Ένα καινοτόμο ερευνητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα γνωριμίας, με την τέχνη του ρυθμού, υλοποιείται τον τελευταίο χρόνο σε πρότυπο σχολείο της Σουηδίας με επίκεντρο παιδιά με αυτισμό, που υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο Κρήτης. Το πρόγραμμα επιλέχτηκε ως εθνική στρατηγική από το υπουργείο Παιδείας της Σουηδίας για το 2018-2021 στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Έρασμος+ σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ψυχολογίας Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ του ΠΚ.

Όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο εισηγητής του Προγράμματος, διακεκριμένος μουσικός και εκπαιδευτής Γιάννης Παπατζανής «έχει όλες τις προϋποθέσεις να συμβάλλει μέσω των μουσικών αλληλεπιδράσεων καθοριστικά στην κατάρτιση- υποστήριξη των εκπαιδευτικών που διαχειρίζονται παιδιά με δυσκολίες» ενώ με αυτές τις δράσεις μπορούν, όπως επισήμανε, τα παιδιά-μαθητές να «ανακαλύπτουν και να δημιουργούν μέσα από το ρυθμό και τη μουσική έναν κοινό τόπο και τρόπο έκφρασης, ώστε να κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους, το σώμα τους και τις δυνατότητες τους, να συμμετέχουν καλύτερα στις μαθησιακές διαδικασίες και να αντιλαμβάνονται με έναν άλλο τρόπο, πιο δημιουργικό και λιγότερο αρνητικό/αγχωτικό, τον κόσμο γύρω τους».

 

Στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκεται η μουσική, ο ρυθμός και η κίνηση, ενώ φιλοδοξία είναι μέσα από το πρόγραμμα να διαμορφωθεί το επόμενο διάστημα και η αντίστοιχη διδακτέα ύλη. Ταυτόχρονα το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένονται δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, ενώ η συμβολή του Πολυτεχνείου, θεωρείται καθοριστική, προκειμένου το υλικό που θα προκύψει να μπορεί να έχει και ηλεκτρονικά, εντονότερη δυναμική.

 

Όπως τόνισε ο κ. Παπατζανής: «Η Εθνική Αρχή Εκπαίδευσης της Σουηδίας, υιοθέτησε το πρόγραμμα αυτό, κάνοντας εστίαση στον αυτισμό, μέσα από το ρυθμό και την κίνηση. Είναι πολύ σημαντικό μια χώρα, όπως τη Σουηδία, να υιοθετεί από το 2018 μέχρι το 2021 σαν εκπαιδευτικό πιλότο, ένα πρόγραμμα από την Κρήτη. Στην ουσία αντί να υιοθετούμε εμείς από μια χώρα όπως τη Σουηδία, εξάγουμε πολιτισμό προς τα έξω και είμαστε σε μια διαδικασία να γράψουμε και διδακτέα ύλη πάνω σε αυτό. Το Πολυτεχνείο μπήκε μέσα στο πρόγραμμα για να μπορούμε να έχουμε και ηλεκτρονικά το λεγόμενο follow up. Να ανεβάζουμε δηλαδή υλικό μέσα από τις πλατφόρμες του Πολυτεχνείου, ώστε να μπορέσει αυτό να έχει μεγαλύτερη διάχυση αλλά και συνέχεια».

 

Βιωματικά εργαστήρια στην Κρήτη

 

Το ίδιο πρόγραμμα με τη μορφή Βιωματικού Εργαστηρίου, υλοποιείται στην Κρήτη, από πέρυσι, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών.

 

«Το πρόγραμμα, αφορά την κατάρτιση εκπαιδευτικών και έχει άμεση σχέση με το ρυθμό, τα κρουστά και εν γένει την μουσική, ως διαδικασία ακρόασης αλλά και πώς αυτό μπορεί σαν εργαλείο να μπει μέσα στις αίθουσες και να αποτελέσει ένα ακόμη υλικό, ώστε και οι εκπαιδευτικοί να μπορέσουν να διευρύνουν τις γνώσεις τους αλλά και αυτό να περάσει στα παιδιά. Αφορά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και αυτό το πεδίο που λέγεται διαπολιτισμική εκπαίδευση και είμαστε πολύ χαρούμενοι που θα πραγματοποιηθεί στην Κρήτη το επόμενο διάστημα, για δεύτερη χρονιά».

 

Το ενδιαφέρον για συμμετοχή εκπαιδευτικών είναι έντονο σε όλη την Κρήτη.

 

« Ως μουσικοί εκπαιδεύουμε τους εκπαιδευτικούς και αυτοί με τη σειρά τους βοηθούν τα παιδιά. Δεν είναι όμως μόνο μουσικοί, αλλά και χορευτές, ηθοποιοί, άνθρωποι μου ασχολούνται με το τραγούδι και εικαστικοί. Η δράση έχει ολιστικό χαρακτήρα ακόμη και ηχοπαιδαγωγικό» σημείωσε με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παπατζανής που πρόσθεσε ότι υπήρξε και στην Ελλάδα εφαρμογή του προγράμματος, με θέμα μάλιστα τον Ερωτόκριτο, από εκπαιδευτικό που συμμετείχε πέρυσι στο σεμινάριο και το εφάρμοσε σε παιδί με βαρύ αυτισμό στο Ρέθυμνο.