Την ίδια ώρα που ένα μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους περίπου 50 σχολεία σε όλη τη χώρα παραμένουν κλειστά και οι συνολικές ελλείψεις εκπαιδευτικών μετρούνται ακόμη σε χιλιάδες, οι γονείς με δεδομένα τα τεράστια προβλήματα των σχολείων αναλαμβάνουν δράση: προσφέρονται αφιλοκερδώς να βάψουν το σχολείο του παιδιού, να επιδιορθώσουν μικροβλάβες, ακόμη και να συμβάλουν από την τσέπη τους για την αγορά χαρτικών ειδών και ειδών υγιεινής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σχολείο που φοιτά το παιδί του νέου υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, γονείς πληρώνουν τις μηνιαίες απολαβές του τραπεζοκόμου για το ολοήμερο πρόγραμμα. Οπως λέει στην «Κ» ο Δημήτρης Λάμπρου, μέλος του Δ.Σ. της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος, πολλοί άνεργοι γονείς βοηθούν με μικροδουλειές στη λειτουργία του σχολείου του παιδιού τους. «Υπάρχει εθελοντική στήριξη. Οι γονείς έβαψαν σχολείο της Καλλιθέας, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις γονέων που προσφέρουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές» παρατηρεί στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου
Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννης Κουμέντος. Δεν λείπουν βέβαια και οι προσφορές γονιών υπό τη μορφή χορηγίας. Η κατάσταση είναι επίσης πολύ δύσκολη και στις σχολικές μονάδες της ειδικής αγωγής, για τις οποίες έως τώρα έχει εξαντληθεί το 80% των ευρωπαϊκών πιστώσεων που διαθέτει η χώρα έως το 2020.
Ειδικότερα, θεωρείται βέβαιο ότι σε όλη τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς θα υπάρχουν προβλήματα. Και αυτό διότι οι πιστώσεις δεν αρκούν για να καλυφθούν όλες οι ελλείψεις. Σύμφωνα με στοιχεία του αιρετού στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο, Δημήτρη Μπράτη, τα κενά στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ξεπερνούν τα 14.500, ενώ οι διαθέσιμες πιστώσεις (από τον κρατικό προϋπολογισμό και το ευρωπαϊκό ΕΣΠΑ) ανέρχονται στις 11.293. Αρα χρειάζονται επιπλέον τουλάχιστον 3.200 πιστώσεις για να καλυφθούν όλα τα κενά, οι οποίες δεν υπάρχουν. Με δεδομένο ότι το περυσινό σχολικό έτος 2014-2015 είχε ολοκληρωθεί με περίπου 3.000 ελλείψεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, τον Ιούνιο του 2016 στα σχολεία θα υπάρχουν 6.000 κενές θέσεις. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν γίνει έως τώρα περίπου 1.400 προσλήψεις αναπληρωτών, ενώ τα κενά κατά την έναρξη του έτους ήταν περί τις 5.000.
Οι αριθμοί βέβαια δίνουν μία γενική εικόνα της κατάστασης στις 12.400 δημόσιες σχολικές μονάδες σε όλη την Ελλάδα, ωστόσο δεν αποτυπώνουν τα προβλήματα που βιώνουν καθημερινά μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί και τοπικοί άρχοντες. Χαρακτηριστικά, 11 σχολεία στην Ευρυτανία παραμένουν κλειστά. «Τα περισσότερα είναι μονοθέσια σχολεία σε απομακρυσμένα χωριά. Μάλιστα, είναι εντυπωσιακό το ότι στις αρχές της περασμένης εβδομάδας μονοθέσιο σχολείο στον Δήμο Αγράφων που έως τότε λειτουργούσε κανονικά, έκλεισε διότι ο δάσκαλος πήρε απόσπαση. Τι να πεις σε αυτά τα παιδιά και τους γονείς τους; Κάποια μεταφέρονται καθημερινά σε άλλα σχολεία, τα οποία απέχουν μία ώρα με δύσβατο δρόμο. Κάποια άλλα παιδιά μένουν σπίτι, δεν πηγαίνουν καθόλου σχολείο. Και δεν υπολογίζουμε τις μονάδες ειδικής αγωγής που δεν λειτουργούν καθόλου», λέει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Κώστας Μπακογιάννης. «Πάντα κατά την έναρξη του σχολικού έτους είχαμε ελλείψεις εκπαιδευτικών. Αλλά είναι η πρώτη χρονιά με κλειστά σχολεία και τόσα πολλά κενά, ένα μήνα μετά τον αγιασμό», προσθέτει.
Οξύ είναι το πρόβλημα και στην Κρήτη, καθώς 37 σχολεία στον νομό Ηρακλείου δεν άνοιξαν κατά την έναρξη της χρονιάς. «Τώρα πλέον δεν υπάρχουν κλειστά σχολεία, όμως υπάρχουν ακόμη ελλείψεις που ευελπιστούμε να καλύψουμε μέσα στον Οκτώβριο», παρατηρεί στην «Κ» ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης, Γιώργος Τερζάκης. Ο ίδιος προσθέτει ότι όλα τα απομακρυσμένα σχολεία που δεν είχαν δάσκαλο λειτουργούν με «δανεικό» από άλλο σχολείο, έως ότου να τοποθετηθεί εκεί αναπληρωτής εκπαιδευτικός. «Ο αναπληρωτής μπορεί να είναι ο ίδιος με πέρυσι και πρόπερσι. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται συνεχώς στην ίδια θέση για οκτώ και δέκα χρόνια», αναφέρει ο κ. Τερζάκης, εστιάζοντας στην ανάγκη μόνιμων διορισμών.
«Δανεικοί» εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούνται βέβαια όχι μόνο σε σχολεία απομακρυσμένων περιοχών, αλλά και στην Αττική. Χαρακτηριστικά, όπως εξηγεί στην «Κ» η πρόεδρος της Ενωσης Γονέων Δήμου Φυλής, Αντωνία Μπλέτσα, «υπάρχουν τμήματα χωρίς δάσκαλο, στα οποία κάθε ώρα κάνει μάθημα δάσκαλος άλλου τμήματος, ο οποίος εκείνη την ώρα έχει κενό». «Είναι και οι ελλείψεις σε ειδικότητες απαραίτητες για να λειτουργήσει το ολοήμερο πρόγραμμα, το οποίο βοηθά τους εργαζόμενους γονείς», όπως σημειώνει στην «Κ» ο Ζήσης Βασιλικούδης, γονιός μαθητή στο 9ο Δημοτικό Ανω Λιοσίων. «Τα σχολεία λειτουργούν με “μπαλώματα”. Τι να κάνεις όμως; Να αφήσεις τα παιδιά στο σπίτι;», ρωτά η κ. Μπλέτσα, ενώ ο κ. Βασιλικούδης προσθέτει ότι κάποιες φορές γονιός κάνει τον σχολικό τροχονόμο.
Πηγη: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ