Στα σχολεία εξελίσσεται ένας πόλεμος χαρακωμάτων με επίκεντρο την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, των διευθυντών και από 1ης του χρόνου και των εκπαιδευτικών. Το υπουργείο Παιδείας διαρρέει απειλές για κακή βαθμολογία στους ανυπάκουους ή και μη συνεργάσιμους. Στα σχολεία έχει ξεκινήσει αντάρτικο. Οι σύλλογοι διδασκόντων συνεδριάζουν ο ένας μετά τον άλλο για το αν θα απέχουν από τη διαδικασία σύμφωνα με το κάλεσμα των ομοσπονδιών τους.
Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ μετά από απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των τοπικών Ενώσεων έχουν καλέσει τους εκπαιδευτικούς σε απεργία – αποχή από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία από τις αρχές Οκτωβρίου.
Στις 3/12/2014 έληξε η προθεσμία υποβολής από τους διευθυντές σχολικών μονάδων του portfolio με το επαγγελματικό τους προφίλ το οποίο είναι προαπαιτούμενο για να θέσουν υποψηφιότητα στις επόμενες κρίσεις. Αν κρίνει κανείς από τις διαρροές του υπουργείου ότι όσοι δεν κατέθεσαν portfolio είτε θα αποκλειστούν από τη διαδικασία στο τέλος της Άνοιξης είτε θα χαρακτηριστούν ανεπαρκείς, φαίνεται ότι είναι αρκετοί αυτοί που δεν συμμετείχαν στη διαδικασία.
Ρεύμα ανυπακοής
Περίπου 2.000 δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και καθηγητές έχουν δηλώσει, έως τώρα, στο [email protected] ότι συμμετέχουν στην απεργία-αποχή που έχουν κηρύξει ΟΛΜΕ-ΔΟΕ από όλες τις διαδικασίες υλοποίησης της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
46 ΕΛΜΕ και Σύλλογοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εκπροσωπούν πάνω από 30.000 δασκάλους, νηπιαγωγούς και καθηγητές πήραν την απόφαση να προτείνουν πρακτικά βήματα μη εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης
77 διευθυντές και προϊστάμενοι, σε κείμενο που συνυπέγραψαν, δηλώνουν ότι αρνούνται να συμμετάσχουν σε κάθε αξιολογική διαδικασία.
Την Τετάρτη 3 του μήνα, τέσσερις σχολικοί σύμβουλοι δημοσιοποίησαν κείμενο με τίτλο το ερώτημα, Αξιολόγηση: Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας αποτυχίας; Οι τέσσερις σχολικοί σύμβουλοι κατέγραψαν τις στρεβλώσεις της πρώτης φάσης της αξιολόγησης, για τα στελέχη εκπαίδευσης. Στρεβλώσεις στις οποίες βασίζουν το ερώτημά τους για συνολική αποτυχία του εγχειρήματος της αξιολόγησης.
4 σχολικοί Σύμβουλοι αξιολογούν την … Αξιολόγηση:
-Ατεκμηρίωτες αξιολογικές εκθέσεις – Προχειρότητα και παράκαμψη διαδικασιών – Ύποπτα μεγάλες διακυμάνσεις στη βαθμολογία – Άνιση μεταχείριση αξιολογούμενων – Εναρμονισμένες πρακτικές με στόχο τη δικαίωση του συστήματος: όλα τα υψηλόβαθμα στελέχη αξιολογήθηκαν ως «εξαίρετα» – Διεκπεραιωτική εφαρμογή με μοναδικό στόχο την απορρόφηση κονδυλίων ΕΣΠΑ
Το οικονομικό σκέλος του ζητήματος, δεν είναι αμελητέα παράμετρος. Η αξιολόγηση χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, μέχρι στιγμής, με 8.690.000 ερώ.
Το κόστος της Αξιολόγησης έως τώρα:
7.200.000 ευρώ είναι ο προϋπολογισμός για το πρόγραμμα Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας – Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης
1.490.000 ευρώ για τις Προκαταρκτικές Ενέργειες για την Εφαρμογή Συστήματος Αξιολόγησης
Τα χρήματα είναι βεβαίως ευρωπαϊκά και η απορρόφησή τους επιβεβλημένη. Το θέμα είναι ωστόσο σε ποιες τσέπες επιμερίζονται αυτά τα ποσά, τι κερδίζουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί αφού ουσιαστική επιμόρφωση δεν γίνεται και κυρίως ποια είναι τα διοικητικά αποτελέσματα που παράγονται και θα καθορίσουν, στο βαθμό που η διαδικασία ολοκληρωθεί, το μέλλον της Εκπαίδευσης.
Ποιοί, πως και με τι στόχο αξιολογούνται
Στην Ελλάδα του μνημονίου η λέξη αξιολόγηση χάνει σιγά σιγά το θετικό φορτίο που οφείλει να έχει. Ο τρόπος που σχεδιάζεται να εφαρμοστεί, στην εκπαίδευση και στη δημόσια διοίκηση γενικότερα διαστρεβλώνει πλήρως την πραγματική έννοια της λέξης. Από μοχλός βελτίωσης και ανάπτυξης που θα έπρεπε να είναι την μετατρέπεται σε μοχλό απολύσεων, συρρίκνωσης δημόσιων δομών και επιβολής εξουσίας.
Όπως και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, έτσι και στην εκπαίδευση, η αξιολόγηση μοιάζει με σημαδεμένη τράπουλα. Όσοι εκπαιδευτικοί και αν αξιολογηθούν θετικά, είναι προκαθορισμένος ο αριθμός αυτών που θα προαχθούν: το πολύ το 70% των εκπαιδευτικών θα προάγεται από το Γ΄ στον Β΄ βαθμό και το ανώτερο το 30% από το Β΄ στον Α΄ βαθμό. Κάθε δύο χρόνια μάλιστα, αυτός ο αριθμός μπορεί να μειώνεται «ανάλογα με τις δημοσιονομικές δυνατότητες». Επιπροσθέτως, με το ν.4263/14 (Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής) έχει παγώσει μέχρι το 2016 κάθε βαθμολογική εξέλιξη. Η ΟΛΜΕ εκτιμά λοιπόν: ” Είναι προφανές ότι με τις βαθμολογικές καθηλώσεις τελικά, μέχρι το 50% του συνόλου των εκπαιδευτικών είναι δυνατόν να φτάσει στον Β΄ βαθμό και μόλις μέχρι το 15% στον Α΄ βαθμό!”
Παρά τις περί της του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, η αξιολόγηση δεν έχει συνδεθεί μόνο με την επαγγελματική εξέλιξη αλλά και με απολύσεις. Στην παρ. 6 του άρθ. 8 του ν.4024/11, προβλέπεται ότι ν.4024/11, παρ.6 του αρθ.8:
… ο εκπαιδευτικούς που κρίνεται αρνητικά «τιμωρείται» και δεν έχει δικαίωμα να διεκδικήσει την προαγωγή του τα επόμενα δύο χρόνια… Ο εκπαιδευτικός ο οποίος εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό, παραπέμπεται ….. στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο ….. μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει κατά έναν βαθμό (άρθ. 95 του ν. 3528/2007).
Ακόμη όμως και όσοι αδιαφορούν ή και εγκρίνουν την τιμωρία των εκπαιδευτικών επειδή πιστεύουν ότι δεν κάνουν καλά τη δουλεία τους και είναι ευνοημένοι γιατί «έχουν όλο διακοπές» δεν θα χαρούν καθόλου με το ενδεχόμενο να προκύψουν σχολεία πολλών ταχυτήτων. Δεν χρειάζεται μάλιστα να είναι μάντης κανείς για να υποθέσει που και για ποιους θα καταγραφούν χαμηλές ταχύτητες.
Η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων τυπικά έχει ξεκινήσει από πέρυσι. Στην αρχή υπήρξαν σθεναρές αντιστάσεις από την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών και των διευθυντών σχολείων, έως ότου παρέλαβαν το έγγραφο του υπουργείου με την περιβόητη διαταγή «εντέλλεσθε» που σε συνδυασμό με το νέο εξοντωτικό (κατ’ ομολογία του υπουργού) πειθαρχικό πλαίσιο, οδήγησε τους περισσότερους σε συμμόρφωση.
Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας έχει μια τραγελαφική πλευρά και μια τρομερά ανησυχητική. Αυτή που προκαλεί χαμόγελο είναι η καθημερινή ενασχόληση των εκπαιδευτικών, να καταγράφουν σχολαστικά κάθε δραστηριότητα του σχολείου, να ανεβάζουν φωτογραφίες στην ιστοσελίδα του σχολείου, να φτιάχνουν Εσωτερικούς Κανονισμούς Λειτουργείας και πολλά άλλα παραγωγικά. Η τραγική πλευρά είναι ότι όλη αυτή η δουλεία κλέβει ενέργεια και χρόνο από το διδακτικό έργο σε μια χρονιά που έχουν χαθεί ήδη 70.000 διδακτικές ώρες λόγω των κενών σε εκπαιδευτικούς. Η ανησυχητική πλευρά σχετίζεται με την αναμενόμενη κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση της επιδόσεις τους. Στην περιβόητη έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική Εκπαίδευση αναφέρεται
Έκθεση ΟΟΣΑ για την Ελληνική Εκπαίδευση
Η αυτοαξιολόγηση πρέπει να οργανωθεί, με τρόπο ώστε να είναι συγκρίσιμη μεταξύ σχολικών μονάδων για να μπορεί να επικυρώνεται και να συμπληρώνεται από εξωτερική αξιολόγηση
Αν δε, προχωρήσει η σύνδεση της επίδοσης των μαθητών, με την επίδοση των καθηγητών και της σχολικής μονάδας, τότε τα σχολεία, σε υποβαθμισμένες περιοχές και κατ’ επέκταση οι μαθητές τους από φτωχά κοινωνικά στρώματα δεν έχουν καμία ελπίδα. Γιατί το επόμενο βήμα που φοβούνται οι εκπαιδευτικοί είναι η άρση της οριζόντιας χρηματοδότησης. Ανάμεσα στους στόχους που έθεσε ο Υπουργός Παιδείας κατά την ομιλία του στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τις αλλαγές στο Δημοτικό είναι:
ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Ενίσχυση της λειτουργικής και διοικητικής αυτοτέλειας των σχολικών μονάδων.
Αλλαγή στο πρότυπο διοίκησης τόσο της σχολικής μονάδας όσο και γενικότερα σε επίπεδο Περιφέρειας και Διεύθυνσης.
Ενίσχυση της αυτονομίας, του σχεδιασμού σε όλα τα επίπεδα, του προγραμματισμού, της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και της λογοδοσίας.
Η συνεχής έγνοια των σχολείων να «πιάνουν στόχους» για να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότησή τους που έχουμε δει σε τόσες και τόσες αμερικανικές και βρετανικές ταινίες που αφηγούνται με γλαφυρό τρόπο τις προσπάθειες φωτισμένων εκπαιδευτικών να σπάσουν τα στερεότυπα του συστήματος και να βοηθήσουν ουσιαστικά μαθητές που ζούν στο περιθώριο, ίσως δεν είναι πολύ μακριά μας.
360pedia.gr