ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ 2018: Την Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2018 αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- συναντήθηκε με τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης κ. Παναγιώτη Κασσιανό.
Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α.
Ο Πρόεδρος του Π.Ε.Σ.Ε.Α. συνάδελφος Μηνάς Ευσταθίου χαιρετίζοντας τη θετική στάση του Υπουργείου Παιδείας από την απόσυρση της διάταξης για την ίδρυση νέου Τμήματος Ειδικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στο νέο νόμο που αφορά τις συγχωνεύσεις του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων – ΤΕΙ Ηπείρου και Ιονίου Πανεπιστημίου – ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, τόνισε ότι είναι καιρός το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στην αναμόρφωση των Σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων με στόχο «τη διαμόρφωση ενός νέου προφίλ του εκπαιδευτικού της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος θα μπορεί να ανιχνεύει και να αντιμετωπίζει παιδαγωγικά όλα τα παιδιά μέσα στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης» (Π.Ο.Ε.Δ./Δ.Ο.Ε., 2003). Άλλωστε στη Συνθήκη της Σαλαμάνκα επισημαίνεται στις Κυβερνήσεις των συμβαλλομένων Κρατών να διασφαλίσουν δομικές αλλαγές στα προγράμματα εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, πριν και κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους εξίσου και να προσανατολίζουν τη φροντίδα των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών σε σχολεία για όλους (UNESCO, 1996).
Δηλώσεις του τύπου «να επανέλθει αυτό το θέμα με μια επιστημονική τεκμηρίωση» αφήνει «ανοικτό» το θέμα επιλογών που οδηγούν σε καταδικαστέες πολιτικές του σκοτεινού παρελθόντος των Ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων, που είχαν επιβάλει το ιατρο-παιδαγωγικό και διαχωριστικό μοντέλο αγωγής και εκπαίδευσης για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αυτές οι επιλογές βρίσκονται σε αντίθεση με την όποια προσπάθεια εναρμόνισης της φιλοσοφίας του εκπαιδευτικού συστήματος με την πολιτική της ένταξης και των ίσων ευκαιριών (Σύμβαση των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία, που επικυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων με το Ν. 4074/2012).
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α. έθεσε το θέμα της υποστήριξης των μαθητών με τον θεσμό της Παράλληλης Στήριξης και τα πολλά κενά που υπάρχουν, παρά τον αριθμό των προσλήψεων. Ζήτησε να καλυφθούν άμεσα όλα τα παιδιά που χρήζουν υποστήριξης και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών για να διευρυνθεί ο νέος θεσμός της δίχρονης προσχολική εκπαίδευσης, να υποστηριχθούν οι νεοϊδρυθείσες ΣΜΕΑΕ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επιπλέον ζητήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας να εκδώσει άμεσα Υπουργική Απόφαση για την κάλυψη των λειτουργικών κενών σε Τμήματα Ένταξης Νηπιαγωγείων, Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων που βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας ή δεν ιδρύθηκαν φέτος, ενώ έχουν τον προβλεπόμενο αριθμό νηπίων και μαθητών/τριών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ο κ. Κασσιανός Παναγιώτης ενημέρωσε το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α. ότι μέχρι τώρα έχει πραγματοποιηθεί το 60% των προσλήψεων αναπληρωτών στην Ε.Α.Ε. για το σχολικό έτος 2018-2019 και στις αρχές Νοεμβρίου αναμένεται το υπόλοιπο 40%. Επισήμανε τον μεγάλο αριθμό αιτημάτων για Παράλληλη Στήριξη καθώς και την αύξηση του αριθμού των γνωματεύσεων. Ανακοίνωσε ότι οι δύο μεγάλες «προκλήσεις» που απασχολούν τη Διεύθυνση Ε.Α.Ε. είναι: α) Τα Τμήματα Ένταξης σε συνδυασμό με την Παράλληλη Στήριξη – ως «συλλειτουργούντα δοχεία» και β) ο διορισμός μονίμων εκπαιδευτικών στις δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Όσο αφορά την υλοποίηση του Ν. 4547/2018 για τις Νέες Δομές είπε ότι ετοιμάζονται τα νέα καθηκοντολόγια τα οποία είναι απαραίτητα για να εφαρμοστεί ο νέος νόμος.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α. ζήτησε να γίνει ουσιαστικός διάλογος για όλα τα ζητήματα που αφορούν τις Νέες Δομές ώστε να διασφαλιστεί η δημοκρατικότητα και η διαχρονικότητα, ενώ τόνισε την αναγκαιότητα αναθεώρησης του Πίνακα των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων καθώς έχει διαπιστωθεί ότι στους διαγνωστικούς φορείς για τα άτομα με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπάρχουν δομές του Υπουργείου Υγείας που δεν είναι Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα αλλά Ιατρεία Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, καθώς και τη θεσμοθέτηση συμμετοχής εκπαιδευτικού – σε αυτούς τους φορείς-κατά την αξιολόγηση των μαθητών. Επίσης επισήμανε την άμεση ανάγκη: α) στο νέο θεσμό των ΕΔΕΑΥ με νομοθετική ρύθμιση να προβλεφθεί ο διορισμός -σε κάθε Σχολικό Δίκτυο ΕΔΕΑΥ- για τα γενικά Νηπιαγωγεία ενός/μίας (1) Νηπιαγωγού ΕΑΕ, για τα Δημοτικά Σχολεία ενός/μίας (1) Δασκάλου/λας ΕΑΕ, και για τα Γυμνάσια ενός/μίας Καθηγητή/τριας ΕΑΕ, και β) είναι απαραίτητα να ιδρυθούν Νέα Τμήματα Ένταξης με Μόνιμους Διορισμούς σε όλα τα σχολεία και όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός μαθητών να λειτουργήσει και δεύτερο Τμήμα Ένταξης.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α. τόνισε την πάγια θέση του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής ότι η εκπαίδευση ως θεσμός είναι καθολικός και ενιαίος και οι ειδικές νομοθετικές παρεμβάσεις όπου και όταν απαιτούνται, θα πρέπει να είναι μέρος της γενικότερης νομοθετικής παρέμβασης, να εναρμονίζονται με τους γενικούς και ειδικούς στόχους, να συνυφαίνονται με την γενική εκπαιδευτική διαδικασία και κατά κανόνα να υλοποιούνται στους χώρους, τα πλαίσια και τα προγράμματα της γενικής εκπαίδευσης.