Για μία ακόμη φορά η Κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου «αναδιοργάνωση των δόμων υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», αποδεικνύει την προχειρότητα και την έλλειψη σχεδιασμού που διακρίνει τις νομοθετικές της πρωτοβουλίες στον τομέα της εκπαίδευσης.


Το νομοσχέδιο κινείται στην κατεύθυνση της αποδιοργάνωσης των δομών υποστήριξης τις οποίες σε μεγάλο βαθμό ενοποιεί, συγχωνεύει ή και καταργεί.

Ειδικότερα με το νομοσχέδιο:

• Υποβαθμίζεται ο αποκεντρωτικός και υποστηρικτικός ρόλος προς τις σχολικές μονάδες, οι δομές συγκεντρώνονται σε επίπεδο Περιφέρειας.
Η Ίδρυση Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ), που ειδικά στην επαρχία θα έχουν έδρα την Περιφέρεια και όχι τις Διευθύνσεις εκπαίδευσης, οδηγεί σε διοικητικό συγκεντρωτισμό και ακρωτηριασμό της επιστημονικής και παιδαγωγικής στήριξης προς τις σχολικές μονάδες. Το ΠΕΚΕΣ θα είναι μακριά από τα περισσότερα σχολεία τα οποία υποτίθεται ότι θα υποστηρίζει.

• Αποδυναμώνεται η παιδαγωγική κι επιστημονική στήριξη:
o Προβλέπεται πολύ μικρός αριθμός θέσεων Συντονιστών Εκπαιδευτικού έργου ανά ειδικότητα (πχ λιγότεροι από 3 φιλόλογοι, κατά μέσο όρο, σε κάθε ΠΕΚΕΣ, 1 των Γερμανικών για 4 ΠΕΚΕΣ).
o Συνενώνονται δομές που δεν έχουν σχέση μεταξύ τους: «Τα ΚΕΣΥ ενσωματώνουν τις αρμοδιότητες των υφιστάμενων δομών ΚΕΔΔΥ, ΣΣΝ, ΚΕΣΥΠ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ και εδρεύουν στις έδρες των υφιστάμενων ΚΕΔΔΥ».
o Καταργούνται τα ΚΕΠΛΗΝΕΤ και ουσιαστικά αντικαθίστανται από τον Υπεύθυνο Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών.
o Καταργούνται οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων.
o Υποβαθμίζεται η Φυσική Αγωγή με την αντικατάσταση των ομάδων φυσικής Αγωγής με ένα υπεύθυνο σε κάθε Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας
o Καταργούνται τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα χωρίς να δημιουργείται κάποια επιμορφωτική δομή.

• Επανέρχεται η αυτοξιολόγηση – Επεκτείνεται το σύστημα αξιολόγησης των Δ.Υ. και στην εκπαίδευση

o Με το άρθρο 47 «Συλλογικός προγραμματισμός και ανατροφοδοτική αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων», η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛΛ επαναφέρει την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας .
Θεσμοθετείται πανηγυρικά η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, και μάλιστα από αυτούς που την πολέμησαν λυσσαλέα μέχρι το 2015.
o Καθιερώνεται η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο που γίνεται και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.
Ειδικότερα τα άρθρα 17 και 18 του νόμου 4369/16 για την αξιολόγηση των προϊσταμένων στο δημόσιο και των υπαλλήλων εφαρμόζονται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στην αξιολόγηση στελεχών.
o Ο έλεγχος της εκπαίδευσης είναι απόλυτος από το υπουργείο καθώς: α) Ο Περιφερειακός Δ/ντης αξιολογείται από τον Διοικητικό Γραμματέα του Υ.Π.Ε.Θ. & τον Υπουργό. β) Οι Δ/ντές Δ. Ε. αξιολογούνται από τον Περιφερειακό Δ/ντή & τον Διοικητικό Γραμματέα του Υ.Π.Ε.Θ.. γ) Οι Οργανωτικοί Συντονιστές των ΠΕΚΕΣ αξιολογούνται από τον Περιφερειακό Δ/ντή & τον Διοικητικό Γραμματέα του Υ.Π.Ε.Θ..
Η αξιολόγηση αφορά σε αυτή τη φάση μόνο τα στελέχη, προφανώς όμως, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της τάξης θα ακολουθήσει στη δεύτερη φάση, όπως ακριβώς γίνεται και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.

• Επιλογή στελεχών

o Προτείνεται η «τιμωρητική» και βεβαίως αντισυνταγματική διάταξη με την οποία δεν επιτρέπεται η διεκδίκηση νέας θέσης από τα στελέχη που συμπλήρωσαν δύο συναπτές θητείες.
Η διάταξη αυτή, δεν ισχύει σε κανένα άλλο τομέα του δημοσίου, αντιβαίνει την αρχή της ισότητας και της ισονομίας των πολιτών, καταργεί το δικαίωμα ενός δημοσίου υπαλλήλου για την επαγγελματική του εξέλιξη και προφανώς στοχεύει στον έλεγχο του μεγαλύτερου μέρους των στελεχών, μέσα από αντισυνταγματικά θεσμικά πλαίσια επιλογής.
o Προβλέπονται ίδια κριτήρια για όλες τις κατηγορίες στελεχών της εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως αντικειμένου, κάτι που αντιτίθεται στις σχετικές επιστημονικές απόψεις
o Επαναφέρεται, προφανώς για «μαγείρεμα» των μορίων, η υποβολή δηλώσεων προτίμησης θέσης πραγματοποιείται πριν από την σύνταξη των αξιολογικών πινάκων.
o Συγκροτείται ένα απόλυτα ελεγχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο Επιλογής που δεν παρέχει κανένα εχέγγυο αντικειμενικότητας.
o Δεν θεσπίζεται κανένα ποιοτικό μέτρο όπως η αναγκαιότητα λειτουργίας σχολής στελεχών διοίκησης της εκπ/σης και επιτυχούς φοίτησης όλων των υποψηφίων σ’ αυτήν.

Το σχέδιο νόμου υπακούει στις μνημονιακές λογικές για εξοικονόμηση πόρων μέσα από καταργήσεις -συγχωνεύσεις δομών, αποδυναμώνει την επιστημονική, τεχνική και παιδαγωγική υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, ενισχύει τον διοικητικό συγκεντρωτισμό και υπηρετεί τη λογική του κομματικού έλεγχου της Διοίκησης.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για μία ακόμη φορά προτιμά να αγνοήσει το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για ένα τεκμηριωμένο σχέδιο για την Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του κομματικού της ακροατηρίου.

ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025