Ο Σαΐτης (2005, σελ. 256-258) αναφέρει ότι ο διευθυντής σχολείου για να είναι αποτελεσματικός πρέπει να διαθέτει τις παρακάτω ικανότητες:
να κατανέμει το διδακτικό και εξωδιδακτικό έργο του σχολείου σύμφωνα με τα προσόντα των διδασκόντων και μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες
να παρακινεί τους δασκάλους για την ανάληψη δημιουργικών πρωτοβουλιών
να έχει ανοιχτή επικοινωνία με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας
να ενεργεί ως παράγοντας διοικητικής ανάπτυξης, “διδάσκοντας” στους δασκάλους- συνεργάτες του τον τρόπο εκτέλεσης διοικητικών εργασιών, μέσα από μια σταδιακή αύξηση των ευθυνών που αναλαμβάνουν
να χειρίζεται σωστά τις διαφορές που παρουσιάζονται στο σχολείο
να αντιλαμβάνεται έγκαιρα τη σχολική πραγματικότητα, τηρώντας μια αποστασιοποίηση από την καθημερινότητα, διακρίνοντας τις ευκαιρίες και προλαμβάνοντας τα προβλήματα
να χειρίζεται κατάλληλα το εξωτερικό περιβάλλον του σχολείου, συνεργαζόμενοςαρμονικά με τους διάφορους κοινωνικούς φορείς.