Μαρούσι, 9 Μαΐου 2015
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνέντευξη του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Τάσου Κουράκη, στην Εφημερίδα των Συντακτών και τη δημοσιογράφο Άννα Ανδριτσάκη
- Το παρόν σχέδιο νόμου και το επικείμενο πολυνομοσχέδιο σηματοδοτούν την αρχή της παρέμβασης στον χώρο της Παιδείας. Πώς θα συνεχιστεί;
Το νομοσχέδιο απαντά σε επείγοντα θέματα της εκπαίδευσης που δεν μπορούσαν να περιμένουν. Ταυτόχρονα όμως δίνει το στίγμα των αλλαγών που θα οδηγήσουν στις επόμενες διαβουλεύσεις. Κάτι τέτοιο συμβαίνει με τις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση, αλλά και με το εξεταστικό όσον αφορά τις Ομάδες Προσανατολισμού και τα εξεταζόμενα μαθήματα. Οι ριζικές αλλαγές θα γίνουν, όταν θα μπορέσουμε συνολικά να μιλήσουμε για το ζήτημα της ελεύθερης πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Ομως μέχρι τότε θα πρέπει να γίνουν άλλες, ουσιαστικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες, καθώς και σε άλλους τομείς (αύξηση διδακτικού προσωπικού, βελτίωση δομών), ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει και δεύτερο στάδιο διορθώσεων μέχρι το οριστικό νέο εξεταστικό.
- Ποια είναι τα αμέσως επόμενα βήματα;
Η παράλληλη προσπάθεια σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Δηλαδή, αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών, νέα σύγχρονα βιβλία, νέα ωρολόγια προγράμματα με τη συμβολή του ΙΕΠ. Δρομολογούνται όλα αυτά.
- Πάλι η αρχή έγινε από το εξεταστικό…
Είμαστε υποχρεωμένοι να ξεκινήσουμε από το εξεταστικό. Επείγει. Ομως παίρνουμε κι άλλα μέτρα, τα οποία θα έχουν αντίκτυπο στην ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας που αφορά μαθητές, καθηγητές, γονείς.
α) Σε ό,τι αφορά τους μαθητές, παίρνουμε μέτρα, χτυπώντας το εξετασιοκεντρικό σύστημα, καταργώντας την Τράπεζα Θεμάτων, που αποτελούσε εκτροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε εκμάθηση ερώτησης-απάντησης, δηλαδή ενίσχυση του «φροντιστηριακού» ρόλου του σχολείου. Καταργούμε, επίσης, τον συνυπολογισμό του βαθμού Α’ και Β’ Λυκείου στις πανελλαδικές, επαναφέρουμε το 9,5 ως μέσο όρο στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, καταργούμε τις εξετάσεις στα Πειραματικά, ενώ, τέλος, με την επανασύσταση των ειδικοτήτων και τομέων στην τεχνική εκπαίδευση, 22.000 μαθητές ξαναβρίσκουν την τάξη μέσα στο δημόσιο σύστημα.
β) Ανορθώνουμε τον εκπαιδευτικό όσον αφορά την ελευθερία της διδασκαλίας στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, με την κατάργηση της Τράπεζας (μπορεί να εμβαθύνει στην ύλη με τον τρόπο που εκτιμά ότι ανταποκρίνεται στις δυνατότητες των μαθητών). Καταργούμε την αξιολόγηση που είχε χαρακτήρα επιθεωρητισμού και σε σύνδεση μελλοντικά με το μισθολόγιο τον καθήλωνε ή τον μετέτρεπε σε έναν υπάκουο υπάλληλο οιονεί εταιρείας. Επίσης, με την αλλαγή του Πειθαρχικού Δικαίου έφυγε ο βραχνάς της επικείμενης ανά πάσα στιγμή απομάκρυνσης, ενώ με την επαναφορά των καθηγητών της τεχνικής εκπαίδευσης αποκαταστήσαμε μια τεράστια αδικία για τους ίδιους και την εκπαίδευση.
γ) Οσο για τους γονείς, στον βαθμό που ελαττώθηκε ο εξεταστικός χαρακτήρας μειώνεται η ανάγκη για φροντιστήρια, άρα και οι οικογενειακές δαπάνες. Ακόμα, με την ανασύσταση των ΕΠΑΛ μπορούν να ελπίζουν ότι τα παιδιά τους έχουν περισσότερες δυνατότητες μόρφωσης και επαγγελματικής αποκατάστασης και, τέλος, με τις περισσότερες δυνατότητες στο εξεταστικό μειώνουμε το άγχος για τις θέσεις στα ΑΕΙ.
- Πώς προχωράει ο σχεδιασμός για τους διορισμούς;
Ο τρόπος διορισμού και μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ αντιμετωπίζεται ως εξής: Συστάθηκε μια επιτροπή από τις Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, στελέχη του υπουργείου και του ΙΕΠ, οι οποίοι από βδομάδα θα συνεδριάσουν και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα καταθέσουν το πόρισμά τους, ώστε να προχωρήσουν οι διορισμοί ανάλογα με τον αριθμό που τελικά θα δοθεί στο υπουργείο μας. Υπολογίζεται, δε, ότι οι θέσεις θα είναι λιγότερες από 3.000 και, σημειωτέον, πρόκειται για τον συνολικό αριθμό των θέσεων που διατίθενται στο υπουργείο Παιδείας.
- Εκτός από τη δέσμευση του ΣτΕ, υπάρχει άλλο στοιχείο βάσης για το νέο σύστημα;
Αυτό που μας απασχολεί είναι να φτιάξουμε ένα σύστημα, το οποίο δεν θα καταπέσει. Κατά τ’ άλλα, δυστυχώς είναι τόσο περιορισμένος ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων που καθιστά τα περιθώρια στενά για όλες τις κατηγορίες διοριστέων, είτε πρόκειται για τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ του 2008, τους οποίους πρέπει φυσικά να λάβουμε υπόψη, είτε για τους έχοντες προϋπηρεσία, αλλά σε συνδυασμό πάντα με την επιτυχία στο ΑΣΕΠ. Να σημειώσουμε, δε, ότι θα πρέπει να διοριστεί οπωσδήποτε κι ένας αριθμός εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή. Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι θα προσπαθήσουμε να εξασφαλίσουμε όσο μπορούμε περισσότερες πιστώσεις για αναπληρωτές.
- Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που ετοιμάζετε στο σύστημα προσλήψεων αναπληρωτών;
Το βασικό είναι ότι ολοκληρώνεται το «ξεκλείδωμα» των πινάκων προϋπηρεσίας με την προσμέτρηση και της περιόδου 2010-2012, ενώ -όπως έχει γίνει γνωστό- προχωράμε σε άρσεις αδικιών ή αυστηρών μέτρων, όπως στη μείωση (σε ένα έτος) του διετούς αποκλεισμού λόγω άρνησης ανάληψης υπηρεσίας ή παραίτησης, στην ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας κ.ά.
Κατά τα άλλα, σε ό,τι αφορά τη διπλή μοριοδότηση, αυτή δεν θα μετράει για τις περιόδους 2010-2012 και 2012–2014. Πρόκειται για τις περιόδους, κατά τις οποίες οι πίνακες είχαν «κλειδωθεί» από τις προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις και υπεισέρχετο ο παράγοντας τύχη στην τελική τοποθέτηση των αναπληρωτών, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα συνειδητής επιλογής δυσπρόσιτων σχολείων, με στόχο τη μεγάλη μοριοδότηση. Χωρίς τη ρύθμιση αυτή θα μπορούσαν να γίνουν ανατροπές σε βάρος εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούσαν να επιλέξουν συνειδητά δυσπρόσιτα σχολεία. Βέβαια, το συγκεκριμένο πλεονέκτημα δεν παύει να ισχύει για όλες τις άλλες περιόδους.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειώσω ότι οι αναπληρωτές θα είναι αυτοί που θα στηρίξουν την προσπάθεια να λειτουργήσουν όσο γίνεται πιο εύρυθμα τα σχολεία από τον Σεπτέμβρη. Καταβάλλουμε προσπάθειες, ώστε να εξασφαλιστούν κονδύλια για όσο το δυνατόν περισσότερες προσλήψεις, είτε από τον τακτικό προϋπολογισμό είτε από τα ΕΣΠΑ.
- Εκτός από το σύστημα επιλογής στελεχών, κριτική -και μάλιστα εξ αριστερών- δέχτηκε και το νέο πλαίσιο για τα Πειραματικά και Πρότυπα. Και δεν είναι μόνον η ανακολουθία που σας αποδίδουν σε σχέση με τη γνωστή αρχική θέση περί κατάργησης των Προτύπων. Είναι και οι ενστάσεις που διατυπώθηκαν για αρκετά σημεία, όπως η εμπλοκή του σχολείου στις κληρώσεις, η πλήρης αυτονόμηση των σχολείων στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, η σύνθεση του μαθητικού δυναμικού κ.ά.
Λάβαμε σοβαρά υπόψη την κριτική και τις παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν, ώστε οι αλλαγές που προωθούμε να έχουν τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, χωρίς να φεύγουμε από τις αρχικές μας κατευθύνσεις. Οσο για την υπόλοιπη κριτική, να επισημάνω πως σε ό,τι αφορά την κλήρωση, πρόκειται για μια απολύτως διαφανή, δημόσια διαδικασία, την οποία προετοιμάζει το ΕΠΕΣ, αλλά εποπτεία έχουν και οι γονείς, οι οποίοι όχι μόνο είναι παρόντες, έχουν και ενεργό ρόλο. Στη -δε- σχετική υπουργική απόφαση, εκτός από τη διαδικασία, ορίζονται και οι δικλίδες ασφαλείας. Για τα -δε- ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, τα σχολεία δεν έχουν πλήρη αλλά σχετική αυτονομία. Δεν μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν. Προτείνουν και η ΔΕΠΠΣ (που έχει οριστεί από το υπουργείο) αποφασίζει.
- Πότε θα γίνουν οι ανακοινώσεις για την κατάταξη σχολών ανά πεδίο;
Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου την ερχόμενη Τρίτη θα εκδοθεί η εφαρμοστική υπουργική απόφαση με αναλυτικά όλα τα ζητήματα, περιλαμβανομένης της κατάταξης των σχολών ανά πεδίο. Χωρίς αιφνιδιασμούς και με μικρές διαφορές σε σχέση με πέρυσι. Στόχος, στις 15-20 Μαΐου να έχουν όλα δρομολογηθεί.