Το ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα της ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών και ειδικά κατά τις σχολικές εκδρομές, αναδεικνύουν με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Παιδείας, κ. Γαβρόγλου, οι βουλευτές του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς (Αττικής) και Γρηγόρης Ψαριανός (Β’ Αθηνών), με αφορμή και το τελευταίο περιστατικό ανατροπής λεωφορείου με μαθητές και συνοδούς γονείς και εκπαιδευτικούς την προηγούμενη Παρασκευή στις Σέρρες.
Οι βουλευτές επισημαίνουν τη μεγάλη σημασία των διαδικασιών ελέγχου στα μέσα μεταφοράς μαθητών τόσο ως προς την έγκαιρη διενέργειά τους όσο και προς την πλήρη τήρηση των κανόνων και των προδιαγραφών. Ζητούν, επίσης, στοιχεία για τα αποτελέσματα των διενεργούμενων ελέγχων τα τελευταία 2 χρόνια, καθώς επίσης ζητούν ενημέρωση, αν το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς προτίθεται να αναθεωρήσει σημεία επί του ισχύοντος πλαισίου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς: Τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
ΘΕΜΑ: «Ασφαλής Μεταφορά Μαθητών και Προδιαγραφές Μέσων Μεταφοράς Μαθητών»
Με αφορμή το γεγονός της ανατροπής τουριστικού λεωφορείου την Παρασκευή 26 Μαΐου 2017, που μετέφερε μαθητές και κηδεμόνες δημοτικού σχολείου της Βόρειας Ελλάδας στο πλαίσιο ημερήσιας εκδρομής και είχε ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό πολλών από αυτούς, ευτυχώς ελαφρά, ήλθαν ξανά στην επιφάνεια ζητήματα που αφορούν στην ασφάλεια μετακίνησης των μαθητών και τις διαδικασίες ελέγχου των χρησιμοποιούμενων μέσων μεταφοράς τους.
Σύμφωνα με τις εγκυκλίους (Φ9/48/12042/Γ1/03-02-2009/ΥΠ.Ε.Π.Θ.) και (Φ9/76/18820/Γ1/18-02-2009/ΥΠ.Ε.Π.Θ.) ορίζεται ότι τα Μέσα Μεταφοράς Μαθητών – Λεωφορεία που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές θα πρέπει να πληρούν τις παρακάτω προϋποθέσεις:
- ζώνες ασφαλείας για όλους τους επιβάτες με την εξαίρεση των μισθωμένων αστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης, στα οποία, για τεχνικούς λόγους, δεν μπορεί να εφαρμοστεί η υποχρέωση αυτή,
- υποχρέωση ύπαρξης συνοδού (ή συνοδών) για όλα τα μισθωμένα λεωφορεία Δ.Χ. που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές (κοινά-υπερυψωμένα-διώροφα), ενώ για τα μισθωμένα διώροφα λεωφορεία τονίζεται ότι θα πρέπει να επιβαίνουν τουλάχιστον δύο συνοδοί εκ των οποίων τουλάχιστον ένας σε κάθε όροφο,
- μέριμνα του συνοδού είναι η αποτροπή συμπεριφορών που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της σχολικής μεταφοράς,
- όριο ηλικίας των οδηγών των σχολικών λεωφορείων (ιδιωτικής χρήσης) τα εξήντα πέντε (65) έτη,
- ετήσιος τεχνικός έλεγχος υποχρεωτικά σε όλα τα λεωφορεία (δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης) που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές,
- σχετική ευανάγνωστη πινακίδα (π.χ. ΣΧΟΛΙΚΟ) πρέπει να φέρουν στον εμπρόσθιο και οπίσθιο παρμπρίζ όλα τα λεωφορεία (δημόσια ή ιδιωτικής χρήσης) που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές.
Επειδή στα πολλά και σημαντικά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης όπως η υποστελέχωση, η υποχρηματοδότηση, οι ελλιπείς υλικοτεχνικές υποδομές και τα κτιριολογικά προβλήματα εξαιτίας των ανεπαρκών ελέγχων, συγκαταλέγονται και οι πιθανοί κίνδυνοι για την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών κατά τη μεταφορά τους με ιδιωτικά μέσα (λεωφορεία/πούλμαν).
Επειδή η Ελλάδα βιώνει πολλά περιστατικά τροχαίων ατυχημάτων αλλά και δυστυχημάτων συνεχίζοντας να είναι πρώτη μεταξύ 27 χωρών της Ε.Ε. με περίπου 3.000 νεκρούς και χιλιάδες τραυματίες κάθε έτος.
Επειδή οι διαδικασίες ελέγχου των μέσων μεταφοράς μαθητών πρέπει να γίνονται έγκαιρα και απαρέγκλιτα και σύμφωνα με όλες τις οριζόμενες προδιαγραφές και προϋποθέσεις ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής μεταφορά των μαθητών και των συνοδών εκπαιδευτικών και κηδεμόνων και να εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη εκατέρωθεν και ιδίως από τις οικογένειες των μαθητών.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Ποιες είναι οι σχετικές δράσεις του ΥΠ.Π.Ε.Θ. σε συνεργασία με τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές (π.χ. υπηρεσίες τροχαίας) για τον έλεγχο και την αξιολόγηση των προδιαγραφών κάθε μέσου μεταφοράς πριν από την αναχώρησή τους στο πλαίσιο των σχολικών εκδρομών;
2) Σε ποια ενισχυτικά μέτρα και προτάσεις βελτίωσης καταλήγετε ως Υπουργείο σε συνεννόηση και με τα συναρμόδια Υπουργεία, προκειμένου να ενισχυθεί η πρόληψη τέτοιων ατυχημάτων; Σκοπεύετε να αναθεωρήσετε σημεία από το ισχύον πλαίσιο προδιαγραφών και προϋποθέσεων για το ερχόμενο σχολικό έτος;
3) Ποια είναι τα απολογιστικά στοιχεία από τους διενεργούμενους ελέγχους επί των μέσων μεταφοράς μαθητών για το σχολικό έτος 2015-2016, σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση);
4) Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τη μεταφορά μαθητών τα σχολικά έτη 2015-16 και με την ολοκλήρωση του 2016-17; Ποια η κατανομή της υπαιτιότητας των συμβάντων και πως σκοπεύετε να τα αντιμετωπίσετε;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γιώργος Μαυρωτάς, Αττικής
Γρηγόρης Ψαριανός, Β’ Αθηνών