Ομιλία Γ. Μαυρωτά στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων
Με τη διαπίστωση ότι η ΑΔΙΠ όντας η καθ’ ύλη αρμόδια ανεξάρτητη αρχή για την ποιότητα στην ανώτατη εκπαίδευση, δεν ρωτήθηκε ποτέ για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ξεκίνησε την ομιλία του ο ειδικός αγορητής και βουλευτής Αττικής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς, στη συζήτηση επί των άρθρων του νομοσχεδίου.
Εν μέσω επιρροών από συντεχνίες και από φιλικά προσκείμενους στη νυν ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όπως είπε, και όχι με βάση ακαδημαϊκά κριτήρια, άλλα τμήματα διατήρησαν την αυτονομία τους ενώ άλλα ως μη έπρεπε συγχωνεύθηκαν. Επανήλθε μάλιστα στο ζήτημα του Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών όπου εντελώς λανθασμένα ενοποιούνται ετερόκλητα τμήματα όπως αυτά των ιατρικών εργαστηρίων, των οπτικών-οπτομετρών, των οδοντοτεχνιτών κ.ά. αντί να διατηρήσουν την αυτονομία τους.
Σχετικά με τις επικλήσεις του Υπουργείου για συνεργασία του ΠΔΑ με τις επιχειρήσεις και την παραγωγή, υπενθύμισε τα άλλοτε λεγόμενα του ΣΥΡΙΖΑ περί νεοφιλελεύθερων πανεπιστημίων και της δαιμονονοποίησης της διασύνδεσής τους με την επιχειρηματικότητα.
Ο βουλευτής του Ποταμιού απευθύνθηκε στον κ. Γαβρόγλου για το γεγονός ότι δεν επελέγη η ίδρυση του ΠΔΑ να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα όπως ορίζει ρητά ο ν.4485/2017, διερωτώμενος μήπως αυτό έγινε για να περάσει πιο εύκολα από τη Βουλή παρά μέσω των διαδικασιών του ΣτΕ.
Στάθηκε, επίσης, στη διάταξη που ο Υπουργός Παιδείας μπορεί να ανανεώνει τη θητεία της προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής του ΠΔΑ έως 2 φορές, λέγοντας ότι όλο αυτό θυμίζει το μοντέλο του ΕΑΠ, που όπως φαίνεται αρέσει στην ηγεσία του Υπουργείου. Ζήτησε διευκρινίσεις γιατί δεν εφαρμόζεται άμεσα η μισθολογική αναπροσαρμογή των μελών ΔΕΠ του ΠΔΑ αλλά από 1/1/2019, σημειώνοντας ότι αυτό θίγει την ισονομία και επικαλέστηκε τον κίνδυνο η διάταξη αυτή να καταπέσει στα δικαστήρια.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, αναφέρθηκε και στον μικρό αριθμό κοινοβουλευτικών ερωτήσεων τις οποίες απαντά το Υπουργείο Παιδείας εν αντιθέσει όπως σχολίασε, της ταχύτητας με την οποία εκδίδει ειρωνικές ανακοινώσεις.
Προς τον κ. Γαβρόγλου έθεσε τα ειδικότερα ερωτήματα α) πως ένα ίδρυμα θα εκδίδει δύο διαφορετικούς τίτλους σπουδών με ίδιες πιστωτικές μονάδες και β) πως οι ήδη μεταπτυχιακοί φοιτητές δεν θα μπορούν να λαμβάνουν δίπλωμα ως απόφοιτοι του ΠΔΑ όταν οι αντίστοιχοι προπτυχιακοί θα έχουν αυτή τη δυνατότητα.
Σχετικά με τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ρώτησε τι μέλλει γενέσθαι με τα Δημόσια ΙΕΚ καθώς και ποιες θα είναι οι δυνατότητες συνέχισης των σπουδών σε όσους αποφοιτούν από αυτές τις νέες διετείς δομές.
Για το θέμα των μετεγγραφών, τόνισε ειδικά τον κίνδυνο να εκτροχιαστεί το σύστημα με τη νέα ρύθμιση, προτείνοντας ότι το σωστό θα ήταν να δοθούν χρήματα για τη δημιουργία εστιών κοντά στα περιφερειακά πανεπιστήμια και να διευρυνθεί το επίδομα ενοικίου.
Ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού αναφέρθηκε και στην παράγραφο 11 του άρθρου 20 όπου δίνεται η δυνατότητα μετάταξης προσοντούχων δασκάλων και καθηγητών εκτός από τα ΑΕΙ πλέον και στα Ερευνητικά Κέντρα, και μάλιστα κατά παρέκκλιση της διετίας από προηγούμενη μετάταξη, προκαλώντας έτσι δυνητικά και άλλα κενά στα σχολεία και πλήττοντας ακόμη περισσότερο τα Πρότυπα Πειραματικά που όπως σχολίασε μάλλον αυτό δεν πολυστενοχωρεί την ηγεσία του Υπουργείου, αλλά αντιθέτως τη βολεύει.
Κλείνοντας σχολίασε και τις εκθέσεις βιωσιμότητας οι οποίες απεστάλησαν με μεγάλη καθυστέρηση και οι οποίες όπως είπε είναι μόνο ποιοτικές και περισσότερο βιβλιογραφικού χαρακτήρα, αποσκοπώντας απλά στο να έχει κάτι να παρουσιάσει το Υπουργείο παρά στην ουσία του θέματος της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ήταν διαφωτιστική και αποκαλυπτική η ακρόαση των φορέων. Όπως προέκυψε τα δύο ΤΕΙ αποφάσισαν τη συνένωση και έκαναν προτάσεις με βάση τις προτροπές του Υπουργείου. Η 8μελής επιτροπή προσπάθησε να συνδέσει απόψεις.
Η ΑΔΙΠ που είναι η καθ’ ύλη αρμόδια ανεξάρτητη αρχή για την ποιότητα στην ανώτατη εκπαίδευση δεν ρωτήθηκε ποτέ. Επιλέχθηκε η συμμετοχή της προέδρου στην 8μελή επιτροπή ως διακοσμητικής απ’ ότι κατάλαβα για να υπάρχει η επίφαση ότι η ΑΔΙΠ συναινεί. Από κει και πέρα τα κριτήρια έγιναν λάστιχο. Οι πιο δυνατοί συντεχνιακά -όπως παραδέχθηκε και ο κ. Γεωργάτος- ή όσοι είναι πιο κοντά στα αυτιά του Υπουργείου κράτησαν την αυτονομία τους… (ακόμα και αν δεν υπήρχαν οι προϋποθέσεις όπως ευθαρσώς παραδέχθηκε ο κ. Αγγελόπουλος) Ενώ οι υπόλοιποι ακολούθησαν τις προτροπές του Υπουργείου (όπως είπε η κ. Βενετίκου). Τμήματα παρά την εμφανή ακαδημαϊκότητα και αριθμητική επάρκεια των μελών ΔΕΠ, συγχωνεύθηκαν. Και μετά θέλει να μας πείσει ο Υπουργός ότι όλα έγιναν με ακαδημαϊκά κριτήρια…
Δεν ξέρω πόσο ενθουσιάζεται ο Υπουργός με την επιστολή υποστήριξης του κ. Κορκίδη του ΕΒΕΠ (των επιχειρήσεων δηλαδή) με το νέο Πανεπιστήμιο. «… Μέσα από μια συντονισμένη συνεργασία της επιχειρηματικής κοινότητας, ιδιαίτερα της τοπικής και του νέου Πανεπιστημίου, είναι δυνατόν να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της έρευνας και η λειτουργική της διάσταση, διαχέοντας την καινοτομία με απώτερο στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Αν αυτό είναι το πλάνο σας για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής να το πείτε ξεκάθαρα να το ξέρουμε. Γιατί μέχρι τώρα κάτι τέτοια τα θεωρούσατε νεοφιλελεύθερα και τα στέλνατε στο «πυρ το εξώτερον». Θυμάστε αυτά που λέγατε για νεοφιλελεύθερο Πανεπιστήμιο, τη δαιμονοποίηση της διασύνδεσης με την επιχειρηματικότητα. Τέλος πάντων… Κάλπην και Θεοί πείθονται…
Και αναρωτιέται κάποιος: Όλα αυτά τα ωραία που αναφέρουν οι τοπικοί και επιχειρηματικοί φορείς και δεν θα μπορούσαν να τα κάνουν τα δυο ΤΕΙ; Εφόσον είναι εφάμιλλα Πανεπιστημίου; Τι έλειπε; Η βούλα του Πανεπιστημίου;
Πάμε τώρα στα επί των άρθρων ξεκινώντας από το πρώτο άρθρο.
Μια απορία που μου έμεινε είναι γιατί ιδρύεται με νόμο και όχι με Προεδρικό Διάταγμα (όπως ορίζει ρητά ο Ν4485/2017). Μήπως επειδή περνάει πολύ πιο εύκολα από τη Βουλή παρά από την ΑΔΙΠ και το ΣτΕ; Εξηγήστε το αυτό αν θέλετε σας παρακαλώ.
Στο Άρθρο 2 νομίζω οφείλετε εξηγήσεις για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων. Σε ποια κριτήρια υπακούουν; Γιατί κάποιοι συγγενείς κλάδοι εμφανίζονται ως αυτόνομα τμήματα και κάποιοι ετερόκλητοι συγχωνεύονται. Και μιλάω για το τμήμα αχταρμά που βάζετε ότι περισσεύει μέσα το Βιοϊατρικών Επιστημών. Τα τμήματα ιατρικών εργαστηρίων και ακτινολογίας είναι ίσως τα μόνα που θα μπορούσαν να συγχωνευτούν από τα 5. Το οπτικής & οπτομετρίας μαζί με οδοντοτεχνίτες; Για την αλλαγή της φυσιογνωμίας του τμήματος γραφικών τεχνών και συσκευασίας εντάσσοντάς το αντί για τη σχολή μηχανικών στη σχολή τεχνών. Και αρκετά άλλα που δεν φτάνει ο χρόνος να πω. Είναι φανερό ότι δεν επικράτησαν ακαδημαϊκά κριτήρια στις συγχωνεύσεις αλλά συντεχνιακά και επίσης όσοι ήταν κοντά στα αυτιά του Υπουργείου κράτησαν την αυτονομία τους.
Στο άρθρο 3 ορίζετε τη Διοικούσα επιτροπή και τα άλλα προσωρινά όργανα, Η θητεία τους λήγει 31/12/2018. Και επειδή ξέρετε ότι στην Ελλάδα ουδέν μονιμότερον του προσωρινού, έρχεστε στην παράγραφο 7 και λέτε ότι μπορεί ο Υπουργός να παρατείνει τη θητεία των προσωρινών οργάνων… Και μάλιστα όχι μία, αλλά δύο φορές! Φαίνεται σας καλοάρεσε το μοντέλο του ΕΑΠ που λειτουργεί έως και σήμερα με διορισμένη διοίκηση…
Άρθρο 4 Προσωπικό. Γιατί το μισθολογικό καθεστώς ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2019; Να γίνει άμεσα η αναπροσαρμογή από 31/8/2018 για λόγους ισονομίας; Έχετε εξετάσει το ενδεχόμενο αυτό να καταπέσει στα δικαστήρια; Μήπως σας έβαλε πάγο το Υπουργείο Οικονομικών για να μην μπουν στον Π/Υ του 2018 ή εσείς δεν το προβλέψατε; (καθότι δεν υπάρχει εκτίμηση από το ΓΛΚ). Για ποιον λόγο τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Ενεργειακής Τεχνολογίας (που εξαφανίζεται) δεν εντάσσονται μόνο στη Σχολή Μηχανικών αλλά ελεύθερα σε οποιοδήποτε Τμήμα; Έχετε να μας πείτε κάποια παραδείγματα καθηγητών από το τμήμα Ενεργειακής τεχνολογίας που το αντικείμενό τους ταιριάζει καλύτερα σε άλλη Σχολή από αυτήν των Μηχανικών; Στην παράγραφο η) του άρθρου 4 φεύγει η προϋπόθεση της 5ετίας σε ένα τμήμα πριν την μετάταξη σε άλλο Τμήμα του ΠΔΑ. Παρεμπιπτόντως, σε μια ερώτηση που σας έχουμε κάνει για μετακινήσεις μελών ΔΕΠ προς κεντρικά Πανεπιστήμια δεν μας έχετε απαντήσει (από 17.10.2017).
Δείτε το λίγο σας παρακαλώ γιατί δεν είναι διακοσμητικός ο κοινοβουλευτικός έλεγχος. Μέσα στο 2017 μας έχετε απαντήσει στις 8 από τις 24 ερωτήσεις. Μία στις τρείς. Δεν μπορείτε να απαντήσετε ή δεν μας υπολογίζετε; Και πραγματικά δεν ξέρω ποιο από τα δύο είναι χειρότερο. Στο να βγάζετε όμως ειρωνικές ανακοινώσεις είστε ταχύτατοι…
Πάμε στο άρθρο 5 για τους φοιτητές. Ελάτε στη θέση ενός επιμελή φοιτητή που τελείωσε στην ώρα του το 2017 παίρνοντας πτυχίο ΤΕΙ. Αυτός τιμωρείται σε σχέση με κάποιον όχι τόσο επιμελή που χρονοτριβούσε… και τώρα θα πάρει πτυχίο Πανεπιστημίου; Εσείς δεν θα τρελαινόσασταν; Ας πρόσεχε όμως, γιατί στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας όλα πρέπει να τα περιμένει…
Στην παράγραφο 2, συνεχίζουν τα ίδια μαθήματα μέχρι το τέλος του ακαδημαϊκού έτους 2017-2018. Τα προπτυχιακά του ΠΔΑ ξεκινούν από το 2018-2019.
Ερώτηση: υπάρχουν καινούρια ανανεωμένα προγράμματα σπουδών; Σε όλα τα τμήματα; Πως γίνεται ένα πρόγραμμα σπουδών να θεωρείται πιστοποιημένο μέχρι να πιστοποιηθεί από την ΑΔΙΠ; Στην παράγραφο 4 λέει ότι το ΠΔΑ θα δίνει και τίτλους ΤΕΙ για όσους έχουν υπερβεί το ν+2. Μα πως θα γίνει αυτό ένα Πανεπιστήμιο να εκδίδει δύο διαφορετικούς τίτλους αλλά που θα είναι με ίδιες πιστωτικές μονάδες;
Παράγραφος 5. Εντελώς παράλογο κάποιος που είναι ήδη μεταπτυχιακός φοιτητής θα παίρνει μεταπτυχιακό τίτλο ως ΤΕΙ ενώ ο αντίστοιχος προπτυχιακός φοιτητής θα παίρνει τίτλο ως Πανεπιστήμιο; Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές δηλαδή είναι ενός κατώτερου Θεού; Ή τα μεταπτυχιακά προγράμματα δεν θα πειραχθούν οπότε θα συνεχίσουν ως μεταπτυχιακά ΤΕΙ σε ένα Πανεπιστήμιο;
Στο άρθρο 8, στα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ποιοι θα μπαίνουν αν η ζήτηση ξεπερνάει την προσφορά; Μόνο με βάση το βαθμό του απολυτηρίου; Δεν θα υπάρχει πίεση στους καθηγητές να βάζουν άριστα εφόσον η αξιολόγηση θα είναι μόνο ενδοσχολική; Πρόσθετες εξετάσεις μπορεί να ορίζονται στον κανονισμό του ΚΕΕ; Τι θα γίνει με τα Δημόσια ΙΕΚ; Θα καταργηθούν; Θα ενσωματωθούν στα ΚΕΕ; Μόλις ολοκληρώσει το ΚΕΕ ο απόφοιτος πηγαίνει στο επίπεδο 5 του πλαισίου προσόντων. Το θέμα είναι ότι μετά το ΕΠΑΛ με 9 μήνες μαθητείας (με αμοιβή και ένσημα) πάλι θα είναι στο επίπεδο 5. Ή με 1,5 χρόνο σε ΙΕΚ το ίδιο. Γιατί να επιλέξει ένα παιδί μια διετή δομή για το ίδιο επίπεδο στο πλαίσιο προσόντων; Οι απόφοιτοι των διετών δομών θα έχουν την δυνατότητα να συνεχίζουν τις σπουδές τους και εάν ναι με ποιες προϋποθέσεις;
Η ΑΔΙΠ (παράγραφος 17) τι δουλειά έχει αφού δεν πρόκειται για δομή της Ανώτατης Εκπαίδευσης; Στις εξελίξεις των μελών ΔΕΠ άρθρο 9: «Επίσης, συνεκτιμώνται ιδιαίτερα κατά την κρίση για κατάληψη θέσης Δ.Ε.Π το ήθος, η προσωπικότητα του υποψηφίου και η κοινωνική του προσφορά». Τι σημαίνει αυτό ακριβώς; Τι μεζούρα θα βάλετε στην κοινωνική προσφορά; Καταλαβαίνετε ότι δίνετε πάτημα ώστε ο συνδικαλιστής των 5 paper να μπορεί να κρίνεται ευνοϊκότερα από τον αφοσιωμένο στην επιστήμη του των 50 paper; Και αν όχι, να κάνει ένσταση επί της διαδικασίας γιατί αυτό που πρέπει να «συνεκτιμηθεί ιδιαίτερα» δεν συνεκτιμήθηκε όσο έπρεπε.
Άρθρο 17, Μετεγγραφές. Σταθερό καθεστώς ζήτησε ο κ. Μήτκας από τη σύνοδο Πρυτάνεων. Και έχει δίκιο γιατί τα τελευταία χρόνια έχουμε συνεχώς μπρος-πίσω. Και οι μαθητές δεν μπορούν να ξέρουν με ποιο καθεστώς θα συμπληρώσουν το μηχανογραφικό (Ποια θα είναι τα εισοδηματικά κριτήρια). Όμως η ισονομία και ισοπολιτεία που ορίζει το Σύνταγμα και επικαλέστηκε ο κ. Αγγελόπουλος δεν σημαίνει να έχουμε Σχολές των 150 εισακτέων που θα τους κάνετε 400. Και όσα και να δώσετε για να ενισχύσετε τα κεντρικά ιδρύματα δεν διορθώνεται το πρόβλημα. Καλύτερα να τα δώσετε αυτά τα λεφτά στη δημιουργία εστιών στα περιφερειακά Πανεπιστήμια ή να διευρύνετε την επιδότηση ενοικίου. Με το όριο του 15% είχε κάπως εξορθολογιστεί το σύστημα κι εσείς θέλετε πάλι να το εκτροχιάσετε…
Στο άρθρο 20 για την Έρευνα. Δίνεται παράταση για την κατάρτιση εσωτερικών κανονισμών στα ερευνητικά κέντρα. Πάλι έχουν προηγηθεί άλλες δύο… με τον 4386/2016 & 4485/2017. Στην παράγραφο 10 για τα προγράμματα του ΙΚΥ μπορεί να είναι επιστημονικός υπεύθυνος και μέλος του διοικητικού προσωπικού αν έχει πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης. Δηλαδή χωρίς διδακτορικό, ούτε καν μεταπτυχιακό; Δεν νομίζετε ότι ρίχνετε πολύ τον πήχη; Πείτε μας καλύτερα ποιόν έχετε στο μυαλό σας.
Στην παράγραφο 11 επεκτείνετε το καθεστώς που ίσχυε για μετατάξεις προσοντούχων καθηγητών και δασκάλων στα ΑΕΙ, τώρα και στα Ερευνητικά Κέντρα (που δεν υπάρχει ούτε καν το εκπαιδευτικό έργο). Και μετά θα παραπονιόμαστε για τα κενά στις αίθουσες των σχολείων… Και αυτό αφορά κυρίως τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία που αποψιλώνονται αλλά αυτό φαντάζομαι είναι κάτι που δεν σας πολυστενοχωρεί, ίσα-ίσα μπορεί και να σας βολεύει…
Έχουμε κάνει και για αυτό ερώτηση (15/11/2017) αλλά απάντηση δεν έχουμε λάβει. Είναι στις 16 από τις 24 ερωτήσεις που κάναμε πέρσι και δεν μας απαντήσατε … Ακόμα… Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία…
Και το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι οι μετατάξεις γίνονται κατά παρέκκλιση του Υπαλληλικού κώδικα που απαιτεί διετία μεταξύ των μετατάξεων σαν να έχετε κάποιους στο μυαλό σας…
Για το άρθρο 29 με τη συγχώνευση των ειδικοτήτων υπάρχει μια επιστολή της Καλλιτεχνικής επιτροπής των μουσικών σχολείων που έχει τις αντιρρήσεις της για τη συγχώνευση των κλάδων.
Όπως επίσης είπε και το ΤΕΕ την Παρασκευή, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να μην ομαδοποιηθούν ετερόκλητα πτυχία και διπλώματα (5ετή μάστερ, με 4ετή πτυχία).
Για να μην λέτε ότι λέω μόνο αρνητικά…θετικό το άρθρο 31 για την αναβάθμιση των σχολείων στις φυλακές. Για το άρθρο 33 (παρ. 3 &4) για την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή υπάρχουν δικαιολογημένες ενστάσεις ως προς την εφαρμογή. Το θέμα είναι ότι δεν γίνεται χωρίς διαβούλευση μια τόσο σημαντική μεταρρύθμιση. Αν είναι όπως ακούστηκε να δουλεύουν 9 μήνες και 4-5 ώρες την ημέρα ας το αφήσουμε… Γνώμονας πρέπει να είναι το συμφέρον των πολιτών και όχι των Δημάρχων ή του Υπουργείου ή των διαφόρων ενδιαφερομένων μικρών και μεγάλων.
Για τις εκθέσεις βιωσιμότητας (που τις λάβαμε σήμερα το πρωί) έχουμε αρκετές απορίες που θα τις συζητήσουμε στη Β’ ανάγνωση.
1. Την μία την έκανε το ΕΚΠΑ. Μία ποιοτική προσέγγιση, (βιβλιογραφική) που λέει πώς συνδέεται το πανεπιστήμιο με την Κοινωνία.
2. Την άλλη που έκανε η διεύθυνση προγραμματισμού του Υπουργείου από μια πρώτη ματιά έχει ενδιαφέροντα στοιχεία
3. Απορώ πώς βγαίνουν τα νούμερα για 20% εξοικονόμηση πόρων για την πολιτεία (γιατί δεν υπάρχει στην έκθεση του ΓΛΚ)
4. Αναφέρεται σε κατάργηση των εισαγωγικών κατευθύνσεων. Θα μπαίνουν στο τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών και δεν θα ξέρουν αν θα βγουν αισθητικοί, ακτινολόγοι, οπτομέτρες ή οδοντοτεχνίτες;
5. Οι φοιτητές από 4800 με τις μετεγγραφές γίνονται 7000 (45% αύξηση)
Αυτά και άλλα πολλά όμως θα τα πούμε στη Β’ ανάγνωση.