Αναβρασμός επικρατεί στα σχολεία, και ειδικά μεταξύ των εκπαιδευτικών Πληροφορικής, σχετικά με την υποστήριξη των σχολικών εργαστηρίων Πληροφορικής. Ο λόγος είναι η σιωπηλή κατάργηση της δράσης της τεχνικής Υποστήριξης των Πληροφοριακών Συστημάτων των Σχολικών Μονάδων (http://ts.sch.gr) από το υπουργείο Παιδείας, και τα προβλήματα – τεχνικά και οικονομικά – που συνεπάγεται αυτό για τις σχολικές μονάδες. Ουσιαστικά, η δράση δίνει «φιλί ζωής» στους υπολογιστές, οι οποίοι είναι κοντά στην απόσυρση. Με δεδομένη όμως, την έλλειψη κονδυλίων προς αγορά νέων, η σιωπηλή κατάργηση της δράσης μειώνει των αριθμό των υπολογιστών στα σχολεία
Απόστολος Λακασάς
Ειδικότερα, όπως εξηγεί το Δ.Σ. της Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας, υπό την προεδρία του καθηγητή Πληροφορικής Σωτήρη Καρανίκα, πριν από δέκα περίπου χρόνια ξεκίνησε μια μεγάλη προσπάθεια στα σχολεία για την αναβάθμιση και συντήρηση των σχολικών εργαστηρίων. Τότε ο ήδη απαρχαιωμένος εξοπλισμός χρειάζονταν αντικατάσταση. Το κόστος ήταν απαγορευτικό για τα σχολεία, μιας και δεν υπήρχε κεντρικός σχεδιασμός για την αντικατάσταση των εργαστηρίων. Η δράση «φορητός μαθητικός υπολογιστής» για την οποία δαπανήθηκαν 67 εκατομμύρια ευρώ κρίθηκε μάλλον άστοχη, και εκπαιδευτικά και τεχνικά.
Την περίπου ίδια εποχή, μία ομάδα στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ξεκινούσε ένα έργο για τη χρήση ανοιχτού λογισμικού στα σχολεία. «Δέκα περίπου χρόνια μετά τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Έχουν εξοικονομηθεί περίπου 7 έως 9 εκατομμύρια ευρώ με την εγκατάσταση της λύσης που αναπτύχθηκε. Υπάρχουν πλέον πάνω από 1.000 σχολικά εργαστήρια όπου είναι εγκατεστημένη, και εκτός από το οικονομικό όφελος κερδίζουν και από τη συνοχή και την αποτελεσματικότητά της. Η λύση, όμως, έχει μία ιδιαίτερη πρωτιά για τη χώρα μας. Είμαστε παγκόσμια οι πρώτοι και οι πρωτοπόροι στη χρήση αυτής της τεχνολογίας» παρατηρεί το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ.
Η συνέχιση της δράσης αφορά την επέκταση της και στα υπόλοιπα σχολικά εργαστήρια Πληροφορικής, εξοικονομώντας αρκετά εκατομμύρια ευρώ επιπλέον και διευκολύνοντας περαιτέρω τη διδασκαλία Πληροφορικής στα σχολεία. «Όμως αν και θα περίμενε ότι η συνέχιση της δράσης είναι κάτι δεδομένο, η χρηματοδότηση της (μηδαμινή σε σχέση με την εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται) δεν έχει ανανεωθεί από τον Νοέμβριο του 2015. Αν εγκαταλειφθεί αυτή η προσπάθεια θα σημάνει στην ουσία και το τέλος των σχολικών εργαστηρίων πληροφορικής για ένα μεγάλο μέρος των σχολείων της ελληνικής επικράτειας. Το μεγάλο κόστος αντικατάστασης του υπάρχοντος απαρχαιωμένου εξοπλισμού, θα οδηγήσει στην εγκατάλειψή τους. Και είναι ίσως γνωστό ότι ο εξοπλισμός είναι σχεδόν απαραίτητο να αντικαθίσταται το αργότερο κάθε δέκα χρόνια. Εκφράζουμε λοιπόν την ανησυχία μας τόσο για το μέλλον των εργαστηρίων και κατά συνέπεια της διδασκαλίας της πληροφορικής στο ελληνικό σχολείο. Τέλος αναρωτιόμαστε, αν η τωρινή συγκυρία επιτρέπει τη σπατάλη εκατομμυρίων και αν θα πρέπει ως κοινωνία να είμαστε ανεκτικοί στον εξοστρακισμό των πρωτοπόρων και στον συμβιβασμό με τη σύγχρονη ελληνική μιζέρια» λέει η Ένωση Εκπαιδευτικών, σύμφωνα με την Καθημερινή.