: Ολοκληρώθηκαν οι για το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων, δηλαδή τους απόφοιτους ΓΕΛ που δεν θα εξεταστούν σε ειδικά μαθήματα.

Όπως αναφέρει ο κ. Στρατηγάκης, σύμβουλος σταδιοδρομίας, στο iefimerida «Η αγωνία για τους τους αρχίζει να φουντώνει, ενώ παράλληλα θα αρχίσουν οι πρώτες πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα, που συνήθως μιλάνε για κακές επιδόσεις των υποψηφίων, σκορπώντας την απογοήτευση στους υποψηφίους» υπογραμμίζει.

Πόσο ακριβείς είναι όμως οι «πληροφορίες» από τα βαθμολογικά κέντρα; «Οι πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα δεν είναι αξιόπιστες. Όχι επειδή δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους οι βαθμολογητές, αλλά διότι έχουν μικρό δείγμα γραπτών από ένα νομό, που μπορεί να είναι διαφορετικός από τον περσινό, με αποτέλεσμα να μην είναι συγκρίσιμα τα . Οι διαφορές από νομό σε νομό είναι, συνήθως, μεγάλες. Το Υπουργείο Παιδείας σταμάτησε να δημοσιεύει τα αποτελέσματα ανά νομό από το 2013, συνεπώς δεν έχουμε ακριβή εικόνα των επιδόσεων» απαντά ο Στράτος Στρατηγάκης.

Το σημαντικότερο θέμα, όμως, προσθέτει, «είναι ότι ένας υποψήφιος, που μπορεί να έχει γράψει 16 σε ένα μάθημα, δεν μπορεί να γνωρίζει αν αυτός ο βαθμός είναι αρκετός για να πετύχει το στόχο του. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, που σημαίνει ότι δεν έχει σημασία μόνο πως έγραψε ένας υποψήφιος, αλλά πως έγραψαν και οι υπόλοιποι υποψήφιοι, που διεκδικούν θέση στις σχολές του Πεδίου του. Έτσι κάποιες χρονιές με δύσκολα θέματα είναι καλύτερα να έχεις γράψει 16, παρά να έχεις γράψει 18 μια χρονιά με εύκολα θέματα».

: Τα 5 «ανορθόδοξα» παραδείγματα

Ο κ. Στρατηγάκης συγκέντρωσε πέντε ενδεικτικά παραδείγματα τα οποία δείχνουν τι ακριβώς μπορεί να συμβεί με τις :

Χημεία

Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «στη Χημεία του 3ου Πεδίου οι υποψήφιοι που έγραψαν πάνω από 16 το 2020 ήταν μόλις 1950, ενώ το 2021 οι υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 18 ήταν 1957», όπως φαίνεται και στο παρακάτω διάγραμμα. «Είναι προφανές ότι το 16 του 2020 ήταν καλύτερο από το 18 του 2021. Βέβαια το 2020 είχαμε και τους υποψηφίους του παλαιού συστήματος που ήταν 319 πάνω από 17 και πάλι ήταν καλύτερο το 17 από την επόμενης χρονιάς. Σημασία έχει, λοιπόν, να γράψει ο υποψήφιος μεγαλύτερο βαθμό από τους υπόλοιπους, ώστε να συγκεντρώσει περισσότερα μόρια και να προηγείται στην κατάταξη, πετυχαίνοντας έτσι την εισαγωγή του στη σχολή που επιθυμεί» αναφέρει ο κ. Στρατηγάκης.

Βιολογία

Παρόμοια είναι η εικόνα και στη Βιολογία. Ο Στράτος Στρατηγάκης εξηγεί:

«Το 18 του 2019 ήταν χειρότερος βαθμός από το 17 του 2020, αλλά και από το 16 του 2020, αφού μόλις 3531 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 16 το 2020, ενώ το 2019 έγραψαν 4.316 υποψήφιοι πάνω από 18. Αντίστοιχα τα έτη 2017, 2018 και 2021 οι υποψήφιοι που έγραψαν πάνω από 17 ήταν λιγότεροι από όσους έγραψαν πάνω από 18 το έτος 2019. Αυτό συμβαίνει και στις χαμηλότερες βαθμολογικές κλίμακες. Βέβαια το 2020 είχαμε παλαιό και νέο σύστημα εισαγωγικών, έτσι είχαμε 648 επιπλέον υποψηφίους με το παλαιό σύστημα που έγραψαν πάνω από 17, συνολικά 3.274 υποψηφίους, αριθμός που απέχει πολύ από τους 4316 υποψηφίους που έγραψαν πάνω από 18 το 2019».

Μαθηματικά

Στα Μαθηματικά του 4ου Πεδίου, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «το 2017 έγραψαν πάνω από 16 μόλις 308 υποψήφιοι, σε αντίθεση με τα έτη 2019 έως 2021 που οι αριστούχοι πάνω από 18 ήταν 380, 404 και 644 αντίστοιχα. Το 2017 μόλις 35 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 19 ενώ το 2021 οι υποψήφιοι που έγραψαν πάνω από 19 ήταν 205. Σχεδόν επταπλάσιοι από το 2017. Τα Μαθηματικά αποτελούν το δύσκολο μάθημα του πεδίου, αφού είναι το μοναδικό μάθημα των Πανελλαδικών που ο μέσος όρος των υποψηφίων είναι μικρότερος του 10. Το 2021 ο μέσος όρος ήταν μόλις 6,9. Όσοι υποψήφιοι γράψουν πάνω από 10 διεκδικούν θέση στις πιο περιζήτητες σχολές του Πεδίου».

Πληροφορική

Την ίδια στιγμή, σε ό,τι αφορά την Πληροφορική, ο Στράτος Στρατηγάκης επισημαίνει ότι «έχουμε το 2018 μόλις 4748 υποψηφίους με βαθμό πάνω από 16, ενώ το 2019 έχουμε 4957 υποψηφίους με βαθμό μεγαλύτερο του 18 και 5234 υποψηφίους το 2021 με βαθμούς μεγαλύτερους του 18»:

Οικονομία

«Ακόμη και η Οικονομία, το ευκολότερο μάθημα του Πεδίου, με βάση τις επιδόσεις των υποψηφίων, έχει μεγάλες αυξομειώσεις στις βαθμολογίες. Το 2017 μόλις 5056 υποψήφιοι έγραψαν πάνω από 16 και το 2019 ήταν 6023. Σε κάθε περίπτωση ήταν λιγότεροι από τους υποψηφίους που έγραψαν πάνω από 18 τα δύο τελευταία χρόνια που ήταν 6345 το 2020 και 6524 το 2021» τονίζει ο έμπειρος αναλυτής.

Στρατηγάκης: Εστιάστε την προσοχή σας στο

Καταλήγοντας, ο κ. Στρατηγάκης αναφέρει πως «το συμπέρασμα είναι ότι σημασία έχει πως έγραψε ο υποψήφιος σε σχέση με τους υπόλοιπους υποψηφίους», επαναλαμβάνοντας ότι «κάποιες φορές το 16 της μιας χρονιάς μπορεί να είναι καλύτερο από το 18 μιας άλλης χρονιάς».

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υποψήφιοι θα πρέπει «να πάψουν να αγωνιούν για τους βαθμούς τους, να αρχίσουν να ασχολούνται με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους από τώρα και να μην περιμένουν την ανακοίνωση των βαθμολογιών και των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής. Κάνουν τις επιλογές τους και όταν ανακοινωθούν οι ΕΒΕ θα δηλώσουν από τις σχολές που έχουν επιλέξει αυτές που έχουν το δικαίωμα να δηλώσουν».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025