Λάβρος για τους “ηγήτορες των ΔΕΠ” ο πρόεδρος του – “Συγχορδία επιθέσεων κατά της νέας Διοίκησης” καταγγέλλει ο Β. Καρδάσης

“Μία ερώτηση κάθε εβδομάδα στη Βουλή είναι για εμάς” λέει στην «Α» ο πρόεδρος του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου Βασίλης Καρδάσης για το… “ρεκόρ -όπως το χαρακτηρίζει- στα χρονικά των κοινοβουλευτικών παραδόσεων”. Αν τα προηγούμενα χρόνια το ΕΑΠ δεν ήταν τόσο ψηλά στην ατζέντα των βουλευτών -αλλά και των υποψήφιων φοιτητών του-, η αλλαγή της διοίκησης πέρυσι ανανέωσε το ενδιαφέρον για διάφορους λόγους.

Το 2015 οι αιτήσεις για τα προπτυχιακά και τα μεταπτυχιακά του ιδρύματος είχαν “πέσει” κατά 31%. Προ ημερών κυκλοφόρησαν δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για μια ακόμη χρονιά μείωσης φέτος. “Πώς είναι δυνατόν να αναφέρονται σε μείωση του ενδιαφέροντος μόλις μία ημέρα μετά το άνοιγμα των αιτήσεων και όταν η πλατφόρμα θα μείνει ανοικτή 35 ημέρες;” διερωτάται ο Β. Καρδάσης κάνοντας λόγο για “αθλιότητες”, που “απλώς προστέθηκαν στη συγχορδία των επιθέσεων κατά της διοίκησης με προφανή στόχο να κάμψουν τις ανατροπές που επιχειρούνται”.

Η νέα φυσιογνωμία του

Για τους ανυποψίαστους, το τα προηγούμενα χρόνια ήταν ένα ίδρυμα υπό την εποπτεία του υπ. Παιδείας, με διορισμένη διοίκηση, ευελιξία στο πρόγραμμα, λίγες παρακολουθήσεις και χιλιάδες φοιτητές με κάθε είδους ακαδημαϊκή προέλευση, με δίδακτρα και εξ αποστάσεως λειτουργία.

Όμως προσφάτως διάφορες πρωτοβουλίες αναλήφθηκαν με στόχο την αναμόρφωσή του. “Προσφέραμε έξι νέα μεταπτυχιακά, όλα με ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για πρώτη φορά, δημιουργήσαμε δομή φοιτητικής μέριμνας και διευρύναμε τις παροχές προς τους φοιτητές με μείωση των διδάκτρων, αύξηση των υποτροφιών κατά 20%, μείωση των διδάκτρων σε περιπτώσεις συζύγων ή συγγενών” εξηγεί ο Β. Καρδάσης.

Και συνεχίζει: “Ήρθαμε σε συμφωνία με την ομοσπονδία των ΚΤΕΛ για μείωση κατά 50% του κομίστρου των φοιτητών μας, όπως και ανάλογα με τις ναυτιλιακές εταιρείες, ενισχύσαμε χρηματοδοτικά την έρευνα των μελών ΔΕΠ του ιδρύματος, δημιουργήσαμε ένα μεγάλο project για την εκπαίδευση των προσφύγων”.

Σήμερα το ΕΑΠ είναι προσβάσιμο στους φοιτητές του σε εννέα παραρτήματα σε μεγάλες πόλεις και οι εκπαιδευτικές του διαδικασίες στεγάζονται σε αίθουσες πανεπιστημίων σε 14 πόλεις – τρεις μέχρι πρότινος. “Το ΕΑΠ έπαψε να είναι ένα απομονωμένο ΑΕΙ με παθογένειες και ιδιοτυπίες” λέει ο πρόεδρός του κάνοντας λόγο για “παράτυπες διευκολύνσεις και εκβιασμούς”.

Καταγγελίες για “πάρτι”

Σε ερώτηση της “Α” για τις καταγγελίες των μόνιμων καθηγητών του ιδρύματος, που συχνά φτάνουν στη Βουλή, απαντά για… “κύκλους εντός και εκτός ΕΑΠ οι οποίοι μάλλον έχουν ζημιωθεί ή ενοχληθεί από το έργο της Διοικούσας”.

“Πρόκειται για τους ίδιους κύκλους οι οποίοι είτε συμμετείχαν στο ‘πάρτι’ που είχε στηθεί είτε για λόγους πολιτικής και κοινωνικής συγγένειας δεν αφιέρωσαν την ελάχιστη προσοχή στα όσα είχαν επισυμβεί επί σειρά ετών στο Ίδρυμα. Για τους ηγήτορες του Ενιαίου Φορέα Μελών ΔΕΠ -αναφέρομαι αποκλειστικά σε αυτούς, καθότι είναι και οι συγγραφείς οποιασδήποτε ανακοίνωσης- επισημαίνω ότι ο συνδικαλισμός τους είναι κάτι παραπάνω από συντεχνιακός” συνεχίζει και εξηγεί:

“Βρισκόμαστε σε διαφορετικά μήκη από άποψη ακαδημαϊκής κουλτούρας και νοοτροπίας (σ.σ.: με τον Ενιαίο Φορέα). Αντιθέτως τιμώ και σέβομαι το μεγαλύτερο μέρος των συναδέλφων, μελών ΔΕΠ, οι οποίοι συμμετέχουν στον σχεδιασμό του νέου ΕΑΠ”.

Τεχνητά υψηλό αποθεματικό

Μάλιστα, θυμίζει το “κόλπο – ομηρεία” -όπως λέει- με τους 180 διοικητικούς υπαλλήλους του ιδρύματος, που είχαν προσληφθεί σε συμβάσεις έργου μέσω ΕΣΠΑ και “επί χρόνια και παρατύπως πρόσφεραν πάγιες και διαρκείς υπηρεσίες”.

“Γι’ αυτούς δεν υπήρξε στο παρελθόν καμία μέριμνα, είτε από μέρους της παρελθούσας Διοίκησης είτε από μέρους του Ενιαίου Φορέα των μελών ΔΕΠ” συμπληρώνει ο Β. Καρδάσης και συνεχίζει λέγοντας ότι “η πραγματικότητα διαμόρφωσε τεχνητά υψηλό αποθεματικό στο ΕΑΠ, αφού η μισθοδοσία 180 υπαλλήλων προέκυπτε από ευρωπαϊκά προγράμματα”.

Το ίδρυμα επιχειρεί τώρα τη σύνταξη Οργανογράμματος, ώστε να προκηρυχθούν οργανικές θέσεις που θα προκύψουν μέσω ΑΣΕΠ και να συγκροτηθεί μόνιμος διοικητικός μηχανισμός.

Αυτονομία ή όχι;

Ένα από τα “κατηγορώ” του φορέα των μελών ΔΕΠ αφορά τον αποκλεισμό τους από τα τρέχοντα του ιδρύματος, αλλά και το αίτημά τους περί αυτονόμησης του ιδρύματος, που έχει δεκάδες χιλιάδες φοιτητές και αποθεματικό περί το 1 εκατ. ευρώ. Πάντως, καμία κυβέρνηση στο παρελθόν δεν επιχείρησε να το αυτονομήσει.

Ο Β. Καρδάσης διατυπώνει τους ενδοιασμούς του απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και προτείνει ένα μεικτό σύστημα, με εκλεγμένα και διορισμένα μέλη στη Διοικούσα Επιτροπή. “Ήδη έγιναν βήματα προς την αυτονόμηση του ΕΑΠ, στο μέτρο που μια σειρά αποφάσεις οι οποίες ανήκαν στη δικαιοδοσία του υπουργού Παιδείας πέρασαν στη διοίκηση του ιδρύματος. Επίσης μέλη ΔΕΠ συμμετέχουν στη διοίκηση του Πανεπιστημίου” εξηγεί.

Μελλοντικά σχέδια

Για τον Β. Καρδάση το “σήμερα συμπλέει με δυναμικούς ρυθμούς στο ακαδημαϊκό περιβάλλον των ευρωπαϊκών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων”. Τα μελλοντικά σχέδια; “Η τεχνολογική ώθηση και η περαιτέρω ακαδημαϊκή αναβάθμιση”. Για τον πρόεδρο “το πρώτο σημαίνει τον προσανατολισμό στο ψηφιακό υλικό στο σύνολο των Προγραμμάτων Σπουδών, γεγονός που ανταποκρίνεται στις σημερινές εξελίξεις διεθνώς της εκπαίδευσης εξ αποστάσεως και επιτρέπει τη συνεχή ανανέωση και επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού· το δεύτερο συνεπάγεται τη δημιουργία νέων προγραμμάτων με στόχο την παροχή επιστημονικής γνώσης σε κομβικούς κλάδους της ιδιωτικής οικονομίας, αλλά και την ενίσχυση των ακαδημαϊκών δομών του ιδρύματος”.

Προσφυγικό

“Εχει ουσιαστικά τρεις άξονες”, όπως επισημαίνει ο Β. Καρδάσης. “Ο πρώτος είναι η έρευνα και περιλαμβάνει την ποιοτική και ποσοτική έρευνα επικοινωνιακών, γλωσσικών και εκπαιδευτικών αναγκών και προσδοκιών των προσφύγων με βάση την ηλικία και άλλες αναλυτικές παραμέτρους. Ο δεύτερος στοχεύει στη γλωσσική και πολιτισμική ένταξη και προσαρμογή τους μέσα από δράσεις άτυπης και μη τυπικής εκπαίδευσης. Και ο τρίτος εστιάζει στην κοινωνική ευαισθητοποίηση, στην παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών και σε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη μακροπρόθεσμη εκπαιδευτική ενδυνάμωση των προσφύγων”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025