Ο Υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας Θεόδωρος Φορτσάκης, με αφορμή το πολυνομοσχέδιο στην Παιδεία, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Καθοριστικός ρόλος των φοιτητών στην εκλογή οργάνων διοίκησης πανεπιστημίων
Τι αλλάζει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Αλλαγές φέρνει το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στη συνέντευξη τύπου που έδωσε η πολιτική ηγεσία.
Στα Πανεπιστήμια και τα ΑΤΕΙ καταργούνται τα Συμβούλια Διοίκησης και όλες οι αρμοδιότητες πηγαίνουν στα συλλογικά όργανα για λόγους ορθότερης δημοκρατικής λειτουργίας ενώ για την εκλογή των μονοπρόσωπων οργάνων διοίκησης (Πρυτάνεις, Αντιπρυτάνεις κτλ) επανέρχεται η δημοκρατική διαδικασία όπου όλες οι συνιστώσες της πανεπιστημιακής ζωής, μετέχουν στα εκλεκτορικά σώματα, με μία πολύ σημαντική, κατά τη γνώμη μας, καινοτομία, που αφορά την ψήφο των φοιτητών. Οι φοιτητές αν θέλουν να εξασφαλίσουν την μέγιστη δυνατή εκπροσώπηση τους στα αντίστοιχα όργανα, πρέπει να εξασφαλίσουν προηγουμένως τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή τους στη διαδικασία της εκλογής.
Επίσης αίρεται οριστικά το ψευδοπρόβλημα των αιωνίων φοιτητών διότι επιτρέπεται στον φοιτητή να καθυστερήσει τις σπουδές του, να επανεγγραφεί και να διεκδικήσει τις σπουδές δεδομένου ότι δεν επιβαρύνει σε τίποτα τη λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Τα παραπάνω είναι στην κατεύθυνση των προεκλογικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ καθώς και των προγραμματικών δηλώσεων του υπουργού Παιδείας. Ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς είχε χαρακτηρίσει από το βήμα της Βουλής ως ψευδοπρόβλημα το θέμα των διαγραφών των «αιωνίων». «Είναι ψευδοπρόβλημα, γιατί από τους αιωνίους κάποιοι έχουν αποβιώσει. Από τους αιωνίους κάποιοι έχουν μεταναστεύσει, από τους αιωνίους κάποιοι έχουν κάνει τελείως διαφορετικές δουλειές. Πρέπει να βρούμε όμως ποιοι έχει νόημα, αν θελήσουν, να μπορούν να επιστρέψουν. Και αυτό δεν μπορεί παρά να γίνει σε προσωποποιημένη βάση με τη βοήθεια του νέου είδους διοικητικού προσωπικού που θα έχουμε στα πανεπιστήμια».
Με τις αλλαγές που θα φέρει το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας ουσιαστικά «ξηλώνεται» ο νόμος 4009/2011 για τον οποίο είχε δηλώσει ο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς ότι «ο νόμος Διαμαντοπούλου υπήρξε η απόλυτη καταστροφή για την ανώτατη εκπαίδευση. Τελεία και παύλα. Απόλυτη καταστροφή, διότι κάποιος κάπου πέρασε από την Αμερική, κάτι νόμισε πως κατάλαβε με τα συμβούλια ιδρύματος και ήρθε να τα επιβάλει εδώ χωρίς να καταλαβαίνει γιατί και πώς συμβούλια ιδρύματος με πολύ διαφορετικό ρόλο λειτουργούν άριστα στην Αμερική. Είναι θέμα ειδικής διαλέξεως, συζήτησης, ό,τι θέλετε. Δεν είναι της στιγμής. Κατεδάφισε, λοιπόν, ό,τι έμεινε όρθιο σε συνάρτηση με μια απόλυτα συστηματική διαδικασία κατασυκοφάντησης του οτιδήποτε είχε πετύχει το ελληνικό πανεπιστήμιο από το 1982 και μετά και με τις φοβερές προσπάθειες του διδακτικού προσωπικού από το 1982 και μετά είχε κατορθωθεί να επιτευχθεί».
Μάλιστα ο Αριστείδης Μπαλτάς στις προγραμματικές του δηλώσεις είχε αναφέρει ρητά ότι τα συμβούλια ιδρύματος καταργούνται. «Προφανώς, νόμος καταργείται με νόμο. Δεν πρόκειται να κάνουμε τίποτα εις βάρος των συμβουλίων αυτή τη στιγμή. Αμέσως, όμως, τα συμβούλια ιδρύματος με όλες τις διατάξεις που πάνε μαζί θα αλλαχθούν από έναν άλλο νόμο» είχε υπογραμμίσει ο υπουργός Παιδείας.
Οι αλλαγές για την Ανώτατη Εκπαίδευση συνοψίζονται στα ακόλουθα:
- Καταργείται το Συμβούλιο Ιδρύματος στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Οι αρμοδιότητές του ασκούνται από τη Σύγκλητο, το Πρυτανικό Συμβούλιο, τον Πρύτανη και τους Αντιπρυτάνεις.
- Ενίσχυση των συλλογικών οργάνων: Η λειτουργία των συλλογικών οργάνων (Σύγκλητος, Κοσμητεία, Γενική Συνέλευση Τμήματος, Γενική Συνέλευση Τομέα) πραγματοποιείται με τη συμμετοχή φοιτητών και εργαζομένων για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και την ενίσχυση της συμμετοχής όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στη λήψη αποφάσεων .
- Εκλογή των μονοπρόσωπων οργάνων (Πρύτανης, Αντιπρυτάνεις, Κοσμήτορες, Πρόεδροι, Διευθυντές Τομέων) από το σύνολο των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας. Δηλαδή, τα μέλη ΔΕΠ, τους φοιτητές και όλες τις κατηγορίες του ειδικού εκπαιδευτικού τεχνικού και διοικητικού προσωπικού.
- Εκλεκτορικά Σώματα για την εκλογή, εξέλιξη ή μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ. Τα 7μελή εκλεκτορικά σώματα των νόμων 4009/2011 και 4076/2012 διευρύνονται στη σύνθεσή τους σε 11μελή ή 15μελή ανάλογα με το μέγεθος του Τμήματος και συγκροτούνται στη βάση της συγγένειας του γνωστικού αντικειμένου των υπό κρίση μελών ΔΕΠ με εκλέκτορες από Τμήματα της ημεδαπής ή ομοταγή της αλλοδαπής
- Ακαδημαϊκές ελευθερίες και ακαδημαϊκό άσυλο. Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει.
- Φοιτητική ιδιότητα και διαγραφές. Για την προστασία των πλέον αδύναμων μελών εντός του φοιτητικού σώματος, των εργαζόμενων φοιτητών, η φοιτητική ιδιότητα αποκτάται με την εγγραφή τους στο Τμήμα και διατηρείται μέχρι την απονομή του τίτλου σπουδών. Απαγορεύεται ρητά η μη αμειβόμενη εργασία προπτυχιακών, μεταπτυχιακών φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων. Η Σύγκλητος είναι το αποφασιστικό όργανο για τη συγκρότηση και λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, των Εταιρειών Διαχείρισης Περιουσίας και κάθε άλλης δραστηριότητας που αναπτύσσεται από τα Τμήματα των ΑΕΙ.
Μετεγγραφές με το σταγονόμετρο για το 2015-2016
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλάζει τα δεδομένα
Πλαφόν στον αριθμό των μεταφερόμενων θέσεων και οικονομικά κριτήρια αναμένεται να τεθούν για τις μετεγγραφές του ακαδημαϊκού έτους 2015 – 2016 γεγονός που εξάγεται και από τις κατά καιρούς δηλώσεις του υπουργού Παιδείας αλλά και από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά πριν λίγες μέρες στον ΑΝΤ1, ο οποίος ανέφερε ότι για το επόμενο έτος έχουμε ήδη προετοιμαστεί για να μικρύνουμε τις μετεγγραφές περίπου με το σκεπτικό της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας ενώ δήλωσε ότι « από την άλλη πλευρά υπάρχουν πολύτεκνοι και τρίτεκνοι που είναι εύποροι. Δε πρέπει με τον ίδιο τρόπο να αντιμετωπιστούν αυτοί και γι αυτό λέμε όχι οριζόντια μέτρα τέτοιου τύπου στις μετεγγραφές». Ο κ. Μπαλτά έκανε λόγο για εισοδηματικά κριτήρια με την στενή έννοια στις μετεγγραφές του 2015.
Όσον αφορά την απόφαση του ΣτΕ, όπως έγραψε το news.gr, oι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν πως οι μετεγγραφές πρέπει να γίνονται με πλαφόν το οποίο θα καθορίζεται από τις Σχολές και δεν θα ξεπερνά το 10% για κάθε ακαδημαϊκό έτος. Μάλιστα, όπως υπογραμμίζουν οι δικαστές οι μετεγγραφές θα αφορούν αυστηρά και μόνο δυο κατηγορίες φοιτητών: όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και εκείνους που έχουν ανυπέρβλητη οικονομική δυσχέρεια. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως δεν μπορεί να γίνει μετεγγραφή φοιτητή με βάση άλλο κοινωνικό κριτήριο, δηλαδή στην περίπτωση που είναι παιδί πολύτεκνης οικογένειας, τρίτεκνης, ορφανό κ.λ.π.
Το Υπουργείο Παιδείας θα ακολουθήσει την απόφαση του ΣτΕ που στην ουσία μας οδηγεί στο καθεστώς περίπου που ίσχυε για τις μετεγγραφές του 2013-14 όπου ως προϋπόθεση για να καταθέσει κάποιος αίτηση ήταν το ετήσιο κατά το έτος 2012 εισόδημα του δυνητικά δικαιούχου και των μελών της οικογενείας του να μην ξεπερνά το ποσό των εννέα χιλιάδων (9.000) ευρώ κατά κεφαλήν. Παράλληλα υπήρχε πλαφόν καθώς ορίζονταν ότι ο αριθμός των μεταφερόμενων θέσεων δεν επιτρεπόταν να ξεπερνά το 15% του συνολικού αριθμού εισακτέων ανά Σχολή ή Τμήμα ακαδημαϊκού έτους 2013−2014.
Οι προσφερόμενες θέσεις για μεταγραφές (μεταφορές θέσης) για το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 ήταν 6.561 ενώ δικαίωμα μετεγγραφής είχαν οι φοιτητές όλων των ετών.
Αν εφαρμοστεί το πλαφόν του 10% που θέτει το Συμβούλιο της Επικρατείας από όλες τις σχολές με βάση τον φετινό αριθμό εισακτέων οι μετεγγραφές συνολικά μπορούν να φθάσουν περίπου τις 5.000-6.000. Δεδομένου όμως ότι περίπου το 85% των φοιτητών καταθέτει αιτήσεις μετεγγραφής για ΑΕΙ-ΤΕΙ που εδρεύουν σε Αθήνα ,Θεσσαλονίκη, Πειραιά και ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων για τα αστικά αυτά κέντρα είναι για το 2015, 27.245, αντιλαμβάνεται κανείς ότι το πλαφόν του 10% πιθανόν να διαμορφώσει τον αριθμό των μετεγγραφών στις 3.000 όταν φέτος οι μετεγγραφές ήταν περίπου 11.300.
Πάντως ο υπουργός Παιδείας έχει αναφερθεί από τη Βουλή και στην ευθύνη συμπλήρωσης του μηχανογραφικού λέγοντας ότι «πρέπει ταυτόχρονα οι γονείς έχοντας –και εμείς και αυτοί- συνείδηση των δυσκολιών, να έχουν μια μέριμνα ότι είναι πολύ πιο ακριβό για τους ίδιους, να σπουδάσουν τα παιδιά μακριά από το σπίτι τους. Και όσο μπορεί η πολιτεία στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βρίσκεται, θα βοηθήσει. Να καταλάβουν, όμως, ότι δεν μπορεί να τα κάνει όλα. Και άρα να υπάρχει και μια ευθύνη ως προς το πώς συμπληρώνουν τα παιδιά τα μηχανογραφικά».
news.gr Καλόγηρος Βασίλειος