Ποιές οι ανάγκες του νεοδιόριστου εκπαιδευτικού
Οι ανάγκες του κάθε εκπαιδευτικού ως νέου στη σχολική μονάδα ποικίλουν. Είναι δε περισσότερες αυτές του νεοδιόριστου εκπαιδευτικού έναντι των νέων εκπαιδευτικών που έχουν αποκτήσει διδακτική εμπειρία.
Ο νέος εκπαιδευτικός στη σχολική μονάδα ή οργανισμό έχει ανάγκη από καθοδήγηση των δραστηριοτήτων που αναλαμβάνει, ενημέρωση για το προσωπικό και τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά της μονάδας, επιστημονική βοήθεια, ενημέρωση των υποχρεώσεων του, των καθηκόντων του αλλά και των απαιτήσεων του διευθυντή της μονάδας. Οι περισσότεροι νέοι (κυρίως πρωτοδιόριστοι) μοιάζουν να τα έχουν «χαμένα» αλλά ντρέπονται να επιζητήσουν βοήθεια από τους συναδέλφους τους, μη τυχόν και θεωρηθούν «ανεπαρκείς». Οι «παλαιοί» εκπαιδευτικοί περιμένουν τους νέους με ανυπομονησία γιατί θεωρούν ότι πρέπει να απαλλαγούν από κάποιες δραστηριότητες που έχουν αναλάβει ή ακόμη και αυτής της μείωσης των διδακτικών καθηκόντων. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο οι νέοι υπερφορτώνονται με εργασίες ενδοσχολικές ή εξωσχολικές με αποτέλεσμα να μειώνεται η διάθεση της προσφοράς διδακτικής εργασίας και οι ίδιοι να οδηγούνται σε απογοήτευση μέχρι σε σημείο να θέλουν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα.
Ποια η αξία ενός προγράμματος υποδοχής και υποστήριξης
Σύμφωνα με τους (W. Hoy και R. Rees, 1977) οι απαιτήσεις της αίθουσας διδασκαλίας και του σχολείου, βρίσκονται σε τέλεια αντίθεση με την ιδεατή εικόνα του σχολείου που διαμορφώνει ο εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της βασικής του εκπαίδευσης.
Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποδοχής και υποστήριξης του νέου εκπαιδευτικού σε επίπεδο σχολικής μονάδας πρέπει:
- Να περιλαμβάνεται στον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων της σχολικής μονάδας
- Να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του εκπαιδευτικού
- Να στοχεύει στην «ένταξή» του ως μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας
- Να προσαρμόζεται στις ικανότητες και δυνατότητές του
- Να αξιοποιεί όλες τις δημιουργικές δυνάμεις του
- Να συμπληρώνει τυχόν παιδαγωγικές και διδακτικές ανεπάρκειες
- Να διευκολύνει τη συμμετοχή του σε ποικίλες δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και στη διαδικασία λήψης αποφάσεων χωρίς να «αδικείται».
- Να προσβλέπει στη συνεργασία και την ανάπτυξη της έννοιας της συναδελφικότητας.
- Να περιλαμβάνει και τη συναισθηματική στήριξη του νέου
Πηγή thess.pde.sch.gr