Χωρίς βαθμίδα ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης μένει ολόκληρη η Αττική με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά), το οποίο ανοίγει τον δρόμο για εκτεταμένη «Αθηνά Νο 2» στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας.
Σε ορίζοντα 5ετίας υπολογίζεται ότι τα 2/3 των ΤΕΙ όλης της χώρας θα εξαφανιστούν διά της συνεργασίας με τα πανεπιστήμια. Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου βέβαια σύμφωνα με Τα Νέα αρνείται την ονομασία «Αθηνά» (απορρίπτοντας τον αρχικό σχεδιασμό που προ πενταετίας ονομάστηκε «Αθηνά»), ωστόσο φαίνεται ότι σε αυτήν τη φάση κινούμαστε προς μείωση των ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα τα επόμενα χρόνια τουλάχιστον κατά δέκα. Ολα αυτά, με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του νέου ιδρύματος ακόμη «στον αέρα». Για το θέμα αυτό ο Κώστας Γαβρόγλου απάντησε χθες στην τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή ότι ακόμη και σήμερα πολλά τμήματα των ΑΕΙ λειτουργούν χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα και αυτό δεν πρέπει να μας απασχολεί γιατί στο μέλλον θα ρυθμιστούν. Ετσι, με τις συνεργασίες και τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια, η ανώτατη εκπαίδευση σε όλη τη χώρα βρίσκεται σε αναβρασμό, καθώς όλοι οι εκπρόσωποι των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων ζητούν τώρα να γίνουν… πανεπιστήμια.
Συζητήσεις γίνονται ήδη σε Ιόνιο, Πάτρα, Θεσσαλία, Ιωάννινα, Θεσσαλονίκη (όπου βαδίζουν προς συνεργασία τα τρία ΤΕΙ της περιοχής). Κατ’ ακρίβεια, είναι τρία με τέσσερα τα ΤΕΙ σε όλη τη χώρα που δεν έχουν μπει ακόμη σε συζητήσεις με τα πανεπιστήμια της περιοχής τους.
Διεθνές Πανεπιστήμιο και ΑΠΘ. Θέμα έχει προκύψει όψιμα στη Θεσσαλονίκη, όπου το Διεθνές Πανεπιστήμιο (με δίδακτρα, προγράμματα στα αγγλικά) οδεύει προς εξαφάνιση. Μετά την προσπάθεια να συγχωνευθεί με τα τρία ΤΕΙ της περιοχής, στο παιχνίδι μπήκε πρόσφατα και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Ο πρύτανης του ιδρύματος Περικλής Μήτκας έστειλε επιστολή στη διοικούσα επιτροπή του Διεθνούς Πανεπιστημίου, στην οποία πρότεινε να εξεταστεί το ενδεχόμενο συγχώνευσής του με το ΑΠΘ. Στο θέμα παρενέβη το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας με τον πρύτανη Αχιλλέα Ζαπράνη, που διαφώνησε κάθετα και σχολίασε ότι αυτές είναι πολιτικές που ακολουθούν οι ανώνυμες εταιρείες όταν θέλουν να κλείσουν τα παραρτήματά τους…
Τα 42 τμήματα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά μετατρέπονται στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής σε 26 πανεπιστημιακά τμήματα. Ερωτηματικά προκύπτουν σχετικά με τους μηχανικούς τετραετούς φοίτησης του νέου ιδρύματος, για τους οποίους όμως, κατά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, όπως εξηγεί ο πρόεδρός του Γιώργος Στασινός, η τεχνική ευθύνη τους στην αγορά εργασίας θα διαφοροποιείται από εκείνων του ΕΜΠ πενταετούς φοίτησης.
Το ΤΕΕ θεωρεί απαραίτητο «οι τίτλοι των τμημάτων τού υπό ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής να φέρουν επεξηγηματικό τίτλο, δηλαδή να αναφέρονται ως Πτυχιούχοι Μηχανικοί 4ετών σπουδών, 6ο επίπεδο ευρωπαϊκής κλίμακας προσόντων, με εκείνους των 5ετών σπουδών να αναφέρονται ως Διπλωματούχοι Μηχανικοί ενιαίων 5ετών σπουδών, 7ο επίπεδο ευρωπαϊκής κλίμακας προσόντων». Για το θέμα αναμένεται πιθανώς σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Κατά τα άλλα, όπως εξηγεί ο σύμβουλος καριέρας Χρήστος Ταουσάνης:
*Στο Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών, που περιλαμβάνει τις ειδικότητες Αισθητικής και Κοσμητολογίας, Ακτινολογίας και Ακτινοθεραπείας, Ιατρικών Εργαστηρίων, Οδοντικής Τεχνολογίας και Οπτικής και Οπτομετρίας, πέρα από ορισμένα κοινά μαθήματα, διαφοροποιούνται σημαντικά ο ρόλος και η αποστολή του οδοντοτεχνίτη, του αισθητικού, του ακτινολόγου κ.λπ. και, αντιθέτως μάλιστα, όχι μόνο δεν επικαλύπτονται, αλλά στον κλάδο της υγείας έχουν διακριτούς ρόλους και επαγγελματικά δικαιώματα. Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, είτε θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για το νέο τμήμα να υπάρχουν χωριστές εισαγωγικές κατευθύνσεις που εκ των προτέρων θα εμφανίζονται στο Μηχανογραφικό (άρα στην ουσία πάλι θα έχουμε τα πέντε τμήματα) είτε θα πρέπει ο απόφοιτος αυτού του τμήματος να έχει καινούργια επαγγελματικά δικαιώματα που συνδέονται με όλα αυτά τα γνωστικά πεδία (κάτι που πρακτικά δεν υφίσταται).
* Εύλογα ερωτήματα υπάρχουν για τον ρόλο και την αποστολή ή το προσοντολόγιο και άλλων ειδικοτήτων όταν στην πράξη θα κληθούν να αναλάβουν το έργο τους απόφοιτοι, όπως για παράδειγμα του Τμήματος Μαιευτικής. Εκεί το πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων αλλά και δευτερεύοντα ζητήματα όπως βαθμολογικά, μισθολογικά θα χρειαστούν πολλές διευκρινιστικές διατάξεις.
* Ενα τρίτο ερώτημα, το οποίο δεν αποτέλεσε από κανέναν ώς σήμερα σημείο προς συζήτηση, θα είναι το ζητούμενο που θα προκύψει από τις αλλαγές αυτές μέσω της διαδικασίας των μετεγγραφών. Με ποια κριτήρια και πώς θα αντιστοιχηθούν τα νέα αυτά τμήματα; Εφόσον πλέον αναφερόμαστε σε πανεπιστημιακά τμήματα, για παράδειγμα το νέο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του νέου ιδρύματος θα είναι αντίστοιχο με το Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ; Εφόσον γνωστικά υπηρετούν ίδια αντικείμενα, και αυτό αποτελεί βασικό κριτήριο για το διαδικαστικό πλαίσιο των μετεγγραφών, θεωρητικά θα είναι αντίστοιχα. Πρακτικά όμως μια τέτοια αντιστοιχία σε επίπεδο επαγγελματικών δικαιωμάτων θα επιφέρει διαφορετικά δικαιώματα και προοπτικές!
ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Μετά τον νέο νόμο έρχεται… νεότερος
Nέο νόμο για τις μετεγγραφές (λίγες ημέρες αφότου ψήφισε τον τελευταίο) προανήγγειλε χθες στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου κατά τη χθεσινή συζήτηση του νομοσχεδίου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής που έγινε δεκτό επί της αρχής, κατ’ άρθρο και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Ο υπουργός ζήτησε για τον νέο νόμο διακομματική συναίνεση και από τα κόμματα να καταθέσουν γραπτώς εντός 10-15 ημερών τις απόψεις τους στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. «Η ακρόαση φορέων θα γίνει όταν κατατεθεί ο νόμος με βάση τις προτάσεις που θα διατυπωθούν εδώ» είπε χθες ο Γαβρόγλου.