“Μάθημα γνώσης των θρησκειών και βεβαίως της Ορθοδοξίας· όχι ομολογιακό, κατηχητικό” θα είναι από φέτος το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία, όπως είπε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Παιδείας…

ΜΙΝΑ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

“Μάθημα γνώσης των θρησκειών και βεβαίως της Ορθοδοξίας· όχι ομολογιακό, κατηχητικό” θα είναι από φέτος το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία, όπως είπε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης. Η διδασκαλία των αναθεωρημένων προγραμμάτων για τα Θρησκευτικά βρισκόταν στην ατζέντα του υπουργείου εξ αρχής, και βρέθηκε στο επίκεντρο του διαλόγου τόσο με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, όσο και με την Εκκλησία.

Από Σεπτέμβριο, λοιπόν, στα Δημοτικά και στα Γυμνάσια της χώρας θα εφαρμοστούν πλήρως τα νέα προγράμματα σπουδών για κάθε τάξη που καταρτίστηκαν στο πλαίσιο του «Νέου Σχολείου» επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου και εφαρμόστηκαν πιλοτικά έως την αναθεώρησή τους το 2014. Μέσα στη χρονιά από το ΙΕΠ αναθεωρήθηκε οριστικώς το πόρισμα για το μάθημα των Θρησκευτικών, που πλέον λαμβάνει διαθρησκειολογικό χαρακτήρα, ως “μάθημα γνώσης των θρησκειών και βεβαίως της Ορθοδοξίας, αλλά και τον άλλων θρησκευμάτων τα οποία περιβάλλουν τη χώρα μας ή θρησκευμάτων οι πιστοί των οποίων ζούνε στη χώρα μας”, σύμφωνα με τον Ν. Φίλη.

Οι βασικές αλλαγές συνίστανται όχι τόσο στο επίπεδο του περιεχομένου της ύλης -δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στα βιβλία-, αλλά στον εκσυγχρονισμό της παιδαγωγικής διαδικασίας (ομαδοσυνεργατική προσέγγιση), με την εφαρμογή βιωματικών δράσεων (που εμπλέκουν τις τέχνες, αλλά και την τεχνολογία και που κατεβάζουν τον εκπαιδευτικό από την έδρα).

Όσον αφορά στο μάθημα, θα αξιοποιείται εκπαιδευτικό υλικό, που θα ανέβει το επόμενο διάστημα στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ και θα είναι προσβάσιμο σε όλους, στην κατεύθυνση ενός πιο πολυφωνικού μαθήματος, που με αναφορά στην Ορθοδοξία, θα διαλέγεται με άλλες χριστιανικές παραδόσεις, αλλά και με άλλες θρησκείες.

Τα νέα προγράμματα λαμβάνουν υπόψη τους και το μεταναστευτικό ως άξονα, ήδη από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Έτσι σύμφωνα με το πόρισμα του ΙΕΠ το εκπαιδευτικό υλικό της Δ’ Δημοτικού, για παράδειγμα, αναφέροντας παραδείγματα παιδιών από την εκκλησιαστική ζωή, ή την καθημερινή ζωή, δεν παραλείπει να αναφερθεί σε παιδιά μετανάστες ή σε παιδιά μεταναστών. Και όλα αυτά μέσα από παιχνίδια δραματοποίησης και βιωματικού θεάτρου.

Τέλος, στους σχεδιασμούς του ΙΕΠ και του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνονται προγράμματα επιμόρφωσης από τον Οκτώβριο που θα αφορούν το σύνολο των θεολόγων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των δασκάλων που διδάσκουν τα Θρησκευτικά στην Πρωτοβάθμια. Η επιμόρφωση βασίζεται σε συνθήκες προσομοίωσης του μαθήματος και εντάσσεται στο πλαίσιο μιας μεγάλης επιμορφωτικής δράσης, που σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται για την επόμενη σχολική χρονιά, για όλες τις βαθμίδες και ειδικότητας. Σημειωτέον θα συμπεριλαμβάνεται και επιμόρφωση στον νέο τρόπο περιγραφικής αξιολόγησης.

Εργαστήρια Ανοιχτών Τεχνολογιών

Συμμετοχική χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος act4Greece αναζητά το υπουργείο Παιδείας, για τη δημιουργία Εργαστηρίων Ανοιχτών Τεχνολογιών (edulabs) σε δημόσια Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας, με στόχο τη στήριξη της αναβάθμισης των ψηφιακών υποδομών των σχολείων. Στόχος η βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών και η εξοικείωσή τους με υπολογιστικές τεχνικές και συστήματα, αλλά και προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Η αναβάθμιση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών αποτελεί προτεραιότητα για τα σχολεία, όπως φαίνεται και από σχετική διάταξη που δημιουργεί σχετικό τμήμα στο υπουργείο Παιδείας.

Τμήματα ανά επίπεδο Αγγλικών στα Γυμνάσια

Εξετάσεις στην αγγλική γλώσσα στην Α΄ Γυμνασίου εντός της πρώτης εβδομάδας των μαθημάτων, προκειμένου να σχεδιαστεί η διδασκαλία σύμφωνα με το επίπεδο των γνώσεων των μαθητών κάθε τμήματος, προβλέπει απόφαση του Ν. Φίλη, σε συνέχεια εισήγησης του ΙΕΠ.