Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι:
Η υπεύθυνη ενημέρωση μαθητών/τριών για τις μεταγυμνασιακές σχολικές βαθμίδες και κατευθύνσεις, καθώς και για τους όρους και τις προϋποθέσεις εισόδου σε κάθε επάγγελμα, για το εργασιακό περιβάλλον, για τις συνθήκες της αγοράς εργασίας γενικότερα.
Βλαχοδήμου Ευπραξία
Η παροχή βοήθειας σε μαθητές/τριες για να αποκτήσουν αυτογνωσία, δηλαδή σαφή αντίληψη του εαυτού, έτσι, ώστε να εκτιμήσουν τις κλίσεις και δεξιότητές τους (σωματικές, νοητικές, συναισθηματικές, κοινωνικο-οικονομικές) για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν το πραγματικό τους δυναμικό και να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες και αδυναμίες τους, καθώς και τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα, τις φιλοδοξίες και γενικά τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για μια σωστή επιλογή.
Η παροχή βοήθειας σε μαθητές/τριες για να λαμβάνουν αποφάσεις για τις σπουδές, τα επαγγέλματα και τη ζωή γενικότερα με πλήρη συναίσθηση των επιπτώσεων που συνεπάγονται αυτές.
Ποιοι είναι οι ωφελούμενοι/ες από το Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό;
Μαθητές/τριες που βρίσκονται μπροστά στη μετάβαση από την υποχρεωτική εκπαίδευση (γυμνάσιο) στον ανώτερο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γενικό ή επαγγελματικό λύκειο) ή είναι ήδη στο λύκειο και πρέπει να αποφασίσουν για την πορεία τους σε αυτό
Μαθητές/τριες που βρίσκονται μπροστά στη μετάβαση από το λύκειο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην κατάρτιση, στην αγορά εργασίας
Φοιτητές/τριες που αναζητούν άλλες επιλογές σπουδών είτε διακόπτοντας τις πρώτες σπουδές τους είτε για τη συνέχειά τους
Άνεργοι νέοι/ες που επιθυμούν να ενταχθούν ή να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας
Γονείς για να βοηθηθούν στο να κατανοήσουν βαθύτερα τις ανάγκες των εφήβων και να τους στηρίξουν ουσιαστικά στις αποφάσεις τους αφού ενημερωθούν έγκαιρα και έγκυρα για το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα
Εκπαιδευτικοί για να υποστηριχθούν στην υλοποίηση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων (αγωγής σταδιοδρομίας) και δημιουργικών εργασιών αλλά και του μαθήματος στα ΕΠΑ.Λ. «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός- Ασφάλεια & Υγεία στο Χώρο Εργασίας»
Γιατί είναι απαραίτητος ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός;
Το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας υπόκειται σε συνεχείς αλλαγές:Δεν είναι πολύς ο καιρός που έχουν θεσμοθετηθεί οι αλλαγές στο ΕΠΑ.Λ. αφενός με την πρόσβαση των αποφοίτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ακόμη και σε πανεπιστημιακές σχολές και αφετέρου το τέταρτο έτος – τάξη μαθητείας για τη γέφυρα προς την αγορά εργασίας.
Όσον αφορά το γενικό λύκειο βρισκόμαστε εδώ και καιρό εν αναμονή του νέου προγράμματος σπουδών και του νέου τρόπου πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του ΥΠΠΕΘ οι μαθητές/τριες της Β τάξης θα είναι οι πρώτοι/ες του νέου συστήματος που ορίζει συμπλήρωση μηχανογραφικού δελτίου στο τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς
Ο χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλάζει συνεχώς μορφή λόγω των συγχωνεύσεων/καταργήσεων των ΤΕΙ, δημιουργούνται νέες σχολές και τμήματα, πολλές φορές χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα.
Επίσης η αγορά εργασίας αλλάζει συνεχώς λόγω και των γενικότερων αλλαγών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Έτσι εύλογα δημιουργείται η ανάγκη σε όλους/ες να αναζητήσουν τις υπηρεσίες του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και μάλιστα τις δωρεάν υπηρεσίες όπως αυτές προσφέρονται από εκπαιδευτικούς μέσα από τις δομές του ΥΠΠΕΘ.
Πού είναι όμως σήμερα ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός;
Με την Αριθμ. Φ.351.1/53/206591/Ε3 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 5440 στις 6/12/2018 έχουμε τη διαπίστωση της παύσης λειτουργίας υπηρεσιών και οργανικών μονάδων (μεταξύ των οποίων και τα ΚΕ.ΣΥ.Π. – Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού που υποστήριζαν την εφαρμογή του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και υπήρχαν τουλάχιστον 1 σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας), της λήξης της θητείας των υπηρετούντων και την επιστροφή τους στις οργανικές τους θέσεις και της έναρξης πλήρους λειτουργίας των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.).
Για την εφαρμογή του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού μέσα από τη νέα δομή / Κ.Ε. Σ. Υ. είναι σε εξέλιξη η διαδικασία πλήρωσης των θέσεων με απόσπαση για τη φετινή σχολική χρονιά σύμφωνα με τις 205333/Ε2/28-11-2018 και 208738/Ε2/3-12-2018 και η οποία δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι τη λήξη των μαθημάτων για τις χριστουγεννιάτικες διακοπές, ενώ ήδη έχει τοποθετηθεί ο/η προϊστάμενος/η (ΑΔΑ 66ΓΦ4653ΠΣ-7ΝΩ για την ΠΔΕ Θεσσαλίας)
Στην εγκύκλιο 212004/Δ7/7-12-2018 για το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων αναφορικά με τα Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας, διαβάζουμε τα εξής: ενόψει της ολοκλήρωσης των διαδικασιών συγκρότησης και λειτουργίας των νέων υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα των Κέντρων Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.), όπως αυτά προβλέπονται από τις διατάξεις του ν. 4547/2018, θα ακολουθήσει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα σχετική εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ.
Μεγάλη βιασύνη επέδειξε ο ΥΠΠΕΘ προκειμένου να λειτουργήσουν οι νέες δομές χωρίς να λάβει υπόψη του τον απαραίτητο χρόνο στελέχωσης τους με το εξειδικευμένο προσωπικό σε μια περίοδο που οι ανάγκες των εξυπηρετούμενων των δομών είναι αυξημένες λόγω και των συνεχών εξαγγελιών του ίδιου για επικείμενες αλλαγές.
Επίσης δεν είναι ακόμη γνωστή η έδρα της νέας δομής σε κάθε νομό, το ωράριο και το πλαίσιο λειτουργίας.
Γονείς και μαθητές/τριες αναρωτιούνται πού είναι ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός και είμαστε στη δυσάρεστη θέση να απαντήσουμε πως ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.