Στην απόφαση της Κυβέρνησης να “εξαφανίσει” – όπως αναφέρει – τα δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στα σχολεία της περιφέρειας και ειδικότερα στα σχολεία της Μεσαράς αναφέρεται ο Γραμματέας ΠΕ ΝΔ-Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τoν Υπουργό  Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων  κ. Κωνσταντίνο Γαβρόγλου.

Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι: «Σοβαρά προβλήματα και έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στον επανακαθορισμό των δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σύμφωνα με το Υπουργείο, η απόφαση αυτή έχει ως στόχο τον εξορθολογισμό της υφιστάμενης κατάταξης των σχολείων δημιουργώντας μια νέα μοριοδότηση των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Έντονη έχει υπάρξει η αντίδραση της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), η οποία έχει αποφασίσει να απορρίψει την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας αναφέροντας χαρακτηριστικά  πως με την προαναφερόμενη απόφαση «υποβιβάζονται συνολικά 430 σχολεία, ενώ έμμεσα καταργούνται σχολικές μονάδες».

Ειδικότερα, στο νομό Ηρακλείου, έχουν μειωθεί δραστικά οι σχολικές μονάδες που προτείνονται ως δυσπρόσιτα, ενώ στην περιοχή της Μεσαράς έχουν σχεδόν εξαφανιστεί τα σχολεία που χαρακτηρίζονται ως δυσπρόσιτα. Έτσι, ως δυσπρόσιτα προτείνονται μόνο τα Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Άρβης, Νηπιαγωγείο Άρβης, Δημοτικό Σχολείο Ψαρής Φοράδας, Νηπιαγωγείο Ψαρής Φοράδας, Νηπιαγωγείο Σκουρβούλων, Δημοτικό Σχολείο Σκουρβούλων και Νηπιαγωγείο Καστρίου. Με την απόφαση αυτή, «εξαφανίζονται» από τη λίστα τα περισσότερα σχολεία της Μεσαράς, όπως των Βοριζίων, των Καμαρών, του Αντισκαρίου, του Κρότου και του Αγίου Κυρίλλου.

Μάλιστα, στην περιφερειακή ενότητα Ηρακλείου δεν προτείνεται, πλέον, κανένα δυσπρόσιτο σχολείο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει, μεταξύ άλλων, και τις έντονες αντιδράσεις του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ) Ηρακλείου, το οποίο καταγγέλλει ότι «οι προτάσεις που κάναμε σαν ΠΥΣΔΕ, σε ένα μεγάλο βαθμό, δεν εισακούστηκαν και κάποια σημεία δεν έχουν λογική», αναφέροντας ως παράδειγμα ότι τα σχολεία στον Ζαρό έχουν έξι μόρια, ενώ στις Μοίρες οχτώ. Μάλιστα, επισημαίνει ότι «αν εφαρμοστεί, θα δημιουργηθεί ένα χάος και ενδεχομένως τα σχολεία να βρεθούν σε δυσκολότερη θέση», καταλήγοντας ότι «η Μεσαρά έχει πρόβλημα».

Περαιτέρω, όταν το Ηράκλειο ήταν χωρισμένο στις κατηγορίες Α’ και Β’, δηλαδή κέντρο και περιφέρεια, ήταν πολύ πιο εύκολη, άμεση και αποτελεσματική η στελέχωση των σχολείων της περιφέρειας με αναπληρωτές. Δυστυχώς, η συγχώνευση των κατηγοριών αυτών σε μία, ανά νομό, έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα, ιδίως στη στελέχωση των απομακρυσμένων σχολείων, αφού οι εκπαιδευτικοί προτιμούν κεντρικές σχολικές μονάδες.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αγνόησε συνολικά τα αιτήματα και τα επιχειρήματα τόσο των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών, όσο και των Συλλόγων Γονέων, της μαθητικής κοινότητας και των κατοίκων των -απομακρυσμένων κυρίως- περιοχών, και προχώρησε σε μια απόφαση που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σχολικών μονάδων της περιφέρειας.

Η στάση αυτή του Υπουργείου Παιδείας επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις και τις ανησυχίες, πως στόχος είναι η συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου και η μείωση του δημοσιονομικού κόστους με τη μείωση των τμημάτων, το κλείσιμο ολιγομελών τμημάτων και τη μείωση αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, που θα έχει ως άμεση συνέπεια μετακινήσεις μονίμων εκπαιδευτικών και μείωση αναπληρωτών.

Είναι αδήριτη ανάγκη να αποσυρθεί άμεσα η προαναφερόμενη απόφαση και να υπάρξει εκ νέου πρόταση για τα δυσπρόσιτα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που να λαμβάνει υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση, τη γεωμορφία της κάθε περιοχής και τις ιδιαίτερες ανάγκες (ορεινές περιοχές, οδικό δίκτυο, αποστάσεις, προσβασιμότητα κατά τους χειμερινούς μήνες, κλπ) της ελληνικής περιφέρειας».

Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση, τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα:

«1. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε άμεσα ώστε να αρθούν οι αδικίες και τα προβλήματα που δημιουργεί η απόφαση για τα δυσπρόσιτα σχολεία;

  1. Με ποια λογική καταργούνται σχεδόν όλα τα δυσπρόσιτα σχολεία στην περιοχή της Μεσαράς; Γιατί δεν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες της περιοχής;».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025