Στο σβήσιμο των ΤΕΙ από τον ακαδημαϊκό χάρτη προχωράει ο Κώστας Γαβρόγλου, εξαγγέλλοντας παράλληλα πανεπιστημιακές σχολές και τμήματα.
Στο λεξιλόγιο του υπουργού Παιδείας δεν υπάρχει η λέξη «κατάργηση» αλλά αναβάθμιση, η οποία όμως στην πράξη σημαίνει νέα τμήματα σε πανεπιστήμια, με τα ΤΕΙ να παλεύουν να βρουν μια «θέση» σε αυτά ώστε να απορροφηθούν στις πανεπιστημιακές δομές. Η αρχή γίνεται με την κατάργηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, που ήδη από την επόμενη χρονιά θα αποτελούν το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (σ.σ. η καθυστέρηση βέβαια της νομοθέτησής του είναι παροιμιώδης και εκτός κάθε χρονοδιαγράμματος για τους φετινούς υποψηφίους που θα το εγκαινιάσουν) και σειρά έχουν τα περιφερειακά ΤΕΙ, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο.
Φυσικά, η μοιρασιά σχολών συνοδεύεται απ’ όλα τα μικροπολιτικά επακόλουθα, με τον «καβγά» να γίνεται για την έδρα των νέων τμημάτων και τις τοπικές κοινωνίες να αντιδρούν σε μια προσπάθεια να κρατήσουν τα κεκτημένα τους, δηλαδή τις έδρες των ΤΕΙ στους δήμους, υπό το φόβο ότι η καθυστέρηση των πλάνων του υπουργού μπορεί να ανατραπεί.
Στην περιφέρεια της Ηπείρου, όπου η συνεργασία φαίνεται να προχωράει με πιο γρήγορους ρυθμούς, οι συζητήσεις έχουν ανάψει μεταξύ υπουργείου Παιδείας και των Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ΤΕΙ Ηπείρου για νέες σχολές, όπως τμήματα Νοσηλευτικής και Λογοθεραπείας στη σχολή Επιστημών Υγείας, νέα τμήματα στη σχολή Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων μεταξύ άλλων, με την τύχη σύσσωμου του ΤΕΙ Ηπείρου να οδεύει προς απορρόφηση-κατάργησή του.
Την ίδια τακτική ακολουθεί ο υπουργός Παιδείας και στη Δυτική Ελλάδα, όπου τώρα ξεκινάνε οι συζητήσεις μεταξύ του Πανεπιστημίου Πατρών και του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, ενώ ο υπουργός Παιδείας δεν παρέλειψε να πετάξει και το «τυράκι» δημιουργίας νέας Νομικής Σχολής, της τέταρτης στη χώρα. Μάλιστα, πηγές του υπουργείου Παιδείας σημειώνουν στον «Ε.Τ.» ότι η νέα Νομική Σχολή θα διαφέρει από τις υπόλοιπες στο πρόγραμμα σπουδών και θα εστιάζει και σε άλλα αντικείμενα συναφή όπως η εγκληματολογία, ο χώρος της νομοθέτησης, η οργάνωση του σωφρονιστικού συστήματος.
Σχέδιο για τέταρτη Νομική Σχολή στη χώρα
Φυσικά στο επίκεντρο βρίσκεται και η περιφέρεια που θα διεκδικήσει μια από τις πιο δημοφιλείς -αν και κορεσμένες στην αγορά εργασίας- σχολή. Η νέα Νομική ακόμα δεν έχει βρει την έδρα της, με τον υπουργό να εστιάζει είτε στην Κρήτη είτε στην Πάτρα, ενώ η νέα σχολή Πολιτιστικής Διαχείρισης, που εξήγγειλε ο υπουργός, θα έχει έδρα την Ολυμπία.
Ο λογαριασμός
Κι όσο οι συζητήσεις βγάζουν πορίσματα και γεννάνε ίδρυση νέων πανεπιστημιακών σχολών και τμημάτων, ο λογαριασμός για την πρόσθετη χρηματοδότηση ανεβαίνει. Στο πόρισμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ΤΕΙ Ηπείρου, το πρώτο διευρύνεται με την ίδρυση δύο νέων σχολών (Γεωπονίας και Εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών) με την τελική μορφή του Πανεπιστημίου, σε βάθος πενταετίας, να αποτελείται από εννέα σχολές και είκοσι πέντε τμήματα. Σε αυτά βέβαια προστίθενται και οι θέσεις διδακτικού προσωπικού αλλά και εργαστηριακού, καθώς τα δύο Ιδρύματα ζητάνε 35 θέσεις πανεπιστημιακών και 20 θέσεις ΕΔΙΠ-ΕΤΕΠ. Ενδιαφέρον θα έχουν τα επόμενα πορίσματα ώστε να βγει ο τελικός λογαριασμός των συνολικών πανεπιστημιακών που θα διεκδικήσουν τα πανεπιστήμια της περιφέρειας και το κατά πόσο είναι εφικτό να πετύχει ο κ. Γαβρόγλου να προσλάβει έναν ικανοποιητικό αριθμό διδασκόντων για να λειτουργήσουν τα νέα τμήματα.
Αγορά εργασίας
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, η επιλογή των σχολών και των τμημάτων που θα ιδρυθούν είναι αποτέλεσμα μελέτης των τοπικών αναγκών και της αγοράς εργασίας. Πάντως, τους προηγούμενους μήνες δεν έλειψαν οι έρευνες σχετικά με την απορρόφηση αποφοίτων στην αγορά εργασίας, που έδειχναν παντελή έλλειψη σύνδεσης μεταξύ πανεπιστημίων και αγοράς.
Μάλιστα, στα ΤΕΙ, τα οποία σκοπεύει να καταργήσει ο υπουργός Παιδείας, κατεγράφη πολύ μεγαλύτερη απορρόφηση αποφοίτων. Σύμφωνα με έρευνα της E.Y. σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο και την Endeavor Greece, η ναυτιλία, ο τουρισμός, η εστίαση, οι διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες και η πληροφορική σημειώνουν θετικό πρόσημο στην απασχόληση, ενώ αντιστρόφως ανάλογο είναι το ενδιαφέρον των σπουδαστών, η πλειονότητα των οποίων συγκεντρώνεται στις ανθρωπιστικές επιστήμες, στις κοινωνικές επιστήμες και στα παιδαγωγικά.