Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής-Π.Ε.Σ.Ε.Α, αναφορικά με την πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας για «Υποβολή προτάσεων για ίδρυση, σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» θεωρεί ότι τα Τμήματα Ένταξης αποτελούν το σημαντικότερο κύτταρο ανάπτυξης της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στα γενικά σχολεία.

 

Τα Τμήματα Ένταξης προσφέρουν ομαδική και εξατομικευμένη διδασκαλία στους/στις μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρία. Η λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα, αποτελεί δικαίωμα και ανάγκη κάθε μαθητή με ε.ε.α.

Ο κυριότερος λόγος ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης δεν είναι άλλος από τον αυξημένο αριθμό των μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και την δέσμευση και υποχρέωση του Ελληνικού Κράτους να λαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα που διασφαλίζουν μεταξύ άλλων την ενιαία, ποιοτική και ελεύθερη πρόσβαση όλων των μαθητών στην εκπαίδευση και την απαιτούμενη υποστήριξη μέσα στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, προκειμένου να διευκολυνθεί η αποτελεσματική εκπαίδευσή τους (άρθρο 21 παρ. 6 του Συντάγματος, το άρθρο 1 του ν. 3699/2008 και το άρθρο 24 του ν. 4074/2012). Το Δημόσιο γενικό Σχολείο με τα Τμήματα Ένταξης παρέχει τη μοναδική δυνατότητα παροχής δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης.

Στη διαδικασία που προτείνεται για την ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης από τις σχολικές μονάδες εκτός του αριθμού των μαθητών που έχουν οι εκδιδόμενες εκθέσεις αξιολόγησης – γνωματεύσεις από Δημόσιους Διαγνωστικούς Φορείς πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο αριθμός των μαθητών που οι γονείς έχουν υποβάλλει αίτηση στους παραπάνω φορείς για εκπαιδευτική αξιολόγηση και διάγνωση και λόγω των εγγενών δυσκολιών καθυστερεί η διαδικασία. Άλλωστε στα Τμήματα Ένταξης μπορούν να λαμβάνουν εξατομικευμένη υποστήριξη και μαθητές χωρίς διάγνωση.

Η μείωση του αριθμού των μαθητών σε 22 ανά τμήμα αποτελεί θετική εξέλιξη που πρέπει να συνδυαστεί με την ίδρυση και τη λειτουργία Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα, καθώς και την ίδρυση και δεύτερου Τμήματος Ένταξης στις μεγάλες σχολικές μονάδες που δημιουργήθηκαν μετά τις συγχωνεύσεις σχολείων τα προηγούμενα χρόνια.

Επειδή η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία χρειάζονται:

ιδρύσεις Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα και
ενίσχυση του υποστηρικτικού ρόλου των Τμημάτων Ένταξης,

καλούμε όλα τα ΚΕΣΥ της χώρας, όλους τους Διευθυντές Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα, όλα τα ΠΕΚΕΣ της ελληνικής επικράτειας, καθώς και το σύνολο των δεκατριών Περιφερειακών Διευθύνσεων Π.Ε.&Δ.Ε. του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος να εντατικοποιήσουν τις θεσμικές τους προσπάθειές ώστε:

α) να ιδρυθούν νέα Τμήματα Ένταξης στα Νηπιαγωγεία για την ενίσχυση της πρώιμης παρέμβασης,

β) να ιδρυθούν νέα Τμήματα Ένταξης σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία, και

γ) να ιδρυθούν νέα Τμήματα σε όλα τα Γυμνάσια της χώρας.

Επιπλέον, επειδή η Ελληνική Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας έθεσαν ως πρώτη προτεραιότητα την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία προχωρώντας σε άμεσους διορισμούς 4.500 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, ΕΕΠ και ΕΒΠ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής –Π.Ε.Σ.Ε.Α.- καλεί όλα τα θεσμικά όργανα να συνδράμουν στην εδραίωση των θεσμών και των δομών του δημόσιου υποσυστήματος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με την ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης σε κάθε Δημόσια Σχολική Μονάδα.