Πρεμιέρα με καμπανάκι για τα κενά
Αρχίζει σήμερα η νέα σχολική χρονιά με διαφωνία εκπαιδευτικών και υπουργείου για τις άδειες έδρες
ΕΝΑΡΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Το πρώτο κουδούνι που χτυπά σήμερα το πρωί στα σχολεία, για μια ακόμα σχολική χρονιά, αποκαλύπτει τα «επιτεύγματα» της αντιλαϊκής πολιτικής που τσακίζει και το μορφωτικό δικαίωμα.
Φέτος, ξεχωρίζει το πρόβλημα της έλλειψης εκπαιδευτικών. Μετά από μία μακροχρόνια πολιτική διορισμών με το σταγονόμετρο, επέκτασης των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στην εκπαίδευση, τα σχολεία θα ανοίξουν με χιλιάδες κενά να περιμένουν τους αναπληρωτές, όσους τελικά προσληφθούν.
Οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών βρίσκονται στη σφαίρα της εξαγγελίας και μάλιστα μόνο από τον υπουργό Παιδείας, χωρίς τίποτα να μαρτυρά ότι η κυβέρνηση η οποία έχει πολιτικές αποφάσεις και θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει και απολύσεις στο Δημόσιο, προτίθεται να διορίσει αριθμό εκπαιδευτικών ικανό να καλύψει τις ανάγκες.
Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, αντί να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες, διαμορφώνεται μία νέα πραγματικότητα με σοβαρές εκπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αξιοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο που υπαγορεύει τμήματα 25 – 27 μαθητών, παιδιά από την πρώτη δημοτικού μέχρι την Γ’ Λυκείου στοιβάζονται σε πληθωρικά τμήματα. Καθηγητές θα κληθούν να διδάξουν μαθήματα διαφορετικά από αυτά της ειδικότητάς τους. Παιδιά δημοτικού θα περιφέρονται και φέτος από τάξη σε τάξη, μόνο και μόνο για να κρατιούνται μέσα στο σχολείο. Τα ολοήμερα ΕΑΕΠ θα αποτελέσουν πηγή από την οποία θα αντληθούν οι εκπαιδευτικοί που λείπουν στο πρωινό πρόγραμμα. Αυτά και άλλα παρόμοια προβλέπει η διαχείριση της μεγάλης υποβάθμισης της εκπαίδευσης, στην οποία έχουν καταδικάσει το δημόσιο σχολείο οι πολιτικές κυβέρνησης – ΕΕ – μεγάλου κεφαλαίου. Με το μορφωτικό δικαίωμα των παιδιών να δέχεται ακόμα μεγαλύτερο χτύπημα.
Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη είναι η εφαρμογή των σχεδιασμών για διεύρυνση των ταξικών ανισοτήτων στη μόρφωση, αυτό κάνει το νέο σχολείο, το «νέο» λύκειο που είναι προσανατολισμένο όσο ποτέ, όχι στην παροχή μόρφωσης αλλά αποκλειστικά στην εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, που απαιτεί ταυτόχρονα να βάζει η λαϊκή οικογένεια βαθιά «το χέρι στην τσέπη» για τη συμμετοχή των παιδιών της σ’ αυτό το σχολείο, αλλά και στο «καλούπι» της τράπεζας θεμάτων, στοχεύοντας στο διώξιμο παιδιών των λαϊκών οικογενειών από το Λύκειο και στο σπρώξιμό τους από νωρίς σε υποβαθμισμένες καταρτίσεις.
Η έναρξη της σχολικής χρονιάς βρίσκει τα σχολεία λιγότερα. Νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις ήρθαν το καλοκαίρι να προστεθούν στο σαρωτικό κύμα συγχωνεύσεων που έγινε πριν από τρία χρόνια.
Επαναλαμβάνεται το σκηνικό με την αβεβαιότητα στη μεταφορά των μαθητών από και προς το σχολείο τους, αφού οι κυβερνήσεις επιλέγουν να αποτελεί και αυτό αντικείμενο επιχειρηματικής δραστηριότητας, αντί για τη δημιουργία κρατικού φορέα που θα αναλαμβάνει σε μόνιμη βάση με ασφάλεια τις μετακινήσεις όσων παιδιών χρειάζονται για τα σχολεία.
Τα σχολεία, χτυπημένα από την υποχρηματοδότηση, βρίσκονται μπροστά σε μία ακόμα χρονιά αναζήτησης πόρων για να πληρώσουν λογαριασμούς, για πετρέλαιο, για συντήρηση, ενώ εντείνονται οι λογικές για αναζήτηση χορηγών, για εμπορική εκμετάλλευση, για περισσότερα βάρη στους γονείς μέσω αυξημένων τελών.
Σαν πρόκληση φαντάζει να μιλά σήμερα η κυβέρνηση για «αξιολόγηση» στο όνομα της «αναβάθμισης», όταν τα προβλήματα «βγάζουν μάτι», ενώ παράλληλα αποκαλύπτεται ότι στόχος της είναι η εντονότερη προσαρμογή του σχολείου στην κυρίαρχη πολιτική.
Τα προβλήματα πια δεν μπορούν να κρυφτούν, όσα επικοινωνιακά μέσα κι αν χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση. Η καταγραφή τους όμως δεν αρκεί. Υπάρχει ένοχος για αυτά: Η πολιτική τής ολοένα και πιο σφιχτής ένταξης της εκπαίδευσης στην υπηρεσία της κερδοφορίας του κεφαλαίου σε βάρος των πραγματικών λαϊκών αναγκών και τεράστιων δυνατοτήτων που δίνει η ανάπτυξη της επιστήμης, της τεχνικής, των συσσωρευμένων γνώσεων της ανθρωπότητας. Υπάρχει ταξικό πρόσημο σε αυτήν την πολιτική, με τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων να είναι αυτά που θα κάνουν μάθημα στερούμενα τα αυτονόητα, που προορίζονται να μορφώνονται μέχρι ενός σημείου.
Οι αγωνιστικές παρεμβάσεις από γονείς, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους, μαθητές που δε συμβιβάζονται μ’ αυτήν την κατάσταση, πρώτ’ απ’ όλα από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της, δείχνουν το δρόμο. Σε ρότα που θα ανοίγει το δρόμο για να κατακτηθεί η Παιδεία που αξίζει στα παιδιά.
Πρώτο κουδούνι με ελλείψεις σε δασκάλους και καθηγητές
Με σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό θα χτυπήσει σήμερα το κουδούνι έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.
Περίπου 1.300.000 μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα πάρουν τα βιβλία στα χέρια τους, αλλά από τις τάξεις θα λείπουν δάσκαλοι και καθηγητές. Φέτος υπηρετούν στα σχολεία 127.033 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, αλλά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Ομοσπονδιών, υπάρχουν ακόμη περίπου 12.000 κενά σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
Στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση -σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς- υπάρχουν 9.000 κενά και στη Δευτεροβάθμια περίπου 3.000, τα οποία, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, θα καλυφθούν με την τοποθέτηση 10.000 αναπληρωτών έως το τέλος του μήνα, ενώ ακόμη 1.100 αναπληρωτές θα είναι έτοιμοι να καλύψουν τα κενά που θα δημιουργηθούν λόγω έκτακτων περιστάσεων (ασθένειες, συνταξιοδοτήσεις, άδειες κυήσεως).
Η οριστική λύση
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε χτες ότι «παρ’ όλες τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, στους θεσμούς του κοινωνικού κράτους, τα κενά δεν θα υπερβούν τελικά το 1% του συνόλου του εκπαιδευτικού προσωπικού. Πιστεύουμε πως οριστική λύση της κάλυψης των κενών, θα δώσει η υπέρβαση του 1 προς 10 σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις και η διενέργεια διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για 10.000 εκπαιδευτικούς».
Οσο για τον υπουργό Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδο σήμερα βρίσκεται στα Δωδεκάνησα και θα παραστεί στον αγιασμό σχολείων στους Λειψούς, στο Αγαθονήσι, στη Σύμη, στη Χάλκη, στο Καστελόριζο και στη Ρόδο.
Οπως ανακοίνωσαν χτες οι καθηγητές (ΟΛΜΕ), η συνολική εκτίμηση για τα κενά στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περίπου 3.000, χωρίς να μπορούν να υπολογίσουν τις ανάγκες σε ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, επειδή δεν έχουν ακόμη συγκροτηθεί τα τμήματα ειδικότητας καθώς και σε ορισμένες περιπτώσεις στα ΓΕΛ, όπου τα αποτελέσματα των μετεξεταστέων της Α΄ Λυκείου αναμένονται.
Το ΔΣ της ΔΟΕ αναφέρεται σε 6.000 πραγματικά κενά που παρουσιάζονται αυτή τη στιγμή στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δίχως να περιλαμβάνονται οι ανάγκες των σχολείων σε ειδικότητες και οι εκπαιδευτικοί που θα χρειαστούν για την παράλληλη στήριξη, και ανεβάζουν τον αριθμό στις 9.000, που κρίνεται αναγκαίος ώστε να λειτουργήσουν ομαλά τα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα.
Οι εκπαιδευτικοί πάντως για άλλη μία φορά θέτουν επιτακτικά την ανάγκη για την πραγματοποίηση μαζικών διορισμών, ώστε να λυθεί πραγματικά το πρόβλημα των κενών στην εκπαίδευση. Είναι ενδεικτικό πως τα 4 τελευταία χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν 9.000 εκπαιδευτικοί μόνο στην Πρωτοβάθμια κι έγιναν μόνοι 278 μόνιμοι διορισμοί. Επίσης στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία 4 χρόνια οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί μειώθηκαν κατά 22.918 (από 94.264 το 2010 σε 71.346 φέτος).
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ
ΕΘΝΟΣ
Αγιασμός για 1.300.000 μαθητές με φόντο τα εκπαιδευτικά κενά
Πρόσληψη 10.000 εκπαιδευτικών – 1.100 έτοιμοι να αναλάβουν όποτε χρειαστεί
«Κουδούνι» χτυπάει το πρωί της Πέμπτης για 1.300.000 μαθητές σε όλα τα σχολεία της χώρας που μπαίνουν για πρώτη ημέρα στις τάξεις τους για τον αγιασμό και την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.