπεύθυνου δάσκαλου ολοήμερου.

Είναι πλέον απαιτητός από την εκπαιδευτική κοινότητα, σχολικούς συμβούλους και γονείς ως βασικό κι αναγκαίο δομικό στοιχειό της λειτουργίας του ολοήμερου.

Ο δάσκαλος αυτός ενημερώνεται για όλους τους μαθητές και τις ιδιαιτερότητές τους (διατροφικές, μαθησιακές κλπ.). Συνδέει το πρωινό πρόγραμμα με το ολοήμερο, γνωρίζει ακριβώς την ώρα αποχώρησης κάθε παιδιού και ποιος το παραλαμβάνει, την οικογενειακή του κατάσταση και τα πιθανά προβλήματα υγείας του, συμβάλλοντας έτσι στην εύρυθμη λειτουργία του ολοήμερου τμήματος.

Μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ασφάλεια, καθώς υπάρχει σταθερό σημείο αναφοράς, επικοινωνίας και συνεργασίας, όπως ο δάσκαλος της τάξης, καθ΄ όλη την περίοδο λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου.

Για τον ίδιο λόγο, θετικά θα επιδράσει και στους εκπαιδευτικούς που θα το πλαισιώνουν προκειμένου να συμπληρωθεί το ωράριό τους.

Ο υπεύθυνος δάσκαλος στο ολοήμερο, που δύναται να εκπονεί προγράμματα και να μεριμνά καθ όλη τη διάρκεια της χρόνιας για την υλοποίησή τους, συμπληρώνει το ωράριο του στο πρωινό με συνδιδασκαλία, όπως προέβλεπε το πρόγραμμα ΕΣΠΑ μέχρι σήμερα ή καλύπτει κενά που προκύπτουν καθημερινά στα σχολεία λόγω έκτακτων αδειών ή εκτελεί χρέη γραμματειακής υποστήριξης, πάντα εντός του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου εργασιακού ωραρίου του.

Γ) Ωρολόγιο πρόγραμμα ολοήμερου σχολείου.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΣΧΟΛΙΑ
13:15 – 13:45 σίτιση Στο υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα διατίθενται 45 λεπτά σίτισης, τα οποία θεωρούμε αρκετά καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί γι αυτή και μέρος ή ολόκληρο το πρώτο διάλειμμα.
13:45 – 13:55 διάλειμμα
13:55 – 14:30 1η ώρα μελέτη
14:30 – 14:40 διάλειμμα .
14:40 – 15:15 2η ώρα μελέτη Ολοκλήρωση εργασιών. Στην περίπτωση που κάποιοι μαθητές έχουν τελειώσει με τις εργασίες τους κι έχουν ελεγχθεί γι αυτές, μπορούν δια της μεθόδου της αλληλοδιδακτικής και υπό την επίβλεψη του δασκάλου να βοηθούν τους πιο αδύναμους. Αν δεν υπάρχουν εργασίες, ο χρόνος διατίθεται για εκπόνηση προγραμμάτων, όπως αυτά έχουν προκαθοριστεί σε συνεννόηση με τον υπεύθυνο δάσκαλο ολοήμερου.
15:15 – 15:25 διάλειμμα

1η αποχώρηση

15:25 – 16:00 3η ώρα απασχόληση “Ευέλικτη”, η τελευταία ώρα στο ολοήμερο που οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων απασχολούν τους μαθητές με καινοτόμα (πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας κλπ.) προγράμματα. Των προγραμμάτων αυτών, αναλαμβάνει το σχεδιασμό (από την αρχή της σχολικής χρονιάς) και την εποπτεία για την υλοποίησή και την ολοκλήρωση, ο υπεύθυνος δάσκαλος ολοήμερου και μπορεί να είναι περισσότερα από ένα(1). Επίσης μπορεί να εκπονήσει διαφορετικό πρόγραμμα, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και τα τμήματα, του οποίου τα χαρακτηριστικά θα είναι η βιωματικότητα, ανάπτυξη και καλλιέργεια κριτικής σκέψης, διαθεματικότητα κλπ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η ώρα σίτισης χρεώνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι συνεχίζουν το ωράριο τους στο ολοήμερο.

ΣΤΟΧΟΣ

Να επαναφέρουμε στο ολοήμερο την παιδαγωγική του διάσταση κάνοντάς το ταυτόχρονα ένα σύγχρονο, ανοιχτό σχολείο, που θ’ αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, θα αποτελεί φάρο γνώσης και καινοτομίας.