Τα επτά βασικά σημεία των προτάσεων που παρουσιάστηκαν το Σάββατο – Τι προβλέπεται για το πανεπιστημιακό άσυλο, την αξιολόγηση, την επαγγελματική εκπαίδευση, τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών και της Πληροφορικής – Θα εφαρμοστεί «σύστημα που θα λειτουργεί ως μοχλός κοινωνικής κινητικότητας και θα εξασφαλίσει ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά»
«Ήρθε η ώρα επιτέλους να το παραδεχθούμε όλοι: Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση δεν υπήρξε ποτέ τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα καθώς η ιδιωτική παραπαιδεία ήταν απαραίτητο και αυτονόητο συμπλήρωμά της». Με αυτή την παραδοχή που κάνουν οι ιθύνοντες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, προβάλλουν τον φιλόδοξο στόχο να απαλλάξουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από την ανάγκη των μαθητών να καταφεύγουν στα φροντιστήρια είτε για ενισχυτική διδασκαλία για την πρόοδο τους στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, είτε για την απόκτηση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας ή επαρκούς γνώσης Πληροφορικής, σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα.
«Αν κάπου στοχεύουν οι προτάσεις της ΝΔ είναι να δημιουργήσει επιτέλους τις συνθήκες μιας πραγματικά δημόσιας και δωρεάν ποιοτικής εκπαίδευσης που δεν θα χρήζει καμίας εξωτερικής ενισχυτικής διδασκαλίας», υπογραμμίζουν επιτελείς που παρουσίασαν το περασμένο Σάββατο τους βασικούς άξονες του Προγράμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Είναι, σημειώνουν οι ίδιοι, «ένα ρηξικέλευθο πρόγραμμα» που διαπνέεται από την εξής λογική:
*Αφενός δίνει μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στους δασκάλους, τους καθηγητές, τις σχολικές μονάδες και τα πανεπιστήμια, και
*Αφετέρου ελέγχει το αποτέλεσμα του έργου που παράγουν μέσα από την αντικειμενική αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα.
Εξηγούν ότι ο λόγος που ενισχύεται η αυτονομία των διδασκόντων είναι επειδή αυτοί είναι που γνωρίζουν καλύτερα τα προβλήματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας «και επομένως μπορούν να προσαρμοστούν ταχύτερα στις ραγδαίες εξελίξεις που συμβαίνουν στον κόσμο. Και όχι προφανώς κάποιος απρόσωπος γραφειοκρατικός μηχανισμός του υπουργείου Παιδείας».
Ο τελικός στόχος αυτής της προσπάθειας είναι η δημιουργία ενός ποιοτικού δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο θα έχουν πρόσβαση όλοι, ανεξαρτήτως της οικονομικής κατάστασης των οικογενειών τους, επισημαίνουν γαλάζιοι αξιωματούχοι. Το σύστημα που θα εφαρμόσει η ΝΔ «θα λειτουργήσει ως ο κύριος μοχλός κοινωνικής κινητικότητας και θα εξασφαλίσει ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά».
Δίνοντας έμφαση στην επισήμανση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι «η επένδυση στην παιδεία είναι η σημαντικότερη επένδυση που μπορούμε να γίνει για τη χώρα», προσθέτουν: «Αυτή που δεν θα θυμίζει μόνον ότι η Ελλάδα έχει ένδοξο παρελθόν αλλά θα κοιτά στο ελπιδοφόρο μέλλον της. Αυτή που θα φέρει την Ελλάδα στην εμπροσθοφυλακή των εξελίξεων σε ευρωπαϊκό και -γιατί όχι- σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως ακριβώς το έχουν πετύχει χώρες όπως η Φινλανδία, το Ισραήλ, η Νότιος Κορέα ή η Ολλανδία σε μικρό μάλιστα χρονικό διάστημα.
Οι επτά βασικές προτάσεις του Προγράμματος της ΝΔ, έχουν εξής:
*Πρώτον: Το δημόσιο σχολείο απελευθερώνεται από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του υπουργείου Παιδείας. Ο εκπαιδευτικός αποκτά μεγαλύτερη ελευθερία να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών. Η μεγαλύτερη όμως ελευθερία συνδυάζεται και με έναν αντικειμενικό και αποδοτικό μηχανισμό αξιολόγησης: Αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Ο στόχος της αξιολόγησης δεν είναι ο στιγματισμός και η τιμωρία, αλλά η διαρκής βελτίωση και η επιβράβευση της προσπάθειας, και για αυτό η αξιολόγηση θα συνδέεται με τη διαδικασία επιμόρφωσης και κατάρτισης, για συνολική βελτίωση του εκπαιδευτικού δυναμικού.
*Δεύτερο: Η τριτοβάθμια εκπαίδευση αποκτά πραγματική αυτονομία. Η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσει σε άμεση κατάργηση των νόμων Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου και την ψήφιση ενός σύγχρονου νόμου πλαισίου για τα Ανώτατα Ιδρύματα που θα τους δίνει τη δυνατότητα να αποφασίζουν από μόνα τους τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες τους. Για παράδειγμα, θα έχουν την αρμοδιότητα να καθορίζουν τα ίδια τον ετήσιο αριθμό εισακτέων και τη βάση εισαγωγής. Σε κάθε περίπτωση, θα εκλείψει το φαινόμενο να εισάγονται φοιτητές με βαθμό 3 στις πανελλαδικές. Ακόμη, θα διαμορφωθεί πλαίσιο που θα επιτρέπει στα ιδρύματα να προσελκύουν πόρους από ιδιωτικές πηγές και να τους διαχειρίζονται με τον πιο αποδοτικό τρόπο, αλλά με τήρηση αυστηρών κανόνων διαφάνειας και λογοδοσίας. Και πάλι η μεγαλύτερη ελευθερία συνδυάζεται με την αξιολόγηση. Η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) καθιερώνεται ως ο βασικός θεσμός αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των Ιδρυμάτων. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα δημοσιοποιούνται ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια και να αναδεικνύονται οι καλύτερες πρακτικές. Η κρατική χρηματοδότηση προς τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
*Τρίτο: Κατάργηση του ασύλου. Και η καλύτερη μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν μπορεί να υλοποιηθεί όσο τα ιδρύματα βρίσκονται υπό ένα ιδιότυπο καθεστώς τρομοκρατίας ακραίων ομάδων που έχουν ιδιοκτησιακή αντίληψη για το πανεπιστήμιο. Για αυτό και το άσυλο θα καταργηθεί οριστικά, προκειμένου να γίνουν πράξη οι αλλαγές που εισηγούμαστε αλλά και για να διασφαλιστεί για πρώτη φορά η ελευθερία της έκφρασης στα πανεπιστήμια.
*Τέταρτο: Η εκπαίδευση ξεκινά πριν το δημοτικό σχολείο. Για αυτό διασφαλίζουμε ότι κανένα παιδί δεν θα μένει εκτός παιδικού σταθμού. Για κάθε παιδί που δεν βρίσκει θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, η οικογένεια του, εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια, θα λαμβάνει κουπόνι ύψους 180 ευρώ το μήνα για 10 μήνες το χρόνο, το οποίο και θα μπορεί να εξαργυρώνει σε βρεφονηπιακό σταθμό της επιλογής της.
*Πέμπτο: Ενίσχυση της αξιοκρατίας. Δημιουργούμε ένα Πρότυπο και ένα Πειραματικό σχολείο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας. Αντίστοιχα, ιδρύονται και Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε αντιπροσωπευτικές περιοχές, τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Δι’ αυτού του τρόπου διευρύνουμε τις επιλογές για τους μαθητές που επιτυγχάνουν καλύτερες επιδόσεις και δίνουμε κίνητρά σε όλους να βελτιωθούν.
*Έκτο: Ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και σύνδεση της με την αγορά εργασίας. Για αυτό και εκτός από τα πρότυπα επαγγελματικά λύκεια, δημιουργούμε για τα ΕΠΑΛ συμβούλια σύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας στα οποία θα συμμετέχουν και οι επιχειρήσεις της κάθε περιοχής.
*Έβδομο: Ξένες γλώσσες και πληροφορική για όλους. Οι μαθητές θα αποκτούν πιστοποιητικό βασικών γνώσεων Πληροφορικής μέχρι την Α’ Λυκείου, ενώ μέσα στα σχολεία θα προσφέρεται εκμάθηση ξένων γλωσσών και θα διενεργούνται εξετάσεις για την απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας.