Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρακολουθούμε έναν αγώνα δρόμου του Υπουργού Παιδείας σχετικά με τη διαμόρφωση του νέου χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
Ο πρώτος ‘’γάμος’’ έχει ήδη πραγματοποιηθεί με τη δημιουργία του ΠΑ.Δ.Α. και οι υπόλοιποι πρόκειται να ολοκληρωθούν στις αρχές του επόμενου έτους, είτε με τη διαδικασία της συγχώνευσης είτε με τη διαδικασία της απορρόφησης.
Μέσα από τη διαδικασία της συγχώνευσης ή απορρόφησης τριτοβάθμιων ιδρυμάτων που πραγματοποιείται χωρίς κανένα εκπαιδευτικό ή οικονομικό σχεδιασμό (σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο), θα εξαφανιστούν κυριολεκτικά τμήματα αυξημένης ζήτησης, ακόμα και μοναδικά τμήματα σε Πανελλαδικό επίπεδο, χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη, ούτε για τους χιλιάδες απόφοιτους των σχολών αυτών, αλλά ούτε για τα επαγγελματικά δικαιώματα των νέων σχολών που θα δημιουργηθούν. Ειδικά για τα επαγγέλματα που διαθέτουν ισχυρά επιμελητήρια φαντάζει αδύνατο να υπάρξει εξίσωση επαγγελματικών δικαιωμάτων των νέων Πανεπιστημιακών σχολών με τα επαγγελματικά δικαιώματα των παλαιών Πανεπιστημίων.
Σε αυτές τις “fast track” αλλαγές είναι σύμφωνη η πλειοψηφία των καθηγητών των Α.Τ.Ε.Ι. προσβλέποντας στη δική τους αναβάθμιση, οικονομική και όχι μόνο, γεγονός που δεν αφήνει και πολλά περιθώρια στο να μην υλοποιηθούν αυτές οι σχεδιασμένες στο πόδι αλλαγές. Από την άλλη πλευρά, οι κυβερνώντες στο Υπουργείο Παιδείας έχουν ως στόχο να παραμείνουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μόνο Πανεπιστήμια. Πανεπιστήμια που αυτοί θα έχουν δημιουργήσει, θεωρώντας ότι αυτή είναι η πιο επιτυχημένη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μετά την μεταπολίτευση.
Το πρόβλημα, που ακόμα δεν έχει φανεί σχεδόν για όλες τις ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ., είναι ο τελικός αριθμός θέσεων που θα δοθούν στους μαθητές μας όταν ολοκληρωθούν οι συγχωνεύσεις των ιδρυμάτων. Είναι απόλυτα βέβαιο, ότι ο αριθμός εισακτέων μίας σχολής που θα προκύψει από συγχώνευση δύο ή τριών άλλων, δεν θα είναι ίσος με το άθροισμα των θέσεων που είχαν οι συγχωνευμένες σχολές πριν από αυτό. Ακόμα και αν το Υπουργείο διατηρήσει το ίδιο ποσοστό εισαγωγής των μαθητών από τα ΕΠΑ.Λ. στα νέα Τριτοβάθμια ιδρύματα, ο αριθμός αυτός θα είναι κατά πολύ μικρότερος σε σχέση με το άθροισμα των θέσεων που είχαν οι δύο ή τρεις σχολές πριν τη συγχώνευση. Ουσιαστικά οι θέσεις εισαγωγής για τους μαθητές μας θα μειωθούν σημαντικά.
Δυστυχώς, η παραπάνω εξέλιξη μόνο θετική δεν είναι για τους μαθητές των σχολείων μας που για πέρυσι τουλάχιστον αναθάρρησαν με την απόκτηση του δικαιώματος να εισαχθούν σε Πανεπιστήμια, έστω και για αυτό το μικρό ποσοστό.
Τα κίνητρα που έχουν οι μαθητές για να επιλέξουν τα ΕΠΑ.Λ. είναι δύο. Η απόκτηση πτυχίου επιπέδου 4 (και 5 αν συνεχίσει στο 4ο έτος) και η ευκολότερη πρόσβαση με βάση την κατεύθυνση των σπουδών τους και την ειδικότητα τους. Το δεύτερο κίνητρο ουσιαστικά τείνει να εξαλειφθεί με τις νέες αλλαγές, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την επιλογή των μαθητών να φοιτήσουν στα ΕΠΑ.Λ..
Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια έχει δεχτεί απανωτά χτυπήματα από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ: ενοποίηση τομέων, ενοποίηση ειδικοτήτων, διαδικασία χειρισμού των ηλεκτρονικών εγγραφών και κλείσιμο ολιγομελών τμημάτων. Μία λοιπόν ακόμα αλλαγή με αρνητικό πρόσημο στον αριθμό εισακτέων σε τριτοβάθμιες σχολές θα συρρίκνωνε τα ΕΠΑΛ ακόμα περισσότερο.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να πράξει το ελάχιστο απέναντι στην πολύπαθη Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, διασφαλίζοντας αριθμό θέσεων που θα είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εισακτέων του προηγούμενου έτους και όχι απλά αυξημένο ποσοστό θέσεων, στα τμήματα που θα προκύψουν από συγχώνευση των τμημάτων των Α.Τ.Ε.Ι.. Ο αριθμός των θέσεων αυτών δε θα πρέπει να είναι σε καμία περίπτωση μικρότερος από τον αριθμό των θέσεων που είχαν οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. τα προηγούμενα έτη.
Καλούμε τις ΕΛΜΕ και την ΟΛΜΕ να τοποθετηθούν για το συγκεκριμένο ζήτημα και να το θέσουν στον Υπουργό, έτσι ώστε να μην βρεθούμε προ τετελεσμένων καταστάσεων.