Παρουσιάστηκαν την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2019 σε επίσημη εκδήλωση στην Αθήνα, τα πορίσματα ανεξάρτητης έρευνας που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα από ομάδα ερευνητών καθηγητών Πανεπιστημίου, έπειτα από απόφαση των Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. και της Ο.Λ.Μ.Ε., με τίτλο «Η Δημόσια στην Ελλάδα-Όψεις και τάσεις μιας αναδυόμενης ιδιωτικοποίησης».

Η πραγματοποίηση της έρευνας εντάσσεται στο πλαίσιο της δράσης της Εκπαιδευτικής Διεθνούς (Education International) «Παγκόσμια ανταπόκριση- αντίδραση στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης».

Η έρευνα ανέδειξε την παρουσία του φαινομένου της αναδυόμενης ιδιωτικοποίησης στη δημόσια εκπαίδευση καθώς και την επιτακτική ανάγκη της άμεσης λήψης μέτρων, πρωτοβουλιών και δράσεων, από την πολιτεία, που θα έχουν ως στόχο την ουσιαστική και έμπρακτη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης. Η διερεύνηση των μορφών και της συχνότητας εμφάνισης του φαινομένου καθώς και η ανάδειξη της απόπειρας ιδιωτικοποίησης βασικών πτυχών της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι απολύτως αναγκαία στο πλαίσιο του αγώνα των εκπαιδευτικών συνδικάτων για την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν και τοποθετήθηκαν επί των πορισμάτων, η Υφυπουργός Παιδείας κ. , ο πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου, ως εκπρόσωπος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., η βουλευτής κ. Χαρά Κεφαλίδου, Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής και ο Αναπληρωτής Τομεάρχης Παιδείας του Μέρα25 κ. Κώστας Χουλιάρας.

Η παρουσίαση της έρευνας έγινε από τα μέλη της Ερευνητικής Ομάδας, καθηγητές κ.κ. Φωτόπουλο Νίκο, Κυρίδη Αργύρη, Καμαριανό Ιωάννη και Χαλκιώτη Δημήτρη ενώ σύντομες τοποθετήσεις έγιναν από τον υπεύθυνο του προγράμματος της Εκπαιδευτικής Διεθνούς «Παγκόσμια ανταπόκριση- αντίδραση στην εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης» κ. Gavrielatos Angelo, ο οποίος ανέλυσε και τους σκοπούς του προγράμματος, καθώς και από τον πρόεδρο της Δ.Ο.Ε. και τον Γενικό Γραμματέα της Ο.Λ.Μ.Ε. οι οποίοι αναφέρθηκαν στις δράσεις που θα αναλάβουν οι δύο Ομοσπονδίες στη συνέχεια, αξιοποιώντας τα ευρήματα της έρευνας.

Παρόντες στην παρουσίαση ήταν (εκτός από μέλη των Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., της Ο.Λ.Μ.Ε. του Ι.Π.Ε.Μ.-Δ.Ο.Ε., του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. και τους αιρετούς στο Κ.Υ.Σ.Π.Ε.), η εκπρόσωπος της E.T.U.C.E. Paola Cammilli, εκπρόσωποι της Ο.Ι.Ε.Λ.Ε., του Κ.ΑΝ.Ε.Π.- Γ.Σ.Ε.Ε. καθώς και των εκπαιδευτικών συνδικάτων της Κύπρου, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν σε μεγάλο βαθμό για το «αποικιοποίηση» της δημόσιας εκπαίδευσης από κοινωνικές πρακτικές που εδραιώνουν διαρκώς μια τάση προς την ιδιωτικοποίηση.

Επιπλέον, τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών για την εκπαίδευση είναι σχετικά υψηλές, μιας και η οικονομική κρίση συνεχίζει να ασκεί σημαντική πίεση στους γονείς.

Σχεδόν το 50% συμφωνεί ότι η σκιώδης εκπαίδευση υπονομεύει τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της δημόσιας εκπαίδευσης.

Επιπλέον, ένας ακόμα λόγος για την αυξανόμενη τάση της ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης στην Ελλάδα οφείλεται στην αδυναμία του κράτους να προστατεύει τον ρόλο και την αποστολή της δημόσιας εκπαίδευσης.

Τα παραπάνω στοιχεία υποδεικνύουν ότι τα έξοδα για την εκπαίδευση είναι πολύ υψηλά για την ελληνική οικογένεια.

Δείτε τη μελέτη για την κατάσταση της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025