– Ωστόσο, η στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που αγχώνει και προβληματίζει περισσότερο τους υποψήφιους.

Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ, τα δύο τελευταία χρόνια έμειναν εκτός Πανεπιστημίων πολλοί μαθητές με αποτέλεσμα κάποια τμήματα να εμφανίσουν αρκετές κενές θέσεις ενώ κάποια άλλα να μην υποδεχτούν πρωτοετείς φοιτητές.

Στις και θα διαδραματίσει και πάλι ρόλο ρυθμιστή για την πλειοψηφία των Σχολών, τονίζει στο ΕΘΝΟΣ ο κ. Δημήτρης Μπαρλάκας, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας της LABORA.

Τα νέα δεδομένα από τη μία δεν επηρεάζουν τις δημοφιλείς σχολές, όπου οι βάσεις έτσι και αλλιώς κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα καθώς η ζήτηση είναι μεγάλη, από την άλλη όμως επηρεάζουν πλήθος Σχολών και κυρίως αυτές όπου απαιτείται η εξέταση ειδικού μαθήματος ή ειδικών μαθημάτων. Αυτό συμβαίνει καθώς δεν υπάρχει πλέον η βάση του 10 αλλά ισχύει ξεχωριστά για το κάθε μάθημα διαφορετικός συντελεστής Ε.Β.Ε. και το κάθε ειδικό μάθημα έχει συγκεκριμένη Ε.Β.Ε..

Με άλλα λόγια ένας υποψήφιος για να εισαχθεί σε ένα τμήμα στο οποίο απαιτείται η εξέταση ειδικού μαθήματος ή ειδικών μαθημάτων ή πρακτικής δοκιμασίας με βαθμολογία θα πρέπει να «περνάει» και την Ε.Β.Ε. της σχολής αλλά και την Ε.Β.Ε. του ειδικού μαθήματος ή των ειδικών μαθημάτων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2022, μόνο σε 15 από τα 43 συνολικά τμήματα που απαιτείται εξέταση σε ειδικό μάθημα η Ε.Β.Ε. ήταν κάτω από 10, δηλαδή σε ποσοστό περίπου 34,9%, ενώ σε 12 από τα 43 η Ε.Β.Ε. ήταν πάνω από 13, δηλαδή σε ποσοστό 27,9%.

Αξίζει να σημειωθεί πως υπήρχαν και τμήματα με πολύ υψηλή Ε.Β.Ε. ειδικού μαθήματος, όπως για παράδειγμα το τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη με 15,16, τα τμήματα Ναυτιλιακών Σπουδών και Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά με 14,36 και 14,41 αντίστοιχα και τα τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με 15,98 και 14,99 αντίστοιχα.

Τι θα ισχύσει στα τμήματα της περιφέρειας

Πολλά περιφερειακά Πανεπιστημιακά τμήματα, για να περιορίσουν τις κενές θέσεις που δημιουργήθηκαν την τελευταία διετία προχώρησαν σε μείωση των συντελεστών της Ε.Β.Ε. των ειδικών μαθημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου στην Ξάνθη το οποίο το 2021 είχε επιλέξει συντελεστή 1,1 τόσο για το ελεύθερο σχέδιο όσο και για το γραμμικό με αποτέλεσμα να μην υποδεχτεί καθόλου πρωτοετείς. Το συγκεκριμένο τμήμα στις προηγούμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις μείωσε τους συντελεστές στο 0,8 ενώ για τις επερχόμενες επέλεξε τον χαμηλότερο συντελεστή, δηλαδή 0,7 και για τα δύο σχέδια.

Η αλήθεια είναι ότι ακόμη και σήμερα πολλοί υποψήφιοι- παρά το γεγονός ότι η ΕΒΕ εφαρμόζεται ήδη δυο χρόνια και φέτος θα εφαρμοστεί για Τρίτη συνεχόμενη χρονιά- δεν γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα λειτουργεί ως «κόφτης» για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Δηλαδή για να μπορέσουν να κάνουν Μηχανογραφικό Δελτίο, δηλαδή να αιτηθούν να είναι υποψήφιοι για Τμήματα/Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να έχουν συγκεντρώσει μέσο όρο βαθμών στα Πανελλαδικά Εξεταζόμενα Μαθήματα μεγαλύτερο από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Για τα Τμήματα που απαιτούν εξέταση στα ειδικά μαθήματα θα πρέπει επιπλέον και για το ειδικό μάθημα να έχουν Βαθμολογία μεγαλύτερη από την Ελάχιστη απαιτούμενη Βαθμολογία του Ειδικού Μαθήματος (ή των Ειδικών Μαθημάτων). Στη συνέχεια, συμπληρώνουν Μηχανογραφικό και συναγωνίζονται με τους άλλους υποψηφίους για εισαγωγή στα Τμήματα της επιλογής τους. Στην περίπτωση αυτή, κριτήριο επιτυχίας είναι το σύνολο των Μορίων που έχουν συγκεντρώσει που υπολογίζεται διαφορετικά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025