Παρουσιάστηκε την Πέμπτη 31/03/2022 σε διαδικτυακή εκδήλωση το εκπαιδευτικό υλικό «Δευκαλίωνας: Εκπαίδευση για τις πλημμύρες».

Είναι το αποτέλεσμα συνεργασίας μιας πολυπληθούς ομάδας εκπαιδευτικών που δούλεψε ένα έτος για να το παραγάγει και να καλύψει έτσι ένα σχετικό κενό που υπήρχε στην εκπαίδευση των μαθητών στον τομέα των φυσικών καταστροφών και ειδικά των πλημμυρών. Η εκδήλωση είχε εορταστικό χαρακτήρα.

Στην εκδήλωση από πλευράς πολιτικής ηγεσίας απηύθυναν χαιρετισμό και εγκωμίασαν το έργο η κ. Ζέττα Μ. Μακρή, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, η κ. Σταυρούλα – Μόνικα Καραμαλάκου – Λάππα, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, και η κ. Βασιλική Ζιάκα, Αναπληρώτρια Διευθύντρια της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας.

Χαιρέτισαν την εκδήλωση, επίσης, αντιπροσωπευτικά Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, που βοήθησαν σημαντικά στο όλο έργο, αφού διάβασαν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και έκαναν παρατηρήσεις για τη βελτίωσή τους. Στο πλαίσιο αυτό απηύθυναν ή έστειλαν χαιρετισμό ο κ. Λέκκας Ευθύμιος, Πρόεδρος του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, ο κ. Βουβαλίδης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ, η κ. Λιαράκου Γεωργία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία ΕΚΠΑ, ο κ. Γαβριλάκης Κώστας, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ο κ. Κωτούλας Βασίλειος, Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΑΠ και Οργανωτικός Συντονιστής του ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας.

Τέλος, στην εκδήλωση παρευρέθηκε και ο Δήμαρχος Μουζακίου κ. Στάθης Φάνης, ο οποίος χρηματοδότησε και το ηλεκτρονικό βιβλίο που δημιουργήθηκε και θα αποσταλεί σύντομα στα σχολεία, εκ μέρους του «Ελληνικού Δικτύου Δήμων με ποτάμια», ενώ απέστειλε χαιρετισμό και ο Πρόεδρος του «Ελληνικού Δικτύου Δήμων με ποτάμια» κ. Ιωάννης Ταγκαλέγκας, Δήμαρχος Λιβαδέων.

Στη συνέχεια έγιναν τρεις παρουσιάσεις. Ξεκίνησε ο κ. Ντάνης Αντώνιος, Προϊστάμενος του ΚΕΠΕΑ Μουζακίου παρουσιάζοντας το πώς ξεκίνησε και εξελίχθηκε το έργο στην εισήγηση με θέμα «Αφορμή, κοινή προσπάθεια και πορεία του «Δευκαλίωνα», στη συνέχεια η κ. Μυλωνά Μαρία, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη του ΚΕΠΕΑ Μολάων έκανε την «Παρουσίαση του ιστότοπου του «Δευκαλίωνα: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες» και τέλος ο κ. Βλάχος Ιωάννης, Πρόεδρος της ΠΕΕΚΠΕ έκανε μία «Παρουσίαση ενδεικτικών δραστηριοτήτων του «Δευκαλίωνα: Εκπαίδευση για τις Πλημμύρες».

Ακολούθησαν ενημερώσεις για κάποιες ειδικές εργασίες, όπως το ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Μια εκπαιδευτική προσέγγιση για τις Πλημμύρες μέσα από τη Συστημική του Παρατηρητή» από τον κ. Υφαντή Γεώργιο, μέλος του ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου – Κορδελιού και Βερτίσκου, το υποστηρικτικό εγχειρίδιο με θέμα «Μορφές και πλημμυρική συμπεριφορά των ρεμάτων» από τον κ. Σπανό Σεραφείμ, Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου στο ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας, το «Γλωσσάρι εννοιών και όρων» από τις κ.κ. Ιππέκη Βασιλική, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΠΕ Δυτ. Θεσσαλονίκης και Ριφάκη Νικολέτα, Αναπληρώτρια Προϊσταμένη του ΚΕΠΕΑ Ελευθερίου – Κορδελιού και Βερτίσκου και τέλος, η Ψηφιακή Έκθεση «Συνομιλώντας Με Εικαστικά Έργα Τέχνης … Για Τις Πλημμύρες» από τις κ.κ. Παπαϊωάννου Ιωάννα, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Αχαΐας, Σπαρτινού Μαρία – Γεωργία, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων ΔΔΕ Κυκλάδων και Πετρίδου Βαρβάρα, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Β΄ Αθήνας.

Έρευνα που έχει γίνει σε ευρωπαϊκό επίπεδο και καλύπτει 108 ποταμούς της Ευρώπης πάνω από αιώνα δείχνει την αύξηση της συχνότητας των πλημμυρών λόγω της κλιματικής κρίσης. Το έργο, λοπόν, ξεκίνησε με αφορμή τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανό» που έπληξε, κυρίως, την περιοχή της Θεσσαλίας. Η πρόταση συνεργασίας για την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού για τις πλημμύρες έγινε από το ΚΕΠΕΑ Μουζακίου και έγινε δεκτή κατ’ αρχάς από πολλά ΚΕΠΕΑ της χώρας κι έπειτα από Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φυσικά εκπαιδευτικούς της τάξης.

Κάποια στοιχεία που αφορούν το Έργο:

Είναι ένα έργο 23 συνεργαζόμενων Φορέων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Σχολικών και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων, ΠΕΚΕΣ και 60 εκπαιδευτικών. Η ομάδα δημιούργησε πλαίσιο λειτουργίας και κατεύθυνσης του έργου μέσα από δημόσιες συζητήσεις.

·         Αφορά σε εκπαιδευτικό υλικό 60 δραστηριοτήτων και εργασιών (αυτούσιων και υποστηρικτικών).

·         Οι δραστηριότητες εξετάστηκαν από ομάδες που δημιουργήθηκαν με βάση θεματικές ενότητες. Παρουσιάστηκαν σε 13 ημερίδες σε διάφορους τόπους στην Ελλάδα με γραπτή ανατροφοδότηση.

·         Βελτιώθηκαν μέσα από παρατηρήσεις που έγιναν από 21 Πανεπιστημιακούς δασκάλους και ειδικούς.

·         Υπάρχει φύλλο περιγραφής για κάθε δραστηριότητα, φύλλα εργασίας, πληροφόρησης και υποστηρικτικό υλικό. Υπάρχουν προτάσεις που μπορεί να εφαρμοστούν από τα σχολεία συμβάλλοντας στο όλο έργο.

·         Δημιουργήθηκε Ιστότοπος που παρουσιάζεται το εκπαιδευτικό υλικό.

·        Το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι χορηγία του Δήμου Μουζακίου εκ μέρους του «Ελληνικού Δικτύου Δήμων με ποτάμια» και το εξώφυλλο είναι:

Το έργο τονίζει τη δύναμη της συλλογικότητας και της συλλογικής εργασίας και είναι απόδειξη ότι και σε χαλεπούς καιρούς μπορούν να γίνουν εξαιρετικές συνεργασίες.

Τέλος, ελπίζουμε το έργο να προωθήσει ανάλογες και καλύτερες συνεργασίες τόσο στους χώρους της εκπαίδευσης, όσο και γενικότερα, ιδιαίτερα στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025