Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Επιτυχόντων ΑΣΕΠ: Οι προσλήψεις των αναπληρωτών, οι προσφυγές και η σκοπιμότητα

Από το 2002 έως και σήμερα χιλιάδες εκπαιδευτικοί μη επιτυχόντες ή μη συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, διορίστηκαν μόνιμοι ή προσλήφθηκαν και προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές, μέσω μίας διαδικασίας η οποία έχει κριθεί οριστικά από το Συμβούλιο της Επικρατείας ως αντισυνταγματική. Οι παράτυποι αυτοί διορισμοί – προσλήψεις, πραγματοποιήθηκαν δυστυχώς εις βάρος χιλιάδων άλλων εκπαιδευτικών επιτυχόντων στους εν λόγω διαγωνισμούς, οι οποίοι όπως προκύπτει από τα εκ του Συντάγματος οριζόμενα, έχασαν παρατύπως τις θέσεις διορισμού ή πρόσληψής τους και μάλιστα περισσότερες από μία φορές από τους παραπάνω ωφελημένους εκ των παρατυπιών εκπαιδευτικούς.

Στα 15 αυτά χρόνια οι εκάστοτε πολιτικές διοικήσεις του Υπουργείου Παιδείας, ψήφιζαν αλλεπάλληλους αντισυνταγματικούς νόμους με τους οποίους ενίσχυαν και προωθούσαν τις παραπάνω παρατυπίες. Δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν ότι όλη αυτή η κατάφορη καταπάτηση των νόμων, ήταν καθαρά προϊόν πολιτικής συναλλαγής μεταξύ των παραδοσιακών πλέον πολιτευτών και της εκλογικής τους πελατείας. Συγκεκριμένα η τωρινή πολιτική διοίκηση του υπουργείου σε δελτίου τύπου που εξέδωσε στις 15/4/2016 αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Εδώ, προφανώς, εντοπίζεται η τεράστια ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων που δεν έθεσαν την διαδικασία πρόσληψης των αναπληρωτών υπό το ΑΣΕΠ, με αποτέλεσμα αυτή να αμφισβητείται σήμερα από το Ανώτατο Δικαστήριο με τον υπαινιγμό, ότι, οι προσλήψεις κατευθύνονταν σε πολλές περιπτώσεις μέσα από πελατειακά συστήματα που συντηρούσαν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ στο χώρο της εκπαίδευσης, ειδικά, όταν δεν υπήρχε η διαφάνεια του ηλεκτρονικού συστήματος στο ΥΠ.Π.Ε.Θ.».

Επιτέλους, έπειτα από τόσα χρόνια εσκεμμένων παρατυπιών και καταστρατηγήσεων, η τωρινή διοίκηση του Υπουργείου με επικεφαλή τον κύριο Φίλη, μετά από ενδελεχή ενημέρωση που έλαβαν από παθόντες εκπαιδευτικούς επιτυχόντες ΑΣΕΠ και φυσικά υπό την Δαμόκλειο σπάθη των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, τόλμησαν για πρώτη φορά να ακουμπήσουν το πρόβλημα στην ρίζα του. Στις 8/4/2016 ανακοίνωσαν σχέδιο διάταξης με το οποίο άλλαζαν προσωρινά το σύστημα προσλήψεων 2016-2017, προτάσσοντας ένα μέρος των εκπαιδευτικών επιτυχόντων ΑΣΕΠ. Αν και το σχέδιο αυτό δικαίωνε ένα μόνο μέρος των επιτυχόντων ΑΣΕΠ και όχι το σύνολο, διατηρώντας παράλληλα πολλά από τα κεκτημένα των μη επιτυχόντων, η προσωρινότητά του έδινε ένα πρώτης τάξεως νομικό πάτημα για μελλοντικές ευνοϊκότερες ρυθμίσεις. Να πως το υπουργείο δικαιολογούσε την απόφασή του για την νέα διάταξη απευθυνόμενο εμμέσως πλην σαφώς, προς τους μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ στο δελτίο τύπου της 15ης του Απρίλη:

Α) Για τον λόγο να προχωρήσει στην αλλαγή του συστήματος προσλήψεων

«…2. Γιατί το ΥΠ.Π.Ε.Θ. προχωράει τώρα σε νομοθετική ρύθμιση για τις προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών; Διότι, το ΣτΕ με την αρ.4303/2015 απόφαση του Γ΄ Τμήματος νομολόγησε ρητώς ότι το μεταβατικό πλαίσιο εφαρμογής των πάγιων διατάξεων του ν.3848/2010 (δηλ. του παλαιού αντισυνταγματικού συστήματος) δεν μπορεί να παραταθεί πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2016. Αυτό σημαίνει, ότι, οι προσλήψεις των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που θα προσληφθούν για τη σχολική χρονιά 2016-2017 και των οποίων οι συμβάσεις προφανώς θα αρχίσουν μέσα στο 2016 και θα λήγουν μέσα στο 2017, πρέπει να γίνουν με ένα νέο σύστημα που θα υπακούει στην συνταγματική εφαρμογή της αξιοκρατίας και της ισότητας (άρθρα 4 παρ. 1 και 103 παρ. 7 του Συντάγματος) όπως τις αξιολογεί το ΣτΕ…Επομένως, η προτεινόμενη διάταξη πρέπει να είναι συνταγματικά ανεκτή αλλά και κοινωνικά δίκαιη για όλες τις κατηγορίες των αναπληρωτών…».

Β) Για το ότι παρά τις αντίθετες ισοπεδωτικές για τους μη επιτυχόντες ΑΣΕΠ αποφάσεις του ΣτΕ, διατηρεί (παρατύπως) πολλά από τα κεκτημένα τους, άρα δεν θα πρέπει να έχουν παράπονο από τις αλλαγές που προωθεί

«…οι προσλήψεις αναπληρωτών πρέπει να έχουν ως ελάχιστο κριτήριο και προϋπόθεση τη συμμετοχή των αναπληρωτών στους γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, δηλαδή, το να βρίσκονται στην κατηγορία των εκπαιδευτικών οι οποίοι αξιολογήθηκαν από τους διαγωνισμούς και κρίθηκαν ότι μπορούν να διοριστούν…η διάταξη πρέπει να μοριοδοτήσει την επιτυχία στο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, καθόσον, σύμφωνα με το ΣτΕ, οι επιτυχόντες έχουν υποστεί άνιση μεταχείριση σε σχέση με τους μη έχοντες επιτυχία αναπληρωτές…Επειδή, υφίσταται ζήτημα σχετικά με την αξιοκρατική κτήση της προϋπηρεσίας (των μη επιτυχόντων), θα ήταν σκόπιμο να μοριοδοτηθεί μόνον η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών σε περίπτωση που ήταν επιτυχόντες οποιουδήποτε διαγωνισμού του ΑΣΕΠ…(Αν και)Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. είναι αναγκασμένο να συμμορφωθεί με την (παραπάνω) κρίση του δικαστή ότι η προϋπηρεσία των αναπληρωτών (μη επιτυχόντων) δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιοκρατική επειδή δεν ελέγχθηκε από το ΑΣΕΠ…επιλέγουμε να μετρήσουμε αυτοτελώς την προϋπηρεσία, δηλαδή, το ίδιο και στις δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών (επιτυχόντες και μη επιτυχόντες)», (!).

Στις 26/4/2016 μετά από μαζικές κινητοποιήσεις της ΟΛΜΕ – ΔΟΕ (ένας σημαντικός αριθμός των κατά τόπους μελών τους είναι εκπαιδευτικοί που διορίσθηκαν χωρίς ΑΣΕΠ), ο υπουργός παιδείας προφανώς μετρώντας και το πολιτικό κόστος, ανακοινώνει από το βήμα της βουλής προς έκπληξη ακόμα και των στενών συνεργατών του, την διατήρηση τελικώς του ισχύοντος αντισυνταγματικού συστήματος προσλήψεων, παρά τα όσα ισχυρίζονταν προ λίγων μόλις ημερών. Μάλιστα τις επόμενες εβδομάδες για να αποφύγει τις νομικές κινητοποιήσεις των επιτυχόντων ΑΣΕΠ κατά της αντίθετης με τα οριζόμενα του Συντάγματος και των αποφάσεων του ΣτΕ απόφασής του, προχωρά σε τροπολογία «καμουφλάζ» θέτοντας την αντισυνταγματική διαδικασία προσλήψεων στον έλεγχο και την δικαιοδοσία του ΑΣΕΠ (!). Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να διαβάσετε πρώτα πως το υπουργείο περιγράφει την πιθανή νομική αντίδραση των επιτυχόντων στην περίπτωση που το ίδιο δεν προχωρήσει σε αλλαγή του συστήματος προσλήψεων προς το συνταγματικότερο (δελτίο τύπου της 15ης του Απρίλη) και στην συνέχεια τι αποφάνθηκε ο ΑΣΕΠ προσφάτως σε σχέση με την νομιμότητα του συστήματος αυτού που τελικά διατηρήθηκε:

Α) Περιγραφή του κινδύνου προσφυγών από τους επιτυχόντες ΑΣΕΠ, εάν η διοίκηση δεν συμμορφώνονταν με το Σύνταγμα και τις αποφάσεις του ΣτΕ. Η αναφορά έχει ως βάση την μοριοδότηση των παράτυπων προϋπηρεσιών των μη επιτυχόντων, η οποία αποτελεί και την σημαντικότερη παρατυπία που ενυπάρχει στο διατηρηθέν σύστημα προσλήψεων (από το δελτίο τύπου του Υπουργείου στις 15/4/2016, πριν δηλαδή από την μεταστροφή του)

«Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. είναι αναγκασμένο να συμμορφωθεί με την κρίση του δικαστή ότι η προϋπηρεσία των αναπληρωτών δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιοκρατική επειδή δεν ελέγχθηκε από το ΑΣΕΠ. Συνεπώς, ακόμη κι αν καταργήσει τον 3848/10 (νόμος που δεν προβλέπει μοριοδότηση προϋπηρεσίας χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ)και σε οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία αναλάβει σήμερα ή στο μέλλον, αυτή η νομολογία του ΣτΕ θα είναι ενεργή και παρούσα και θα ακυρώνει οποιαδήποτε σκέψη της πολιτικής ηγεσίας για πριμοδότηση των αναπληρωτών με προϋπηρεσία που δεν έχει ελεγχθεί από το ΑΣΕΠ. Κι αυτό, γιατί, σύμφωνα με το άρθρο 95 παρ 5 Συντάγματος «Η διοίκηση έχει υποχρέωση να συμμορφώνεται προς τις δικαστικές αποφάσεις. Η παράβαση της υποχρέωσης αυτής γεννά ευθύνη για κάθε αρμόδιο όργανο όπως νόμος ορίζει». Το Διοικητικό Δίκαιο είναι κατ` εξοχήν νομολογιακό δίκαιο. Η νομολογία του ΣτΕ αποτελεί πηγή δικαίου σε τέτοιο βαθμό που η πάγια νομολογία του σε σημαντικά ζητήματα αποτέλεσε την αφετηρία για την μετέπειτα συνταγματική θεσμοθέτηση διατάξεων και από το νομοθέτη. Επίσης, οι διοικητικές πράξεις που αντιβαίνουν σε δικαστική απόφαση πάσχουν από το νομικό πλημμέλημα της κατ` ουσίαν παράβασης διάταξης νόμου. Η προκήρυξη του Υπουργείου για την πρόσληψη αναπληρωτών είναι μια διοικητική πράξη η οποία αν δεν λάβει υπόψη τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ, θα προσβληθεί από εκπαιδευτικούς που θα έχουν έννομο συμφέρον και θα ακυρωθεί από το ΣτΕ.»

Και το ερώτημα είναι σαφέστατο. Αφού το υπουργείο διατηρεί και εφέτος το ίδιο με πριν αντισυνταγματικό σύστημα προσλήψεων, το οποίο παρά τις αποφάσεις του ΣτΕ, μοριοδοτεί την προϋπηρεσία των μη επιτυχόντων ΑΣΕΠ, δεν διαπράττει σύμφωναμε το άρθρο 95 παρ 5 Συντάγματος παράβαση νόμου;

Β) Η στάση του ΑΣΕΠ στον έλεγχο της διαδικασίας προσλήψεων αναπληρωτών 2016-2017

Έτσι λοιπόν ο κύριος Φίλης προκειμένου να ισχυροποιήσει νομικά την απόφασή του να διατηρήσει την παρατυπία και την καταστρατήγηση του Συντάγματος, προσπαθεί να ρίξει στάχτη στα μάτια της μεγάλης πλειοψηφίας των απληροφόρητων, εντάσσοντας ξαφνικά στο παιχνίδι το ΑΣΕΠ και το κύρος του. Ο ελιγμός που εκτελεί το υπουργείο είναι απλός. Το ΣτΕ μιλά για παράτυπες προσλήψεις που γέννησαν τις παράτυπες προϋπηρεσίες, ενώ το υπουργείο παρακάμπτωντας τις παράτυπες προσλήψεις, προσπαθεί να νομιμοποιήσει τις παράτυπες προϋπηρεσίες μέσω ΑΣΕΠ, από το οποίο αναμένει να τις αποδεχθεί ως απλές αποδείξεις εκπαιδευτικής εμπειρίας, νομιμοποιώντας τες ουσιαστικά από το παράθυρο. (Στις επόμενες σειρές ο αναγνώστης πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός λόγω πολυπλοκότητας) Το ΑΣΕΠ λοιπόν ανέλαβε το καλοκαίρι να γνωμοδοτήσει για την νομιμότητα μίας διαδικασίας προσλήψεων που έχει ήδη κριθεί από το ΣτΕ επανειλημμένως ότι είναι αντισυνταγματική, διότι πολλοί εκπαιδευτικοί κέρδισαν την μοριοδοτούμενη προϋπηρεσία τους εις βάρος άλλων εκπαιδευτικών, από προσλήψεις που δεν ελέχθησαν από το ίδιο το ΑΣΕΠ που τώρα γνωμοδοτεί. Και εκεί που ο κάθε λογικός άνθρωπος θα περίμενε το ΑΣΕΠ να εντοπίσει αμέσως τις παράτυπες προϋπηρεσίες και να τις ακυρώσει, ως εκ θαύματος στις 8 Αυγούστου δίνει μία γενναία στήριξη στον υπουργό εγκρίνοντας τα πάντα. Εννοείται πως δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε την δέσμευση του ΑΣΕΠ ως διοικητικό όργανο στις αποφάσεις του ΣτΕ, αν αγωνιάτε ωστόσο θα σας εκμυστηρευτούμε ότι κάποιοι την είδαν να πηγαίνει περίπατο.

Και το ερώτημα είναι σαφέστατο. Η στάση του ΑΣΕΠ δεν εγείρει φυσιολογικά ερωτήματα σε σχέση με το αν λειτούργησε στην προκειμένη περίπτωση ως ανεξάρτητη αρχή ή αν λειτούργησε επηρεασμένο από τις προθέσεις του Υπουργείου;

Όπως και να έχει η αντισυνταγματική διαδικασία των προσλήψεων συνεχίζεται κανονικά και μάλιστα μπαίνει σύντομα στην τελευταία της φάση με την έκδοση των οριστικών πινάκων κατάταξης των εκπαιδευτικών, των αλλοιωμένων από την παράτυπα αποκτημένη προϋπηρεσία πινάκων που θα καθορίσουν την τύχη του καθενός μας. Πριν ολοκληρώνουμε την σύντομή μας παρέμβαση, θα μας επιτρέψετε να μην παραλείψουμε όπως κάνουμε πάντα, να εκφράσουμε για ακόμη μία φορά την βαθύτατη απογοήτευσή μας για την παραδοσιακά πλέον μονομερή αρνητική στάση που κρατούν εναντίον μας τα συνδικαλιστικά μας όργανα, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ. Φρονούμε ότι το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών σίγουρα δεν ζει τις ενδοξότερες στιγμές του, τουλάχιστον σχετικά με την αντικειμενικότητα και τις ίσες αποστάσεις που οφείλει να κρατά απέναντι στα μέλη του.

Συμπερασματικά και μετά από όλα όσα διαβάσατε και ειδικά εάν ήσασταν στην θέση ενός εκπαιδευτικού που ακολούθησε για χρόνια την νομιμότητα και αδικήθηκε παράφορα, δεν νομίζουμε ότι θα μένατε με τα χέρια σταυρωμένα. Θεωρούμε πως όχι. Έτσι και εμείς προχωρήσαμε από τα μέσα του Αυγούστου σε προσφυγές και ασφαλιστικά μέτρα κατά των ενεργειών του Υπουργείου προκειμένου να υποστηρίξουμε τα δίκαιά μας. Αν και οι πάντες αντιλαμβάνονται ότι οι καταστρατηγήσεις των νόμων από τις οποίες ζημιωθήκαμε επανειλημμένως είναι αμέτρητες και ιδιαιτέρως πλέον ευδιάκριτες, σε καμία περίπτωση δεν θα υποστηρίζαμε ότι ο αγώνας μας θα δικαιωθεί ευκόλως. Βλέπετε στην χώρα μας η δύναμη της σκοπιμότητας εξακολουθεί να βασιλεύει και δυστυχώς υπερνικά ορισμένες φορές ακόμα και τις ιερότερες των Δημοκρατικών μας κατακτήσεών, όπως το Σύνταγμα.

.

Επιδίωξή μας η συνεχής ανάδειξη της αλήθειας

Ο Αγώνας μας είναι Σύννομος, Δίκαιος και Ηθικός

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΑΣΕΠ