Τι αποκάλυψε ο κ. Πιερρακάκης – Κάποιος μέσω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στο δημόσιο σύστημα δεν καταφέρνει να μπει στο δημόσιο πανεπιστήμιο δεν θα μπορεί να μπει και στα μη κρατικά, ξεκαθάρισε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του ΣΚΑΙ.
Ειδικότερα, με άλλα λόγια κάποιος που έχει κάτω από την ελάχιστη βάση εισαγωγής δεν θα μπαίνει ούτε στα δημόσια ούτε στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Προσέθεσε πως κάθε σχολή μη κρατικού πανεπιστημίου θα βάζει τα δικά της κριτήρια τα οποία θα πρέπει να τα εγκρίνει και το ελληνικό κράτος.
Διαβεβαίωσε πως όσα πανεπιστήμια έρθουν στην Ελλάδα θα είναι μόνο σοβαροί.
Η εισαγωγή στα μη κρατικά πανεπιστήμια θα γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις, ξεκαθάρισε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο.
Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας ορίζει έναν κατώτατο όριο-κόφτη για την εισαγωγή στα μη κρατικά πανεπιστήμια. Διευκρινίστηκε πως οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές, ενώ το σύστημα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής θα ισχύει και στα δημόσια και στα μη κρατικά πανεπστήμια. Σε ό,τι αφορά τα δεύτερα, το υπουργείο Παιδείας προβλέπει ειδικό τύπο υπολογισμού για τη νέα ΕΒΕ που θα αφορά τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Η ΕΒΕ προκύπτει από τον μέσο όρο επίδοσης των μαθητών ανά επιστημονικό πεδίο.
Παραδείγματος χάριν, αν ο μέσος όρος επίδοσης των υποψηφίων στις Πανελλαδικές είναι 10, η ΕΒΕ που θα προκύψει θα είναι 8, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να προσελκύσει τα καλύτερα ακαδημαϊκά ιδρύματα του κόσμου, όπως το Yale, το Johns Hopkins, Harvard.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στις 20 Φεβρουαρίου και να ψηφιστεί έως το τέλος του μήνα.
Τι θα γίνει με τα Κολλέγια;
Ο κ. Πιερρακάκης απάντησε πως ο νόμος έχει μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, σημειώνοντας πως το νέο καθεστώς αφορά τα νομικά πρόσωπα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.
Ο νόμος είναι για στρατηγικές συνεργασίες, και όχι για κάποιους που βλέπουν ευκαιριακά την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως προσέθεσε, δεν θα υπάρχουν πανεπιστήμια του ενός ορόφου.
Από τον Σεπτέμβριο του 2025 οι αιτήσεις
Οι αιτήσεις των φοιτητών θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο του 2025, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται συζητήσεις με γνωστά ξένα πανεπιστήμια που έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον.
«Με αυστηρά κριτήρια θα προχωρήσουμε στην ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, όπως αρμόζει στη χώρα. Η συνταγματική λογική λέει ότι η χώρα δύναται να προβεί στην ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ» τόνισε ο υπουργός.
Στην παρουσίαση του νομοσχεδίου ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο πρόκειται να αυτονομηθεί και να αποκτήσει σύστημα διακυβέρνησης όπως όλα τα υπόλοιπα δημόσια πανεπιστήμια.
Παράλληλα σημείωσε ότι θα υπάρχουν κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα των δημοσίων πανεπιστημίων με ξένα πανεπιστήμια.
Ο υπουργός Παιδείας χαιρέτισε την ομόφωνη απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων για ψηφιακή εξεταστική, ενώ ξεκαθάρισε πως ο νόμος είναι νόμος. «Κάνετε όση κριτική θέλετε, αλλά να μην ζημιωθούν οι φοιτητές από αυτό», είπε χαρακτηριστικά και σημείωσε ότι υπάρχουν αυστηρά κριτήρια της ΕΘΑΑΕ για την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων, που θα ισχύσουν και για την ίδρυση νέου τμήματος ΑΕΙ.
Αναφορικά με το εθνικό απολυτήριο, ο κ. Πιερρακάκης σχολίασε πως δεν είναι ώρα για να γίνει αυτή η συζήτηση: «Είναι στις προθέσεις μας, αλλά όχι τώρα».
Σχετικά με τις καταλήψεις, ο υπουργός ήταν κάθετος. «Υπονομεύουν το ελληνικό δημόσιο ΑΕΙ οι καταλήψεις, η βία και οι καταστροφές. Σέβομαι τον διάλογο αλλά τα υπόλοιπα υπονομεύουν τα ελληνικά ΑΕΙ».
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά ΑΕΙ θα τεθεί σε διαβούλευση που θα διαρκέσει μία εβδομάδα, με στόχο να κατατεθεί στη Βουλή έως τις 20 Φεβρουαρίου.
Θα περιλαμβάνει 200 άρθρα στα οποία περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για:
τα μη κερδοσκοπικά μη κρατικα πανεπιστήμια
τη θεσμική και οικονομική αναβάθμιση των κρατικών πανεπιστημίων
την ακαδημαϊκή αναδιάρθρωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
την πλήρη διοικητική αυτονομία του Ελληνικού Δημοσίου Πανεπιστημίου
Με το νομοσχέδιο τα δημόσια πανεπιστήμια:
Αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την ίδρυση, συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων με τη σύμφωνη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Δημιουργείται μηχανισμός χρηματοδότησης καινοτόμων ιδεών.
Απαλλάσσεται η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη γραφειοκρατία.
Αναβαθμίζεται το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης με ίδρυση νέων τμημάτων και νέα προγράμματα σπουδών.