Προχειρότητα, αναξιοπιστία, ασυνέπεια . Να, τρεις –τουλάχιστον- λέξεις, που χαρακτηρίζουν την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας αυτήν την περίοδο. Τελευταίο δείγμα της περιφρόνησης του εκπαιδευτικού κόσμου, είναι η κατάθεση στη Βουλή, του νομοσχεδίου για τις υποστηρικτικές δομές αλλά και όσων προηγήθηκαν.
ΠΕΚ
Στις 20/3 δόθηκε στη δημοσιότητα και στη δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο με 51 άρθρα.
Στις 24/4 το νομοσχέδιο κατατέθηκε στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής με 121 άρθρα!
Στις 31/5 κατατίθεται –με 113 άρθρα και 586 σελίδες- στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, με τη διαδικασία του επείγοντος!
Δεν είναι η πρώτη ούτε η μοναδική φορά που η Κυβέρνηση απαξιώνει τους φορείς της εκπαίδευσης και ευτελίζει τον δημόσιο διάλογο.
Από τον Αύγουστο του 2017 και δια στόματος Πρωθυπουργού, υπόσχεται αλλαγή στο Λύκειο και στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια, κατάργηση Πανελληνίων εξετάσεων, ελεύθερη Πρόσβαση.
Στη διάρκεια αυτής της χρονιάς ο Υπουργός Παιδείας δήλωσε τα πάντα και τα αντίθετά τους: Εθνικό απολυτήριο, Πανελλήνιες μετά το Λύκειο, Πανελλήνιες μέσα στο Λύκειο, Ενδοσχολικές εξετάσεις, Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις, καθόλου εξετάσεις…
Και αφού έδωσε στη δημοσιότητα σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του Λυκείου και του συστήματος Πρόσβασης, μόλις προχθές το Υπουργείο άφησε να διαρρεύσει στον Τύπο η επιστροφή στο σύστημα των δεσμών…
Το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα των φετινών εξετάσεων, η απαξίωση του απολυτηρίου του Λυκείου μέσα από τη μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στη Γ τάξη, η αναστάτωση και ο επιπλέον φόρτος εργασίας που προκάλεσε η προβληματική λειτουργία της πλατφόρμας των ηλεκτρονικών εγγραφών, αλλά και η υπονόμευση της ίδιας της θεσμικής λειτουργίας του σχολείου μέσα από τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις για απουσίες, ποινές κ.ά, συνθέτουν ένα περιβάλλον απαξίωσης του εκπαιδευτικού έργου και επιδείνωσης των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον κατατίθεται το επίμαχο νομοσχέδιο, για το οποίο έχουμε και σε προηγούμενη ανακοίνωση επισημάνει, ότι κινείται στην κατεύθυνση της αποδιοργάνωσης των δομών υποστήριξης τις οποίες σε μεγάλο βαθμό ενοποιεί, συγχωνεύει ή και καταργεί.
Ειδικότερα:
Υποβαθμίζεται ο αποκεντρωτικός και υποστηρικτικός ρόλος προς τις σχολικές μονάδες, οι δομές συγκεντρώνονται σε επίπεδο Περιφέρειας
Αποδυναμώνεται η παιδαγωγική κι επιστημονική στήριξη
Επανέρχεται η αυτοξιολόγηση – Επεκτείνεται το σύστημα αξιολόγησης των Δ.Υ. και στην εκπαίδευση
Θεσμοποιείται ο απόλυτος έλεγχος της εκπαίδευσης από το υπουργείο.
Συγκροτείται ένα απόλυτα ελεγχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο Επιλογής που δεν παρέχει κανένα εχέγγυο αντικειμενικότητας.
Το σχέδιο νόμου υπακούει στις μνημονιακές λογικές για εξοικονόμηση πόρων μέσα από καταργήσεις -συγχωνεύσεις δομών, αποδυναμώνει την επιστημονική, τεχνική και παιδαγωγική υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, ενισχύει τον διοικητικό συγκεντρωτισμό και υπηρετεί τη λογική του κομματικού έλεγχου της Διοίκησης.
Τόσο η διαδικασία με την οποία εισάγεται, όσο και το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για διάλογο και διαπραγμάτευση.