Aπό την 4η και 5η Δημοτικού οι παρεμβάσεις για τα social media, προανήγγειλε ο Κυριάκος Πιερρακάκης με συνέντευξή του στην ΕΡΤ.
Ο υπουργός Παιδείας μίλησε ακόμη στην εκπομπή «Στο Κέντρο» για το θέμα των όρων χρήσης των νέων τεχνολογιών και των μέτρων για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία.
Όπως δήλωσε -μεταξύ άλλων- για τη φραγή των social media σε ανήλικους και για την προστασία τους από τον εθισμό, «υπάρχει ήδη ένα πεπραγμένο, ότι ξεκινήσαμε τη φετινή σχολική χρονιά με μία απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία. Αυτό είναι στο πλαίσιο ενός νέου κανονισμού λειτουργίας των σχολείων. Και έχει λειτουργήσει πολύ καλά και έχει λειτουργήσει πολύ καλά, γιατί το έχουν αγκαλιάσει οι εκπαιδευτικοί μας και οι οικογένειες και οι γονείς και βλέπουμε ήδη.
Δείτε εδώ Σχολεία: Μήνες μετά το πρώτο κουδούνι και τα κενά εκπαιδευτικών καλά κρατούν
»Εντάξει, συνήθως σε ρεπορτάζ ακούγεται πολύ ο αριθμός των αποβολών, γιατί υπάρχει πλέον και μια διαδικασία συνέπειας της χρήσης. Αλλά, εγώ θα σας πω ότι αυτό είναι δευτερεύον. Για μένα το σημαντικό είναι το ότι αυτό δείχνει ότι έχεις μια εφαρμογή εκεί που υπάρχει αν θέλετε η όποια απόκλιση από τον κανονισμό».
Όπως επισήμανε, το μέτρο αυτό «μας το ζητούσαν όλοι οι εκπαιδευτικοί. Είδα και μια δημοσκόπηση που λέει ότι το 86% των συμπολιτών μας συμφωνούν με το μέτρο. Βλέπουμε ότι τα παιδιά το εφαρμόζουν.
»Μπορεί καταρχήν κάποιος να έχει μια επιφύλαξη για ένα νέο παιδί. Έχουμε υπάρξει και εμείς νέα παιδιά. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι υπάρχει μια επιφύλαξη σε τέτοιας φύσεως μέτρα, αλλά εγώ θα πω ότι είναι για καλό. Και ξέρετε, το λέω και ως κάποιος που αγαπάει πολύ την τεχνολογία.
»Είναι σημαντικό πράγμα να ξέρεις πότε χρησιμοποιείς την τεχνολογία. Και εδώ τα κινητά τηλέφωνα είχαν πολύ κακή επίπτωση από την παρουσία τους στο σχολείο και μέσα στην αίθουσα. Άλλο πράγμα ο διαδραστικός πίνακας, άλλο πράγμα ο υπολογιστής, άλλο πράγμα η τεχνολογία που κάνει καλό να τη χρησιμοποιεί σωστά. Άλλο το κινητό τηλέφωνο».
«Γιατί;», διερωτήθηκε ο κ. Πιερρακάκης και εξήγησε: «Πρώτον, σε περιστατικά μπούλινγκ τι συνέβαινε; Πάντοτε ένα παιδί σήκωνε ένα κινητό τηλέφωνο για να καταγράψει το περιστατικό. Μπούλινγκ ίσον κινητό τηλέφωνο. Και δεύτερον, πέραν όλων των άλλων, αποσπάται η προσοχή σου, οπότε καλά καλά αποσπάται σε εμάς όταν διαβάζουμε».
Πιερρακάκης: Αναπτύσσουμε υλικό που θα ενταχθεί στα μαθήματα
«Αυτά όλα σας τα βάζω σαν μια εξίσωση, γιατί το πρώτο μέτρο ήταν αυτό. Η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης», υπογράμμισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης και μίλησε για «ένα θεμελιώδες βιβλίο», το οποίο «έχει διαβάσει ο πρωθυπουργός, το έχουμε διαβάσει πολύ, ενός συγγραφέα που λέγεται Τζόναθαν Χάιντ και περιέγραφε πώς τα παιδιά ουσιαστικά χάνουν την παιδική τους ηλικία μέσα από τα κοινωνικά μέσα. Και το βιβλίο αυτό καταλήγει σε μια σειρά από προτάσεις.
»Και ο άνθρωπος είναι ειδικός. Είναι καθηγητής πανεπιστημίου στην Αμερική και λέει ουσιαστικά ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να παρατείνουμε τον χρόνο κατά τον οποίο ένα παιδί δεν θα ακουμπήσει smartphone αρχικά και δεν θα μπει σε κοινωνικό μέσο κατά δεύτερον. Και βλέπουμε χώρες όπως η Γαλλία να έχουν επιδιώξει να αναπτύξουν εθνική, πολιτική και εθνική νομοθεσία».
Ξεκαθάρισε ότι «θα υπάρξει μια παρέμβαση», η οποία θα είναι «εκπαιδευτική για τα κινητά τηλέφωνα στο σχολείο» και «θα εγκαθίσταται στο κινητό τηλέφωνο που ενδεχομένως θα έχει ένα παιδί από τους γονείς του, για να μπορεί να δρα προστατευτικά σε σχέση με την πρόσβαση στα κοινωνικά μέσα».
Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είδα τον πρόεδρο της Ανεξάρτητης Αρχής για την προστασία των προσωπικών δεδομένων την περασμένη εβδομάδα και συμφωνήσαμε να εντάξουμε μάθημα στο σχολείο από φέτος, από αυτήν τη χρονιά, για το πώς τα παιδιά θα χειρίζονται τους εαυτούς τους στα κοινωνικά μέσα. Και τι εννοώ με αυτό. Ερωτήματα που απασχολούν τον κάθε γονιό και που πρέπει να διδάξει το κάθε παιδί.
»Τι κάνουμε αν μας στείλει ένας ξένος μήνυμα; Δεν απαντάμε, αλλά πώς το χειριζόμαστε; Μοιραζόμαστε προσωπικές μας πληροφορίες στο διαδίκτυο, στέλνουμε τις φωτογραφίες μας; Αυτά είναι ερωτήματα που απασχολούν το κάθε παιδί αυτή τη στιγμή».
Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ακόμη πως «μαζί με την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή αναπτύσσουμε συγκεκριμένο υλικό που θα ενταχθεί στα μαθήματα. Στο μάθημα της Πληροφορικής θα μπει λίγες ώρες φέτος και θα είναι στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού.
Ένα παιχνίδι το οποίο θα διδάσκει με πολύ έξυπνο τρόπο πώς να φέρεσαι σε τέτοιες καταστάσεις».
«Αυτό είναι λοιπόν το πρώτο», όπως είπε και και πρόσθεσε πως «θα υπάρξει παρέμβαση και στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Τις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινώσουμε την ακριβή τάξη στην οποία θα μπει. Θα είναι δύο παρεμβάσεις φέτος».
Εξήγησε ότι θα αφορά «τάξεις προς το τέλος του Δημοτικού. Δηλαδή 4η και 5η Δημοτικού», καθώς και ότι θα υπάρξει άλλη μια που θα αφορά το Γυμνάσιο και πιο συγκεκριμένα τη 2α Γυμνασίου.
«Πάμε όμως στο άλλο, για το άλλο κομμάτι, για τα κοινωνικά μέσα», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας και το ανέπτυξε: «Πριν εφαρμόσουμε το μέτρο για τα κινητά τηλέφωνα, το είχαμε συζητήσει και στα σχολεία. Θυμάστε πόσο πολύ ο κόσμος συζητούσε ότι δεν θα εφαρμοστεί. Και βλέπετε ότι εφαρμόζεται. Είναι πρωτοσέλιδο σε εφημερίδες ότι το μέτρο εφαρμόζεται…».
Πιερρακάκης: Παρέμβαση Μητσοτάκη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο
Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του, ανέφερε πως «εδώ είναι άλλης ποιότητας το μέτρο που αφορά τα κοινωνικά μέσα, γιατί εδώ απαιτείται η ενεργός στήριξη της οικογένειας. Είναι ένα μέτρο το οποίο έχει χαρακτήρα περισσότερο εθελοντικό. Πρέπει να παρέμβει η ίδια η οικογένεια και να εγκαταστήσει μια συγκεκριμένη εφαρμογή, την οποία θα αναπτύξει το αρμόδιο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Άρα, απαιτείται και μια καμπάνια ενημέρωσης».
«Πρέπει λοιπόν να μπορέσουμε να ρυθμίσουμε τη σωστή παρουσία της τεχνολογίας και στο σχολείο που ξεκινήσαμε να το κάνουμε, όπως το κάνουμε φέτος και στο σπίτι και στην οικογένεια και μόλις περάσεις την πόρτα του σχολείου», επισήμανε χαρακτηριστικά.
«Πάμε να κερδίσουμε έδαφος σε σχέση με μια πρακτική, η οποία είναι κακή», ανέφερε ο Κυριάκος Πιερρακάης και συμπλήρωσε ότι «ο πρωθυπουργός έχει τονίσει πολλές φορές και για αυτό ξέρω ότι θα κάνει και μια παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι αλγόριθμοι των κοινωνικών μέσων, το πώς έχουν στηθεί εκ των πραγμάτων για τον εγκέφαλο ενός παιδιού που αναπτύσσεται, που είναι 10 ετών, 12 ετών, 14 ετών, ο τρόπος που λειτουργούν αυτοί οι αλγόριθμοι κάνει κακό. Άρα, χρειάζεται να μπορέσουμε να έχουμε παρέμβαση και σε εκείνο το επίπεδο, δηλαδή στις ίδιες τις πλατφόρμες».
Δείτε εδώ Δώδεκα κρούσματα ψώρας σε σχολείο