: Χιλιάδες υποψήφιοι καλούνται να ολοκληρώσουν, σταδιακά, την προετοιμασία τους. Τι πρέπει να προσέξουν;

Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά στους και τον . «Κάθε τμήμα ορίζει το δικό του συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι φέτος, ουσιαστικά, κάθε μαθητής θα έχει διαφορετικά μόρια για κάθε μάθημα» λέει στο iefimerida ο Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός και πολύπειρος σύμβουλος σταδιοδρομίας.

Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά στην πράξη;

: Τι αλλάζει με μόρια και συντελεστές

Ο Στράτος Στρατηγάκης -που επί σειρά ετών διατηρεί τον πλέον σύγχρονο και με εξειδικευμένα εργαλεία για τις Πανελλαδικές ιστότοπο- χρησιμοποιεί το παράδειγμα των τμημάτων Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Αθήνας και το Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης:

«Βλέπουμε ότι η Αγγλική Γλώσσα για το τμήμα της Αθήνας έχει συντελεστή 30% για τη Νεοελληνική Γλώσσα, 20% για τα Αρχαία Ελληνικά και από 25% για την Ιστορία και τα Λατινικά. Η συγκεκριμένη σχολή απαιτεί και εξέταση σε ειδικό μάθημα, στα Αγγλικά, όπου έχουμε και εκεί ένα 20%. Η Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία στη Θεσσαλονίκη όμως βάζει τέσσερα 25άρια (25%)» αναφέρει ο κ. Στρατηγάκης, υπενθυμίζοντας ότι «κάθε τμήμα μπορεί να ορίσει ένα συντελεστή που μπορεί κατ’ ελάχιστον να είναι 20% και με μέγιστο το 40%».

Αυτό το ελάχιστο του 20%, προσθέτει, «σημαίνει ότι επειδή είναι τέσσερα τα μαθήματα είναι δηλαδή 4 επί 20. Δηλαδή το 80% των μορίων είναι στάνταρ. Μένει ένα ακόμα 20% που το κάθε τμήμα το μοιράζει όπως θέλει. Στο παραπάνω παράδειγμα, το τμήμα της Θεσσαλονίκης μοίρασε από 5% σε κάθε μάθημα. Η Αθήνα, αντιθέτως, πήρε το ελάχιστο του 20% στη Γλώσσα και προσέθεσε ένα 10%, ενώ κράτησε τα Αρχαία στο 20%. Να πούμε ότι για τα παραδείγματά μας έχουμε απλοποιήσει κάπως το σύστημα για να είναι κατανοητό, αλλά η ακρίβεια παραμένει η ίδια» λέει ο κ. Στρατηγάκης.

: Πώς «μεταφράζονται» σε μόρια οι συντελεστές

Για όσους λύθηκε ο «γρίφος» των συντελεστών των τμημάτων στις , μπορούν να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα που αφορά στον υπολογισμό των μορίων, βάσει των συντελεστών.

Ο Στράτος Στρατηγάκης ετοίμασε το παρακάτω γράφημα που αποκαλύπτει την εξίσωση που οδηγεί στον τελικό βαθμό, δηλαδή τα μόρια:

«Έχουμε τον βαθμό στα 20 που παίρνει ο υποψήφιος στο μάθημα. Αυτός ο βαθμός πολλαπλασιάζεται με τον συντελεστή του μαθήματος, έπειτα πολλαπλασιάζουμε επί 10 και βρίσκουμε τα μόρια που πήραμε για το συγκεκριμένο μάθημα» εξηγεί ο κ. Στρατηγάκης.

Παράδειγμα:

Ένας υποψήφιος γράφει 14 στα 20. Πολλαπλασιάζουμε το 14 με το συντελεστή του 20, πολλαπλασιάζουμε επί 10 και βρίσκουμε 2.800 μόρια. Αν στο ίδιο μάθημα, της ίδιας σχολής, ο υποψήφιος έγραφε 15 τότε θα έπαιρνε 3.000 μόρια.

 

Αναλυτικά παραδείγματα μορίων για τις Πανελλήνιες 2022

Στους παρακάτω πίνακες που επιμελήθηκε ο κ. Στρατηγάκης φαίνεται πώς ακριβώς διαμορφώνονται τα μόρια για κάθε μάθημα ξεχωριστά, στις δυο σχολές που αναφέρθηκαν από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αν ο μαθητής έγραφε τους ίδιους ακριβώς βαθμούς:

«Ο υποψήφιος λοιπόν έχει διαφορετικά μόρια για την Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία Αθήνας και διαφορετικά μόρια για Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία Θεσσαλονίκης. Είναι 15.100 και 15.200. Οι διαφορές μπορεί να είναι και μεγαλύτερες. Ο κάθε μαθητής έχει διαφορετικά μόρια σε κάθε σχολή» λέει ο Στράτος Στρατηγάκης.

Από τις παρατηρήσεις του κ. Στρατηγάκη προκύπτει ουσιαστικά πως κάθε μονάδα στο γραπτό θα έχει διαφορετική αξία ανάλογα με τον συντελεστή. Π.χ. αν ένα μάθημα έχει συντελεστή 40%, τότε τα μόρια θα είναι διπλάσια απ’ ό,τι με συντελεστή 20%:

Δείτε επιπλέον τι συμβαίνει όταν ένα τμήμα ανήκει σε δυο διαφορετικά πεδία, όπως τα τμήματα Βιολογίας Αθήνας και Ηρακλείου που ανήκουν στο 2ο και το 3ο πεδίο και έχουν διαφορετικούς συντελεστές:

Οι 3 συμβουλές του Στρατηγάκη για τα

Καταλήγοντας, ο Στράτος Στρατηγάκης καλεί τους υποψηφίους να μην… πανικοβάλλονται. «Δεν πρέπει να τρελαίνονται τα παιδιά γιατί στο μηχανογραφικό θα δηλώσουν σχολές σύμφωνα με την επιθυμία τους, και όχι βάσει των μορίων τους. Επιπλέον, όλα αυτά τα πολύπλοκα που αναλύσαμε παραπάνω θα υπολογίζονται αυτόματα από εφαρμογές. Δεν θα χρειάζεται ο καθένας να τα υπολογίζει με το κομπιουτεράκι του» τονίζει.

Οι υποψήφιοι, επισημαίνει, «δεν θα πρέπει να ρίξουν ιδιαίτερο βάρος στα μαθήματα με αυξημένο συντελεστή. Γιατί το λέμε αυτό; Γιατί σε ένα τμήμα μπορεί να είναι αυξημένος, όμως σε ένα άλλο τμήμα μπορεί να είναι μικρότερος. Συνεπώς, ας συνεχίσουν οι υποψήφιοι το διάβασμά τους κανονικά, χωρίς να επηρεάζονται από τους συντελεστές».