Ο κ. Λιάκος σε συνέντευξή του στην “Αυγή”, μίλησε για τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται στην Παιδεία και μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε Γυμνάσιο και Λύκειο.
Οι εξετάσεις καταστρέφουν το Λύκειο, λυκειοποιούν το γυμνάσιο και μεταφέρουν την πίεση των εξετάσεων στο Δημοτικό γιγαντώνοντας και επεκτείνοντας την παραπαιδεία. Κόβουν κάθε χρόνο δύο μήνες από τη σχολική χρονιά. Από την στιγμή που αρχίζουν οι εξετάσεις παραλύει η μέση εκπαίδευση
Το Λύκειο θα γίνει διετές και η εισαγωγή σε κάποιες σχολές θα γίνεται χωρίς εξετάσεις, μόνο με το απολυτήριο του Λυκείου.
Αυτή είναι η πρόταση που μελετά η ομάδα Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, με μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές να είναι αυτή της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς εξετάσεις. Το Γυμνάσιο θα γίνει τετραετές, το Λύκειο διετές και το απολυτήριο θα είναι ικανό για την εισαγωγή σε κάποιες από τις σχολές πανεπιστημίων ή τεχνολογικών ιδρυμάτων.
Ουσιαστικά η πρόταση που μελετάται από την ομάδα διαλόγου είναι κάποιες από τις σχολές, αυτές κυρίως που δεν ανήκουν στην κατηγορία της υψηλής ζήτησης η εισαγωγή να γίνεται χωρίς εξετάσεις.
“Οι εξετάσεις καταστρέφουν το Λύκειο, “λυκειοποιούν” το γυμνάσιο και μεταφέρουν την πίεση των εξετάσεων στο Δημοτικό γιγαντώνοντας και επεκτείνοντας την παραπαιδεία. Κόβουν κάθε χρόνο δύο μήνες από τη σχολική χρονιά. Από την στιγμή που αρχίζουν οι εξετάσεις παραλύει η μέση εκπαίδευση”, υποστηρίζει ο κ. Λιάκος.
Στην ερώτηση “πως σκοπεύετε να παρέμβετε για να αλλάξει αυτή η κατάσταση” απάντά: “Το σενάριο, η υπόθεση εργασίας γιατί δεν υπάρχει κάποια ειλημμένη απόφαση ακόμη – με το οποίο εργάζεται η επιτροπή διαλόγου, αποσκοπεί στη μελέτη της δυνατότητας σταδιακής απελευθέρωσης των λιγότερα ζητούμενων τμημάτων από τις εξετάσεις. Επειδή το σύστημα των εξετάσεων παρά το διαστροφικό του χαρακτήρα, χαίρει εκτίμησης ως αντικείμενο και αμερόληπτο σε πρώτο στάδιο δεν χρειάζεται να ανατραπεί. Η υπόθεση είναι ότι σε όσα τμήματα οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις θα αρκεί για την εισαγωγή το (αναμορφωμένο απολυτήριο του Λυκείου. Εκεί όμως όπου οιυποψήφιοι υπερβαίνουν τις προσφερόμενες θέσεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ισχύον σύστημα εξετάσεων. Σε δεύτερη φάση όταν αποδειχθεί το εύρος, η αξιοπιστία και η λειτουργικότητα του νέου συστήματος θα επιχειρηθεί η σταδιακή αλλαγή των εξετάσεων και στις σχολές υψηλής ζήτησης.
Μία άλλη σκέψη είναι ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί το Λύκειο μέσα από το σύστημα 4 χρόνια Γυμνάσιο + 2 Λύκειο ώστε να παραγάγει ένα αξιόπιστο δίπλωμα. Το σχήμα 4+2 μπορεί να εξασφαλίσει έναν κορμό εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο ενώ το Λύκειο στο σχήμα αυτό θα γίνει περισσότερο ερευνητικό, με δυνατότητες επιλογών ομάδων μαθημάτων. Ταυτόχρονα χρειαζόμαστε ένα αξιόπιστο επαγγελματικό διετές λύκειο με δυνατότητες εκπαίδευσης και στους τόπους εργασίας”.
Σύμφωνα με τον “Ελεύθερο Τύπο”, είναι η πρώτη φορά που ο πρόεδρος του Διαλόγου κ. Αντώνης Λιάκος κρίνει ότι μόνο το απολυτήριο Λυκείου είναι αρκετό για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια, καθώς στο παρελθόν είχε κάνει λόγο για θέσπιση άλλων κριτηρίων πλην εξετάσεων.
«Η δημιουργία τετραετούς Γυμνασίου θα μπορούσε να εξασφαλίσει έναν κορμό εκπαίδευσης για τους μαθητές, ενώ για το Λύκειο το σχήμα αυτό θα ήταν περισσότερο ερευνητικό, με δυνατότητες επιλογών ομάδων μαθημάτων», σημείωσε ο κ. Λιάκος σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Αυγή». Το συγκεκριμένο μοντέλο δεν θα περιοριστεί μόνο στο Γενικό Λύκειο, καθώς υπάρχουν σκέψεις και για το Επαγγελματικό Λύκειο να γίνει διετές.
Πάντως η συγκεκριμένη πρόταση, σε αντίθεση με άλλες που έχουν γίνει κατά καιρούς, διαθέτει αρκετά ρεαλιστικά στοιχεία και θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί βάσει των αλλαγών που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ειδικότερα με το νόμο για το «Νέο Λύκειο που ψηφίστηκε επί Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου. Ήδη η Α’ Λυκείου στο ΓΕΛ βασίζεται στο μεγαλύτερο μέρος της στη διδασκαλία μαθημάτων Γενικής Παιδείας, με την εξειδίκευση για τους μαθητές να έρχεται από τη δεύτερη βαθμίδα του Λυκείου. Το ίδιο πλάνο επιθυμεί να προχωρήσει η ηγεσία και στο επαγγελματικό Λύκειο, με την Α’ Λυκείου να μη διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από το Γενικό Λύκειο.
Σχολές πολλών ταχυτήτων
Ο κ. Λιάκος επανέλαβε και τη θεωρία σχολών πολλαπλών ταχυτήτων στις Πανελλαδικές, μόνο αυτή τη φορά παρέλειψε την εισαφωγή με βάση άλλα κριτήρια θεωρώντας ότι μόνο το –αναμορφωμένο – απολυτήριο είναι αρκετό.
Αν και έχει ταχθεί πολλές φορές κατά του εισαγωγικού συστήματος, φαίνεαι ότι τον τελευταίο καιρό έχει κα΄νει ένα βήμα πίσω, υποστηρίζοντας ότι –τουλάχιστον σε πρώτη φάση- δεν μπορεί να καταργηθεί το εν λόγω σύστημα. Στον αντίποδα θα μπορούσαν κάποιες σχολές που δεν ανήκουν στις δημοφιλείς επιλογές των υποψηφίων, δηλαδή υπάρχει αντιστοιχία θέσεων ζήτησης, να απεμπλακούν από το σύστημα των Πανελλαδικών. Άκυρο από ΣτΕ «έφαγε» το προεδρικό Διάταγμα που υπέβαλε το υπουργείο Παιδείας κι αφορά τη δημιουργία εισαγωγικής κατεύθυνσης στο τμήμα Σλαβικών Σπουδών με αντικείμενο «Ρώσικη Γλώσσα και Φιλολογία». Αντίθετα, το πράσινο φως πήρε το πρόγραμμα σπουδών Μουσουλμανικών Σπουδών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει από το νέο ακαδημαϊκό έτος.
Οι σύμβουλοι της Επικρατείας έκριναν την απόρριψη του Π.Δ. για την κατεύθυνση Ρώσικης Γλώσσας και Φιλολογίας, καθώς η γνώμη της ΑΔΙΠ (Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση) ήταν ότι δεν πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις για τον καθορισμό εισαγωγικών κατευθύνσεων, αλλά και μετονομασίας του τμήματος «Ρώσικης Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών»
Εξορθολογισμός
Ένα ακόμα ζήτημα το οποίο η ηγεσία δεν αφήνει να ξεχαστεί είναι ο εξορθολογισμός του ακαδημαϊκού χάρτη. Σε συνάντηση με την τεχνική εκπαίδευση, ο Νίκος Φίλης σημείωσε κατά την ομιλία του ότι τα ΤΕΙ είναι υπό συζήτηση.
«Υπάρχει μια διασπορά Τεχνολογικών Ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα. Κάποια από αυτά έχουν αντικείμενο που επικαλύπτονται από Πανεπιστήμια», τόνισε, χωρίς όμως ακόμη μία φορά, να προχωρήσει σε προτάσεις ή παραδείγματα.