Δείτε παρακάτω τι ζητούν οι πανεπιστημιακοί για τους εισακτέους – Οι υποψήφιοι θα δουν μπροστά τους δυσκολίες με τους χιλιάδες συντελεστές βαρύτητας

Τι αναφέρει σε άρθρο του στη Ναυτεμπορική ο κ. Στρατηγάκης, Μαθηματικός – Ερευνητής:

Είναι σωστό να εκφράζεται η προτίμηση των Πανεπιστημίων στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις; Δε νομίζω ότι μπορεί να διαφωνήσει κανείς. Τα Τμήματα γνωρίζουν ποιες είναι οι απαραίτητες γνώσεις των φοιτητών τους για να παρακολουθήσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους. Αν, όμως, σκεφθούμε ότι ο τρόπος που το υλοποιεί το Υπουργείο Παιδείας επιτρέπει στα Τμήματα να καθορίζουν μόνο το 20% των μορίων των υποψηφίων, μέσω της επιλογής των συντελεστών στα μαθήματα και για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται ο ορισμός 5.776 συντελεστών, τότε ίσως το ξανασκεφθούμε.

Ας δούμε πως λειτουργεί το σύστημα. Κάθε τμήμα ορίζει για κάθε μάθημα ένα συντελεστή βαρύτητας, που κυμαίνεται από 20% έως 40%. Κάθε τμήμα, δηλαδή ορίζει 4 συντελεστές βαρύτητας για τα 4 μαθήματα του Πεδίου στο οποίο είναι ενταγμένο. Αν το Τμήμα δηλώνεται και από άλλα Πεδία ορίζει ένα συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα κάθε Πεδίου. Τα τμήματα Παιδαγωγικών θα ορίσουν, δηλαδή, 16 συντελεστές βαρύτητας αφού δηλώνονται και από τα 4 Πεδία. Έτσι συνολικά χρειαζόμαστε 2.856 συντελεστές βαρύτητας για τα 452 τμήματα του Μηχανογραφικού του Γενικού Λυκείου. Χρειαζόμαστε ακόμη 2.864 συντελεστές βαρύτητας για τα Τμήματα που ορίζονται από τα ΕΠΑΛ και 56 συντελεστές για τα Τμήματα που απαιτείται για την εισαγωγή εξέταση σε ειδικό μάθημα. Συνολικά 5.776 συντελεστές.

Η ελάχιστη τιμή κάθε συντελεστή είναι 20%, συνεπώς για τα 4 μαθήματα κάθε Πεδίου έχουμε το 80% των μορίων (4 μαθήματα x 20% τουλάχιστον το κάθε μάθημα) να είναι προκαθορισμένα. Μένει, δηλαδή, το υπόλοιπο 20%, από το 80% έως το 100%, που μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα τα Τμήματα.

Θα μπορούσε αυτός ο τρόπος να καταφέρει να μειώσει, κάπως, το πρόβλημα που υπάρχει με τα κοινά Τμήματα σε περισσότερα από ένα Πεδία. Πρόκειται για την εξέταση των υποψηφίων σε διαφορετικά μαθήματα (από τα διάφορα Πεδία) και τη σύγκριση των μορίων των υποψηφίων που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόβλημα αξιοπιστίας που υπάρχει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, εδώ και δεκαετίες και κανείς δεν θέλει να λύσει. Σ’ αυτή την περίπτωση η επιλογή του συντελεστή 25% σε όλα τα μαθήματα, όλων των Πεδίων θα καταργεί τους συντελεστές βαρύτητας και θα μετράει μόνο ο μέσος όρος. Πιο δίκαιο όταν οι υποψήφιοι έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα. Τα Τμήματα Παιδαγωγικών Δημοτικής Εκπαίδευσης το κατάλαβαν και το επέλεξαν εκτός από της Φλώρινας. Το Τμήμα Νηπιαγωγών στα Ιωάννινα, για παράδειγμα, δεν το κατάλαβε και έδωσε διαφορετικούς συντελεστές στα μαθήματα κάθε Πεδίου, αυξάνοντας τις διαφορές των μορίων εξαιτίας της διαφορετικής δυσκολίας των μαθημάτων κάθε Πεδίου. Το τμήμα Νηπιαγωγών της Κρήτης το κατάλαβε και έδωσε το μέγιστο 40% στη Γλώσσα που είναι το μοναδικό μάθημα που εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι, όλων των πεδίων στα ίδια θέματα. Έτσι μειώνεται στο ελάχιστο η επιρροή των διαφορετικών μαθημάτων κάθε Πεδίου.

Στη σχολή Αξιωματικών Αστυνομίας, για παράδειγμα, δίνεται ο συντελεστής 30 στη Γλώσσα (σωστό και απαραίτητο) και συντελεστής 30 στην Ιστορία στο 1 ο Πεδίο και στα Μαθηματικά στο 2 ο και το 4 ο Πεδίο. Οι επιδόσεις των υποψηφίων στην Ιστορία είναι καλύτερες από τις επιδόσεις στα Μαθηματικά. Πάνω από 18 έγραψε στην Ιστορία το 15,56% των υποψηφίων του 1 ου Πεδίου και στα Μαθηματικά μόλις το 1,51% των υποψηφίων του 4 ου Πεδίου. Με δεδομένη την υψηλή βάση του τμήματος (17.760 μόρια το 2022) είναι σχεδόν αδύνατο να εισαχθεί ένας υποψήφιος στη σχολή Αξιωματικών της Αστυνομίας από το 4 ο Πεδίο. Πόσο μεγάλη αδικία για τα παιδιά να τους υπόσχεσαι ότι μπορούν να εισαχθούν και από το 4o Πεδίο και στην πράξη να αποκλείονται.

Στον πίνακα 2 βλέπουμε τους μέσους όρους που έγραψαν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές του 2022 και τα μόρια που θα συγκέντρωνε ένας υποψήφιος που θα έγραφε το μέσο όρο. Βλέπουμε ότι μεταξύ του 4 ου Πεδίου και του 1 ου Πεδίου υπάρχει διαφορά 1.200 μορίων, πράγμα που μας δείχνει ότι είναι πιο εύκολο να εισαχθεί κάποιος από το 1 ο Πεδίο στην Αστυνομία, παρά από το 4 ο Πεδίο. Σ’ αυτά τα δύο Πεδία πηγαίνουν εκτός από τους αριστούχους και οι αδύνατοι μαθητές. Αντίθετα το 2 ο και στο 3 ο Πεδίο επιλέγουν μαθητές υψηλότερων επιδόσεων και αυτό φαίνεται από τους μέσους όρους των γραπτών.

Αναγκάζονται, λοιπόν, οι υποψήφιοι των κοινών σχολών να… κολυμπήσουν μέσα στον ωκεανό των χιλιάδων συντελεστών και να καταστρώσουν στρατηγική επιτυχίας.

Κάθε Τμήμα ορίζει, λοιπόν, τους συντελεστές βαρύτητας για κάθε μάθημα, με συνέπεια να έχουμε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο σύστημα υπολογισμού μορίων, που δεν μειώνει, σε πολλές περιπτώσεις, τις αδικίες που δημιουργούνται. Μία λύση θα ήταν τα τμήματα που είναι αντίστοιχα, οι φοιτητές, δηλαδή, έχουν δικαίωμα μετεγγραφής να έχουν τους ίδιους συντελεστές σε όλα τα μαθήματα, ώστε να υπάρχει ισότητα σε όσους ζητούν μετεγγραφή από το ένα τμήμα στο άλλο και συγκρίνονται, σε περίπτωση ισοβαθμίας στα μόρια μετεγγραφής, ως προς τα μόρια των Πανελλαδικών, που έχουν υπολογιστεί με διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, αφού τα αντίστοιχα τμήματα δεν έχουν υποχρέωση να έχουν τους ίδιους συντελεστές.

Είναι γενικά καλό να υπάρχουν διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, αφού τα τμήματα Μαθηματικών, για παράδειγμα, δεν χρειάζεται η Χημεία, ενώ στα Τμήματα Χημείας είναι λογικό η Χημεία να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, αλλά όχι τόσο πολλοί.

Το δεύτερο καλό είναι ότι οι υποψήφιοι έχουν διαφορετικά μόρια για τα διάφορα Τμήματα, οπότε θα στηρίζονται λιγότερο στη σύγκριση των μορίων που συγκεντρώνουν με τις περσινές βάσεις όταν συμπληρώνουν το Μηχανογραφικό τους και αυτό είναι μεγάλο καλό.

Πανεπιστημιακοί: «Θέλουμε λιγότερους εισακτέους στα ΑΕΙ»

 

– Η πρώτη μέρα έναρξης των μαθημάτων στα πανεπιστήμια κάθε χρόνο θα είναι «Ημέρα Μνήμης» για τους φοιτητές και της φοιτήτριες που έχασαν τη ζωή τους στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ, η απόφαση αυτή πάρθηκε από τη Σύνοδο των πρυτάνεων, που έγινε στην Κέρκυρα.

Οι πρυτάνεις εξέφρασαν την βαθιά τους οδύνη για την αδόκητη απώλεια δεκάδων ζωών στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και υπογράμμισαν ότι «η ακαδημαϊκή κοινότητα παραμένει συγκλονισμένη και θρηνεί για τα παιδιά της που άφησαν κενές τις θέσεις τους στα αμφιθέατρα. Η Σύνοδος κρίνει απολύτως απαραίτητη και ζητεί τη διερεύνηση των αιτιών και των ευθυνών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα και την απόδοση δικαιοσύνης ως ελάχιστο φόρο τιμής στη μνήμη των θυμάτων. Το τραγικό αυτό γεγονός θα πρέπει να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την καλλιέργεια της ατομικής και συλλογικής ευθύνης στην ελληνική κοινωνία και πολιτεία».

Κατά τη διάρκεια της 102ης Συνόδου Πρυτάνεων των Ελληνικών Πανεπιστημίων, η οποία έγινε στην Κέρκυρα οι πρυτάνεις ανάμεσα σε πολλά ακόμη αιτήματα επανάφεραν και το ζήτημα της μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ. Όπως τόνισαν σε σχετική ανακοίνωσή τους μετά τη λήξη της Συνόδου ζητούν «τον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων στα Ελληνικά Α.Ε.Ι. σύμφωνα με τις εισηγήσεις που αυτά καταθέτουν βάσει των πραγματικών δυνατοτήτων τους». Δεν είναι η πρώτη φορά που τα πανεπιστήμια διεκδικούν τη μείωση του φοιτητικού πληθυσμού με την αιτιολογία -πάντα- ότι δεν μπορούν να εκπαιδεύσουν μεγάλο αριθμό φοιτητών λόγω της έλλειψης υποδομών, κονδυλίων και εκπαιδευτικού προσωπικού.

Όπως είναι γνωστό όμως τον τελικό αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ ορίζει κάθε χρόνο το υπουργείο Παιδείας και διαχρονικά διαμορφώνεται ανάλογα με την πολιτική της κάθε κυβέρνησης.

Πάντα όμως το υπουργείο Παιδείας ορίζει περισσότερους εισακτέους από αυτούς που ζητούν τα ΑΕΙ. Στις δε προεκλογικές περιόδους οι θέσεις στα πανεπιστήμια έφταναν σε «δυσθεώρητα ύψη» για λόγους βέβαια ψηφοθηρικούς. Για παράδειγμα πριν από 40 χρόνια (1981 και πρώτη κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) ο αριθμός των εισακτέων ξεκίνησε από 25.000, και η τότε κυβέρνηση, τους έφτασε μέσα σε τρία χρόνια σε 52.000. Το 2010 έφτασαν στους 90.000.

Στη συνέχεια μειώθηκαν λίγο και επί ΣΥΡΙΖΑ ανέβηκαν κοντά στις 78.000 για να κατέβουν πέρυσι στους περίπου 68.000 (και το 2021 στους 60.000) . Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας βρήκε τη λύση για τη μείωση των εισακτέων μέσω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) η οποία λειτουργεί ως «κόφτης» εισαγωγής των νέων στα ΑΕΙ.

Μάλιστα πέρυσι το υπουργείο Παιδείας είχε ανακοινώσει ότι «ο ορισμός και η κατανομή του αριθμού στα επιμέρους Τμήματα έλαβε υπ’ όψη της και τα ακόλουθα κριτήρια με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών:

*Τις εισηγήσεις των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων για τον αριθμό των εισακτέων, υπό το πρίσμα και του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου των μετεγγραφών.

*Τον εξορθολογισμό του συστήματος κατανομής εισακτέων μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.