: Με ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν πως οι συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας αναπληρωτών θεσμοθετήθηκαν από την κυβέρνηση ως «μέτρο έκτακτης ανάγκης» και «περιορισμένης χρονικής ισχύος» λόγω της πανδημίας

«Η ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας για προσλήψεις αναπληρωτών λειτουργεί σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και επηρεάζει την ποιότητα της μόρφωσης των μαθητών» τονίζουν 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ζητώντας να μην παγιωθεί η συγκεκριμένη τακτική..

Ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας επανήλθε με τροπολογία και παράτεινε τη σχετική ρύθμιση, επιχειρώντας να παγιώσει τις ελαστικές σχέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών. Επίσης, οι βουλευτές κατηγορούν την κυβέρνηση πως προσπαθεί να καλύψει τα λειτουργικά κενά και τις πραγματικές ανάγκες με τρόπο «φθηνό και επικοινωνιακό», αδιαφορώντας για τις αυξημένες μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών. Όπως αναφέρουν, «ενδεικτικό των προθέσεων του υπουργείου είναι ότι ενώ οι τριμηνίτες ανήκουν στη γενική εκπαίδευση, καλούνται να καλύψουν ακόμα και κενά στην ειδική αγωγή!».

Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να απαντήσει για το ποιο θα είναι το «μέλλον» του θεσμού και αν σκοπεύει να μονιμοποιήσει τη συγκεκριμένη πρακτική. Επίσης, ρωτούν πότε πρόκειται να γίνουν ώστε να καλυφθούν τα λειτουργικά κενά, όπως και γιατί δεν προσλαμβάνονται αναπληρωτές για όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Η ερώτηση

Το Σεπτέμβριο του 2020, η κυβέρνηση της ΝΔ νομοθέτησε τις συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου τρίμηνης διάρκειας αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ, με τον ισχυρισμό ότι πρόκειται για διάταξη περιορισμένης χρονικής ισχύος ώστε να αντιμετωπιστούν έκτακτες ανάγκες λόγω COVID-19.

Σε συνέχεια τον Ιούλιο του 2021, η υπουργός επανάφερε με τροπολογία το θεσμό των «τριμηνιτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΒΠ & ΕΕΠ», προβλέποντας και τη δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων. Στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης αποδιάρθρωσης του δημόσιου σχολείου, το υπουργείο Παιδείας εισήγαγε τις πιο σκληρές και ελαστικές μορφές εργασίας σε βάρος των εκπαιδευτικών.

Η εκπαιδευτική κοινότητα αντιδρά. Χαρακτηριστικά, ομάδα αναπληρωτών εκπαιδευτικών καταγγέλλει την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ για τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας και τις προσλήψεις με το συγκεκριμένο καθεστώς. Όπως τονίζουν: «με δικαιολογία την πανδημία, ενώ ακούσαμε για προσλήψεις ενός μεγάλου αριθμού (3.576 συνολικά) τριμηνιτών (και ενώ ήδη στις 26/11 έγιναν 286 προσλήψεις τριμηνιτών χωρίς να έχουν δοθεί άδειες ευπαθών ομάδων και ακολούθησαν στις 12/1 οι 566), δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για υλοποίηση κανονικής φάσης ή ειδικής πρόσκλησης, την ίδια ώρα που πολλά παιδιά από την αρχή της χρονιάς δεν έχουν το εκπαιδευτικό προσωπικό που χρειάζεται για να κυλά ομαλά η εκπαιδευτική διαδικασία, με τελευταίο τροχό της αμάξης να αποτελεί η ειδική αγωγή. Σε πολλές περιοχές, απουσιάζουν εκπαιδευτικοί, επειδή δεν έγινε ποτέ πρόσληψη. Τα στοιχεία υπάρχουν και είναι εύκολο να δει κανείς πόσες ανακλήσεις έγιναν».

Οι αρνητικές συνέπειες των τρίμηνων συμβάσεων εργασίας τόσο στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών όσο και στη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας καταδεικνύεται και από τις διαμαρτυρίες για προσλήψεις εκπαιδευτικών με συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας, οι οποίοι καλύπτουν λειτουργικά κενά, αντί ανάγκες COVID-19, και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις, ενώ ανήκουν στην γενική εκπαίδευση καλούνται να εξυπηρετήσουν λειτουργικά κενά της ειδικής αγωγής.

Πρόσφατα δε, δημοσιεύτηκε η αριθμ. 2939/Ε1/11-Ιαν-2022 (Β’ 41) κοινή απόφαση των υπουργών Παιδείας και Εσωτερικών σχετικά με τον καθορισμό του αριθμού των 500 προς πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης του σχολικού έτους 2021-2022, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 111 του Ν.4821/2021 και ανακοινώθηκε η πρόσληψη 2.500 εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση και στη Γενική Εκπαίδευση ως προσωρινών αναπληρωτών με συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας για το διδακτικό έτος 2021-2022.

Σύμφωνα με τα παραπάνω ερωτάται η αρμόδια υπουργός:

1.    Που οφείλεται ο μεγάλος αριθμός προσλήψεων «τριμηνιτών» και στο μέτρο που δεν έχουν δοθεί οι άδειες των ευπαθών ομάδων;

2.    Πόσα κενά λόγω COVID-19 θα καλύψουν οι «τριμηνίτες» και πως προκύπτουν αυτά; Υπάρχουν λειτουργικά κενά είτε στην γενική είτε στην ειδική αγωγή που καλύπτονται με «τριμηνίτες»;

3.    Θα καταργήσει το θεσμό των συμβάσεων τρίμηνης διάρκειας που λειτουργεί σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών και ακολούθως θα προβεί σε προσλήψεις εκπαιδευτικών για όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους;

4.    Πότε θα πραγματοποιηθεί η κανονική φάση προσλήψεων για την κάλυψη του μεγάλου αριθμού των λειτουργικών κενών στην εκπαίδευση; Γιατί έχει καθυστερήσει η υλοποίηση της σχετικής διαδικασίας;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Φίλης Νίκος

Τζούφη Μερόπη

Αβραμάκης Λευτέρης

Αγαθοπούλου Ειρήνη

Αθανασίου Νάσος

Αναγνωστοπούλου Σία

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γιώργος

Βέττα Καλλιόπη

Βίτσας Δημήτρης

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Αναστασία

Γκιόλας Γιάννης

Ζαχαριάδης Κώστας

Ζουράρις Κώστας

Ηγουμενίδης Νίκος

Θραψανιώτης Μανόλης

Καλαματιανός Διονύσης

Κασιμάτη Νίνα

Καφαντάρη Χαρά

Λάππας Σπύρος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χάρης

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μουζάλας Γιάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μωραΐτης Θάνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Ξανθός Ανδρέας

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Σάκης

Παπαηλιού  Γιώργος

Πέρκα Θεοπίστη

Πούλου Γιώτα

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Γιάννης

Σκούφα Μπέττυ

Σκουρλέτης Πάνος

Σκουρολιάκος Πάνος

Συρμαλένιος Νίκος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γιώργος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτρης

Χαρίτσης Αλέξης

Ψυχογιός Γιώργος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025