Η παρουσίαση από τον Υπουργό Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου των προτεινόμενων αλλαγών στη , ως τμήματος της γενικότερης μετεξέλιξης του Λυκείου, μας άφησε με ανάμεικτα συναισθήματα.

ΠΕΑΔ
Η αλήθεια είναι ότι για πρώτη φορά υπουργός παραδέχεται δημόσια και με τέτοια ευθύτητα την αποτυχία του Λυκείου ως προς τον παιδαγωγικό προορισμό του. Η ομολογία ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα στη μέση εκπαίδευση έχει βαλτώσει είναι πάγκοινη. Οι προτεινόμενες αλλαγές προσαρμόζονται στη λογική που λειτουργεί η Γ’ εδώ και δεκαετίες, πλέον, δηλαδή της προετοιμασίας για τον Πανελλήνιο εισαγωγικό διαγωνισμό στα ανώτατα ιδρύματα. Δε θα αναλύσουμε τώρα το πώς κατέληξε εδώ το εκπαιδευτικό μας σύστημα, ούτε θα επιμερίσουμε ευθύνες. Εκ της πραγματικότητας, λοιπόν, η πρόταση διακρίνεται από ρεαλισμό. Όλοι γνωρίζουμε, και τα μέλη της ΠΕΑΔ, με σχεδόν εικοσάχρονη εμπειρία στις αίθουσες όλων των γωνιών της Ελλάδας, το επιβεβαιώνουμε ότι τα μαθήματα γενικής παιδείας στη Γ’ Λυκείου απλώς … δε γίνονταν (!), ενώ τα μαθήματα κατεύθυνσης ασφυκτιούσαν μεταξύ της πληθώρας της ύλης και των λίγων ωρών διδασκαλίας.
Επιπλέον, η «μεταφορά» στις πλάτες των εκπαιδευτικών σοβαρού, αν και μικρότερου απ’ όσο θα επιθυμούσαμε, ποσοστού ευθυνών, μας ικανοποιεί, μιας και οι Έλληνες εκπαιδευτικοί έχουμε αποδείξει έμπρακτα τις ικανότητές μας.
Από την άλλη, είναι φανερό ότι κάποιες από τις αλλαγές προκρίνονται με λογιστικά και όχι παιδαγωγικά κριτήρια. Έτσι, η επιχειρηματολογία, που αμήχανα χρησιμοποιήθηκε, για την αντικατάσταση των Λατινικών από την Κοινωνιολογία, μπορεί άνετα να εφαρμοσθεί και αντίστροφα, για την αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά! Η υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών, όπως εξάλλου συμβαίνει και με τα μαθηματικά, ή και οιουδήποτε άλλου γνωστικού αντικειμένου, δεν απαντούν επί της ουσίας στα πιθανά γενεσιουργά αίτια των όποιων δυσλειτουργιών, αλλά επιχειρεί να “θεραπεύσει” τα συμπτώματα!
 Η επαναλαμβάνει την πρότασή της για εισαγωγή τού κορυφαίου επιστημονικού αντικειμένου της Φιλοσοφίας, η οποία εμπεριέχει και την Κοινωνιολογία, ενώ το αντίστροφο δεν ισχύει. Επίσης, πολλές τεχνικές λεπτομέρειες του νέου τρόπου λειτουργίας του Λυκείου δεν έχουν υποστεί την επεξεργασία που θα έπρεπε και αφήνονται στο “βλέποντας και κάνοντας”. Η παρουσία, δε, μονόωρου μαθήματος μας προβληματίζει, μιας και η αποτυχία των μονόωρων μαθημάτων έχει ομολογηθεί απ’ όλους τους εκπαιδευτικούς παράγοντες.
Η ΠΕΑΔ δε στέκεται καταρχήν αρνητικά στις προτάσεις του κ. Γαβρόγλου, αλλά θα τηρήσει κριτική και εποικοδομητική στάση, συνεργαζόμενη με τους αρμόδιους φορείς, όπως το ΙΕΠ με το οποίο έχουμε και στο παρελθόν συνομιλήσει, καταθέτοντας το καταστάλαγμα της μακρόχρονης εμπειρίας των μελών της στις σχολικές αίθουσες. Με προσοχή θα διατυπώσουμε τις παρατηρήσεις μας, τόσο πριν όσο και κατά την εφαρμογή των συγκεκριμένων προτάσεων, μιας και έχουν αφεθεί προς συζήτηση αρκετά θέματα.
Σκοπός μας να προκύψει μια τελική πρόταση προς όφελος των μαθητών κι όχι αποτέλεσμα συμψηφισμών. Έτσι, θα «βγούμε όλοι κερδισμένοι».