“Είναι το υπερσυγκεντρωτικό; Σε καμία περίπτωση” είπε ο Γιώργος Αγγελόπουλος

Εφ’ όλης της ύλης παρέμβαση πραγματοποίησε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Bουλής ο αναπληρωτής ΓΓ του υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Αγγελόπουλος σύμφωνα με την avgi.gr.

«Είναι το νομοσχέδιο υπερσυγκεντρωτικό; Σε καμία περίπτωση», είπε,εξηγώντας: «Πρώτον, το νομοσχέδιο αποδίδει στον κανονισμό και στον οργανισμό περισσότερα από αυτά που απέδιδε οποιοσδήποτε άλλος νόμος για την ανώτατη εκπαίδευση, που έχει ψηφιστεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και μια απλή σύγκριση μπορεί να σας το δείξει. Δεύτερον, ποια είναι η βασική αρχή του νομοσχεδίου για την επίλυση και το δίκτυο αποφάσεων; Είναι οι αποφάσεις να παίρνονται στο πρώτο επίπεδο επίλυσης, βέβαια, στο βαθμό που αυτό δε δημιουργεί ζητήματα σχετικά με το δημόσιο συμφέρον».

Ο ίδιος συνέχισε, λέγοντας ότι υπάρχουν ζητήματα του νομοσχεδίου στα οποία μπορεί να υπάρξουν βελτιώσεις. «Ήδη, ένας βουλευτής μέχρι στιγμής και εγώ θέλω να πω εκ μέρους μου, ότι έχω κατανοήσει πως θα υπάρξουν και κάποιες βελτιώσεις, κυρίως, εκεί, που κάποια σημεία μπορεί να μην είναι λεκτικά, διακριτά και ξεκάθαρα», τόνισε.

Σημεία της ομιλίας του Γ. Αγγελόπουλου στη Bουλή

ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΤΩΝ

Εκτός από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ στα υπό ίδρυση διετή Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ θα μπορούν να σπουδάζουν και οι σπουδαστές των ΙΕΚ, ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιώργος Αγγελόπουλος.
Ειδικότερα όπως είπε ο κ. Αγγελόπουλος “δεν αφαιρούμε το δικαίωμα από τα Ι.Ε.Κ. να έχουν «επίπεδο 5». Αν το αφαιρούσαμε, θα ήταν γόνιμη η κριτική που έγινε για τα διετή, αλλά δεν το αφαιρούμε. Διατηρούμε το δικαίωμα και λέμε, θέλουν αυτά τα παιδιά που θα τελειώσουν το «επίπεδο 5» να έχουν μια επιπλέον μόρφωση μέσα σε ένα Πανεπιστημιακό χώρο και σε ένα χώρο των Τ.Ε.Ι.; Να το κάνουν”.

ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ ΣΤΑ

Σχετικά με τις υποτροφίες ποιοι απαλλάσσονται από τα δίδακτρα;

Σας διαβάζω για να μην υπάρχουν ασάφειες, ότι με βάση την ΕΛΣΤΑΤ κάτω από το όριο της φτώχειας, δηλαδή, με λιγότερο από το 60% του διάμεσου και ετήσιου διαθέσιμου εισοδήματος βρίσκεται το 21,4% του πληθυσμού, δηλαδή, 2,3 εκατομμύρια άτομα και το 29,7% του πληθυσμού ηλικίας 20-24 ετών, που είναι βασικά ο φοιτητικός πληθυσμός, δηλαδή, 150.000 άτομα.

Εμείς, λοιπόν, δε λέμε, να πάμε σε αυτό το ακατόρθωτο 60%, που είναι 2,3 εκατ. άτομα, αλλά να πάμε στο 70%, που είναι αυτοί που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας.

Αν θεωρήσουμε το 70% ως το όριο του διαμέσου εισοδήματος αντί το 60% ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ανέρχεται σε 28% του πληθυσμού, δηλαδή, 3 εκατομμύρια άτομα ενώ με χρηματικούς όρους το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στα 5.264 ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και 11.000 ευρώ, περίπου, για ένα νοικοκυριό με δύο ενήλικες.

Αυτό σημαίνει, ότι δεν μπορούμε να διαιρέσουμε το 5000 διά του 4, αυτό είναι ατομικό.

Εάν, όμως, εδώ χρειάζεται μια παραπάνω διευκρίνιση, πολύ ευχαρίστως θα την κάνουμε.

Εμείς, λοιπόν, τι πάμε με αυτή τη διάκριση να θεραπεύσουμε;

Πάμε ουσιαστικά να δώσουμε στο 27,9% του πληθυσμού τη δυνατότητα να έχει δωρεάν φοίτηση ακόμα και σε εκείνα τα μεταπτυχιακά, τα οποία έχουν τέλη.

ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΑΠΌ ΤΑ ΠΜΣ

Είκοσι τοις εκατό, τέθηκε πολλές φορές το 20% του εισοδήματος το οποίο μπορούν, επιπλέον, του μισθού τους, να παίρνουν τα μέλη ΔΕΠ για μεταπτυχιακά.

Οι περισσότεροι είμαστε απόφοιτοι Πανεπιστημίων, αρκετοί εδώ είμαστε διδάσκοντες σε πανεπιστήμια. Εγώ δεν ευτύχησα να κάνω μεταπτυχιακά και διδακτορικό στην Ελλάδα, το έκανα στο εξωτερικό, από εκεί είναι η εμπειρία μου.

Θα ήθελα, να ρωτήσω το εξής: Υπάρχει ένα Πανεπιστήμιο στην Ευρώπη, στο οποίο οι άνθρωποι οι οποίοι διδάσκουν στο προπτυχιακό – μεταπτυχιακό πρόγραμμα -είναι καθηγητές σε αυτό το Πανεπιστήμιο- να παίρνουν, επιπλέον, χρήματα για το μεταπτυχιακό που διδάσκουν στο ίδιο πανεπιστήμιο;

ΟΙ ΜΙΣΘΟΙ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ

Να κάνουμε όλοι μαζί μια προσπάθεια, να πάμε όλοι μαζί – όλα τα κόμματα, να δεχτούμε, λοιπόν και να πούμε, ότι όλοι μαζί καταθέτουμε μια πρόταση προς τους θεσμούς, να αυξηθούν οι μισθοί συνολικά στη χώρα. Να το κάνουμε. Αλλά, σας ρωτάω, το απλό. Υπάρχει ένα Πανεπιστήμιο στην Ευρώπη, όπου οι άνθρωποι που είναι διορισμένοι και γι’ αυτό που είναι διορισμένοι πρέπει να πληρώνονται, να παίρνουν κάτι παραπάνω.

Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να πω το εξής: Δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη κανένα Πανεπιστήμιο, όπου οι άνθρωποι που θα πληρώνονται, ζητούν παραπάνω μισθό για τη μεταπτυχιακή διδασκαλία. Δεν λέω να πάνε σε άλλο πανεπιστήμιο. Αυτό μπορεί να ισχύει, επί του ιδίου, λοιπόν, επί του ιδίου Πανεπιστημίου. Αν εσείς μας βρείτε ένα, πολύ ευχαρίστως να το δούμε.

ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΓΙΑ ΤΑ

Υπάρχει μια αξιακή διαφορά μεταξύ μας σε σχέση και ένα διαφορετικό αξιακό υπόβαθρο. Διότι εμείς δεν μπορούμε να δεχθούμε, ότι το κίνητρο του πανεπιστημιακού είναι η επιπλέον χρηματική αμοιβή. Αυτό ειπώθηκε ποικιλοτρόπως και εδώ είμαστε -θα έλεγα- πολύ- πολύ ξεκάθαροι. Για μας το κίνητρο του πανεπιστημιακού είναι αυτό που ανέφερε πριν ο κ. Δουζίνας, τίποτε άλλο, τίποτα λιγότερο.

ΕΚΛΟΓΕΣ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΟΡΓΑΝΩΝ ΣΤΑ ΑΕΙ

Επίσης, υπάρχει το ζήτημα της εκλογής των οργάνων διοίκησης. Ήταν ένα θέμα που το Υπουργείο το έχει «ταλανίσει» σε μεγάλο χρονικό διάστημα και μάλιστα -θα θυμάστε ίσως- επειδή αυτό το νομοσχέδιο πολύ μεγάλο βάθος διαβούλευσης, το Φεβρουάριο όταν εκλήθησαν οι Κοσμήτορες -πρώτη φορά σε νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση εκλήθησαν οι Κοσμήτορες από όλες τις σχολές της χώρας το Υπουργείο για διαβούλευση – χωρίς όριο χρόνου.

Όταν εκλήθησαν η αρχική πρόταση ήταν λίγο διαφορετική

Τι λέμε, λοιπόν εμείς; Εμείς λέμε, ότι πρέπει να τελειώνει η κομματοκρατεία στις εκλογές των Πρυτανικών οργάνων. Και τι πρέπει να επέλθει; Πρέπει να επέλθει μια συναίνεση. Η συναίνεση είναι το ζητούμενο. Δεν μπορεί να είναι «μια ζαριά» οι πρυτανικές εκλογές με τη λογική όπως θα έλεγε και ο Δουζίνας «ο νικητής τα παίρνει όλα».

Επομένως, πρέπει να υπάρχει κοινωνική συναίνεση. Αυτό είναι το αίτημα. Οι πρυτανικές αρχές να εκφράζουν το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας, χωρίς αποκλεισμούς και αυτό κάνουμε. Βεβαίως, το παράδειγμα της κυβέρνησης σε σχέση με το Πανεπιστήμιο είναι διαφορετικό. Το Πανεπιστήμιο δεν είναι εκτελεστική εξουσία, είναι κάτι διαφορετικό. Το Πανεπιστήμιο από την αρχή της ίδρυσής του είναι ένας χώρος κοινωνικής συναίνεσης προς όλους και για όλους. Επιτρέψτε μου να πω ότι ίσως και αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο, η κοινωνία στις δημοσκοπήσεις φαίνεται να εμπιστεύεται το Πανεπιστήμιο περισσότερο από άλλους θεσμούς, το πρότυπο του ευρωπαϊκού Universitas. Μακριά από οπισθοδρομικές αντιμεταρρυθμίσεις τύπου 4009.

Όσον αφορά τη συμμετοχή στο Πρυτανικό Συμβούλιο και αν ο Πρύτανης και οι Αντιπρυτάνεις είναι ξεχωριστοί θεσμοί, στη δική μας αντίληψη δεν είναι. Εφόσον μετέχουν του πρυτανικού σχήματος είναι κοινωνοί μιας διοίκησης του Πανεπιστημίου, αυτής που λέμε ότι πρέπει να είναι με κοινωνική συναίνεση. Επομένως, γι’ αυτό βάζουμε και το περιθώριο στις θητείες.

Μιλήσατε για διογκωμένα και δυσκίνητα όργανα. Δηλαδή, λέτε να μη συμμετέχουν όλα τα τμήματα στη Σύγκλητο και πείτε το ξεκάθαρα για να ακουστεί. Εμείς, λέμε να συμμετέχουν όλα τα θέματα στη Σύγκλητο και αυτό δεν είναι μόνο θέμα Δημοκρατίας, είναι θέμα σεβασμού των διαφορετικών κλάδων των επιστημονικών. Το να συμμετέχουν όλα τα τμήματα στη Σύγκλητο σημαίνει αυτό το πράγμα ακριβώς.

Γιατί δίνουμε τετραετή θητεία στους Πρυτάνεις. Διότι, θέλουμε όλοι οι Πρυτάνεις και αυτοί που τους εκλέγουν, να έχουν ίση μεταχείριση. Κάποιοι έχουν εκλεγεί σε άλλες ημερομηνίες και ξέρετε πολύ καλύτερα από μένα ότι υπάρχουν διαφορετικές ημερομηνίες εκλογής Πρυτάνεων, διότι, γίνονται ενστάσεις. Θέλετε να πείτε ότι αυτός που έκανε ένσταση και τελικά μπήκε σε αργότερη ημερομηνία, να κάνει λιγότερη θητεία ως Πρύτανης. Εμείς, εμπιστευόμαστε την ακαδημαϊκή κοινότητα που τους εξέλεξε.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Ενισχύουμε την αξιολόγηση και δεν το θεωρούμε κακό. Ενισχύουμε την αξιολόγηση, για την οποία, όλοι κόπτονται, από φορείς που έχουν διαφορετική αποστολή. Άλλη η αποστολή της ΑΔΙΠ, η οποία, είναι να πιστοποιεί και να αξιολογεί σε τακτά χρονικά διαστήματα και άλλη η αποστολή αυτών των οργάνων που σχηματίζουμε εμείς.

Όσον αφορά το θέμα της έρευνας, μάλλον κάποιοι δε θυμούνται ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρξε ένας διωγμός των ερευνητικών κέντρων. Να θυμίσω ότι οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν ως στόχο να συρρικνώσουν τα ερευνητικά κέντρα σε απλά ινστιτούτα και να συνενώσουν κέντρα που δεν είχαν καμία σχέση μεταξύ τους. Παράδειγμα, το ΕΚΕ, μοναδικό στη χώρα, θα συρρικνώνονταν ως ινστιτούτο σε εντελώς ανόμοια άλλα ερευνητικά ιδρύματα. Να θυμίσω ότι τα ποσά που δίνονται για ερευνητικές υποτροφίες από το ΙΚΥ σήμερα, όχι θα δοθούν, δίνονται και έχουν δοθεί, είναι τα μεγαλύτερα της τελευταίας δεκαετίας. Να θυμίσω ότι το ΕΛΙΔΕΚ είναι η θεσμική θωράκιση αυτής της διαδικασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025