Το κύμα εξόδου από το Δημόσιο, με συνταξιοδοτήσεις και διαθεσιμότητες-απολύσεις, αλλάζει δραματικά την αναλογία μόνιμου προσωπικού και αναπληρωτών στα σχολεία, σε πλήρη εναρμόνιση με τη σταθερή πολιτική φτωχοποίησης δασκάλων-καθηγητών και υποβάθμισης της Παιδείας – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι αδιόριστοι που διεκδικούν μια προσωρινή θέση

Του Χρήστου Κάτσικα

Πάνω από 70.000 αδιόριστοι εκπαιδευτικοί αναμένεται να καταθέσουν αιτήσεις μέχρι τις 8 Αυγούστου για τη διεκδίκηση μιας προσωρινής θέσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σχολική εκπαίδευση. Πολλοί από αυτούς, οι οποίοι έχουν «οργώσει» ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι όλη την Ελλάδα επί χρόνια, με μισθούς που έπρεπε να συμπληρωθούν από την οικογένειά τους, για να μπορούν να επιβιώσουν στοιχειωδώς, βλέπουν τα όνειρά τους για μόνιμο διορισμό να γίνονται καύσιμη ύλη των περικοπών και του Μνημονίου.

Εν όψει του νέου εκπαιδευτικού έτους, το υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει αυξημένη μοριοδότηση για υπηρετούντες σε δυσπρόσιτες περιοχές και επαναφορά του μπόνους προϋπηρεσίας (σε ορεινούς όγκους και απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές). Η σχετική διάταξη κατατίθεται σήμερα στη Βουλή, σε νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, αλλά αναφέρεται ήδη και στην εγκύκλιο που εξέδωσε προχθές το υπουργείο Παιδείας, με την οποία καλούνται οι δάσκαλοι και οι καθηγητές υποψήφιοι αναπληρωτές να καταθέσουν σχετικές αιτήσεις με τα απαραίτητα δικαιολογητικά έως και τις 8 Αυγούστου 2014. Στην ίδια διάταξη θα υπάρχει και επικαιροποίηση των περιοχών που θα έχουν αυξημένη μοριοδότηση.

Σύμφωνα με δηλώσεις του αιρετού στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας έχει εξασφαλίσει 22.500 πιστώσεις για προσλήψεις αναπληρωτών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από αυτές οι 2.000 πιστώσεις προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, οι 6.000 από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και οι 14.500 χρηματοδοτούνται από πρόγραμμα του λεγόμενου ΕΣΠΑ.

Ποιοι μόνιμοι;

Ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά) και δευτεροβάθμιας (Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ) εκπαίδευσης εκτιμάται ότι τον Σεπτέμβριο του 2014 θα είναι περίπου 140.000. Ο συγκεκριμένος αριθμός θα καλύψει περίπου 14.000 σχολικές μονάδες που λειτουργούν σ’ όλη τη χώρα. Πιο συγκεκριμένα: Ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα είναι περίπου 64.000, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός στη δευτεροβάθμια θα είναι περίπου 76.000.

Για να έχει κάποιος μια εικόνα της μείωσης του μόνιμου εκπαιδευτικού πληθυσμού τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αρκεί να πάρει υπόψη του την αναλογία αποχωρήσεων/ συνταξιοδοτήσεων από τη μια και μόνιμων διορισμών από την άλλη. Για παράδειγμα, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση την περίοδο 2010/2011 – 2013/2014 αποχώρησαν 9.211 εκπαιδευτικοί και στη θέση τους διορίστηκαν μόλις 272!

Ακόμη περισσότερες είναι οι αποχωρήσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς εδώ στον μεγάλο αριθμό αποχωρήσεων προστέθηκε η διαθεσιμότητα-απόλυση περίπου 2.000 εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων. Συνολικά, στο διάστημα των μνημονιακών πολιτικών «χάθηκαν» πάνω από 20.000 θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο.

«Λιποδιάλυση»

Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα από το 2010 (επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου), το υπουργείο Παιδείας επεμβαίνει στις ζωές των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, του πιο αδύναμου κρίκου, σαν κακό όνειρο, σαν σεισμός από τα έγκατα της Γης, που αίφνης κόβει το σπίτι στα δυο και θάβει τους ενοίκους και τις μνήμες τους. Γιατί αυτή ακριβώς την αίσθηση προκάλεσε στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, που σαν μετανάστες μήνες και μήνες έλιωσαν τα παπούτσια τους σε όλη την Ελλάδα για μια… χούφτα μόρια, η πολιτική των μη διορισμών. Εξάλλου, η ίδια η (τότε) υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου με κυνικότητα είχε δηλώσει: «Πολιτική είναι το επίμονο και επίπονο τρύπημα σκληρών επιφανειών»!

Αναπτύχθηκε από τότε μια πολιτική ορολογία που έμοιαζε με τη «λιποδιάλυση» που υπόσχονταν τα ινστιτούτα αδυνατίσματος. Μόνο που το «λίπος» που έπρεπε να «καεί» στην προκειμένη περίπτωση ήταν οι κατακτήσεις των δυνάμεων της εργασίας. Μιλάμε για τον πυρήνα μιας λογικής που φαίνεται να έχει διανύσει χιλιόμετρα πολλά στις τεχνικές του θατσερισμού, την περίοδο που ονόμαζαν «τάξη» τη διάλυση των υπολειμμάτων του κράτους πρόνοιας, την ιδιωτικοποίηση και την καταδίκη χιλιάδων ανθρώπων στην απόλυση και την ανεργία.

Τα πράγματα έγιναν σοβαρά, δραματικά για χιλιάδες νέους αδιόριστους εκπαιδευτικούς, που πλέον ένιωθαν -και συνεχίζουν να νιώθουν- ότι βαδίζουν σε αδιέξοδο. Και συντρίβονται ζωές και οικογένειες και η απόγνωση δεν θέλει πολύ να λιπάνει το έδαφος της νευρικής κρίσης.

Κι αν το «μαχαίρι» στους μισθούς και στις συντάξεις των εκπαιδευτικών, που οδηγούνται μήνα με τον μήνα σε φτωχοποίηση, είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση που πρέπει να αντιμετωπιστεί μαζί με την υποχρηματοδότηση του δημόσιου σχολείου, κι αν οι πληθωρικές τάξεις που βαθαίνουν το κράτος της αμάθειας είναι ένα εξόχως σημαντικό ζήτημα, στο οποίο πρέπει να δοθεί απάντηση από εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, εξίσου σημαντικό θέμα είναι και η συντριπτική μείωση των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών που χτυπάει στον πυρήνα του δημόσιου σχολείου.

Οδηγίες

• Η αίτηση-δήλωση υποβάλλεται σε οποιαδήποτε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας (κλάδοι ΠΕ60 και ΠΕ70) ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αυτοπροσώπως ή με νόμιμα εξουσιοδοτημένο πρόσωπο. Δηλώνονται υποχρεωτικά τα στοιχεία ΑΦΜ, ΑΔΤ, διεύθυνση μόνιμης κατοικίας, αριθμός τηλεφώνου, e-mail (αν υπάρχει), ιθαγένεια κ.λπ.

• Για τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται αποκλειστικά σε μία εκ των βαθμίδων εκπαίδευσης δηλώνονται, κατά σειρά προτεραιότητας, από μία μέχρι και 30 περιοχές προτίμησης αναπληρωτών με πλήρες ή και μειωμένο ωράριο από τις περιοχές της αντίστοιχης βαθμίδας εκπαίδευσης.

• Για τους εκπαιδευτικούς που δύνανται να απασχολούνται και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, ήτοι για αυτούς των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕΟ7, ΠΕΟ8, ΠΕ11, ΠΕ19, ΠΕ20, ΠΕ32 και ΠΕ18.41 δηλώνονται κατά σειρά προτεραιότητας από μία μέχρι και 60 περιοχές προτίμησης.

• Δεν έχουν δικαίωμα υποβολής οι συνταξιούχοι και μόνιμοι εκπαιδευτικοί που έχουν τιμωρηθεί με οριστική παύση καθηκόντων. Επίσης, όσοι δεν έχουν αποδεχτεί τον διορισμό τους σε θέση μόνιμου εκπαιδευτικού κ.ά.

• Παράλληλα, μόνο κατ’ εξαίρεση για το σχολικό έτος 2014-2015, μπορούν να υποβάλουν αίτηση οι εκπαιδευτικοί πτυχίων διετούς φοίτησης χωρίς πτυχίο εξομοίωσης, οι οποίοι είχαν υποβάλει τη σχολική χρονιά 2013-2014 αίτηση αναπληρωτή στον οικείο κλάδο και είχαν ενταχθεί σ’ αυτόν με μόρια προϋπηρεσίας ή και μόρια επιτυχίας από διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

• Στον σχετικό πίνακα παρουσιάζουμε -με τη βοήθεια του αιρετού ΚΥΣΠΕ του υπουργείου Παιδείας, Βασίλη Παληγιάννη- τα οργανικά κενά δασκάλων, νηπιαγωγών και ειδικοτήτων ΠΕ, που ενδεχομένως να αποτελέσουν και τη βάση για τη συμπλήρωση της δήλωσης προτιμήσεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΠΕ.