Η αξιολόγηση των μαθητών στα σχολεία, σε Γυμνάσια και Λύκεια πραγματοποιείται σε δύο τετράμηνα, με βάση ένα σύνολο κριτηρίων που αποσκοπούν στη συνολική αποτύπωση της μαθησιακής πορείας τους. Η διαδικασία δεν περιορίζεται μόνο στις γραπτές δοκιμασίες αλλά λαμβάνει υπόψη τη συμμετοχή, τις εργασίες και τη συνολική παρουσία των μαθητών στην τάξη.
Το πρώτο τετράμηνο ξεκινά με την έναρξη του σχολικού έτους και ολοκληρώνεται στις 19 Ιανουαρίου. Κατά τη διάρκειά του, οι εκπαιδευτικοί συνεκτιμούν πολλαπλές παραμέτρους για τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας. Ένας από τους βασικούς παράγοντες είναι η ενεργή συμμετοχή των μαθητών στη διδακτική διαδικασία.
Δείτε ακόμη Σχολεία: Συνεχίζονται οι χιλιάδες χαμένες ώρες
Αυτό περιλαμβάνει τις ερωτήσεις που θέτουν, τις απαντήσεις που δίνουν, τη διάθεσή τους να συνεργαστούν με συμμαθητές τους και τη συμβολή τους στη διεξαγωγή των μαθημάτων. Η στάση τους απέναντι στη μάθηση, η προθυμία τους να αναλάβουν εργασίες και να ολοκληρώσουν τις ανατιθέμενες δραστηριότητες αξιολογούνται επίσης από τους εκπαιδευτικούς.
Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι εργασίες, είτε εκτελούνται στο σχολείο είτε στο σπίτι. Οι εργασίες αυτές μπορεί να είναι ατομικές ή ομαδικές και αποσκοπούν στην εμβάθυνση των γνώσεων και την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν και οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, οι οποίες μπορούν να είναι διαθεματικές και να συνδυάζουν γνώσεις από διαφορετικά αντικείμενα. Μέσω αυτών, οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών.
Σημαντικός παράγοντας είναι επίσης οι τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης, οι οποίες περιλαμβάνουν ωριαίες γραπτές εξετάσεις ή την ανάθεση συνθετικών ή διαθεματικών εργασιών. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να εφαρμοστεί και η μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης, όπου οι μαθητές μελετούν το νέο υλικό στο σπίτι και εφαρμόζουν τις γνώσεις τους στην τάξη. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του τετραμήνου, πραγματοποιούνται ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ), οι οποίες βοηθούν στη συνεχή αξιολόγηση της κατανόησης των θεματικών ενοτήτων.
Μετά τη λήξη του πρώτου τετραμήνου, οι βαθμολογικές επιδόσεις κοινοποιούνται στους γονείς και κηδεμόνες, ενώ η επίδοση των ελέγχων του Α’ τετραμήνου θα πραγματοποιηθεί μέχρι την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025. Οι έλεγχοι θα αποσταλούν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί και ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς, είτε δια ζώσης είτε εξ αποστάσεως, ανάλογα με τον προγραμματισμό κάθε σχολικής μονάδας.
Το δεύτερο τετράμηνο ξεκινά στις 21 Ιανουαρίου και διαρκεί έως τη λήξη των μαθημάτων, που πραγματοποιείται συνήθως στα μέσα Μαΐου για τα Λύκεια και στα τέλη Μαΐου για τα Γυμνάσια. Η διαδικασία αξιολόγησης κατά το δεύτερο τετράμηνο ακολουθεί τα ίδια κριτήρια με το πρώτο. Στα περισσότερα μαθήματα πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης, η οποία μπορεί να είναι γραπτή εξέταση ή συνθετική εργασία. Σε ορισμένα μαθήματα, δεν απαιτείται γραπτή δοκιμασία, ενώ η γενική επίδοση κρίνεται και από την καθημερινή συμμετοχή και τις εργασίες.
Μετά τη λήξη των μαθημάτων του δεύτερου τετράμηνου, ξεκινούν οι γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Στα Γενικά Λύκεια, οι εξετάσεις για τις Α’ και Β’ τάξεις διεξάγονται από τις 20 Μαΐου έως τις 14 Ιουνίου, ενώ για τη Γ’ τάξη από τις 20 Μαΐου έως τις 27 Μαΐου. Στα Γυμνάσια, οι εξετάσεις όλων των τάξεων πραγματοποιούνται από τις 3 έως τις 17 Ιουνίου.
Δείτε ακόμη Κενά στα σχολεία: Χιλιάδες μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς σε βασικά μαθήματα
Η βαθμολογία του δεύτερου τετραμήνου καταχωρίζεται πριν από την έναρξη των γραπτών εξετάσεων και δεν επιτρέπεται μεταβολή της, εκτός από περιπτώσεις λανθασμένης καταχώρισης που διορθώνονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων πριν από την έκδοση των αποτελεσμάτων.
Αξίζει να σημειωθεί οτι στο eParents είναι διαθέσιμες μόνο οι βαθμολογίες των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων.
Συνολικά, η αξιολόγηση των μαθητών διαμορφώνεται μέσα από μια πολυδιάστατη διαδικασία, η οποία δεν περιορίζεται αποκλειστικά στις γραπτές δοκιμασίες, αλλά λαμβάνει υπόψη και τη συμμετοχή, τις εργασίες και την καθημερινή προσπάθεια των μαθητών. Στόχος της διαδικασίας είναι να παρέχει μια δίκαιη και ολοκληρωμένη αποτίμηση της μαθησιακής πορείας των μαθητών, επιτρέποντας παράλληλα στους εκπαιδευτικούς να τους καθοδηγήσουν στη βελτίωση των αδυναμιών τους και να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.