ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης για νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς

Διετή εισαγωγική περίοδο ένταξης στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού, η οποία θα περιλαμβάνει ένα δομημένο πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης που θα είναι υποχρεωτικό για όλους τους νεοδιοριζόμενους, προτείνει η Ειδική Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία.

Σύμφωνα με την εισήγηση της Επιτροπής, θα προσφέρεται ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα μεικτού τύπου (διά ζώσης και εξ αποστάσεως) με στόχο την απαραίτητη δέσμευση στο απαιτητικό επάγγελμα του εκπαιδευτικού, την καλλιέργεια των ικανοτήτων και των παιδαγωγικών δεξιοτήτων καθώς και γνώσεων για το επιστημονικό αντικείμενο που καλούνται να διδάξουν δάσκαλοι και καθηγητές. Μάλιστα, στο τέλος των δύο αυτών χρόνων θα πιστοποιείται η επαγγελματική επάρκεια των εκπαιδευτικών.

Η επιτροπή συζήτησε και το σχετικά άμεσο πρόβλημα της επιμόρφωσης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που θα διοριστούν την επόμενη χρονιά προτείνοντας το ανωτέρω επιμορφωτικό πρόγραμμα να εφαρμοστεί -με κάποιες παραλλαγές- σε όσους διοριστούν το σχολικό έτος 2016-17, δεδομένου ότι αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα διαθέτουν εμπειρία της σχολικής τάξης.

Σύσταση
Ακόμη, η ίδια Επιτροπή συστήνει τη δημιουργία Σχολών Εκπαίδευσης που θα εστιάζουν στην προετοιμασία όσων επιθυμούν να εργαστούν στην εκπαίδευση. Οι σχολές αυτές θα μπορούσαν να αποτελούνται από τα τρέχοντα τμήματα Προσχολικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης και τους Παιδαγωγικούς τομείς, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν και μεταπτυχιακά προγράμματα με αντικείμενο τη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια. Υλοποιώντας αυτά τα μεταπτυχιακά, οι Σχολές Εκπαίδευσης θα καλλιεργούν την κουλτούρα της σχολικής εκπαίδευσης, ενώ αυτός ο σχεδιασμός -σύμφωνα πάντα με την Ειδική Επιτροπή- «θα μπορούσε να βάλει τάξη στο πλήθος των μεταπτυχιακών προγραμμάτων που έχουν αναπτυχθεί άναρχα και πληθωριστικά τα τελευταία χρόνια». Τέλος, τα νέα αυτά μεταπτυχιακά θα αναγνωρίζονται ως σημαντικό εφόδιο αυξημένης μοριοδότησης από την πολιτεία στις διαδικασίες επιλογής εκπαιδευτικών.

Τέλος, προτείνεται η θεσμοθέτηση ενός πλαισίου προσόντων των εκπαιδευτικών, που θα μπορεί να λειτουργήσει ως ρυθμιστικό εργαλείο μιας συνεκτικής εκπαιδευτικής και επιμορφωτικής πολιτικής.

Μ. ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ