Πάνω από 2.000 προσλήψεις αναπληρωτών «γλιτώνει» το υπουργείο Παιδείας από τη μείωση των ωρών στο αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου.
Οσο και εάν η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιχειρεί να θωρακίσει με παιδαγωγικά επιχειρήματα τις αποφάσεις της, τα δημόσια λογιστικά ενισχύουν εκείνους που υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις υπαγορεύονται από την ανάγκη για «εξοικονόμηση» προσωπικού.
Συγκεκριμένα, με βάση τις τελευταίες αλλαγές, οι ώρες των τριών τάξεων του Γυμνασίου μειώνονται από 35 σε 32, με περικοπή:
• Στην Α΄ τάξη, μιας ώρας σε Αρχαία, Ερευνητική Εργασία, Γεωγραφία και Βιολογία και την προσθήκη μιας ώρας Νεοελληνικών,
• Στη Β΄ τάξη, μιας ώρας σε Αρχαία, Ερευνητική Εργασία και Οικιακή Οικονομία,
• Στη Γ΄ τάξη με περικοπή μιας ώρας Αρχαίων και δύο ωρών Ερευνητικής Εργασίας.
Η τελική απόφαση καταδεικνύει συμφωνα με την kathimerini.gr ότι η ηγεσία του υπουργείου θέλησε να περιορίσει τις αντιδράσεις των καθηγητών Οικιακής Οικονομίας, καθώς το μάθημα διεσώθη, έστω και μόνο στην Α΄ τάξη, και αντ’ αυτού την «πλήρωσαν» ώρες των Φυσικών Επιστημών (Βιολογία, Γεωγραφία).
Βεβαίως, μέσω των αλλαγών γίνεται εξοικονόμηση προσωπικού, στην οποία πρέπει να συνυπολογισθεί και η κατάργηση των υπευθύνων Εργαστηρίων Πληροφορικής (3 ώρες) και Φυσικών Επιστημών (3 ώρες). Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλαδικής Γραμματείας Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, «αν υπολογίσουμε ότι στα Γυμνάσια της χώρας υπάρχουν συνολικά (και στις 3 τάξεις) 14.300 τμήματα και κατά μέσο όρο 4.766 τμήματα ανά τάξη, τότε για κάθε καθηγητή με ωράριο 23 ώρες, τη χρονιά 2016-2017 με τις μειώσεις ωρών θα χρειασθούν 414 λιγότεροι καθηγητές Φυσικών Επιστημών (ΠΕ04), 414 λιγότεροι Φιλόλογοι (ΠΕ02), 207 λιγότεροι καθηγητές Οικιακής Οικονομίας (ΠΕ15), 207 λιγότεροι καθηγητές Πληροφορικής (ΠΕ20) και 828 από διάφορες ειδικότητες που αξιοποιούνταν έως πέρυσι για την Ερευνητική Εργασία.
«Συνολικά “εξοικονομούνται” 2.277 καθηγητές! Οι φετινές προσλήψεις αναπληρωτών στη γενική εκπαίδευση ήταν 4.079. Δυνητικά μιλάμε για 55% μείωση των αναπληρωτών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση την επόμενη χρονιά, μόνο από τις αλλαγές στα Γυμνάσια. Ταυτόχρονα, σοβαρό πρόβλημα δημιουργείται με όσους διδάσκουν ως δεύτερη και τρίτη ανάθεση τα παραπάνω μαθήματα (π.χ. Βιολογία, Γεωγραφία) αλλά και σε αυτούς που θα βγουν υπεράριθμοι και θα αναγκαστούν να γυρίζουν σε ακόμα περισσότερα σχολεία την επόμενη χρονιά για συμπλήρωση ωραρίου» λέει η παράταξη. Την ίδια στιγμή, το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ αναζητεί τη συμφωνία μεταξύ των επιμέρους παρατάξεων επί ενός κειμένου, για να τοποθετηθεί επισήμως για τις προωθούμενες αλλαγές. Και βεβαίως, αντίστοιχες επιπτώσεις θα υπάρξουν και στους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων.
Από την άλλη, η Διδασκαλική Ομοσπονδία αλλά και αριστερές παρατάξεις εκπαιδευτικών (η ΟΛΜΕ αναζητεί, μάλλον, συμφωνία επί κειμένου και σε αυτό το θέμα) αντέδρασαν με οξύτητα στην παρακράτηση της μισθοδοσίας –σχεδόν ένας μισθός– των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην οποία καλούνται να προχωρήσουν οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. «Η επανακατάταξη σε μισθολογικά κλιμάκια με βάση το ν. 4354/15 και την ερμηνευτική εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναδρομικά από 1/1/2016 θα οδηγήσει σε απώλεια, επί της ουσίας, του τελευταίου τους μισθού. Βρισκόμαστε στο τέλος μιας σχολικής χρονιάς που χαρακτηρίστηκε από τεράστια προβλήματα και αποτελεί προπομπό, έπειτα από τις ολέθριες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, εργασιακής ανασφάλειας και αγωνίας για χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που βρίσκονται αντιμέτωποι με το φάσμα της «μη επαναπρόσληψης – απόλυσής τους» λέει η ΔΟΕ, η οποία καλεί σε πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Παρασκευή 17 Ιουνίου, στις 12.00 στο υπουργείο Παιδείας.
Επίσης, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τον προγραμματισμό της επόμενης σχολικής χρονιάς, οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου και αυτοί του Λυκείου τις προσεχείς ημέρες, μέχρι την έκδοση των αποτελεσμάτων και την επίδοση της βαθμολογίας, θα πρέπει να δηλώσουν τα μαθήματα επιλογής που επιθυμούν να διδαχθούν στην επόμενη τάξη. Βεβαίως, μπορούν να αλλάξουν επιλογή το πρώτο δεκαήμερο του επόμενου σχολικού έτους.