: Tελικά, πώς μπορεί το 15 να αποδειχθεί καλύτερο από το 19; Δείτε όλα όσα αναφέρει ο κ. Στρατηγάκης σε άρθρο του στη Ναυτεμπορική:

Οι , δεν είναι μία εξέταση πιστοποίησης γνώσεων.

Οι θέσεις των εισακτέων είναι προκαθορισμένες από το Υπουργείο Παιδείας, πριν την έναρξη των εξετάσεων.

Η Ιατρική Αθήνας, για παράδειγμα, διέθετε το 2023 140 θέσεις για υποψηφίους από Γενικό Λύκειο που συμμετείχαν στις εξετάσεις.

Εισήχθησαν οι 140 υποψήφιοι με τα περισσότερα μόρια, για το συγκεκριμένο Τμήμα, από όσους δήλωσαν το τμήμα.

Προηγούνται, δηλαδή, όσοι συγκεντρώσουν περισσότερα μόρια έναντι των άλλων που έχουν λιγότερα μόρια.

Σκοπός δεν είναι, λοιπόν, να γράψει ο υποψήφιος 19, αλλά να γράψει καλύτερα από τους άλλους υποψηφίους.

Πρόκειται, δηλαδή, για μια βαθιά ανταγωνιστική διαδικασία, όπου σημασία δεν έχει μόνο πως γράφει ο υποψήφιος, αλλά και πως γράφουν οι άλλοι υποψήφιοι σε σχέση μ’ αυτόν.

.

Εκείνες είναι εξετάσεις πιστοποίησης και σκοπό έχουν να πιστοποιήσουν ότι ο εξεταζόμενος έχει το απαιτούμενο επίπεδο γνώσεων.

Εξετάσεις πιστοποίησης είναι και οι εξετάσεις για τα διπλώματα ξένων γλωσσών.

Μπορείς να δώσεις εξετάσεις όσες φορές χρειαστεί μέχρι να πιστοποιηθεί η απαιτούμενη γνώση της γλώσσας.

Δεν σε ενδιαφέρει πως γράφουν οι υπόλοιποι εξεταζόμενοι.

Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα από τις Πανελλαδικές. Στη Φυσική το έτος 2015, όπως βλέπουμε στον πίνακα, έγραψαν βαθμό μεγαλύτερο του 15 μόλις 4.405 υποψήφιοι, ποσοστό 9,4% του συνολικού αριθμού των υποψηφίων. Τα θέματα ήταν πάρα πολύ δύσκολα και η αποτυχία μεγάλη. Οι υποψήφιοι έβγαιναν από τα εξεταστικά κέντρα στην καλύτερη περίπτωση μουδιασμένοι, στη χειρότερη με κλάματα. Την επόμενη χρονιά όλοι άρχισαν να διδάσκουν θέματα δύσκολα, ίδιου επιπέδου με τα θέματα του 2015. Μετά τη γκάφα με τα πολύ δύσκολα θέματα η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων έβαλε πολύ εύκολα θέματα με αποτέλεσμα 5.010 υποψήφιοι να γράψουν πάνω από 19, ποσοστό 17,78%. Οι υποψήφιοι έβγαιναν από τα εξεταστικά κέντρα με τεράστια χαμόγελα, λέγοντας ευτυχισμένοι ότι έγραψαν άριστα.

Το 2016 η βάση της Ιατρικής Αλεξανδρούπολης ανέβηκε κατά 474 μόρια, φθάνοντας τα 18.648 μόρια. Όταν, λοιπόν, γράφουν πολλοί υποψήφιοι άριστα, απλά ανεβαίνουν οι βάσεις. Το 15 στην Φυσική του 2015 ήταν καλύτερο από το 19 την αμέσως επόμενη χρονιά. Επιβεβαιώθηκε, για μία ακόμη φορά, ότι όταν όλοι κλαίνε τον Ιούνιο, βγαίνοντας από τα εξεταστικά κέντρα, γελάνε τον Ιούλιο όταν ανακοινώνονται οι πολύ χαμηλότερες βάσεις.

Στα Μαθηματικά των Οικονομικών το 2017 έγραψαν πάνω από 15 μόλις 517 υποψήφιοι, ενώ το 2023 673 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 18. Εδώ βλέπουμε ότι το 15 του 2017 ήταν σαφώς καλύτερο από το 18 του 2023. Το ποσοστό ήταν το ίδιο και στις δύο περιπτώσεις.

Ακόμη και το ίδιο το 19 δεν έχει την ίδια αξία, από χρονιά σε χρονιά. Στα Αρχαία Ελληνικά έγραψαν πάνω από 19 το 2022 μόλις 65 υποψήφιοι. Την επόμενη χρονιά, το 2023, 262 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 19. Είναι προφανές ότι το 19 του 2022 είχε μεγαλύτερη αξία από το 19 του 2023

Σας επισημαίνουμε όλα αυτά, όχι για να σας μπερδέψουμε και να σας αγχώσουμε περισσότερο, αλλά για να ξεκαθαρίσετε τη στάση σας στη διάρκεια των εξετάσεων. Τη στιγμή που είστε μέσα στην αίθουσα και προσπαθείτε να λύσετε τα θέματα δεν μπορείτε να γνωρίζετε αν γράφετε ή όχι βαθμό που θα σας επιτρέψει να πετύχετε το στόχο σας και να εισαχθείτε στη σχολή των ονείρων σας. Όταν παραδώσετε το γραπτό σας και βγείτε έξω ίσως να μπορείτε να πάρετε μια ιδέα για το βαθμό που γράψατε, κοιτάζοντας τις λύσεις, αλλά και πάλι δεν θα ξέρετε ακριβώς. Ακόμη και αν ξέρετε ακριβώς πόσο έχετε γράψει δεν μπορείτε να γνωρίζετε πώς έγραψαν οι άλλοι υποψήφιοι. Αυτό θα αρχίσουμε να το αντιλαμβανόμαστε όταν ανακοινωθούν οι βαθμολογίες και τα στατιστικά τους, περί τα τέλη Ιουνίου. Κι από ό,τι είδαμε η επιτυχία σας εξαρτάται από το πώς έγραψαν οι άλλοι. Θα το μάθετε οριστικά με την ανακοίνωση των βάσεων στα τέλη Ιουλίου.

Όλη αυτή η αγωνία είναι περιττή και δεν σας βοηθά καθόλου. Μην ασχοληθείτε καθόλου. Κοιτάξτε το επόμενο μάθημα και ονειρευτείτε τις καλοκαιρινές σας διακοπές. Είναι καλύτερα για εσάς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025