«Όπως κάθε χρόνο, από την Πέμπτη 1 Απριλίου έως την Παρασκευή 9 Απριλίου 2021 θα υποβληθούν οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών για από την υπηρεσία λόγω συνταξιοδότησης» αναφέρει στο ενημερωτικό του ο και συνεχίζει:

Στο ενημερωτικό που ακολουθεί παρατίθενται κάποιες χρηστικές πληροφορίες. Ας δούμε αρχικά τις περιπτώσεις παραιτήσεων:

 Α. Αυτοδίκαιες εκπαιδευτικών :

Μετά την έκδοση του Ν. 4369/2016 (ΦΕΚ τ. Α΄ 33/27-2-2016), εκδόθηκε η  υπ’αριθμ. 6497/4-3-2016 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης με την οποία αντικαταστάθηκε η παρ. 1 του άρθρου 155 και καταργήθηκε η παρ. 2 του άρθρου 155 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007). Επομένως οι υπάλληλοι απολύονται αυτοδικαίως από την Υπηρεσία, λόγω ορίου ηλικίας, με τη συμπλήρωση του εξηκοστού εβδόμου (67ου) έτους της ηλικίας τους (άρθρο 59 του Ν. 4369/2016). Το δικαίωμα όμως παραίτησης των υπαλλήλων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 148 του Υπαλληλικού Κώδικα, του άρθ. 36 (παρ. 20) του Ν. 4186/2013 και του άρθ. 33 (παρ. 2) του Ν.4386/2016 για τους εκπαιδευτικούς, δεν αίρεται.

Μετά τα ανωτέρω, την επομένη της λήξης του διδακτικού έτους 2020-2021, δηλαδή από 1-7-2021, θα απολυθούν μόνον όσοι εκπαιδευτικοί γεννήθηκαν το έτος 1953 (ανεξαρτήτως του μήνα γέννησης), ενώ οι γεννηθέντες το έτος 1954 θα απολυθούν με τη λήξη του διδακτικού έτους 2021-2022 (1-7-2022), αφού ως ημερομηνία γέννησης, για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 155 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους γέννησης (οι εκπαιδευτικοί απολύονται αυτοδίκαια με τη λήξη του διδακτικού έτους – αρ. 4 παρ. 1 του Ν. 3687/2008). Οι εκπαιδευτικοί που εμπίπτουν στην ως άνω περίπτωση (γεννηθέντες το έτος 1953) θα ενημερωθούν με σχετικές διαπιστωτικές πράξεις εντός του Φεβρουαρίου. Είναι σαφές ότι οι  γεννηθέντες το 1953 εκπαιδευτικοί διανύουν πλέον το 68ο έτος της ηλικίας τους το 2021!

 Β. Αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών :

1.Οι αιτήσεις παραίτησης υποβάλλονται, γίνονται αποδεκτές και λύεται η υπαλληλική σχέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α΄ 26/9-2-2007). Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού:

α. αίρεση, όρος ή προθεσμία στην αίτηση παραίτησης θεωρούνται ότι δεν έχουν γραφεί (παρ. 1)

β. η παραίτηση θεωρείται ότι δεν έχει υποβληθεί, εάν κατά την υποβολή της ισχύουν τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2: «Η παραίτηση θεωρείται ότι δεν έχει υποβληθεί αν κατά την υποβολή της εκκρεμεί ποινική δίωξη για πλημμέλημα από τα αναφερόμενα στην περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 8 ή για κακούργημα ή πειθαρχική δίωξη ενώπιον του υπηρεσιακού συμβουλίου για παράπτωμα που μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης ή αν η ποινική ή πειθαρχική δίωξη ασκηθεί μέσα σε δύο (2) μήνες από την υποβολή της αίτησης παραίτησης και πριν την αποδοχή της. Στην περίπτωση άσκησης πειθαρχικής δίωξης μετά την υποβολή αίτησης παραίτησης, εφόσον η πειθαρχική υπόθεση δεν εκδικασθεί σε πρώτο βαθμό εντός έξι (6) μηνών, ο υπάλληλος δικαιούται να υποβάλει νέα αίτηση παραίτησης κατά τους όρους του παρόντος άρθρου».

και γ. ο/η υπάλληλος που έχει τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υπαλληλικού Κώδικα, δεν έχει δικαίωμα να παραιτηθεί πριν λήξει ο χρόνος που ορίζεται στη διάταξη αυτή. Η ανωτέρω διάταξη αφορά το χρόνο εκπαιδευτικής άδειας και σύμφωνα με το άρθρο 36 (παρ. 21) του Ν. 4186/2013, ο χρόνος υποχρέωσης παραμονής στην Υπηρεσία καθορίστηκε ίσος με το χρόνο της εκπαιδευτικής άδειας και πάντως όχι μεγαλύτερος των πέντε (5) ετών. Για τις περιπτώσεις υπαίτιας διακοπής της εκπαιδευτικής άδειας ή αθέτησης των σχετικών υποχρεώσεων, ισχύουν τα οριζόμενα στις διατάξεις των Ν. 2986/2002 (άρθ. 9 παρ. 1), 4186/2013 (άρθ. 36 παρ. 21),  και 4235/2014 (άρθ. 68 παρ. 2).

  1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 (παρ. 2) του Ν. 3687/2008, όπως ισχύει σήμερα (άρθρο 36, παρ. 20 του Ν. 4186/2013 και άρθρο 33, παρ. 2, του ν. 4386/2016): «Οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που υποβάλλονται μετά την 31η Μαΐου, καθώς και κατά τη διάρκεια του αμέσως επόμενου διδακτικού έτους, γίνονται αποδεκτές με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων (Κ.Υ.Σ.Π.Ε., Κ.Υ.Σ.Δ.Ε.), για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημόσιου Νοσοκομείου, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους. Αίτηση παραίτησης μόνιμου/μόνιμης εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που υποβάλλεται το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου θεωρείται ότι έχει γίνει αποδεκτή και λύεται αυτοδικαίως η υπαλληλική σχέση, στις 31 Αυγούστου».

Μετά τα παραπάνω, αιτήσεις για παραίτηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007), που θα υποβληθούν από εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης :

Α.  Το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου 2021, θα γίνουν αποδεκτές από την Υπηρεσία/ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (άρθρο 19 παρ.7 της υπ’αριθμ. 105657/Δ1/8-10-2002, ΦΕΚ τ. Β΄ 1340/16-10-2002 Υπουργικής Απόφασης) και θα λυθεί αυτοδίκαια η υπαλληλική σχέση στις 31-8-2021 (τελευταίος μήνας εργασίας και μισθοδοσίας ο Αύγουστος του 2021).

Τα ανωτέρω ισχύουν (αποδοχή παραίτησης και λύση της υπαλληλικής σχέσης) μόνο στην περίπτωση κατά την οποία ο αιτών/η αιτούσα εκπαιδευτικός δεν αναιρέσει, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός (1) μηνός που δικαιούται, την αίτηση παραίτησης που έχει υποβάλει κατά το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου του 2021 (άρθρο 148 παρ. 4 του Υ.Κ. – Ν. 3528/2007).

   Οι ημερομηνίες υποβολής αίτησης παραίτησης και παρέλευσης αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός για ανάκληση, αφού στην περίπτωση που η εναρκτήρια ή η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων είναι αργία, η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα, καθορίζονται αυστηρά ως εξής :

Ημερομηνία
αίτησης παραίτησης
Δικαίωμα ανάκλησης

εντός μηνός, μέχρι

Πέμπτη 1-4-2021 Παρασκευή 30-4-2021
Παρασκευή  2-4-2021 Δευτέρα 3-5-2021
Δευτέρα 5-4-2020 Τρίτη 4-5-2021
Τρίτη  6-4-2021 Τετάρτη 5-5-2021
Τετάρτη 7-4-2021 Πέμπτη  6-5-2021
Πέμπτη 8-4-2021 Παρασκευή 7-5-2021
Παρασκευή  9-4-2021 Δευτέρα   10-5-2021

 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Όπως και το 2020 λόγω της πανδημίας, υπάρχει περίπτωση οι εκπαιδευτικοί να υποβάλουν ηλεκτρονική υποβολή αίτησης παραίτησης και ανάκλησης αυτής. Κάτι τέτοιο θα γίνει γνωστό αργότερα.

Οι εκπαιδευτικοί που θα υποβάλουν αίτηση κατά το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου 2021, θα πρέπει να ζητούν να παραιτηθούν από την Υπηρεσία και όχι να συνταξιοδοτηθούν, αφού η αίτηση για συνταξιοδότηση έπεται της λύσης της υπαλληλικής σχέσης.  Η αποδοχή της αίτησης παραίτησης από την Υπηρεσία, θα γίνει αυτοδίκαια (εκτός των περιπτώσεων που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα, Ν. 3528/2007 και για τους εκπαιδευτικούς που έχουν τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υπαλληλικού Κώδικα), και η υπαλληλική σχέση θα λυθεί στις 31-8-2021, χωρίς ωστόσο η ανωτέρω αποδοχή να κατοχυρώνει απαραίτητα συνταξιοδοτικό δικαίωμα και άμεση καταβολή της σύνταξης. Για το λόγο αυτό και ειδικότερα μετά την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 1 του Ν. 4336/2015,όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 4337/2015 και του άρθρου 1 του Ν. 4342/2015, για την αποφυγή φαινομένων ανάκλησης παραιτήσεων που θα γίνουν αποδεκτές, οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να παραιτηθούν θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, αναφορικά με τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος (συμπλήρωση του ελάχιστου απαιτούμενου χρόνου-απαιτούμενο όριο ηλικίας), και άμεσης καταβολής της σύνταξης.

Σημειώνεται ότι με το άρθρο 4, παρ. 10, περ. α και β του Ν. 4151/2013 (ΦΕΚ τ. Α΄ 103/29-4-2013), ρυθμίζεται η επαναφορά στην Υπηρεσία μετά από αίτηση του υπαλλήλου που παραιτήθηκε από πλάνη περί τα πράγματα που δεν πληρούσε τους όρους και τις προϋποθέσεις για την άμεση καταβολή της σύνταξης του, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 3 μηνών από την ημερομηνία που φέρει το έγγραφο της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων. Το χρονικό διάστημα από την αποχώρηση από την Υπηρεσία μέχρι την επαναφορά σε αυτή δεν λογίζεται συντάξιμο και δεν καταβάλλονται αποδοχές για αυτό. Το διάστημα αυτό μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα δύο έτη! 

Τα δικαιολογητικά για την παραίτηση των εκπαιδευτικών είναι τα ακόλουθα:

1.Αίτηση

Για απονομή κύριας σύνταξης, επικουρικών συντάξεων και ασφαλιστικής παροχής (εφάπαξ).

Υποβάλλεται εις τετραπλούν και επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση σχετικά με τη σύνταξη. Στην ως άνω αίτηση θα πρέπει να δηλωθεί το υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας, για το Ταμείο Πρόνοιας.

  1. Απαραίτητα δικαιολογητικά για συνταξιοδότηση :

1) Πρόσφατο Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (εις πενταπλούν)

2) Πιστοποιητικό τύπου Α΄ (μόνο για τους άντρες) εφόσον δεν υπάρχει στο προσωπικό μητρώο (εις διπλούν)

3) Φωτοαντίγραφο του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας και των δύο όψεων (εις πενταπλούν)

4) Φωτοαντίγραφο Εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος ή άλλου αποδεικτικού μέσου, από το οποίο να προκύπτει ο Α.Φ.Μ. (εις πενταπλούν)

5) Φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου του λογαριασμού (με πρώτο το επώνυμο του συνταξιούχου) που επιθυμείτε να πιστώνεται η σύνταξή σας. Σε περίπτωση που δεν αναγράφεται ο IBAN (International Bank Account Number) μπορείτε να τον μάθετε από το υποκατάστημα της Τράπεζά όπου ανοίξατε το λογαριασμό σας (εις πενταπλούν)

6) Φωτοαντίγραφα αποδεικτικών στοιχείων ΑΜΚΑ και Αριθμού Μητρώου Ασφαλισμένου (ΑΜΑ), από ασφάλιση που προηγήθηκε του διορισμού στο Δημόσιο (εις πενταπλούν)

7) Πιστοποιητικό εκπαιδευτικού ιδρύματος φοίτησης των παιδιών που σπουδάζουν (εις διπλούν)

8) Σε περίπτωση Διαζυγίου: Το διαζευκτήριο & Δικαστική απόφαση επιμέλειας παιδιών αν υπάρχουν ανήλικα τέκνα ή ενήλικα που σπουδάζουν (εις διπλούν)

9) Σε περίπτωση που υπάρχει γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής (για αναπηρία 67% και άνω) είτε του συνταξιούχου είτε κάποιου μέλους της οικογενείας του, καλό είναι να προσκομίζεται (εις διπλούν)

10) Σε περίπτωση Αναγνώρισης Προϋπηρεσίας ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΠΡΙΝ ΤΟ 1983 που έχει πληρωθεί από τους ίδιους, αποδείξεις από τα αντίστοιχα ταμεία (εις τριπλούν)

11) Σε περίπτωση Διαδοχικής Ασφάλισης ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 1-1-1983: Βεβαιώσεις από τους αντίστοιχους ασφαλιστικούς φορείς (εις τριπλούν)

12) Για τις περιπτώσεις αναγνώρισης προϋπηρεσιών ιδιωτικού τομέα, στρατιωτικής θητείας, προσόντος διορισμού, πλασματικού χρόνου παιδιών, ετών σπουδών κλπ., θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να προσκομίζουν τις σχετικές πράξεις ή τους αριθμούς πρωτοκόλλου υποβολής των αιτήσεων, στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική πράξη, καθώς και βεβαίωση για το υπόλοιπο ή την εξόφληση των οφειλών της αναγνώρισης.

Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με συνταξιοδοτικά θέματα οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι μπορούν να απευθύνονται στο Νομικό Σύμβουλο της ΟΛΜΕ:

Β1. ΠΑΡΑΙΤΗΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΚΥΣΔΕ

Μετά την 31η Μαΐου 2021, καθώς και κατά τη διάρκεια του αμέσως επόμενου διδακτικού έτους, θα γίνουν αποδεκτές με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη του ΚΥΣΔΕ, για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημοσίων Νοσοκομείων, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι όλα τα χρόνια που εκπροσωπούσαμε τους εκπαιδευτικούς είχαμε κατορθώσει να ικανοποιούνται σχεδόν όλες οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους μέσω ΚΥΣΔΕ! Μετά την αποχώρηση μας από το ΚΥΣΔΕ προφανώς δε γνωρίζουμε ποια θα είναι η θέση του Συμβουλίου από το οποίο θα απουσιάζουν δημοκρατικά εκλεγμένοι αιρετοί μετά τις «ηλεκτρονικές εκλογές»-παρωδία!

Σημειώνεται ότι οι παραιτήσεις για λόγους υγείας δεν έχουν κανένα από τα συνταξιοδοτικά ευεργετήματα της απόλυσης κατά τις διατάξεις του άρθρου 153 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), για σωματική ή πνευματική ανικανότητα και για το λόγο αυτό οι ενδιαφερόμενοι / ες εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί/ές ως προς τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και άμεσης καταβολής της σύνταξης.

   Η υπαλληλική σχέση λύεται με την κοινοποίηση της Υπουργικής Απόφασης στον ενδιαφερόμενο. Αν η απόφαση αυτή δεν κοινοποιηθεί μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από τη δημοσίευσή της στην εφημερίδα της κυβέρνησης, η υπαλληλική σχέση λύεται αυτοδίκαια με την πάροδο του εικοσαημέρου από τη δημοσίευση στην εφημερίδα της Κυβέρνησης (άρθρο 156 του Υπαλληλικού Κώδικα). Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 3 και 4 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα και του άρθρου 4, παρ. 10 περ. α και β του Ν. 4151/2013, έχουν εφαρμογή και στις ως άνω αιτήσεις.

Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4305/2014 (άρθ. 28), σύμφωνα με τις οποίες η Υπηρεσία υποχρεούται να προβεί αυτεπάγγελτα σε έλεγχο γνησιότητας των υποχρεωτικών και λαμβανομένων υπόψη για διορισμό, πρόσληψη ή εν γένει υπηρεσιακή κατάσταση, δικαιολογητικών (σχετική και η υπ’αριθμ. 31792/8-12-2014 εγκύκλιος του Υπουργείου Δ.Μ.Η.Δ.).

   Τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν τις αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις είναι τα ακόλουθα:

Α. Δικαιολογητικά που εκδίδονται από την ΥΠΗΡΕΣΙΑ

1) Διαβιβαστικό της αίτησης της/του εκπαιδευτικού, στο οποίο μεταξύ άλλων πρέπει απαραιτήτως να βεβαιώνεται η παρακώλυση, ή μη, της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραίτησης και λύσης της υπαλληλικής σχέσης της/του εκπαιδευτικού.

2) Πιστοποιητικό Υπηρεσιακών Μεταβολών (Π.Υ.Μ.), το οποίο θα πρέπει είναι πλήρες και να αναγράφονται:

  • Ο αριθμός μητρώου,
  • Η ημερομηνία γέννησης,
  • Η Υπουργική Απόφαση και το Φ.Ε.Κ. διορισμού,
  • Η ορκωμοσία,
  • Η ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας,
  • Η ημερομηνία μονιμοποίησης,
  • Η τελευταία βαθμολογική κατάταξη,
  • Οι κατατάξεις σε Μισθολογικά Κλιμάκια (Μ.Κ.) σύμφωνα με τις μισθολογικές διατάξεις που ίσχυαν κάθε φορά,
  • Ο συνολικός χρόνος της αναγνωρισμένης προϋπηρεσίας για μισθολογική εξέλιξη (θα πρέπει να αναφέρονται και οι ημερομηνίες που είχε προσφερθεί η συγκεκριμένη προϋπηρεσία),
  • Ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας μέχρι και την ημέρα υποβολής της αίτησης παραίτησης,
  • Ο χρόνος της άδειας άνευ αποδοχών,
  • Ο χρόνος της υπηρεσιακής άδειας με ή χωρίς αποδοχές,
  • Στην υπηρεσιακή άδεια με αποδοχές αν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις εκ του νόμου {άρ.58 του Ν.3528/2007(26 Α΄) και του άρ.9 του Ν.2986/2002 (24 Α΄) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει}.
  • Η διευκρίνιση ότι «δεν έχει επιβληθεί ποινή, και δεν εκκρεμεί ποινική ή πειθαρχική δίωξη σε βάρος του/της εκπαιδευτικού και, συνεπώς, πληρούνται οι προϋποθέσεις παραίτησης και δεν συντρέχουν οι λόγοι που περιγράφονται στην παρ.2 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – Φ.Ε.Κ.26τ. Α΄/9-2-2007)».

3) Βεβαίωση Ελέγχου Γνησιότητας Δικαιολογητικών [σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 28 του Ν.4305/2014], στην οποία θα αποτυπώνεται με σαφήνεια ότι «από τον έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι τα δικαιολογητικά είναι γνήσια».

ΠΡΟΣΟΧΗ: αίτηση παραίτησης που δεν συνοδεύεται από την ανωτέρω βεβαίωση δεν μπορεί να εισαχθεί στο αντίστοιχο Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ / ΚΥΣΔΕ).

Β. Δικαιολογητικά που υποβάλλονται από τις/τους ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

1) Αίτηση της /του εκπαιδευτικού, η οποία υποβάλλεται στη Διεύθυνση που ανήκει οργανικά και διαβιβάζεται με σχετικό έγγραφο από τη Διεύθυνση στα αρμόδια Τμήματά μας και όχι από την ίδια ή τον ίδιο εκπαιδευτικό μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Επισημαίνεται ότι η/ο εκπαιδευτικός στην αίτηση παραίτησης θα πρέπει να γράφει για ποιο λόγο ζητά να παραιτηθεί από την Υπηρεσία σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις π.χ. για λόγους υγείας ή για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, και όχι για λόγους συνταξιοδότησης, ή για προσωπικούς λόγους ή επαγγελματικούς λόγους, κλπ.

2) Υπεύθυνη Δήλωση της /του εκπαιδευτικού, στην οποία αναγράφονται:

  • οι επικαλούμενοι λόγοι (υγείας ή οικογενειακοί)
  • το έτος έναρξης πρώτης ασφάλισης
  • αν γνωρίζουν, ή όχι, για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και
  • την άμεση καταβολή της σύνταξής τους μετά την λύση της υπαλληλικής τους σχέσης.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Κατά τη συμπλήρωση της Υπεύθυνης Δήλωσης, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω ύπαρξης φαινομένων ανάκλησης παραίτησης εκπαιδευτικών που θεμελιώνουν μεν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, χωρίς όμως να τους καταβάλετε άμεσα η σύνταξη, επειδή δεν συμπληρώνουν το απαραίτητο όριο ηλικίας για την καταβολή της. Επειδή τα τελευταία χρόνια οι συνταξιοδοτικές διατάξεις είναι πολλές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για τις/τους εκπαιδευτικούς ισχύουν ειδικές διατάξεις, προτείνεται οι ενδιαφερόμενες/ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να απευθύνονται στο Γ.Λ.Κ. ή στον Ε.Φ.Κ.Α. (προσκομίζοντας πρόσφατο πιστοποιητικό υπηρεσιακών μεταβολών και βεβαίωση αποδοχών του τρέχοντος μήνα) προκειμένου να ενημερωθούν έγκυρα για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος.

3)Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για λόγους υγείας υποβάλλονται δικαιολογητικά από Δημόσιο Νοσοκομείο ή Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας ή από την Ανώτατη Στρατιωτική Υγειονομική Επιτροπή (Α.Σ.Υ.Ε.) όταν πρόκειται για ειδικές παθήσεις.

4) Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, αναγράφονται υποχρεωτικά (στη σχετική Υπεύθυνη Δήλωση) οι επικαλούμενοι λόγοι και υποβάλλονται δικαιολογητικά (π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, βεβαίωση εργασίας συζύγου σε άλλη πόλη/χώρα, κλπ.) που να αποδεικνύουν τους παραπάνω λόγους.

Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις περιπτώσεις εκπαιδευτικών οι οποίες/οι οποίοι βρίσκονται σε άδεια άνευ αποδοχών και ιδίως όσων έχουν εξαντλήσει τον ανώτατο χρόνο χορήγησής της (5 έτη). Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλουν να ενημερώνουν τις /τους εκπαιδευτικούς έγκαιρα για την υποχρέωσή τους να αναλάβουν υπηρεσία μετά τη λήξη της άδειας άνευ αποδοχών και για τις πειθαρχικές συνέπειες που επισύρει η αδικαιολόγητη αποχή από τα καθήκοντά τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα παραπομπής στα πειθαρχικά συμβούλια και άσκοπης γραφειοκρατίας.

 

Γ. Άλλες περιπτώσεις παραίτησης είναι η αυτοδίκαιη παραίτηση λόγω κατοχής δεύτερης θέσης στο Δημόσιο, σε περίπτωση θανάτου και σε περίπτωση σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας.

Σχετικά με την πρώτη περίπτωση εκπαιδευτικός που διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35, παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007-Φ.Ε.Κ. 26 τ.Α΄/9-2-2007).

Παράλληλα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρο 153 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007-Φ.Ε.Κ. 26  τ.Α΄/9-2-2007), ο υπάλληλος απολύεται ύστερα από απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, αν διαπιστωθεί σωματική ή πνευματική ανικανότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 100, 165 και 167 του Υπαλληλικού Κώδικα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η έκδοση σχετικού πιστοποιητικού από Δευτεροβάθμια ή Ειδική Υγειονομική Επιτροπή.

Αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο για την απόλυση εκπαιδευτικών λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας είναι το οικείο Π.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 21 του άρθρο 11 και παρ. 22 του άρθρο 12 του Π.Δ. 1/2003-Φ.Ε.Κ. 1/τ. Α΄/ 3-1-2003). Η σχετική πράξη εκδίδεται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Για τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων αρμόδιο είναι το οικείο Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. ή Α.Π.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 15 του άρθρο 15 και παρ. 16 του άρθρο 16 του Π.Δ. 1/2003). Για τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων αρμόδιο είναι το Κ.Υ.Σ.Π.Ε. ή Κ.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 14 του άρθρο 17 και παρ. 14 του άρθρο 18 του Π.Δ. 1/2003).

Σημειώνεται ότι για τους εκπαιδευτικούς που απολύονται για το λόγο αυτό, ισχύουν διαφορετικές προϋποθέσεις όσον αφορά τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Για τις περιπτώσεις αναγνώρισης προϋπηρεσιών ιδιωτικού τομέα, στρατιωτικής θητείας, προσόντος διορισμού, πλασματικού χρόνου παιδιών, ετών σπουδών, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να προσκομίζουν τις σχετικές πράξεις ή τους αριθμούς πρωτοκόλλου υποβολής των αιτήσεων, στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική πράξη, καθώς και βεβαίωση για το υπόλοιπο ή την   εξόφληση των οφειλών της αναγνώρισης.

Σχετικά με τις παραιτήσεις εκπαιδευτικών υπενθυμίζουμε ότι από το 2010-2020 οι συνολικές αποχωρήσεις των εκπαιδευτικών από όλη την εκπαίδευση πλησιάζουν τις 40.000 εκ των οποίων σχεδόν οι 24.600 προέρχονται από τη Δευτεροβάθμια! Για την Δευτεροβάθμια τα αναλυτικά στοιχεία των αποχωρήσεων είναι τα εξής:

ΕΤΟΣ ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ
2010 2839
2011 3503
2012 3186
2013 3442
2014 3235
2015 1836
2016 977
2017 509
2018 890
2019 1676
2020 2470

 

Είναι προφανές ότι με δεδομένο ότι το 55%  όλων των υπηρετούντων καθηγητών (μονίμων και αναπληρωτών) είναι σε ηλικίες πάνω από 52 ετών, αρκετοί εκπαιδευτικοί  έχουν πλέον σχεδόν 50 χρόνια διαφορά ηλικίας με τους μαθητές τους! Να θυμίσουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση της σχετικής κατάταξης με τους πιο ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς σε όλη την ΕΕ! Παρότι η παιδαγωγική και διδακτική εμπειρία, που συσσωρεύεται στους «παλιούς» καθηγητές είναι εξαιρετικής σημασίας για το εκπαιδευτικό σύστημα, μια τόσο μεγάλη διαφορά ηλικίας θα δυσχεράνει πολύ την επικοινωνία με τους μαθητές και την κατανόηση της ψυχικής τους ιδιομορφίας. Οι εκπαιδευτικοί μεγάλης ηλικίας και με πολλά χρόνια υπηρεσίας είναι αυτοί που απειλούνται περισσότερο από το «σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης» (burnout) και θεωρείται βέβαιο ότι η αύξηση της μέσης ηλικίας των εκπαιδευτικών θα αυξήσει το ποσοστό όσων πάσχουν από burnout και άρα θα μειώσει την αποδοτικότητά τους, με προφανείς συνέπειες στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος! Είναι προφανές ότι οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, αποτελούν και συνθήκες μάθησης των μαθητών μας!

     Το αίτημα για πλήρη σύνταξη στα 60 με 30 χρόνια εργασίας, ώστε να ανανεωθεί το έμψυχο δυναμικό της εκπαίδευσης, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να αμβλυνθεί το οξύ πρόβλημα της ανεργίας των νέων εκπαιδευτικών, παραμένει πάντα στην πρώτη γραμμή! Η αναγκαιότητα μαζικών μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, με δεδομένο ότι τη φετινή χρονιά εργάζονται συνολικά 49.000 αναπληρωτές/τριες είναι προφανής και ζωογόνος για όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επιβάλλεται προφανώς οι 10.500 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση να γίνουν άμεσα εντός του 2021 και όχι σε βάθος διετίας.

     Να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι οι συνάδελφοι και οι συναδέλφισσες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί/ες σχετικά με την υποβολή της παραίτησης τους. Πολλές φορές  η βιασύνη οδηγεί σε εσφαλμένες επιλογές. Η παραίτηση από την Υπηρεσία είναι μια πολύ σοβαρή απόφαση ζωής! Σε κάθε περίπτωση η όποια επιλογή θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης και ουσιαστικής ενημέρωσης! Συνεπώς, επειδή τα τελευταία χρόνια έχουν επέλθει πολλές μεταβολές στις συνταξιοδοτικές διατάξεις και ως εκ τούτου κάθε εκπαιδευτικός αποτελεί μία ξεχωριστή συνταξιοδοτική περίπτωση κρίνεται απαραίτητο πριν την υποβολή της αίτησης παραίτησης οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν  προκειμένου να είναι σίγουροι πως έχουν όλες τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Σε κάθε περίπτωση οι εκπαιδευτικοί είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την υποβολή της αίτησης παραίτησης και ο ρόλος των ΔΔΕ είναι επικουρικός και όχι συμβουλευτικός.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Η Κυβέρνηση των «αρίστων» της ΝΔ 10 μήνες τώρα, εργαλειοποιεί την πανδημία και ψηφίζει το ένα νομοσχέδιο μετά το άλλο προκειμένου να πραγματοποιηθούν ανενόχλητα μεγάλες έκτασης οικονομικές αναδιαρθρώσεις, που μεταξύ άλλων, αφορούν στην ιδιωτικοποίηση βασικών κοινωνικών αγαθών όπως η Παιδεία, η Υγεία και η Κοινωνική Ασφάλιση!  Την ίδια στιγμή οχυρώνεται πίσω από την καταστολή και τον αυταρχισμό επιδιώκοντας ένα γενικό σιωπητήριο στην ελληνική κοινωνία. Για Τρίτη φορά εκδίδει γενικό απαγορευτικό αναστολής του άρθρου 11 του Συντάγματος με αστυνομική διαταγή επιβάλλοντας απαγόρευση συναθροίσεων!

Παράλληλα ετοιμάζεται να υλοποιήσει τις καταστροφικές ρυθμίσεις που προβλέπει το «εθνικό μνημόνιο» Πισσαρίδη για την εργασία και την κοινωνική ασφάλιση! Να θυμίσουμε τρεις βασικές αλλαγές που προτείνουν οι «σοφοί» για την κοινωνική ασφάλιση:

  1. Προκρίνεται η «ενίσχυση της αναλογικότητας και διαφάνειας του δημόσιου διανεμητικού πρώτου πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης». Αυτό σημαίνει πως καταργείται πλήρως ο αναδιανεμητικός ρόλος του ασφαλιστικού, με αποτέλεσμα εάν κάποιος εργαζόμενος εργαζόταν ως χαμηλόμισθος, θα είναι καταδικασμένος σε ακραία φτώχεια όταν βγει στη σύνταξη. Μέχρι σήμερα οι συντάξεις πληρώνονται από τις εισφορές των εργαζόμενων, σύμφωνα με την αρχή της αλληλεγγύης των γενεών! Με την κατάργηση που προτείνεται προκύπτει το εύλογο ερώτημα πώς θα πληρώνονται οι συντάξεις των σημερινών και αυριανών συνταξιούχων;
  2. Όσον αφορά την επικουρική ασφάλιση προβλέπεται «μετάβαση από διανεμητικό σε κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής σύνταξης, με άμεση εφαρμογή για όσους εισέρχονται στην αγορά εργασίας και εθελοντικά για όσους άλλους εργαζόμενους το επιθυμούν». Το συγκεκριμένο μοντέλο εφαρμόστηκε πειραματικά και βίαια στη Λατινική Αμερική. Κατά την περίοδο της δικτατορίας του Πινοσέτ εφαρμόστηκε για όλο τον πληθυσμό, με εξαίρεση τους στρατιωτικούς και τα Σώματα Ασφαλείας, που παρέμειναν στη βεβαιότητα του αναδιανεμητικού δημόσιου συστήματος!
  3. Η έκθεση αναφέρει: «Με βάση τις αλλαγές που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται ότι έως το 2022 οι επιλογές πρόωρης συνταξιοδότησης θα έχουν καταργηθεί και θα ισχύει μια γενική ηλικία συνταξιοδότησης των 67 ετών (ή των 62 ετών με εισφορές 40 ετών). Δεδομένων των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων για την Ελλάδα, δεν θα πρέπει να επανεισαχθούν εξαιρέσεις από αυτούς τους καθολικούς κανόνες». Οι «σοφοί» ή δεν γνωρίζουν ή σκοπίμως αποκρύπτουν ότι οι μεταβατικές διατάξεις για όσους κατοχυρώνουν δικαίωμα έως το 2021 συνεχίζουν να ισχύουν και μετά το 2022! Σε συνδυασμό με τη γενικόλογη αναφορά στην ανάγκη εξορθολογισμού των κανόνων εξαγοράς των πλασματικών ετών (έχουν ήδη εξορθολογιστεί καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2020 σε όλα τα Ταμεία το κόστος εξαγοράς κυμαίνεται στο 20% του μισθού), υπάρχει ο προβληματισμός και η αγωνία σχετικά με την πιθανότητα να νομοθετηθεί η κατάργηση της θεμελίωσης δικαιώματος μέσω της εξαγοράς πλασματικών ετών. Αν συμβεί αυτό, η μεγάλη πλειονότητα που θεμελιώνει δικαίωμα συνταξιοδότησης έως τον Δεκέμβριο του 2021 με χρήση πλασματικών ετών θα μείνει επί ξύλου κρεμάμενη έχοντας απωλέσει το κατοχυρωμένο δικαίωμα συνταξιοδότησης! Μπροστά στην προοπτική αυτή δεκάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι αναμένεται να αποχωρήσουν εντός του 2021 για να προλάβουν τις όποιες  δυσοίωνες εξελίξεις.

Το 2021 φαίνεται πως θα είναι ένα έτος απορρύθμισης της εργασίας και της κοινωνικής ασφάλισης! Οι νεοφιλελεύθερες συνταγές διάλυσης της εργασίας και της κοινωνικής ασφάλισης είναι όχι μόνο παρούσες, αλλά αναβαθμίζονται ποιοτικά, με τρόπο ακόμα πιο σκληρό για τα κοινωνικά δικαιώματα μέσα σε μια λογική ρωμαϊκής αρένας! Απέναντι στην προσπάθεια αποδόμησης του κοινωνικού κράτους και της ακραίας καταστολής οι εργαζόμενοι και τα συνδικάτα έχουμε φωνή και δύναμη για να υπερασπιστούμε τα δημόσια κοινωνικά αγαθά και να μην επιτρέψουμε κανένα πισωγύρισμα στο ζοφερό μέλλον της αγοραίας οπισθοδρόμησης!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025