Η συζήτηση για το ποιες ικανότητες και χαρακτηριστικά έχει ένας καλός δάσκαλος έρχεται συχνά πυκνά στην επικαιρότητα στους εκπαιδευτικούς κύκλους. Δεν είναι λίγοι μάλιστα όσοι υποστηρίζουν ότι το να είναι κάποιος καλός εκπαιδευτικός δεν είναι κάτι που μπορεί να διδαχθεί αλλά είναι περισσότερο ένα έμφυτο στοιχείο. Κατά πόσο ισχύει όμως αυτό;
Είναι η αλήθεια ότι για να διδάξει κάποιος μαθηματικά ή κάποιο άλλο μάθημα θα πρέπει αρχικά να το έχει κατανοήσει και στη συνέχεια να μπορέσει αυτήν την κατανόηση να την διδάξει, να την μεταφέρει και στους μαθητές. Η κατανόηση και η γνώση του πώς μπορεί να διδαχθεί αυτή η κατανόηση είναι δύο διαφορετικά πράγματα.
Υπάρχουν λοιπόν κάποιες ικανότητες, βασικές, τις οποίες θα πρέπει να έχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικοί. Θα πρέπει για παράδειγμα να μπορούν να σχεδιάζουν σειρές μαθημάτων με ένα συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σκοπό. Θα πρέπει ακόμα να μπορούν να αναλύουν τις οδηγίες που λαμβάνουν (αλλά και δίνουν) και να τις βελτιώνουν συνεχώς. Η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι ιδιαιτέρως σοβαρή και έτσι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται.