Τι ανέφερε σε συνέντευξή του στην Απογευματινή ο Κυριάκος Πιερρακάκης για τις αλλαγές και την αναβάθµιση του εκπαιδευτικού συστήµατος, την αναθεώρηση του άρθρου 16, τη γενναία χρηµατοδότηση στην έρευνα και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Αποκάλυψε πως «Τα ελληνικά δηµόσια Πανεπιστήµια σύντοµα θα χορηγούν τόσο τους δικούς τους τίτλους σπουδών όσο και πτυχία και µεταπτυχιακά από κοινού µε κορυφαία ιδρύµατα του εξωτερικού», επισηµαίνοντας ότι «αυτό θα είναι το επόµενο βήµα διεθνοποίησης των Πανεπιστηµίων µας». Οσον αφορά την ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων, τονίζει ότι «η αναθεώρηση του άρθρου 16 ήταν και παραµένει πάγια θέση της Νέας ∆ηµοκρατίας, γιατί µόνο έτσι θα επιλυθεί πλήρως µια εκκρεµότητα δεκαετιών, που έχει καταστήσει τη χώρα διεθνή εξαίρεση». Στη συνέντευξή του ο Κυριάκος Πιερρακάκης προαναγγέλλει επίσης αλλαγές στα σχολεία, καθώς και ενίσχυση της έρευνας.
ΔΥΠΑ ΟΑΕΔ: Επίδομα 1.000 ευρώ – Αιτήσεις
Μετά και το αποτέλεσµα του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, πώς κρίνετε το πολιτικό τοπίο που διαµορφώνεται και συνολικά την πορεία της κυβέρνησης;
Θα σας έλεγα ότι το αποτέλεσµα του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών αποτυπώνει την πεποίθηση των πολιτών ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση και χωρίς µάχες οπισθοφυλακής. Αυτό ήταν η κοινή συνισταµένη των υποψηφίων που στηρίχτηκαν ή προέρχονται από τη Νέα ∆ηµοκρατία και αυτό επιβράβευσαν οι πολίτες σε όλη την Ελλάδα, είτε αναδεικνύοντάς τους δηµάρχους και περιφερειάρχες από την πρώτη Κυριακή είτε δίνοντάς τους ισχυρά ποσοστά για να διεκδικήσουν την εκλογή τους στον δεύτερο γύρο. Το µήνυµα, λοιπόν, που εκπέµπουν τα αποτελέσµατα της 8ης Οκτωβρίου -και είµαι αισιόδοξος ότι θα επικυρωθεί και αυτή την Κυριακή (σ.σ. σήµερα)- είναι ότι οι πολίτες εµπιστεύονται τις επιλογές του Κυριάκου Μητσοτάκη. Κυρίως, όµως, επιβεβαιώνεται ότι οι Ελληνίδες και οι Ελληνες παραµένουν ευθυγραµµισµένοι µε τις προτεραιότητες και τους στόχους που έχουν θέσει ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει κοµβικό ρόλο στο σχέδιό µας για να αλλάξει η χώρα σελίδα. Θα έλεγα ότι µπορεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής στην εφαρµογή των µεγάλων αλλαγών που καλούµαστε να υλοποιήσουµε σε όλα τα πεδία. Και είµαστε έτοιµοι να συνεργαστούµε στενά µε όλες τις δηµοτικές και περιφερειακές Αρχές, µε στόχο να πάµε τη χώρα και τις τοπικές κοινωνίες σταθερά και τολµηρά µπροστά.
Μέχρι να γίνει η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγµατος, προωθείται η ρύθµιση αξιοποίησης των συµπράξεων για την ίδρυση ξένων Πανεπιστηµίων. Μπορεί να µη χρειαστεί η αναθεώρηση, κάτι το οποίο ήταν ζητούµενο πολιτικής συναίνεσης; Πείτε µας περισσότερα για το πώς θα λειτουργήσουν τα µη κρατικά Πανεπιστήµια.
Η αναθεώρηση του άρθρου 16 ήταν και παραµένει πάγια θέση της Νέας ∆ηµοκρατίας, γιατί µόνο έτσι θα επιλυθεί πλήρως µια εκκρεµότητα δεκαετιών, που έχει καταστήσει τη χώρα διεθνή εξαίρεση. Από εκεί και πέρα, η εντολή των πολιτών είναι ξεκάθαρη: Οχι άλλος χαµένος χρόνος. Σε αυτό το πλαίσιο, και µέχρι να ανοίξει η συζήτηση για τη συνταγµατική αναθεώρηση, εµείς οφείλουµε να αξιοποιήσουµε όλα τα θεσµικά εργαλεία που µας παρέχουν το ίδιο το Σύνταγµα και το ενωσιακό ∆ίκαιο. Η νοµοθετική πρωτοβουλία που επεξεργαζόµαστε -και θα κατατεθεί σύντοµα- προβλέπει την ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων ως παραρτήµατα ξένων Πανεπιστηµίων στη χώρα µας. Ετσι, τα Πανεπιστήµιά µας θα χορηγούν τόσο τα δικά τους πτυχία όσο και τους τίτλους σπουδών των συνεργαζόµενων µε αυτά ιδρυµάτων του εξωτερικού. Είναι, δε, αυτονόητο ότι στην όλη διαδικασία θα τίθενται κριτήρια υψηλής ποιότητας, τα οποία ήδη επεξεργαζόµαστε και συνδιαµορφώνουµε µε την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).
Παράλληλα µε τα µη κρατικά Πανεπιστήµια, προωθείται αναβάθµιση του δηµόσιου Πανεπιστηµίου. Με ποιον τρόπο;
Στο υπουργείο Παιδείας πιστεύουµε βαθιά ότι η Ελλάδα µπορεί και πρέπει να αναδειχθεί σε περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο και είµαστε αποφασισµένοι να στηρίξουµε µε πράξεις τέτοιες πρωτοβουλίες. Ετσι, ήδη έχουµε δροµολογήσει να κατευθύνουµε πάνω από 1 δισεκατοµµύριο ευρώ σε ερευνητικά προγράµµατα και στην αξιοποίηση της έρευνας στην κοινωνία και την οικονοµία. Παράλληλα, σχετικές πρωτοβουλίες έχουν ενταχθεί στο Ταµείο Ανάκαµψης και περνούν σε τροχιά υλοποίησης, ενώ θέλουµε να µειώσουµε τη γραφειοκρατία σε όλες τις διαδικασίες, ώστε να διευκολύνουµε όσο το δυνατόν περισσότερο τη λειτουργία των ιδρυµάτων. Ηδη γίνονται σηµαντικά βήµατα για την εξωστρέφεια του ελληνικού Πανεπιστηµίου. Πριν από λίγες ηµέρες συµµετείχα στην εναρκτήρια εκδήλωση του αγγλόφωνου µεταπτυχιακού του ΕΚΠΑ για τη Φιλοσοφία στην Αρχαία Ελλάδα, µε τη συµµετοχή τεσσάρων ελληνικών Πανεπιστηµίων. Το πρόγραµµα αυτό θα προσελκύσει τόσο δικούς µας φοιτητές όσο και πτυχιούχους από όλο τον κόσµο, που θα συµβάλουν στην παραγωγή γνώσης. Ταυτόχρονα, βλέπουµε ήδη µεγάλο ενδιαφέρον από το εξωτερικό και θέλουµε η εξωστρέφεια, η υψηλής ποιότητας γνώση και οι συνέργειες να γίνουν ο κανόνας για τα δηµόσια Πανεπιστήµια. Αυτός είναι ο δρόµος που θα τα αναδείξει στην κορυφή και θα εξασφαλίσει καλύτερες προοπτικές για τους πτυχιούχους και τους καθηγητές µας. Ετσι, φιλοδοξούµε σύντοµα τα ελληνικά δηµόσια Πανεπιστήµια να χορηγούν τόσο δικούς τους τίτλους σπουδών όσο και πτυχία και µεταπτυχιακά από κοινού µε κορυφαία ξένα Πανεπιστήµια, και αυτό θα είναι το επόµενο βήµα διεθνοποίησης των Πανεπιστηµίων µας.
Προχωράει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Η εφαρµογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής µονάδας αποτελεί πλέον µια κατάκτηση του εκπαιδευτικού µας συστήµατος, η οποία θα συµβάλει στην ποιότητα της παρεχόµενης εκπαίδευσης. Επειτα από σαράντα χρόνια, πρώτη φορά έχουµε δεδοµένα ποιοτικά και ποσοτικά, τα οποία έρχονται από τη βάση της µαθησιακής πράξης από τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς. Η συντριπτική πλειονότητα των σχολείων συµµετείχαν στη συλλογική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής µονάδας, κάποια σχολεία µάλιστα, που καθυστέρησαν να καταθέσουν, ζήτησαν και παράταση. Η ατοµική αξιολόγηση υλοποιείται µε την καθολική συµµετοχή των εκπαιδευτικών από τους οποίους ξεκίνησε. Με τον τρόπο αυτό εµπεδώνεται στη σχολική κοινότητα η κουλτούρα της αξιολόγησης. Σύµφωνα µε τα πρώτα ποιοτικά στοιχεία που επεξεργαζόµαστε, φαίνεται ένας πλούτος δράσεων και καινοτοµιών των σχολείων. Ταυτόχρονα αναδεικνύονται οι ανάγκες που υφίστανται σε όλα τα επίπεδα, από το κτιριακό και τις υποδοµές µέχρι τη διοίκηση, το εκπαιδευτικό υλικό, αλλά και την καθηµερινότητα εκπαιδευτικών και µαθητών. Με βάση, εποµένως, αυτά τα δεδοµένα, θα µπορούµε να λάβουµε τις σωστές αποφάσεις και να προχωρήσουµε σε βελτιώσεις, που θα αγγίξουν κάθε πτυχή της σχολικής λειτουργίας.
Ποιες αλλαγές θα δούµε στα σχολεία;
Ηδη από την τελετή παράδοσης και παραλαβής του υπουργείου, αλλά και τις προγραµµατικές δηλώσεις της κυβέρνησης, κωδικοποιήσαµε τη φιλοσοφία µας µε τη φράση «τα παιδιά µας να λειτουργούν λιγότερο σαν σκληροί δίσκοι και περισσότερο σαν επεξεργαστές». Και αυτό µεταφράζεται σε αλλαγές που εστιάζουν στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, όπως η συνεργασία, η έµφαση στην κριτική σκέψη, η επικοινωνία µεταξύ των µαθητών και η δηµιουργικότητα. Σε αυτό το πλαίσιο πρόκειται να εισαγάγουµε τόσο νέα στοιχεία στο ωρολόγιο πρόγραµµα όσο και νέα εργαλεία στην ίδια τη διδασκαλία. Για παράδειγµα, το µάθηµα της Πληροφορικής θα αποκτήσει νέα βιβλία, αλλά και -κυρίως- ψηφιακό υλικό. Στη Λογοτεχνία περνάµε από τη φιλοσοφία των αποσπασµάτων στα πλήρη έργα, σε συνεργασία µε λογοτέχνες. Και αντίστοιχα, εµπλουτίζουµε το µάθηµα της Ιστορίας µε ταινίες, ντοκιµαντέρ, συνεντεύξεις, αφιερώµατα, χάρτες, συγκριτικά στοιχεία και εν γένει εκπαιδευτικό υλικό, µε στόχο να µην παγιδεύονται οι µαθητές µόνο σε γεγονότα και χρονολογίες. Οι διαδραστικοί πίνακες ήδη έχουν ξεκινήσει να εγκαθίστανται και σύντοµα θα βρίσκονται σε κάθε τάξη, δίνοντας στους εκπαιδευτικούς περισσότερες δυνατότητες κατά τη διάρκεια του µαθήµατος. Επιπλέον, το 2025 θα είναι η πρώτη χρονιά εφαρµογής του πολλαπλού βιβλίου, που αποτέλεσε ακόµα µία προεκλογική µας εξαγγελία. Καθιερώνονται, επίσης, τόσο ατοµικές όσο και οµαδικές δράσεις που θα εστιάζουν σε τοµείς όπως ο εθελοντισµός, η αειφορία, η συναισθηµατική και η κοινωνική νοηµοσύνη. Και, τέλος, επενδύουµε στην πρώιµη διάγνωση και παρέµβαση στην Ειδική Αγωγή, ώστε να έχουµε τα βέλτιστα αποτελέσµατα.
Θεωρείστε ο «γκουρού» της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Πώς θα αφήσετε το αποτύπωµά σας και στο υπουργείο Παιδείας για να γίνονται όλα ψηφιακά και ποιες διαδικασίες µπορούν να γίνονται µόνο ηλεκτρονικά;
Για να είµαι ειλικρινής, δεν προσεγγίζουµε ως αυτοσκοπό την ψηφιοποίηση των διαδικασιών στην Παιδεία, αλλά θα έλεγα και σε όλους τους τοµείς ευρύτερα. Πιστεύουµε ότι η ψηφιοποίηση πρέπει να αποτελεί εργαλείο διευκόλυνσης και βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της καθηµερινότητας. Και οι περιπτώσεις που µπορούµε να παρέµβουµε προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολλές και σε όλες τις βαθµίδες της εκπαίδευσης. Στόχος µας είναι να µειώσουµε δραστικά τη γραφειοκρατία: από την ψηφιακή διακίνηση εγγράφων και την αλληλεπίδραση µεταξύ σχολείων και γονέων µέχρι την ενοποίηση των αιτήσεων προς το υπουργείο, θέλουµε βήµα βήµα να κάνουµε ευκολότερη τη ζωή για µαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Και θα το πετύχουµε άµεσα, µε την αναβάθµιση κάθε πλατφόρµας που υπάγεται στο υπουργείο µας, αλλά κυρίως µέσα από τη µεταξύ τους διασύνδεση, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο απλές και λειτουργικές. Το σχολείο θα επικοινωνεί µε δική του πρωτοβουλία µε µαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, δεν θα αρκείται στο να απαντά. Σε συνεργασία µε εκπαιδευτικούς και στελέχη, προχωράµε στοχευµένα σε απλουστεύσεις των διαδικασιών αυτών και στη βελτίωση όλων των ψηφιακών εργαλείων της αξιολόγησης, µε στόχο την ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας, προς όφελος των διδακτικών καθηκόντων των εκπαιδευτικών.